Harvoin tapahtuu ??

Keskustelua Nuffield -traktoreista

Valvoja: automies560

ahven
Mr. Lordi Nuffield
Viestit: 1470
Liittynyt: 22 Tammi 2008, 21:57
Konekalustoani: jd-5820+jd-2650+patrol nuhvi+mf-135+zetor 25A+patrol ja 6:tos majori maasturi+ zusuki alto+ toyota hiase 2,5
NLCF r.y jäsen Nro: 267
Paikkakunta: JUUKA

joo voehan sen heettee minne tahasa minun kommentin mutta sanan vappaas se vielä käsittääksen on ja minun mieli pije ee muutu ja parempi että se tietää muutkii niin viärin käsityksiltä vältytään ja kokemus omasta nostolaetteesta jonka juuri sillon olin kasannut ja eka nostolla kävi niin kuin moni arvoo sanomatakkii ja jos siitä jottae hyvee löötyy niin se että empä suorastaan ruppee moista maenostammaan. aenut mikä nuissa viehättää niin se on epävarmuus että revippä siitä :lol:
aja millä ajat mutta majorilla loput
Joonas Potkonen
Ylläpitäjä
Viestit: 7384
Liittynyt: 25 Maalis 2007, 01:40
Konekalustoani: N 3DL '59, N 460 KKK '64, V 500 '69, L 245 '73 L 270 Vammas Kersantti '75, L 262QMS '79 L 2100 '79, L 472SQMS '80, V N103 HT5, Valtra N141
NLCF r.y jäsen Nro: 001
Paikkakunta: Ilomantsi
Viesti:

Yhteen 4/65:n tiedän tulleen tuon taudin toissa talvena, juuri tuosta kohti poikki. Sattui meidän kylällä. Ei varmasti ole ainutlaatuinen tapaus.

Enkä minä nyt liittänyt tuota paskasuutta tähän vikaan lainkaan, oli vain sivukommentti asiaan, että ompa paskaanen, mitenkä lie huollon laita -ei muuta.

Tuo vika tulee kun tulee nostolaitteelle äkillinen tälli, voima tulee varmasti tuon paukahtamiseen ulkoapäin. Sokan ratkeaminenhan ei itsessään ole vaarallista, mutta vika kun tulee niin särkyminen johtuu sisäisistä voimista.

Ainakin itse ajan sen verta vuoteen, että teen perushuoltojen yhteydessä samalla nämä huoltokirjan ulkopuoliset ennakoivat huollot myös.
Maatilallinen Ilomantsin Kuuksenvaarasta.
Avatar
Warpu
Mr. Lordi Nuffield
Viestit: 1684
Liittynyt: 06 Tammi 2008, 03:09
NLCF r.y jäsen Nro: 22
Paikkakunta: Anjala / Kouvola

ihan kun saa tuosta kuvasta selvää mutta vaikuttais että ruostesäröstä saanut repeämä alkunsa 8)
460, 460, 460, 460eka, 4dm, 4dm 4wd, 3dl, 3dleka, 262, 472, 285, 272, 353cc um
kari t
Vuoden 2012 Nuffisti
Viestit: 5129
Liittynyt: 02 Tammi 2008, 19:39
NLCF r.y jäsen Nro: 19
Paikkakunta: Pattijoki

