Pikainen kysymys asiantuntijoille: Leyland 270 ohjauksesta

Keskustelua Leyland -traktoreista

Valvoja: automies560

Leukkumies
Mr. Lordi Nuffield
Viestit: 1126
Liittynyt: 25 Maalis 2007, 18:57
Konekalustoani: Leyland 270 Kartano '73, 472QMS '79. Nuffield 4DM Universal Four '60.
NLCF r.y jäsen Nro: 023
Paikkakunta: Pohojos-Pohojanmaa

nuffiko kirjoitti:http://www.nuhvi.net/galleria/index.php ... 5-runnilla

Tähänkin leluun on uusattu kaikki puslat+liikkuvat osat ja omistaja sano ajamisen olevan yhtä hel**iä.
Sen omistaja on sitten varmaankin säästynyt kokemasta esim. vanhempietuakselisen Valmet 700/702jne. ja satasarjan verkun ajo-omituisuuksia.
[quote="jamppi"]Nuhvi on jokamiehellä mutta tosimies ajaa Leukulla :D[/quote]
Avatar
ramba
Mr. Lordi Nuffield
Viestit: 1332
Liittynyt: 17 Tammi 2013, 20:32
Konekalustoani: Nuffield 10/60 KKK, Belarus 501H ja muita päriseviä vehkeitä..
NLCF r.y jäsen Nro: 473
Paikkakunta: Kotka

Pojjaat ajakaapas belarusta maantiellä isommalla vaihteella kun ykkösellä niin leukku tuntuu maantielaivalta :mrgreen:
Jos se toimii niin puretaan se, kyllä siitä jotain vikaa löytyy.
Avatar
nuffiko
Vuoden Nuhvisti 2015
Viestit: 2590
Liittynyt: 29 Touko 2007, 21:11
Paikkakunta: Ylä-Savo

Kyse siis Vain 245 leukusta.Ja sen ohjauksesta joka on kunnostettu.472,804 ihan ajettavia.

Tehostinkoneet aivan eri asia,poijjaat!
Turha tähän vetää iänikuisia loppuunajettuja itäkoneita.Jos ei ikinä oo ohjaukselle mitään tehty ja kone rommuutettu loppuun niin ohjauksen tietää..vanha pas*a on vanha pas*a.
NuffiPekka
Nuhvitietäjä
Viestit: 407
Liittynyt: 08 Touko 2011, 13:42
Konekalustoani: Nuffield 3 DL -59, Nuffield 4 DM KKK -60, Nuffield 460 -63, Nuffield 460 Riuku-Vammas -63, koesarjan n:o 54 Valmet 15, Belarus 420 -77,Belarus MTZ 50 -69
NLCF r.y jäsen Nro: 218
Paikkakunta: Perho

Mitäs vikaa Belkan ohjauksessa on? :lol: Jos on aurauskulma kunnossa eikä nyt aivan tolkuttomia välyksiä niin pitääpä ihmetellä. Ne Belkan niveletkin kun on säädettäviä :D . No itse asiaan, kahdeksassa kymmenestä kamalaksi ajettavaksi väitetystä traktorista, merkistä riipumatta, suuri syyllinen on pielessä oleva aurauskulma. Tutkikaa ja mitatkaa ja säätäkää. Sen jälkeen ihmetelkää että miten paljon muutama milli voi tehdä ohjauksessa asiaa. :o
Vähän päivässä - eikä viikossakaa palijo mittää...
jusape
Vuoden Nuffisti 2013
Viestit: 8943
Liittynyt: 22 Huhti 2011, 20:24
NLCF r.y jäsen Nro: 351
Paikkakunta: Yläne

Juu, moititaan paskaksi ajettavaksi, muttei noteerata mitenkään säätöjä tai pieniä välyksiä nivelissä tms...
A-C TL20D -60,Detroit Diesel 6-71-65 ,460+KKK-62, 460T-64,DL3-61,proj DM4-54 ,sekasikiö-61,Ley-384 kartano-72, omavalm sarvitratori-5?,Lawn Boy LT-12 -90, Scoopmobilet, model HP -53, H -5? HPD -70 ,Gutbrod 5hp -61,BroomWade WR250-68
Avatar
ramba
Mr. Lordi Nuffield
Viestit: 1332
Liittynyt: 17 Tammi 2013, 20:32
Konekalustoani: Nuffield 10/60 KKK, Belarus 501H ja muita päriseviä vehkeitä..
NLCF r.y jäsen Nro: 473
Paikkakunta: Kotka

Renkaat pysyy suorassa mutta ratti pyörii ympyrää ajaessa, vähän on hankala pitää suorassa. :lol: Sekä yliherkkä, teet millin korjausliikkeen niin ollaan jo vastaantulijoiden kaistalla..

