Kokemuksia Soodapuhalluksesta?

Keskustelua maan ja taivaan väliltä!

Valvoja: automies560

Avatar
Lahtinen
Proto suunnittelija
Viestit: 153
Liittynyt: 10 Loka 2010, 11:37
Konekalustoani: Ford Anglia 100E -55 & -58, 1989 MB W124 300 Coupe
Paikkakunta: Loppi

Elikkäs onko foorumilaisilla kokemusta Soodapuhalluksesta? Tarkoitus ois ensi kesänä mahdollisesti puhaltaa Anglian hylsy.
Soodapuhallus ei ilmeisesti venytä eikä kuluta peltiä, mutta poistaa silti epäpuhtaudet rasvasta pakkeliin jos olen oikein ymmärtänyt?
Mitä tuollainen puhallus yleensä kustantaa jos puhalluttaa hylsyn sisältä, ulkoa ja alta, kyseessä siis 50-luvun puolivälin kaksiovinen perheauto?
Muuten oisin mielelläni vaan hionut tuon mutta kun on pakkelia kerääntynyt kohtalaisen reilusti vuosien varrella...
EX Leyland 702 Synchro -81 SQMS - Kuvat - Youtube
MaRa
Nelos -nuffisti
Viestit: 20
Liittynyt: 26 Helmi 2012, 07:39
Konekalustoani: Koneeton

Puhallusmuotona soodapuhallus on varsin hellävarainen, ei venymisiä tms. Ruosteeseen se ei kuitenkaan tehoa eikä juuri pakkeliinkaan. Jälki on terveellä pellillä täysin virheetöntä.
Pelti jää puhalluksen jälken jotenkin "happamaksi" ja se pitää käsitellä ennen maalausta, jotkut sanoo että hionta "karhunkielellä" riittää mutta jos hyvän haluaa niin painepesuriin pesuaineeksi etikkaa ja sitten veden kanssa pesee.
Itse selvittelin asiaa noin puoli puotta takaperin ja lähes saman kuuloiset suunnitelmat oli, paitsi autona Escort MK2, hintaa toimenpiteelle olisi tullut 500-800 pimeänä, eli ei aivan ilmaista.
Hinta soodakilolle oli täällä päin yli euron joten hinta nousee melko nopeasti jos on massat ja pakkelit puhalleltava ennen peltiä.

Nimim. toissapäivänä käytiin hiekkapuhalluksessa :wink:
Avatar
nelosnuhvi
Mr. Lordi Nuffield
Viestit: 3580
Liittynyt: 17 Heinä 2009, 17:59
Konekalustoani: Kalustoa moottorisahasta maansiirtokoneisiin
Paikkakunta: Rantasalmi

Aika arvokasta vissiinkin siis soodapuhallus? Miten käypikö tavalliseen hiekkapuhallusvehkeisiin vai vaatiiko omat?
Vanhojen koneiden puolesta jo vuodesta 2009!
mestari
Proto suunnittelija
Viestit: 101
Liittynyt: 14 Syys 2010, 18:25

olis muutama kuva soodapuhalluksesta kun osaisi liittää tähän siinä näkyy mitä se EI tee.....
Avatar
Lahtinen
Proto suunnittelija
Viestit: 153
Liittynyt: 10 Loka 2010, 11:37
Konekalustoani: Ford Anglia 100E -55 & -58, 1989 MB W124 300 Coupe
Paikkakunta: Loppi

mestari kirjoitti:olis muutama kuva soodapuhalluksesta kun osaisi liittää tähän siinä näkyy mitä se EI tee.....
Pistä ihmeessä tulemaan, eli seuraavalla tavalla:

1. Menet sivulle http://tinypic.com/

2. Painat 'Selaa', valitset kuvan jonka haluat lisätä ja valitset 'Resize' valikosta kohdan Message Board (640x480)

3. Painat 'upload now'

4. Kirjoitat kuvavarmenteeseen yläpuolella laatikossa olevan lauseen

5. Odotat että kuva latautuu

6. Hiiren oikealla napilla kopioit 'Direct Link for Layouts' laatikossa olevan koodin

7. Viestiä kirjoittaessa foorumille painat kirjoitustyökalun yläreunassa olevaa Img nappia joka lisää Kuva

Toimii hienosti satunnaisessa kuvien lisäämisessä, jos aikoo enemmän lisätä kannattaa rekisteröityä johonkin ilmaiseen kuvapalveluun kuten kuvablogi.com tai kuvat.fi
EX Leyland 702 Synchro -81 SQMS - Kuvat - Youtube
Hietanen
Proto suunnittelija
Viestit: 172
Liittynyt: 14 Helmi 2012, 17:50
Konekalustoani: Leyland 272 vm77, MF 35Xmultipower, ferguson tea20, Ford D750, Bedford J3 & J2, Priestman beaver1, 20m Taunus,Morris commercial T-ford maamootori, Fordson power major 6syl
NLCF r.y jäsen Nro: 143
Paikkakunta: Loppi

