Kannentiiviste

Keskustelua maan ja taivaan väliltä!

Valvoja: automies560

Avatar
nuhvi63
Mr. Lordi Nuffield
Viestit: 3967
Liittynyt: 29 Maalis 2007, 10:31
Konekalustoani: Lukee tuossa vasemmalla...
NLCF r.y jäsen Nro: 12
Paikkakunta: YLÄMAA

Niin,tässähän puhuttiin Loikkari-Nuhvista,ei ristisiitoksista :mrgreen: :mrgreen:

Tai alunperin kyllä kannentiivisteestä ja mopoista tjtn...

Eikä vanhusta saa kiusata yli kuudenkympin nopeuksilla enää :x :x
Nuffield Univ.3 -59,Nuffield Univ..4 -60, Nuffield 460 KKK-63, Nuffield 460+UkkoMestari 3 -63, Leukut 384 -71, 270 -73, 285 - 75, Ford 5610 -87
Tunturit Pappa, Super Sport, Tiger. Subaru avolava kottikärryinä.
Avatar
jamppi
Vuoden Nuffisti 2006
Viestit: 5158
Liittynyt: 25 Maalis 2007, 16:18
Konekalustoani: Muutama rakkori ja muita sekalaisia päristimiä
NLCF r.y jäsen Nro: 002
Paikkakunta: Heinola

Voin mä laittaa sen loikkarinkin... :shock:
Mukana kuin peräpukama!
Avatar
nuhvi63
Mr. Lordi Nuffield
Viestit: 3967
Liittynyt: 29 Maalis 2007, 10:31
Konekalustoani: Lukee tuossa vasemmalla...
NLCF r.y jäsen Nro: 12
Paikkakunta: YLÄMAA

:lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol:
Nuffield Univ.3 -59,Nuffield Univ..4 -60, Nuffield 460 KKK-63, Nuffield 460+UkkoMestari 3 -63, Leukut 384 -71, 270 -73, 285 - 75, Ford 5610 -87
Tunturit Pappa, Super Sport, Tiger. Subaru avolava kottikärryinä.
kari t
Vuoden 2012 Nuffisti
Viestit: 5129
Liittynyt: 02 Tammi 2008, 19:39
NLCF r.y jäsen Nro: 19
Paikkakunta: Pattijoki

nuhvi63 kirjoitti:Niin,tässähän puhuttiin Loikkari-Nuhvista,ei ristisiitoksista :mrgreen: :mrgreen:

Tai alunperin kyllä kannentiivisteestä ja mopoista tjtn...

Eikä vanhusta saa kiusata yli kuudenkympin nopeuksilla enää :x :x
Aina nämä jutut tahtoo karata alkuperäisestä.
Minun loikkarinuhvi varustettu betterin koneella, katsattu kyseiselle moottorille ja [b]nuffield[/b] lukee rekisteriotteessa :wink: :lol:
Nuffieldit 3DL 58 ja 61. 10/42 66. Neliveto BMC 6:s koneella + KKK. 4/65 68. 3/45 69. 342 62. UNIVERSAL 1954. Pappa Tunturi vm.76. Wolsvaken POLO vm.84. Lynx 650 vm.85. Kerho pp vm. 1938

Aja millä ajat, mutta nuffilla loput !
Avatar
nuhvi63
Mr. Lordi Nuffield
Viestit: 3967
Liittynyt: 29 Maalis 2007, 10:31
Konekalustoani: Lukee tuossa vasemmalla...
NLCF r.y jäsen Nro: 12
Paikkakunta: YLÄMAA

kari t kirjoitti:
nuhvi63 kirjoitti:Niin,tässähän puhuttiin Loikkari-Nuhvista,ei ristisiitoksista :mrgreen: :mrgreen:

Tai alunperin kyllä kannentiivisteestä ja mopoista tjtn...

Eikä vanhusta saa kiusata yli kuudenkympin nopeuksilla enää :x :x
Aina nämä jutut tahtoo karata alkuperäisestä.
Minun loikkarinuhvi varustettu betterin koneella, katsattu kyseiselle moottorille ja [b]nuffield[/b] lukee rekisteriotteessa :wink: :lol:
Meitin loikkarinuhvi on varustettu 3,8litran BMC_suorasuihkutteisella dieselmoottorilla,piste tälle asialle,kiitos.
Palataan mopoihin ja kannentiivisteisiin. :) :)
Nuffield Univ.3 -59,Nuffield Univ..4 -60, Nuffield 460 KKK-63, Nuffield 460+UkkoMestari 3 -63, Leukut 384 -71, 270 -73, 285 - 75, Ford 5610 -87
Tunturit Pappa, Super Sport, Tiger. Subaru avolava kottikärryinä.
Nuutu
Nuhvitietäjä
Viestit: 343
Liittynyt: 25 Maalis 2007, 17:45
Paikkakunta: Polvijärvi

Nuffieldmaster kirjoitti:Tuntureista tuli taas mieleeni kertoa parikesää sitten tapahtunut loikkarinuhvi tapaus. Joskus olen tämän varmaan foorumilla kertonut, mutta paikalle on saapunut uutta porukkaa.

