Universal 3:sen sähköjärjestelmä

Keskustelua Nuffield -traktoreista

Valvoja: automies560

Rami L
Nelos -nuffisti
Viestit: 24
Liittynyt: 16 Tammi 2012, 23:28
Konekalustoani: Nuffi Universal 4 -60

Onkohan kaikissa nuffeissa missä on lucasin sähköt plus-maadoitus? Naapurin kolmos nuffissa näytti olevan akku kytketty niin että miinus menee runkoon ja se vaan ihmetytti itseäni kun omassa saman ikäluokan nelosessa on plusmaadoitus. Tekeekö akun väärin kytkentä muuta kuin että se ei lataa vai rikottaako se myös jotain? Kyseisessä yksilössä kun on ollut latausongelmia...
Avatar
Warpu
Mr. Lordi Nuffield
Viestit: 1684
Liittynyt: 06 Tammi 2008, 03:09
NLCF r.y jäsen Nro: 22
Paikkakunta: Anjala / Kouvola

alunperin tasavirtalaturilla olevat nuhvit ovat olleet + maadoitteisia.
jos kone muutetaan vaihtovirtalaturille täytyy vaihtaa samalla - maadoitteiseksi.
tasavirtalaturia voidaan käyttää myös - maadoitteisena, laturi täytyy
vain polarisoida eli herättää akkuvirralla.
lisäksi amppeerimittarin johtojen paikat pitää vaihtaa maadoitusta vaihtaessa 8)
460, 460, 460, 460eka, 4dm, 4dm 4wd, 3dl, 3dleka, 262, 472, 285, 272, 353cc um
tv43
Nuhvitietäjä
Viestit: 200
Liittynyt: 01 Huhti 2007, 17:08
Paikkakunta: Tampere

Niinhän se oli minullakin tasavirtalaturi ja käännetty - maihin . Amppeerit näytti purkua
, mutta kun tiesi , niin voi nähdä latauksen . Joskus starttinappulaa uusiessa päätin
kääntää mittarin johdot . Sinne mittaritaulun taka ei olisi pitänyt mennä ilman
uusia osia ja johtoja , kaikki mureni käsiin . Sopivankokoisn mittarin olen löytänyt
mutta vaihtamata vielä on .
Rami L
Nelos -nuffisti
Viestit: 24
Liittynyt: 16 Tammi 2012, 23:28
Konekalustoani: Nuffi Universal 4 -60

Nyt ei ole tarkoitus kääntää napaisuutta kääntää vaan sitä tiedustelin että näkeekös sitä jotenkin että onko napaisuus käönnetty ja että mitä jos puolhöperö ukko on vaan kytkenyt akun väärinpäin niin toimiikos se siten vai alkaako akku kiehua?
jusape
Vuoden Nuffisti 2013
Viestit: 8943
Liittynyt: 22 Huhti 2011, 20:24
NLCF r.y jäsen Nro: 351
Paikkakunta: Yläne

Lataussäädin käsittääkseni eri + ja - maadotteisissa
A-C TL20D -60,Detroit Diesel 6-71-65 ,460+KKK-62, 460T-64,DL3-61,proj DM4-54 ,sekasikiö-61,Ley-384 kartano-72, omavalm sarvitratori-5?,Lawn Boy LT-12 -90, Scoopmobilet, model HP -53, H -5? HPD -70 ,Gutbrod 5hp -61,BroomWade WR250-68
Joonas Potkonen
Ylläpitäjä
Viestit: 7384
Liittynyt: 25 Maalis 2007, 01:40
Konekalustoani: N 3DL '59, N 460 KKK '64, V 500 '69, L 245 '73 L 270 Vammas Kersantti '75, L 262QMS '79 L 2100 '79, L 472SQMS '80, V N103 HT5, Valtra N141
NLCF r.y jäsen Nro: 001
Paikkakunta: Ilomantsi
Viesti:

jusape kirjoitti:Lataussäädin käsittääkseni eri + ja - maadotteisissa
Ei ole.

Ei siittä varsinaista vahinkoa ole, muuten kuin apuvirtaa antaessa erehtyy: Akku tulee silmille :!:

Käänsin viissatasesta valmetista aikoinaan akut miinus maadotteiseksi, ja en tehnyt muuta kuin ajoin.
Maatilallinen Ilomantsin Kuuksenvaarasta.
Rami L
Nelos -nuffisti
Viestit: 24
Liittynyt: 16 Tammi 2012, 23:28
Konekalustoani: Nuffi Universal 4 -60

täytyypi kokeilla kääntää navat toisinpäin ja toivoa parasta :D
anglia67
Mr. Lordi Nuffield
Viestit: 1279
Liittynyt: 25 Maalis 2007, 20:05
Konekalustoani: K-650 sivuvaunupyörä -64,DeSoto diplomat 1957 (360/904)
Paikkakunta: Elimäki (Kouvola)

Rami L kirjoitti:täytyypi kokeilla kääntää navat toisinpäin ja toivoa parasta :D
Tasavirtalaturilla varustetussa ford angliassani on tullut kokeiltua napaisuuden vaihtoa ja toimii ihan samalla tavalla kumminkin päin :wink:
Hattu päähän ja hyvästi!
Rami L
Nelos -nuffisti
Viestit: 24
Liittynyt: 16 Tammi 2012, 23:28
Konekalustoani: Nuffi Universal 4 -60

Ladata se ei taida? kun eikös se säädin ole erilainen eri järjestelmissä?
Vastaa Viestiin