Nuhvi menee suoraan vaikka tolkuttomasti väljää.
Jos se toimii niin puretaan se, kyllä siitä jotain vikaa löytyy.
Puskajussi
Kolmos -nuffisti
Viestit: 12
Liittynyt: 31 Heinä 2014, 05:30
Konekalustoani: Leyland 270

Nyt rupesin niitä välyksiä tarkasteleen, niin pääakselilla ylempi vääntövarsi on aivan sohlo. Mutta sen purkaminen tuottaakin päänvaivaa, nimittäin tuo säätöruuvi on yhtäpuuta tuon ylemmän vääntiön kanssa ja pelkästään nostamalla sitä ylöspäin ei tule tule kuin muutaman millin. Ilmeisesti tuo säätöruuvi on jossakin hahlossa alemmassa vääntövarressa... Ootteko kukaan näitä irrotellut ja kertoa kuinka se onnistuu ja näin auttaa noviisia!?
Kyllä on muuten hienot sivut ja varsinkin tuo jäsenten kirjasto! Luettavaa ja tutkittavaa löytyy enemmän kuin tarpeeksi!!
Avatar
pa_turpeinen
Nuhvitietäjä
Viestit: 391
Liittynyt: 07 Maalis 2010, 07:23
Konekalustoani: case ih 4230 mx pro -98 valmet 361d -62 comanche bull2 300cc 4x4 -08 ja paljon työlaitteita 50 luvulta 90 luvulle ja lisää haetaan koko ajan
Paikkakunta: pudasjärvi

ihan mielenkiinnosta kysyn onko leilassa mikä rekisterinumero, oon kissojen ja koirien kans hakenu omaa vanhaa takasi. vanha suola janottaa... tuskin se kuitenkaa minun vanha on koska omastani korjasin kaikki välykset keulasta. juuri nyt en muista kuinka se purettiin pois mutta ei se kyllä ollu monen minuutin juttu päästää irti sieltä. onko se siis ihan sohlo vai huonossa säädössä, pikkusen siinä piti jossai välystä ollakki ku muuten ei toiminu tehostus. eli kun ohjaamosta tulee pitkä tanko keulalle ja se kiinnittyy apuvääntiöön niin siinä osassa missä apuvääntiö kiinnittyy alempaan pitää olla pieni välys eli noin vartti ratissa niin tehostus toimii. en tosiaan muista tarkkaan mutta voin yrittää katella ne projekti kuvat nii muistuu mieleen paremmi
ei riemulla rajaa ku saa leukulla ajaa
Puskajussi
Kolmos -nuffisti
Viestit: 12
Liittynyt: 31 Heinä 2014, 05:30
Konekalustoani: Leyland 270

Juu, ei se tää ole sun vanha, tuolta satakunnasta hain alkuperäiseltä omistajalta (perikunta myi). Se säätöruuvi on vissiin niin palanut kiinni kkiinni siihen ylempään vääntiöön, että tarttee antaa kemikaalia ja lämpöä, niin eiköhän se viikonlopun aikana irtoa?! Se ylemmän vääntiön ja pääakselin liitos on väljä... Ihan hemppyy siinä. Olisin vain käyttänyt sen vääntiön irti ja tarkastanut mitat ja tehnyt sitten keltaisesta metallista siihen holkin. Ja vaikka menis ihan varaosaholkillakin, niin on tuo säätöruuvi saatava kumminkin pelaamaan...
kari t
Vuoden 2012 Nuffisti
Viestit: 5129
Liittynyt: 02 Tammi 2008, 19:39
NLCF r.y jäsen Nro: 19
Paikkakunta: Pattijoki

Puskajussi kirjoitti:Nyt rupesin niitä välyksiä tarkasteleen, niin pääakselilla ylempi vääntövarsi on aivan sohlo. Mutta sen purkaminen tuottaakin päänvaivaa, nimittäin tuo säätöruuvi on yhtäpuuta tuon ylemmän vääntiön kanssa ja pelkästään nostamalla sitä ylöspäin ei tule tule kuin muutaman millin. Ilmeisesti tuo säätöruuvi on jossakin hahlossa alemmassa vääntövarressa... Ootteko kukaan näitä irrotellut ja kertoa kuinka se onnistuu ja näin auttaa noviisia!?
Kyllä on muuten hienot sivut ja varsinkin tuo jäsenten kirjasto! Luettavaa ja tutkittavaa löytyy enemmän kuin tarpeeksi!!
Säätöruuvia et tosiaan saa irti ylöspäin nostamalla, lähtee alaspäin, mutteri auki, käytännössä tipahtaa kentälle . Vanhemmissa 4/65:sissa nuhveissa säätöruuvi lähtee ylöspäin.