Oltiin höytiäistä kiertämässä Polovelan Papattajien kanssa, "nuutu" ja minä. Meidän vastuulla oli kuvaus tuolla reissulla, toki olihan meillä matkassa vauhdikkaimmat menopelit alla, nuutulla automaatti tunturi ja minulla loikkarilla varustettu nuhvi-varsa.

Viimeisenä retkipäivänä suuntasimme ennakkoon puskiin kuvaamaan "suurlähetystöä" joka tulla jolkotteli setkojen tahtiin varsin verkkaisesti perässämme. Olimme sopineet nuutun kanssa lähtiessä hieman menopeliemme menohalujen testauksesta ja kun sopiva suora sattui kohdalle, niin minä hurautin nuhvilla tunturin kupeelle ja huusin nuutulle, että "nyt sinkki suoraksi". "ON ON" kuului vastaus ja minulla neljännes pedaalin liikeradasta käyttämättä :mrgreen: Eikun nilkka suoraksi ja tunturi sai jäädä taakse.

Jokusen hetken ajettuamme hiljensin vauhtia marssivauhtiin ja nuutun tunturi alkoi kuuskottaa peräpeilissä, ja rullasimme kohti seuraavaa kuvauspaikkaa alta neljänkympin vauhtia.

Väliimme tälläsi farmaritojota perävaunun kanssa, mutta tiessä olleet sulkuviivat ja vastaantulijat estivät hänen ohituksensa minusta. Minä tuumasin, että vetäisen nuhvista kierroksia ylös jotta matka joutuu ja pääsemme mäennyppylälle vauhdilla koko kolonna. Kun tempaisin nuhviin vajaan kuuskymppiä vauhtia, joka autonmittarissa, varsinkin japanilaisissa usein näyttää mittarin mukaan likemmä seittemää kymmentä niin seuraavalla pysäkillä nuutu kertoi tojotassa alkaneen tapahtua: Hirveä huitominen ja selityksen näköinen käsienvatkaus oli alkanut automobiilin ohjaamossa, ja ei voi kuin arvata, että se koski ehkä meidän ripeää marssivauhtia. Onhan se varmasti hurjaa maallikkona huomata kun nuhvi ja pappatunturi menevät peräjälkeen jo melkoista perusvauhtia ja nuhvi senkuin mäenpäälle kiihdyttää vauhtiaan 8) 8)

Mäenpäällä vinttasin kintaalla merkkiä, että ohi sopii ja näin tojotisti pääsi parin hurjan saattamana mäenpäälle ja siittä jatkamaan omia matkojaan matkaansa 8)
Puolustukseksi täytyy sanoa että olipa hiukan väljä pytty sillon ja kansikin tehtaan mitoissa ;D
Nuffi= King of the road
Avatar
nuhvi63
Mr. Lordi Nuffield
Viestit: 3967
Liittynyt: 29 Maalis 2007, 10:31
Konekalustoani: Lukee tuossa vasemmalla...
NLCF r.y jäsen Nro: 12
Paikkakunta: YLÄMAA

Miunkii pitäs Puchin muki porauttaa vielä kerran,niin kauan kun mäntiä vielä saa,saiskohan jo ens kesänä aikaseks,ainakin pitäs tilata mäntä tai kaksikin. Naapurin pappista kun remppasin tuossa kesällä,tilasin Mopo-Sportista parit katkojan käret ja lamppuja,eipä lukenu kärissä enää Bosch,missälienee tehtyjä,johtoa piti heti muokata... Omassa vielä avaamaton alakerta,kytkinlevyt laitettu vaan kerran,porattu on kyllä pari kertaa,oikeinkäytettynä ja huollettuna vahva vekotin,ei ole myytävänä,ostajia olis ollut kyllä. Velipojan Tiger pitäs laittaa kans ajokuntoon,on niitä viimesiä Puchin koneella,levyjarru jo edessä 8) 8) . Koneessa on laakerihommaa ja nelonen ei pysy päällä...
Nuffield Univ.3 -59,Nuffield Univ..4 -60, Nuffield 460 KKK-63, Nuffield 460+UkkoMestari 3 -63, Leukut 384 -71, 270 -73, 285 - 75, Ford 5610 -87
Tunturit Pappa, Super Sport, Tiger. Subaru avolava kottikärryinä.
lisenssi
Vuoden Nuhvisti 2013
Viestit: 1280
Liittynyt: 17 Elo 2012, 14:53
Konekalustoani: Nuffield 4/65
NLCF r.y jäsen Nro: 408