Warpu kirjoitti:ihan kun saa tuosta kuvasta selvää mutta vaikuttais että ruostesäröstä saanut repeämä alkunsa 8)
Aivan oikein Warpu tulkitsi tuon kuvan.
Sokka täysin asianmukaisessa kunnossa, itse ihmettelin tuota kiilauran leveämistä, tarkemman tutkistelun jälkeen totesimme, aiemmin oli jo tapahtunut hieman ratkeammista, mm:ssa noin 15 mm:rin ratkein tapahtunut ennen löpullista antautumista.
Tosiasiassa syy löytyy tuosta nostoakselista, tehty jostain heikkolaatuisesta pataraudasta, kiila hakannut uraansa leveämmäksi ja kyllähän se jossain vaiheessa porsii. Lopullinen antautuminen tapahtunut perälevyllä lumtöitä tehdessä.
Yhteen 4/65:n tiedän tulleen tuon taudin toissa talvena, juuri tuosta kohti poikki. Sattui meidän kylällä. Ei varmasti ole ainutlaatuinen tapaus
Kas kun et ole aiemmin varoitellut kyseisestä tapauksesta :wink: Kuten otsikkokin sanoo "Harvoin tapahtuu ??", ei ainutlaatuinen :wink: Nyt tapaus varmaan useamman taholta rekisteröity ja osamme ottaa huomioon tulevaisuudessa :wink:
Nuffieldit 3DL 58 ja 61. 10/42 66. Neliveto BMC 6:s koneella + KKK. 4/65 68. 3/45 69. 342 62. UNIVERSAL 1954. Pappa Tunturi vm.76. Wolsvaken POLO vm.84. Lynx 650 vm.85. Kerho pp vm. 1938

Aja millä ajat, mutta nuffilla loput !
Joonas Potkonen
Ylläpitäjä
Viestit: 7384
Liittynyt: 25 Maalis 2007, 01:40
Konekalustoani: N 3DL '59, N 460 KKK '64, V 500 '69, L 245 '73 L 270 Vammas Kersantti '75, L 262QMS '79 L 2100 '79, L 472SQMS '80, V N103 HT5, Valtra N141
NLCF r.y jäsen Nro: 001
Paikkakunta: Ilomantsi
Viesti:

hmmm... sikäli tuo ilomantsin tapaus sattui ihan vahinkona. Pääsi nuhvi keulimaan kovassa paikassa, nostatti samalla nostolaitteella pitoja pakkoaisaohjaus varsilla reestä, mutta ei kerennyt kaikkea kirimään nostomäntä löysiä pois kun painalti samalla jo kytkintä. Koko reki hypännyt ilmaan kun nuhvin keula rysähti alas, vastassa puolivälissä se nostomäntä, eli otti löysät pois ja pamautti reen ilmaan, paitti melkein kun tuosta pasahti tuo kynkkä poikki... jos saitte selvää?
Maatilallinen Ilomantsin Kuuksenvaarasta.
Leukkumies
Mr. Lordi Nuffield
Viestit: 1126
Liittynyt: 25 Maalis 2007, 18:57
Konekalustoani: Leyland 270 Kartano '73, 472QMS '79. Nuffield 4DM Universal Four '60.
NLCF r.y jäsen Nro: 023
Paikkakunta: Pohojos-Pohojanmaa

Särkyikö tuosta sitten kansikin? Mulla 270:stä tuo vääntiö paukahti muistaakseni 2008 keväällä, kyselin silloin tällä foorumilla sitä ostaa, kansi ym. säilyi onneksi ehjinä. Osasyy vahinkoon oli jumittunut täytösventtiili, se ja kohtuu painava äes jossa painopiste on vielä aika takana niin eipä muuta tarvinnut, kun tuli niin yhtäkkiä se paine vasta kierroksilla nostolaitteille. Olisi pitänyt älytä laittaa ensin kierroksia ja sen jälkeen vasta nostolaitevipu nostoasentoon, vaan eipä tajunnu kun tein just väärinpäin.

Kari T:lle laitoin sähköpostia.

Tuosta "paskasuudesta" senvarran pakko kommentoida, että eipä monikaan isäntä varmasti ole vaivautunut näihin vanhoihin vehkeisiin huoltoja tekemään, päinvastoin. Jäteöljyä vaan perään sitä mukaa kun se vetoakselien kauloilta on valunut maahan, "kun ei noin vanhaa kannata korjata", niinhän se on tahtonut valitettavasti olla merkistä riippumatta :(
[quote="jamppi"]Nuhvi on jokamiehellä mutta tosimies ajaa Leukulla :D[/quote]
kari t
Vuoden 2012 Nuffisti
Viestit: 5129
Liittynyt: 02 Tammi 2008, 19:39
NLCF r.y jäsen Nro: 19
Paikkakunta: Pattijoki