http://karit1.kuvat.fi/kuvat/Leylandiin ... 6ruuvi.jpg" onclick="window.open(this.href);return false;
Nuffieldit 3DL 58 ja 61. 10/42 66. Neliveto BMC 6:s koneella + KKK. 4/65 68. 3/45 69. 342 62. UNIVERSAL 1954. Pappa Tunturi vm.76. Wolsvaken POLO vm.84. Lynx 650 vm.85. Kerho pp vm. 1938

Aja millä ajat, mutta nuffilla loput !
Avatar
pa_turpeinen
Nuhvitietäjä
Viestit: 391
Liittynyt: 07 Maalis 2010, 07:23
Konekalustoani: case ih 4230 mx pro -98 valmet 361d -62 comanche bull2 300cc 4x4 -08 ja paljon työlaitteita 50 luvulta 90 luvulle ja lisää haetaan koko ajan
Paikkakunta: pudasjärvi

ei välttämättä oo edes pusla rikki vaan säätämällä tiukemmalle se tulee paremmaksi
ei riemulla rajaa ku saa leukulla ajaa
Puskajussi
Kolmos -nuffisti
Viestit: 12
Liittynyt: 31 Heinä 2014, 05:30
Konekalustoani: Leyland 270

Siis eikös tuo säätöruuvi ole kierteellä tuossa ylävääntiössä?! Eli kun vääntää kiinnipäin, niin ikäänkuin säätöruuvi painuu alas... Kiitos kari t kuvasta siinähän tuo selviää! En huomannut illalla mitata tuota puslan seinämän vahvuutta, mutta uudessa se on 2,4mm ja luulisin siinä olevan ainakin 1mm ohuempi seinämä siinä vanhassa, joten se tekee jo pari milliä väljää siihen niveleen... Tänään ei kerkiä tekeen mitään, huominen menee lasten kanssa ja vasta sunnuntaina saa laittaa kädet rasvaan! Ei oo aina helppoo! Mutta hyvää iltalukemista kyllä piisaa ja taitaa toimia pikkupojille hyvänä iltasatunakin, kun lukee vanhoa nuhvilehtiä ja kattelee kuvia :D :D
kari t
Vuoden 2012 Nuffisti
Viestit: 5129
Liittynyt: 02 Tammi 2008, 19:39
NLCF r.y jäsen Nro: 19
Paikkakunta: Pattijoki

Siis eikös tuo säätöruuvi ole kierteellä tuossa ylävääntiössä?! Eli kun vääntää kiinnipäin, niin ikäänkuin säätöruuvi painuu alas...
Kuvastahan tuo tosiaan selviää , käytännössäkin olen kunnostanut kyseisen vääntiön / ohjaustehostimineen, uusinut kaikki mahdolliset tapit / puslat.

Nuffieldmasterin tekemä juttu ohjauksen kunnostamiseksi, jäsenlehdessäkin on paljolti tuon minun kunnostusprojektin pohjalta tehty, saataa tulla sanomista, mutta tosi on :wink:
Nuffieldit 3DL 58 ja 61. 10/42 66. Neliveto BMC 6:s koneella + KKK. 4/65 68. 3/45 69. 342 62. UNIVERSAL 1954. Pappa Tunturi vm.76. Wolsvaken POLO vm.84. Lynx 650 vm.85. Kerho pp vm. 1938

Aja millä ajat, mutta nuffilla loput !
Puskajussi
Kolmos -nuffisti
Viestit: 12
Liittynyt: 31 Heinä 2014, 05:30
Konekalustoani: Leyland 270

No niin, lähtihän se säätöruuvi irti kun sai lämpöö ja Rost Offia! Oli vaan ruostunut kiinni... Välykset on nyt poistettu ja testiajon aika on kunhan saan pidemmän akkukaapelin kun tuli samalla siirrettyä akku nokalle. Sattui rattorin nokalla olemaan valmiina akkulaatikon kokoinen kehikko, varmaan jotain painoja varten, niin sain akun laatikoineen tähän. Nyt alkuun kuormahihnalla kiinni mutta parannellaan tuosta kunhan kerkiää... Menee nyt vähän ulos otsikon aiheesta, mutta tuskin haitannee...
Palaan kunhan koeajo on suoritettu!
Kiitos kuitenkin auttajille!
Joonas Potkonen
Ylläpitäjä
Viestit: 7384
Liittynyt: 25 Maalis 2007, 01:40
Konekalustoani: N 3DL '59, N 460 KKK '64, V 500 '69, L 245 '73 L 270 Vammas Kersantti '75, L 262QMS '79 L 2100 '79, L 472SQMS '80, V N103 HT5, Valtra N141
NLCF r.y jäsen Nro: 001
Paikkakunta: Ilomantsi
Viesti:

Missäs sinulla akku oli ennen?

Keulan alle suomessa valmistettu/varusteltu paikka skandinaavisen ilmastomme takia isommalle akulle.
Maatilallinen Ilomantsin Kuuksenvaarasta.
Vastaa Viestiin