460 hydr.pumppu

Keskustelua Nuffield -traktoreista

Valvoja: automies560

Pesonen
Kolmos -nuffisti
Viestit: 19
Liittynyt: 06 Huhti 2007, 13:34

25 Maalis 2008, 22:57

Onkohan kellään tiedossa nostolaitepumpun kuluneisuuden "raja-arvoja",eli hammasvälys,päittäisvälys ym.
Otin ja purin omastani,kun etukurmaajan nostoteho on hiipunut vuosien saatossa.Ei näyttäny pumppu pahalta,mut mikähän muu hiipumisen vois aiheuttaa?Kiristysarvot ja noi pumpun tiedot olis kivat saada.Kiitos etukäteen!Suursäkkien nosto hetkiä odotellen...! :(
Tammi
Nuhvitietäjä
Viestit: 442
Liittynyt: 19 Marras 2007, 00:23
Paikkakunta: Nunnanlahti

25 Maalis 2008, 23:21

Olisikkohan tästä linkistä apua :)
http://kuvablogi.com/nayta/997619/
Kahta en vaihtais, toinen on. ...
ja vielä kolmannen polven poikamies
Tammi
Nuhvitietäjä
Viestit: 442
Liittynyt: 19 Marras 2007, 00:23
Paikkakunta: Nunnanlahti

25 Maalis 2008, 23:28

Nostolaitteen paineet voi mitata aina ensin ja säätää ns. takarepun alta. Pumpun kuluneisuudesta kertoo jo se jos nostoteho hiipuu öljyjen lämmetessä. :shock:
Kahta en vaihtais, toinen on. ...
ja vielä kolmannen polven poikamies
Lepa
Proto suunnittelija
Viestit: 110
Liittynyt: 14 Touko 2007, 14:07
NLCF r.y jäsen Nro: 30
Paikkakunta: Oulu/Siikalatva

26 Maalis 2008, 14:35

Tammi kirjoitti:Nostolaitteen paineet voi mitata aina ensin ja säätää ns. takarepun alta.
:shock: ... ööö siis mitenkä ja mistä se säätäminen tarkalleen onnistuu?
Tammi
Nuhvitietäjä
Viestit: 442
Liittynyt: 19 Marras 2007, 00:23
Paikkakunta: Nunnanlahti

26 Maalis 2008, 15:28

Jospa pari kuvaa selventäisi asiaa, selaimessa joka suurentaa kuvan klikkauksella saat tekstin paremmin näkymään. :?
http://kuvablogi.com/nayta/998676/
http://kuvablogi.com/nayta/998677/
Kahta en vaihtais, toinen on. ...
ja vielä kolmannen polven poikamies
Pesonen
Kolmos -nuffisti
Viestit: 19
Liittynyt: 06 Huhti 2007, 13:34

26 Maalis 2008, 18:06

Kiitos kuvista,Tammi.Tässä mun nuhvissa ei oo kaksoispumppua,mut samat kuluneisuus toleranssit varmaan pätee myös siihen.
Pumppuun ei taida saada uusia osia mistään,ja koko pumppu maksaa maltaita,jos sellaisen jostain löytää.
Onko tietoo mikä vastaava pumppu vois käydä tilalle?
Tammi
Nuhvitietäjä
Viestit: 442
Liittynyt: 19 Marras 2007, 00:23
Paikkakunta: Nunnanlahti

26 Maalis 2008, 18:42

Rakentamalla on erilaisia pumppuja muutettu, mutta joskus kun koneistaa naarmuuntuneet päätylaipat suoriksi saa vielä toimivan pelin. Vaatii tietysti pienen työkalujyrsimen ja vähän näppäryyttä. kannattaa kokeilla. :!:
Kahta en vaihtais, toinen on. ...
ja vielä kolmannen polven poikamies
Jusi
Kutos -nuffisti
Viestit: 73
Liittynyt: 29 Maalis 2007, 17:09
Paikkakunta: Perniö

26 Maalis 2008, 20:07

Kannataa myös tarkistaa korkeapaine jousen kuulan istukan alla oleva o-rengas, yleensä se on osittain hävinnyt.
Pesonen
Kolmos -nuffisti
Viestit: 19
Liittynyt: 06 Huhti 2007, 13:34