Särkyikö tuosta sitten kansikin?
Kyllä särkyi.
Laitoitko sähköpostia kari.t@nuhvi.net osoitteeseen ? En ole käyttänyt kyseistä sähköpostia pitkään aikaan.
Käyttämäni sähköposti nykyisin, timonen.kari@hotmail.com
Nuffieldit 3DL 58 ja 61. 10/42 66. Neliveto BMC 6:s koneella + KKK. 4/65 68. 3/45 69. 342 62. UNIVERSAL 1954. Pappa Tunturi vm.76. Wolsvaken POLO vm.84. Lynx 650 vm.85. Kerho pp vm. 1938

Aja millä ajat, mutta nuffilla loput !
Leukkumies
Mr. Lordi Nuffield
Viestit: 1126
Liittynyt: 25 Maalis 2007, 18:57
Konekalustoani: Leyland 270 Kartano '73, 472QMS '79. Nuffield 4DM Universal Four '60.
NLCF r.y jäsen Nro: 023
Paikkakunta: Pohojos-Pohojanmaa

kari t kirjoitti:Laitoitko sähköpostia kari.t@nuhvi.net osoitteeseen ? En ole käyttänyt kyseistä sähköpostia pitkään aikaan.
Käyttämäni sähköposti nykyisin, timonen.kari@hotmail.com
Joo ensin laitoin, jospa nyt tuli perille :wink:
[quote="jamppi"]Nuhvi on jokamiehellä mutta tosimies ajaa Leukulla :D[/quote]
kari t
Vuoden 2012 Nuffisti
Viestit: 5129
Liittynyt: 02 Tammi 2008, 19:39
NLCF r.y jäsen Nro: 19
Paikkakunta: Pattijoki

Tämä kuva on "leukkumiehen", leukun vääntiön vahingosta.
http://karit1.kuvat.fi/kuvat/Harvinaisi ... n+vipu.jpg" onclick="window.open(this.href);return false;
Keskustelut käyty 2008. http://www.nuhvi.net/foorumi/viewtopic.php?f=2&t=1806" onclick="window.open(this.href);return false; Näyttää olleen toisillakin samoja ongelmia.
Nuffieldit 3DL 58 ja 61. 10/42 66. Neliveto BMC 6:s koneella + KKK. 4/65 68. 3/45 69. 342 62. UNIVERSAL 1954. Pappa Tunturi vm.76. Wolsvaken POLO vm.84. Lynx 650 vm.85. Kerho pp vm. 1938

Aja millä ajat, mutta nuffilla loput !
tommi
Nuhvitietäjä
Viestit: 454
Liittynyt: 16 Syys 2007, 12:51
Paikkakunta: Raahe

Kaverin David Brown 1490 meni tuo sama osa samalla tavalla rikki, mikäli ymmärsin 10 vuotta sitten tapahtuneen tapauksen oikein. Että menee niitä muissakin merkeissä.
Viimeksi muokannut tommi, 28 Tammi 2013, 19:44. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Fordson Major diesel -56
Fordson Supermajor Manuel 6-sylint.
BM Volvo T600 -71 +UM3T
Ford 5000 +Vammas kersantti -75
Sampo Rosenlew 500 -79
Case IH mx 4230 -96
Leukkumies
Mr. Lordi Nuffield
Viestit: 1126
Liittynyt: 25 Maalis 2007, 18:57
Konekalustoani: Leyland 270 Kartano '73, 472QMS '79. Nuffield 4DM Universal Four '60.
NLCF r.y jäsen Nro: 023
Paikkakunta: Pohojos-Pohojanmaa

Joo niinhän noita tuntuu menneen: http://www.masinistit.com/viewtopic.php ... ba97907330" onclick="window.open(this.href);return false;

