Universal nelonen

Keskustelua Nuffield -traktoreista

Valvoja: automies560

jusape
Vuoden Nuffisti 2013
Viestit: 8943
Liittynyt: 22 Huhti 2011, 20:24
NLCF r.y jäsen Nro: 351
Paikkakunta: Yläne

Eri moottorivalmistajien moottoreissa painoissa melkoisia eroja on, eräs trukin Perkins moottori jonka remppasin n.8v sitten painoi n. 450kg, noin 4-litranen nelonen....
Marras-Joulukuus kun sitä Natikkaa tein, niin moottori about saman litratilavuuden omaava kuin nuffi, kampiakseli natikas n. 10cm lyhyempi ja n. 10kg myös kevyempi......
A-C TL20D -60,Detroit Diesel 6-71-65 ,460+KKK-62, 460T-64,DL3-61,proj DM4-54 ,sekasikiö-61,Ley-384 kartano-72, omavalm sarvitratori-5?,Lawn Boy LT-12 -90, Scoopmobilet, model HP -53, H -5? HPD -70 ,Gutbrod 5hp -61,BroomWade WR250-68
Jake82
Kylmäkoskelainen
Viestit: 93
Liittynyt: 09 Loka 2012, 10:17
Konekalustoani: Nuffiel universal Four vm.1960

Moottoripukkiin mää sen laitan ku sellainen sattuu oleen. Kävin jo ketjutaljan tilaamassa että saan jonku renkun tehä. 80*80*4mm palkista ajattelin sen värkätä mut jos lankusta tehtykkin kestää niin samakait se tähän hätään ois lankusta tehä. Sitä ois kuitenkin omasta takaa.
Jake82
Kylmäkoskelainen
Viestit: 93
Liittynyt: 09 Loka 2012, 10:17
Konekalustoani: Nuffiel universal Four vm.1960

Onko raahe-oulu akselilla/läheisyydessä moottorikoneistamoita. Tahvanainen on raahessa tehny noita ja Oulussa on oulun moottorikoneistamo. Mut onko muita? Se kampiakseli pitää kuitenkin käyttää koneistuksessa.
iippo
Proto suunnittelija
Viestit: 197
Liittynyt: 12 Kesä 2007, 10:51
Paikkakunta: Pohjois-Pohjanmaa

Suvannon koneistamo Liminka
Jake82
Kylmäkoskelainen
Viestit: 93
Liittynyt: 09 Loka 2012, 10:17
Konekalustoani: Nuffiel universal Four vm.1960

Nonniin nyt ois alettu nuhvin purku ja tähän asti ihan simppeliä tuo on ollu ku vertaa et alettais autosta nostaan moottori. Noita puslia pitää hommata kasa ja se ohjausvaihteen korjaus pitää kanssa hoitaa nyt samaan syssyyn. Moottori ois irti ku sais sen vain nostettua poiskin. Jospa sitä huomenna sais sen pukin värkättyä. Ei ollunna onneksi painava se kytkinkoppa. Helposti lähti yksin pois.
Liitteet
img20130513_163613.jpg
img20130513_163704.jpg
img20130513_163720.jpg
Joonas Potkonen
Ylläpitäjä
Viestit: 7384
Liittynyt: 25 Maalis 2007, 01:40
Konekalustoani: N 3DL '59, N 460 KKK '64, V 500 '69, L 245 '73 L 270 Vammas Kersantti '75, L 262QMS '79 L 2100 '79, L 472SQMS '80, V N103 HT5, Valtra N141
NLCF r.y jäsen Nro: 001
Paikkakunta: Ilomantsi
Viesti:

Sakkakupille tehty joskus ohitusleikkaus, se kannattaa kyllä pitää kunnossa.
Maatilallinen Ilomantsin Kuuksenvaarasta.
Jake82
Kylmäkoskelainen
Viestit: 93
Liittynyt: 09 Loka 2012, 10:17
Konekalustoani: Nuffiel universal Four vm.1960

Miten tuo lämpömittarin anturin saa entrattua toimimaan. Mikä siinä on periaate? Ja mitä puslia ja laakereita tuo ohjausvaihde vaatii?
kari t
Vuoden 2012 Nuffisti
Viestit: 5129
Liittynyt: 02 Tammi 2008, 19:39
NLCF r.y jäsen Nro: 19
Paikkakunta: Pattijoki

Lämpömittaria ei kotikonstein saa toimimaan, sisällä on nestettä, joka mahdolisesti pääsyt vuotamaan. Palanto Tampereelta suorittaa korjauksia. http://www.palanto.fi/" onclick="window.open(this.href);return false;
Ohjausvaihteessa on kaksi vaihdetavaa puslaa, lisäksi kanattaa uusia sektoriakselin O- rengas, itse olen vaihtanut O-renkaan stefaan. Ohjauspyörän akselilla on laakeri joknka kunto kanattaa tarkastaa, tarvittaessa vaihdettava.
http://karit1.kuvat.fi/kuvat/Nuhvin+var ... n+osat.jpg" onclick="window.open(this.href);return false; Tuosta < löytyy osaluettelo.
Esim. Hahton Maurilta saat tarvittavat puslat ja laakerin. http://www.nuhvi.net/index.php/fi/tietopankki/varaosat" onclick="window.open(this.href);return false;
Nuffieldit 3DL 58 ja 61. 10/42 66. Neliveto BMC 6:s koneella + KKK. 4/65 68. 3/45 69. 342 62. UNIVERSAL 1954. Pappa Tunturi vm.76. Wolsvaken POLO vm.84. Lynx 650 vm.85. Kerho pp vm. 1938