29 Maalis 2008, 12:23

No,joo nyt tarkastin noi korkeapaine ja matalapaine venttiilit.Niiden istukat ja kuulat ja jouset oli ok,mutta mitään o-renkaita ei löytyny,eikä edes paikkaa renkaalle!
Oliskohan pikku eroja kuitenkin 10/60 ja 4/60 nostolaiteventtiileillä.
Oliskohan jollakin faktoja 4/60 vm-62 hydraulipumppuun ja noihin venttiileihin.Kuvat kertoo kans paljon,mutta lähinnä tarvis tietää noi venttiilijousien vapaamitta.
Mistähän vois löytää tohon pumppuun sitä lyijypronssista välilevyä,siitä löytyy n. 0,35 mm kulumajäljet(HAMMASPYÖRIEN PÄÄDYISTÄ JÄÄNEET).
Kontio
Nuhvitietäjä
Viestit: 328
Liittynyt: 08 Elo 2007, 18:21
Paikkakunta: Pietarsaari

29 Maalis 2008, 21:52

Nelosen korjauskirjastakin löytyy kuva jossa on sen korkeapaineistukan alla O-rengas, eli kyllä se varmasti pitäisi löytyä 4/60.
Raudassa (suht.koht. toimivassa...) raha ei ole hukassa!
-Hyppää, hyppää- siinon oja! sanoo Ketola ku sokiaa aitanseinähän
hyppöötti.
Pesonen
Kolmos -nuffisti
Viestit: 19
Liittynyt: 06 Huhti 2007, 13:34

30 Maalis 2008, 10:28

4/60 -62 korjaamokäsikirja alkaa kiinnostaan ,koska on puutteita mitoista ja osista,eikä remppa etene... :(
Oliskohan myytävänä,sopuhintaan?
Vastaukset yv tai sähköposti.
Pesonen
Kolmos -nuffisti
Viestit: 19
Liittynyt: 06 Huhti 2007, 13:34

30 Maalis 2008, 17:37

No joo.Päivä verstaalla ja löytyhän se o-rengas korkeapaineventtiilin istukan alta.Oli se istukka niin tiukassa,että luulin istukan olevan samaa valua venttiilipesän kans,mut harmi vaan rengas oli ehjä.Eli ei vika siinä,mutta silti ihmettelen jousien vapaamittaa.10/60 kirja ilmoittaa korkeapaineventtiilin jousen mitaksi 66,3 mm,omassani on vain 58,2 mm!
Oliskohan noin kuoleentunut? Ja kannattaako hoitaa mittaero prikoilla vai hommata uusi jousi?
Niin ja sit kuulin yhdeltä vanhemmalta asentajalta,että joku koneistaja on valmistanu tarvike hydraulipumppuja nuffeihin,mutta on jo lopettanu niiden valmistuksen.Sääli,koska hinta oli kuulemma puolet uuden hinnasta.IKH.sta saa,mutta maksaa!!! :cry:
nuffiman
Proto suunnittelija
Viestit: 197
Liittynyt: 27 Marras 2007, 20:04
Paikkakunta: Noormarkku

30 Maalis 2008, 18:54

Pesonen kirjoitti:No,joo nyt tarkastin noi korkeapaine ja matalapaine venttiilit.Niiden istukat ja kuulat ja jouset oli ok,mutta mitään o-renkaita ei löytyny,eikä edes paikkaa renkaalle!
Oliskohan pikku eroja kuitenkin 10/60 ja 4/60 nostolaiteventtiileillä.
Oliskohan jollakin faktoja 4/60 vm-62 hydraulipumppuun ja noihin venttiileihin.Kuvat kertoo kans paljon,mutta lähinnä tarvis tietää noi venttiilijousien vapaamitta.
Mistähän vois löytää tohon pumppuun sitä lyijypronssista välilevyä,siitä löytyy n. 0,35 mm kulumajäljet(HAMMASPYÖRIEN PÄÄDYISTÄ JÄÄNEET).
ite teetätin nelosnuhvin pumppuun ton välilevyn ammattikoululla en ny muista mistä aineesta ne sen teki mutta oli edullinen ja toimii :D
NUFFIELD UNIVERSAL FOUR
NUFFIELD 10/60 tenspeed
VALMET 1100 TURBO
AUDI 60 vm-70
SOLIFER SPEED VM-64
FARMET PROJEKTI
nuffiman
Proto suunnittelija
Viestit: 197
Liittynyt: 27 Marras 2007, 20:04
Paikkakunta: Noormarkku