lisenssi
Vuoden Nuhvisti 2013
Viestit: 1280
Liittynyt: 17 Elo 2012, 14:53
Konekalustoani: Nuffield 4/65
NLCF r.y jäsen Nro: 408

Paljonko olette laittaneet sytytysennakkoa Tunturiin? Millä olette sen mitanneet? Paljonko kärkiväliä? Paljonko välystä käämirungon ja magneeton välillä? Onko kertynyt kokemusta säätöjen vaikutuksista?

Mikä on pääsuuttimen koko? Mikä on öljyseossuhde bensassa ja mikä 2T-öljy? Mikä tulppa? Mikä bensa?

Tuo -61 mallin Tunturi kulki vakiona n 60 km/h. Myöhemmissä malleissa nopeudet tippuivat.

Se on täysin odottamaton ja uskomaton tunne, kun traktorin ääni alkaa kuulua takaa -- ja joku pukkaa punaisella pelillä ohi!!! Se on loikkarinuhvi. Nuhvi ja tunturi olivat aika täsäväkisiä.
Avatar
nuhvi63
Mr. Lordi Nuffield
Viestit: 3967
Liittynyt: 29 Maalis 2007, 10:31
Konekalustoani: Lukee tuossa vasemmalla...
NLCF r.y jäsen Nro: 12
Paikkakunta: YLÄMAA

En kyllä muista paljon ennakko on,ei ole tarvint säätää,tulppana on ollut NGK b7hs jos nyt oikein muistan. Nykyisillä hyvälaatusilla 2T-öljyillä riittää 2,5% seos,ja ysikasiin sekotettuna ehottomasti.
Älä käytä tuorevoitelu eli outboard öljyä vaan tavallista 2T-mix ölppää,synteettisen käyttö on jo liiottelua. Pääsuuttimia on muistaakseni nrot 48,50,52,54,56,joku noista yläpään numeroista tai sitten säätösuutin :wink:
Nuffield Univ.3 -59,Nuffield Univ..4 -60, Nuffield 460 KKK-63, Nuffield 460+UkkoMestari 3 -63, Leukut 384 -71, 270 -73, 285 - 75, Ford 5610 -87
Tunturit Pappa, Super Sport, Tiger. Subaru avolava kottikärryinä.
lisenssi
Vuoden Nuhvisti 2013
Viestit: 1280
Liittynyt: 17 Elo 2012, 14:53
Konekalustoani: Nuffield 4/65
NLCF r.y jäsen Nro: 408

Teeppäs jossain vaiheessa mittaus stroboskooppilampulla siitä ennakosta. Merkkaa ensin magneeton kehälle yläkuolokohdan merkit ja sitten kone käymään ja lampulla lukema, paljonko on milleissä matkaa yläkuolokohtaan. Kun tietää magneeton halkaisijan, voi laskea kulman asteissa. Varsinkin jos tekee autohommia, niin tuollainen ajoituslamppu kannattaa hankkia. Niitä saa nykyään halvalla.

Yleensä ennakko on 2T-koneissa 20-25 astetta, mutta en muista mopon kohdalla parasta lukemaa. Se saattaa olla enemmänkin. Ettei vaan olisi ollut n 25 mm kehämittana??? Siitä on jo melkein 50 vuotta aikaa. Muutaman asteen muutos ennakossa tekee ihmeitä kulkuun. Tunturissa on paljon ennakon säätövaraa niissä soikeissa reijissä.

Esim yhdessä perämoottorissa tehtaan ilmoittama ennakko oli 20 astetta. Kokeilemalla hain optimiennakon ja se oli 24 astetta. Sillä kone otti ajossa 500 kierrosta enemmän kuin tehtaan ilmoittamalla 20 asteella.