Aja millä ajat, mutta nuffilla loput !
Jake82
Kylmäkoskelainen
Viestit: 93
Liittynyt: 09 Loka 2012, 10:17
Konekalustoani: Nuffiel universal Four vm.1960

Kylläpä siihen joutuu sen laakerinkin vaihtaan. Tuntee aika hyvin sormissa ettei oo ihan kondiksessa enään ja n.10mm pystyvälys tuskin kuuluu asiaan.
jusape
Vuoden Nuffisti 2013
Viestit: 8943
Liittynyt: 22 Huhti 2011, 20:24
NLCF r.y jäsen Nro: 351
Paikkakunta: Yläne

Tuskin joo kuuluupi asiaan moinen välys.....

Noh, saman rempan yhteydessä se meneepi....
A-C TL20D -60,Detroit Diesel 6-71-65 ,460+KKK-62, 460T-64,DL3-61,proj DM4-54 ,sekasikiö-61,Ley-384 kartano-72, omavalm sarvitratori-5?,Lawn Boy LT-12 -90, Scoopmobilet, model HP -53, H -5? HPD -70 ,Gutbrod 5hp -61,BroomWade WR250-68
Jake82
Kylmäkoskelainen
Viestit: 93
Liittynyt: 09 Loka 2012, 10:17
Konekalustoani: Nuffiel universal Four vm.1960

Onhan näissä vehkeissä silnälaakeri? Ettei sekin oo pusla niinkuin jokapaikassa tuntuu olevan:)
kari t
Vuoden 2012 Nuffisti
Viestit: 5129
Liittynyt: 02 Tammi 2008, 19:39
NLCF r.y jäsen Nro: 19
Paikkakunta: Pattijoki

Oletettavasti sinulla on pusla/holkki, kumpaa nimitystä kukin haluaa käyttää.
Alkaen mootorin numerosta 34TA/B/D 49850 vauhtipyörän silmälaakerina oleva laakeriholkki on korvattu yksirivisellä kuulalaakerilla ( Osanumero BMK411).
Tämä laakeri voidaan asentaa aikasimpiin traktoreihin, jos vauhtipyörän laakeriholkin pesän halkaisijaa sorvataan 1,5618 tuumasta 1,5623 tuumaan ( 39,685 - 39,697 mm ).
Nuffieldit 3DL 58 ja 61. 10/42 66. Neliveto BMC 6:s koneella + KKK. 4/65 68. 3/45 69. 342 62. UNIVERSAL 1954. Pappa Tunturi vm.76. Wolsvaken POLO vm.84. Lynx 650 vm.85. Kerho pp vm. 1938

Aja millä ajat, mutta nuffilla loput !
Jake82
Kylmäkoskelainen
Viestit: 93
Liittynyt: 09 Loka 2012, 10:17
Konekalustoani: Nuffiel universal Four vm.1960

Joo elikkä en kahtonu väärin :) millä ois hyvä kotikonsteilla pestä karstat poissa koneesta. Tolla solmasterilla kyllä lähtee mut pikkusen vaatis ison pöntön missä liottais. Mitenhän tuo soodapuhallus lie. Kestääkö sillä puhaltaa esim imu ja pakokanavia. Senhän ei pitäis metallin pintaa kuluttaa ollenkaan. Pitää tässä käydä se kannu ostaan niin vois testata.
lisenssi
Vuoden Nuhvisti 2013
Viestit: 1280
Liittynyt: 17 Elo 2012, 14:53
Konekalustoani: Nuffield 4/65
NLCF r.y jäsen Nro: 408

Konsteja on monia. Esim öljylämmityskattiloiden pudistukseen on olemassa nestettä, joka hämmästyttävän tehokkaasti käy karstan ja noen kimppuun. Karsta lähtee kuohumalla pois. Lämpö tehostaa vaikutusta. Sitä voi suihkupullosta ruiskuttaa pintaan tai sivellä pensselillä. Mutta aine on pestävä sitten ensin vedellä pois välittömästi ja osat suojattava ruostumiselta.

Jos pitää valita teräsharjan ja yo litkun välillä, niin kokemuksesta suosittelen ainakin kattiloihin ko nestettä. Ei tarvitse kärsiä nokipölystä, joka hengitettynä on terveydelle vaarallista.

Tällä kyllä tahrii sitten helposti kaikki paikat nokiliejuun, eli vaatii oman tekniikkansa, että homma sujuu ja riittävästi trasselia. Kannattaa miettiä, missä sen työn tekee (ulkona?).
Jake82
Kylmäkoskelainen
Viestit: 93
Liittynyt: 09 Loka 2012, 10:17
Konekalustoani: Nuffiel universal Four vm.1960

No lähteekö tuolla aineella maalikin jos pitää alkaa ruostumis suojat laittaan heti?
Vastaa Viestiin