jumaliste naapuri on ottannut ankasta kuvan :D
Leyland 272 -77
Avatar
Lahtinen
Proto suunnittelija
Viestit: 153
Liittynyt: 10 Loka 2010, 11:37
Konekalustoani: Ford Anglia 100E -55 & -58, 1989 MB W124 300 Coupe
Paikkakunta: Loppi

Vanha kuvahan tuo on, tässä nykytilanne (huomaa huipputekninen työpöytä :lol: ).
Kuva
Seuraavaksi täytyisi nostaa Ankan 1172cc köntti ylös ja alotella sisätilojen purkua.
Lisää kuvia projektista ja varaosa koneesta jos jotain kiinnostaa :arrow: http://lahtinen702.kuvat.fi/kuvat/Anglia%201955/
Viimeksi muokannut Lahtinen, 13 Touko 2012, 19:46. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
EX Leyland 702 Synchro -81 SQMS - Kuvat - Youtube
Hietanen
Proto suunnittelija
Viestit: 172
Liittynyt: 14 Helmi 2012, 17:50
Konekalustoani: Leyland 272 vm77, MF 35Xmultipower, ferguson tea20, Ford D750, Bedford J3 & J2, Priestman beaver1, 20m Taunus,Morris commercial T-ford maamootori, Fordson power major 6syl
NLCF r.y jäsen Nro: 143
Paikkakunta: Loppi

aika retro toi sun pöytä 8) :lol:
Leyland 272 -77
Hietanen
Proto suunnittelija
Viestit: 172
Liittynyt: 14 Helmi 2012, 17:50
Konekalustoani: Leyland 272 vm77, MF 35Xmultipower, ferguson tea20, Ford D750, Bedford J3 & J2, Priestman beaver1, 20m Taunus,Morris commercial T-ford maamootori, Fordson power major 6syl
NLCF r.y jäsen Nro: 143
Paikkakunta: Loppi

ihan hyvässä mallissa toi teidän ankka on :D
Leyland 272 -77
Avatar
nelosnuhvi
Mr. Lordi Nuffield
Viestit: 3580
Liittynyt: 17 Heinä 2009, 17:59
Konekalustoani: Kalustoa moottorisahasta maansiirtokoneisiin
Paikkakunta: Rantasalmi

Siellä sitä on pirttikalusteet korjaamopöytinä :mrgreen:
Vanhojen koneiden puolesta jo vuodesta 2009!
Avatar
Lahtinen
Proto suunnittelija
Viestit: 153
Liittynyt: 10 Loka 2010, 11:37
Konekalustoani: Ford Anglia 100E -55 & -58, 1989 MB W124 300 Coupe
Paikkakunta: Loppi

nelosnuhvi kirjoitti:Siellä sitä on pirttikalusteet korjaamopöytinä :mrgreen:
Ei oo köyhällä helppoo :lol:
Tarkotus on kyllä rakentaa tohon täysmittanen työpöytä jahka vaan kerkeää, tossa tuppaa tila loppumaan kesken ja pahasti
EX Leyland 702 Synchro -81 SQMS - Kuvat - Youtube
245
Vitos -nuffisti
Viestit: 35
Liittynyt: 23 Maalis 2010, 16:38
Paikkakunta: Häme

Escortin 1600cc nokalle niin alkaa matka taittua. :wink:
Avatar
Lahtinen
Proto suunnittelija
Viestit: 153
Liittynyt: 10 Loka 2010, 11:37
Konekalustoani: Ford Anglia 100E -55 & -58, 1989 MB W124 300 Coupe
Paikkakunta: Loppi

245 kirjoitti:Escortin 1600cc nokalle niin alkaa matka taittua. :wink:
Ei mahdollistaisi suomen laki tuota, vaihdetun koneen tilavuus saa ylittää vertailukoneen (1200) tilavuuden 25:llä prosentilla,
eli suurin moottori joka menisi muutoskatsastamalla läpi olisi 1500 ja tuo 1,5l saisi painaa vaan 20% enemmän kuin vertailumoottori.
Lisäksi oma mielenkiinto painottuu enemmän alkuperäiskuntoisiin vehkeiseen.
EX Leyland 702 Synchro -81 SQMS - Kuvat - Youtube
Vastaa Viestiin