Warpun 472:sen leukkunsa nostolaitteeseen rakentama varoventtiili säästää repun lisäksi tietysti myös vääntiötä: http://www.nuhvi.net/foorumi/viewtopic. ... C3%A4reppu" onclick="window.open(this.href);return false;
[quote="jamppi"]Nuhvi on jokamiehellä mutta tosimies ajaa Leukulla :D[/quote]
lipinä
Mini -nuhvisti
Viestit: 4
Liittynyt: 18 Marras 2009, 22:46

hellurei...pittää kai minunki jottain sanua,ku meijjän nuvvin peräpäästä nuinki paljon kirijotellaan...no,siinä mainittiin ens alakuun,että ei oo huollettu....oli seki näin alakujaan meleko kommetti...siinähän lyssättiin meikäläisen toiminta heti alakuun...no,tämmöstä on tehty..2010 vaihettiin koko öljy arsenaali...eipä arvattu ottaa perärepun kantta pois,että ois voitu tarkistaa akselin kiilan väljyys,joka varmaanki oli jo sillon huteralla pohjalla..no,viimeset tilanteet meni näin..olin perälevyn kans lumihommissa...huomasin kun nostin,että levy ei nouse,ku kymmenen senttiä...toinen nosto sama homma....no,sillon päätin lähtä kottiin tutkimaan..ajoin levy alhaalla noin 500m...kunnes kuulu perästä pamaus,ja perärepun kansi lenti....niin sanotusti huitsin nevadaan.....ja seuraukset näättä kari t.kuvasta harvoin tapahtuu.....kyllähän se kiila on varmaanki teheny sitä uutta urraa pitemmän aikaa.....ja se pannan aikaisempi murtumaki on osana tähän episodiin.....jos tästä jotaki opimme...ku,perärepunkantta käytetään irti,niin tarkastetaan akselin ja kiilan välys.....onneksi oli semmonen mies,ku Hahto Mauri..sieltä löyty perärepun kansi kaikkineen hilipitööreineen....tämmösiä miehiä pitäs olla joka kylässä....
Nuutu
Nuhvitietäjä
Viestit: 343
Liittynyt: 25 Maalis 2007, 17:45
Paikkakunta: Polvijärvi

Harvinaista eli ei vaan konerikko tulee joka laitteeseen 100% todennäköisyydellä, mutta ajankohta ja paikka onkin sitten muuttujia :D
Honasinpa tuossa syksyllä että on köyden päähän sidottuna tuollanen juurestaan katkennu vääntiö. Sillä sitä on hyvä kattoa paljnko on kaivossa vettä.. Lie tuo joskus paukkunu meilläkin nostolaite :D
Nuffi= King of the road
jusape
Vuoden Nuffisti 2013
Viestit: 8943
Liittynyt: 22 Huhti 2011, 20:24
NLCF r.y jäsen Nro: 351
Paikkakunta: Yläne

Nuutu kirjoitti: Honasinpa tuossa syksyllä että on köyden päähän sidottuna tuollanen juurestaan katkennu vääntiö. Sillä sitä on hyvä kattoa paljnko on kaivossa vettä.. Lie tuo joskus paukkunu meilläkin nostolaite :D
Mitä sitä hyvää osaa pois heittämään, se on uusiokäytetty eri tarkoituksessa..... :lol:
A-C TL20D -60,Detroit Diesel 6-71-65 ,460+KKK-62, 460T-64,DL3-61,proj DM4-54 ,sekasikiö-61,Ley-384 kartano-72, omavalm sarvitratori-5?,Lawn Boy LT-12 -90, Scoopmobilet, model HP -53, H -5? HPD -70 ,Gutbrod 5hp -61,BroomWade WR250-68
Joonas Potkonen
Ylläpitäjä
Viestit: 7384
Liittynyt: 25 Maalis 2007, 01:40
Konekalustoani: N 3DL '59, N 460 KKK '64, V 500 '69, L 245 '73 L 270 Vammas Kersantti '75, L 262QMS '79 L 2100 '79, L 472SQMS '80, V N103 HT5, Valtra N141
NLCF r.y jäsen Nro: 001
Paikkakunta: Ilomantsi
Viesti:

Mikä tuossa minun kommentoinnissa nyt noin ottaa pattiin. Oli vain ohimennen heitetty huomio, ei liittynyt siis vikatapaukseen ollenkaan.
Maatilallinen Ilomantsin Kuuksenvaarasta.
Vastaa Viestiin