Sellainen mielikuva on minullakin, että 54 suuttimella menee parhaiten. V-powerikin voisi olla aika hyvää bensaa myös mobediin. Ysikakkosella ei varmaankaan kantsi ajella, ellei halua tehoja laskea.
Nuutu
Nuhvitietäjä
Viestit: 343
Liittynyt: 25 Maalis 2007, 17:45
Paikkakunta: Polvijärvi

No pääsuuttimena on mulla ainahi noissa Tuntureissa kaikissa säätösuutin, sua ajon aikanakin säätää jos tarvihtee vaikkapa jyrkässä mäessä hiukan vetoja niin sua siitä lisättyä ja tasasella sitten säätää kisakierrokset :D
Puch:n koneessa sytytysennakko tehtaan ohje on 2 mm ennen y.k.k; mitataan siis männän päästä tämä näissä pikkukoneissa:D. Erittäin helppo esim. tönärillä mitaten tulpan reijjästä. Katkojan kärkiväli on 0,4mm. :)
Nuffi= King of the road
lisenssi
Vuoden Nuhvisti 2013
Viestit: 1280
Liittynyt: 17 Elo 2012, 14:53
Konekalustoani: Nuffield 4/65
NLCF r.y jäsen Nro: 408

Jos kiertokangen keskiöiden etäisyys on 80 mm (kiertokangen pituus) ja iskunpituus 43 mm, niin tuolla 2 mm eykk tulee sytytysennakon kulmaksi 22,2 astetta. Jos joku tietää tuon kiertokangen pituuden, voimme tarkentaa tehtaan antaman sytytysennakon kulmana. Mutta ei se tuosta kovin kaukana ole.

Jos kiertokanki olisi 70 mm pitkä, silloin kulma olisi 21,9 astetta. Ja 75 mm pituudella tulee aikalailla tarkasti 22 astetta. Jos veikata täytyisi, niin sanoisin kulman olevan 22 astetta.

Jos haetaan täysiä kierroksia Tunturista, niin lisäisin näillä alkuoletuksilla (75 mm kiertokanki) ennakon 25 asteeseen. Se on milleissä n 2,55 mm eykk. Noilla arvoilla voisi kokeilla päräyttää uutta ennätystä.

Kertokaapas nyt tuo kangen mitta sedälle, niin saadaan faktoja esille.

No niin, setä tarkisti asian itse. Kiertokangen keskiöetäisyys on 90 mm. Ja niinpä 2 mm arvolla ennakko on 22,5 astetta. Ja vastaavaasti esim 25 asteen ennakko on 2,47 mm.
Viimeksi muokannut lisenssi, 21 Tammi 2013, 15:10. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
kolmetonnine
Mr. Lordi Nuffield
Viestit: 1512
Liittynyt: 12 Elo 2012, 12:20

Vai että tuntureita.. Tätä keskustelua lukiessani en voi taas tehdä muuta kuin kokea itseni tyhmäksi, vuonna 2008 möin 77 superin, 81 superin (ideal etupäällä), sekä kaksi moottoria osissa 100e:n setelillä eteenpäin että sai talliin tilaa. Tätä ennen isäukko heitti vanhan sporttinsa romulavalle käyntivikaisena 2004? kun kuusakoski keräsi "ilmaiseksi" romuja pois nurkista.. :cry:
Avatar
nuhvi63
Mr. Lordi Nuffield
Viestit: 3967
Liittynyt: 29 Maalis 2007, 10:31
Konekalustoani: Lukee tuossa vasemmalla...
NLCF r.y jäsen Nro: 12
Paikkakunta: YLÄMAA

kolmetonnine kirjoitti:Vai että tuntureita.. Tätä keskustelua lukiessani en voi taas tehdä muuta kuin kokea itseni tyhmäksi, vuonna 2008 möin 77 superin, 81 superin (ideal etupäällä), sekä kaksi moottoria osissa 100e:n setelillä eteenpäin että sai talliin tilaa. Tätä ennen isäukko heitti vanhan sporttinsa romulavalle käyntivikaisena 2004? kun kuusakoski keräsi "ilmaiseksi" romuja pois nurkista.. :cry:
Näitä on tehnyt moni mukamas rahapulassa ja tilanpuutteessa,jälkeenpäin sitten harmiteltu :( :(
Nuffield Univ.3 -59,Nuffield Univ..4 -60, Nuffield 460 KKK-63, Nuffield 460+UkkoMestari 3 -63, Leukut 384 -71, 270 -73, 285 - 75, Ford 5610 -87
Tunturit Pappa, Super Sport, Tiger. Subaru avolava kottikärryinä.
Vastaa Viestiin