Universal 3:sen sähköjärjestelmä
Valvoja: automies560
-
Rami L
- Nelos -nuffisti
- Viestit: 24
- Liittynyt: 16 Tammi 2012, 23:28
- Konekalustoani: Nuffi Universal 4 -60
Onkohan kaikissa nuffeissa missä on lucasin sähköt plus-maadoitus? Naapurin kolmos nuffissa näytti olevan akku kytketty niin että miinus menee runkoon ja se vaan ihmetytti itseäni kun omassa saman ikäluokan nelosessa on plusmaadoitus. Tekeekö akun väärin kytkentä muuta kuin että se ei lataa vai rikottaako se myös jotain? Kyseisessä yksilössä kun on ollut latausongelmia...
- Warpu
- Mr. Lordi Nuffield
- Viestit: 1684
- Liittynyt: 06 Tammi 2008, 03:09
- NLCF r.y jäsen Nro: 22
- Paikkakunta: Anjala / Kouvola
alunperin tasavirtalaturilla olevat nuhvit ovat olleet + maadoitteisia.
jos kone muutetaan vaihtovirtalaturille täytyy vaihtaa samalla - maadoitteiseksi.
tasavirtalaturia voidaan käyttää myös - maadoitteisena, laturi täytyy
vain polarisoida eli herättää akkuvirralla.
lisäksi amppeerimittarin johtojen paikat pitää vaihtaa maadoitusta vaihtaessa
jos kone muutetaan vaihtovirtalaturille täytyy vaihtaa samalla - maadoitteiseksi.
tasavirtalaturia voidaan käyttää myös - maadoitteisena, laturi täytyy
vain polarisoida eli herättää akkuvirralla.
lisäksi amppeerimittarin johtojen paikat pitää vaihtaa maadoitusta vaihtaessa
460, 460, 460, 460eka, 4dm, 4dm 4wd, 3dl, 3dleka, 262, 472, 285, 272, 353cc um
Niinhän se oli minullakin tasavirtalaturi ja käännetty - maihin . Amppeerit näytti purkua
, mutta kun tiesi , niin voi nähdä latauksen . Joskus starttinappulaa uusiessa päätin
kääntää mittarin johdot . Sinne mittaritaulun taka ei olisi pitänyt mennä ilman
uusia osia ja johtoja , kaikki mureni käsiin . Sopivankokoisn mittarin olen löytänyt
mutta vaihtamata vielä on .
, mutta kun tiesi , niin voi nähdä latauksen . Joskus starttinappulaa uusiessa päätin
kääntää mittarin johdot . Sinne mittaritaulun taka ei olisi pitänyt mennä ilman
uusia osia ja johtoja , kaikki mureni käsiin . Sopivankokoisn mittarin olen löytänyt
mutta vaihtamata vielä on .
-
Rami L
- Nelos -nuffisti
- Viestit: 24
- Liittynyt: 16 Tammi 2012, 23:28
- Konekalustoani: Nuffi Universal 4 -60
Nyt ei ole tarkoitus kääntää napaisuutta kääntää vaan sitä tiedustelin että näkeekös sitä jotenkin että onko napaisuus käönnetty ja että mitä jos puolhöperö ukko on vaan kytkenyt akun väärinpäin niin toimiikos se siten vai alkaako akku kiehua?
-
jusape
- Vuoden Nuffisti 2013
- Viestit: 8943
- Liittynyt: 22 Huhti 2011, 20:24
- NLCF r.y jäsen Nro: 351
- Paikkakunta: Yläne
Lataussäädin käsittääkseni eri + ja - maadotteisissa
A-C TL20D -60,Detroit Diesel 6-71-65 ,460+KKK-62, 460T-64,DL3-61,proj DM4-54 ,sekasikiö-61,Ley-384 kartano-72, omavalm sarvitratori-5?,Lawn Boy LT-12 -90, Scoopmobilet, model HP -53, H -5? HPD -70 ,Gutbrod 5hp -61,BroomWade WR250-68
-
Joonas Potkonen
- Ylläpitäjä
- Viestit: 7384
- Liittynyt: 25 Maalis 2007, 01:40
- Konekalustoani: N 3DL '59, N 460 KKK '64, V 500 '69, L 245 '73 L 270 Vammas Kersantti '75, L 262QMS '79 L 2100 '79, L 472SQMS '80, V N103 HT5, Valtra N141
- NLCF r.y jäsen Nro: 001
- Paikkakunta: Ilomantsi
- Viesti:
Ei ole.jusape kirjoitti:Lataussäädin käsittääkseni eri + ja - maadotteisissa
Ei siittä varsinaista vahinkoa ole, muuten kuin apuvirtaa antaessa erehtyy: Akku tulee silmille
Käänsin viissatasesta valmetista aikoinaan akut miinus maadotteiseksi, ja en tehnyt muuta kuin ajoin.
Maatilallinen Ilomantsin Kuuksenvaarasta.
-
anglia67
- Mr. Lordi Nuffield
- Viestit: 1279
- Liittynyt: 25 Maalis 2007, 20:05
- Konekalustoani: K-650 sivuvaunupyörä -64,DeSoto diplomat 1957 (360/904)
- Paikkakunta: Elimäki (Kouvola)
Tasavirtalaturilla varustetussa ford angliassani on tullut kokeiltua napaisuuden vaihtoa ja toimii ihan samalla tavalla kumminkin päinRami L kirjoitti:täytyypi kokeilla kääntää navat toisinpäin ja toivoa parasta
Hattu päähän ja hyvästi!