30 Maalis 2008, 18:56

Pesonen kirjoitti:No joo.Päivä verstaalla ja löytyhän se o-rengas korkeapaineventtiilin istukan alta.Oli se istukka niin tiukassa,että luulin istukan olevan samaa valua venttiilipesän kans,mut harmi vaan rengas oli ehjä.Eli ei vika siinä,mutta silti ihmettelen jousien vapaamittaa.10/60 kirja ilmoittaa korkeapaineventtiilin jousen mitaksi 66,3 mm,omassani on vain 58,2 mm!
Oliskohan noin kuoleentunut? Ja kannattaako hoitaa mittaero prikoilla vai hommata uusi jousi?
Niin ja sit kuulin yhdeltä vanhemmalta asentajalta,että joku koneistaja on valmistanu tarvike hydraulipumppuja nuffeihin,mutta on jo lopettanu niiden valmistuksen.Sääli,koska hinta oli kuulemma puolet uuden hinnasta.IKH.sta saa,mutta maksaa!!! :cry:
taittaa muuten ne ikh:n pumput olla iha tavallisia nokkapumppuja joihin on tehty kiinnityskaaveli jotta sopiii paikoilleen, kattelin vaan joku kerta että ei varmaan ois mikään vaikee operaatio jollekin koneistajalle :?
NUFFIELD UNIVERSAL FOUR
NUFFIELD 10/60 tenspeed
VALMET 1100 TURBO
AUDI 60 vm-70
SOLIFER SPEED VM-64
FARMET PROJEKTI
Lepa
Proto suunnittelija
Viestit: 110
Liittynyt: 14 Touko 2007, 14:07
NLCF r.y jäsen Nro: 30
Paikkakunta: Oulu/Siikalatva

02 Huhti 2008, 13:01

No minun nelosnuhvissa oli o-rengas tohjona ylipaineventtiilin alla, mutta ei paljoa nostolaitteen tehot sen vaihdolla parantuneet. Kovasta hinnasta huolimatta tuli sitten päädyttyä lopulta tuon IKH tarvikepumpun ostamiseen kun tarkoitus on käyttää nuhvia ihan todelliseen työhön. Alennuksineen ei hinta ei ihan niin kova ollut kuin alunperin täällä on peloteltu, mutta enemmän kuin nuhvin ostohinta.

[/quote]
taittaa muuten ne ikh:n pumput olla iha tavallisia nokkapumppuja joihin on tehty kiinnityskaaveli jotta sopiii paikoilleen, kattelin vaan joku kerta että ei varmaan ois mikään vaikee operaatio jollekin koneistajalle :?[/quote]

Joo joku standardipumppu se on. Siihen on nuhville tehty sovitelevy pumpun päätyyn, pari eripaksuista kartioholkkia ja muotoiltu kiila pyöritysakselille, vesijohtomutkakappale, johon mukana tulevan hydraliikkasuodattimen voi ruuvata. Ventiilikoneistoon lähtevään putkeen on uusi helmi sillä pumppu on hieman alkuperäispumppua lähempänä.

Ventiilikoneistoon menevän putken helmeä irrottaessa huomattiin, että sen alla oli ollut putkessa pitkittäisnaarmu, josta jonkun verran on voinut paineet karata. Tilalle varmuuden vuoksi piti etsiä uusi putki.

Homman asentamisessa heti ensimmäiseksi kiilaa piti hieman viritellä, että hammasrattaan sai kunnolla paikalleen (ura erilevyinen uudessa pumpussa ja hammasrattaassa, eikä kiilaa oltu muotoiltu tarpeeksi). Lisäksi hydraulisuodattimen soviteviritelmät olivat täysi susi, ainakin nelosnuhviin. Peräreppua ei millään ilvellä saanut paikalleen suodattimen kanssa ilman että sovite ja suodatin ottivat perätilan pohjaan kiinni.

Onneksi tuttu putkimies teki näppärästi uudet mutkasovitteet ja tarvittavat kierteet hydrauliikkasuodattimelle ja pumpulle.

Lopputuloksena nostolaite toimii nyt tehokkaasti ja jopa palauttaa vivut perusasentoon kuten pitääkin. Jos pumppu joskus vielä väsyy niin riittänee pelkän pumppuosan vaihtaminen.

Tuolla muuten olis ainakin Leylandille tandempumppu, hintaa tulee kyllä melkolailla sillekin:
http://www.hydraulicpumps.co.uk/gearpum ... p?id=10262
Vastaa Viestiin