Hiekkapuhallin imurilla

Keskustelua maan ja taivaan väliltä!

Valvoja: automies560

Joonas Potkonen
Ylläpitäjä
Viestit: 7384
Liittynyt: 25 Maalis 2007, 01:40
Konekalustoani: N 3DL '59, N 460 KKK '64, V 500 '69, L 245 '73 L 270 Vammas Kersantti '75, L 262QMS '79 L 2100 '79, L 472SQMS '80, V N103 HT5, Valtra N141
NLCF r.y jäsen Nro: 001
Paikkakunta: Ilomantsi
Viesti:

http://www.torafors.com/pintaksittely.htm Liekkö kukaan kokeillut, onko toimiva? Säästänee hiekkaakin kun kiertää useamman kierroksen? Hinta 385 € vrt. peruspuhallin 185 €. On sen verta tuota puhallettavaa aina, että tarve olisi vaikka heti.
Maatilallinen Ilomantsin Kuuksenvaarasta.
Avatar
nelosnuhvi
Mr. Lordi Nuffield
Viestit: 3580
Liittynyt: 17 Heinä 2009, 17:59
Konekalustoani: Kalustoa moottorisahasta maansiirtokoneisiin
Paikkakunta: Rantasalmi

Onpas halpoja puhalluspönttöjä muutenkin, liekkö miten iso tilavuus tuossa? Epäilen vähän tuota imuritoimintoa, siinähän hiekan mukana imeytyy kaikki muukin roska/maali/ruoste. Hyvät pitää olla suodatukset, pienikin epämuodustuma hiekan seassa pysäyttää pistoolin kyllä!
Vanhojen koneiden puolesta jo vuodesta 2009!
jusape
Vuoden Nuffisti 2013
Viestit: 8943
Liittynyt: 22 Huhti 2011, 20:24
NLCF r.y jäsen Nro: 351
Paikkakunta: Yläne

Tuossa parivuotta sitten erästä 4000voorttia puhaltelin.
Kun maassa oli muutaman sentin kerros hiekkaa kaavin päällimmäisiä takas pönttöön.
Vaan kovinpa paljon oli heikompitehoista, tuo kerttaalleen käytetty hiekka
A-C TL20D -60,Detroit Diesel 6-71-65 ,460+KKK-62, 460T-64,DL3-61,proj DM4-54 ,sekasikiö-61,Ley-384 kartano-72, omavalm sarvitratori-5?,Lawn Boy LT-12 -90, Scoopmobilet, model HP -53, H -5? HPD -70 ,Gutbrod 5hp -61,BroomWade WR250-68
anglia67
Mr. Lordi Nuffield
Viestit: 1279
Liittynyt: 25 Maalis 2007, 20:05
Konekalustoani: K-650 sivuvaunupyörä -64,DeSoto diplomat 1957 (360/904)
Paikkakunta: Elimäki (Kouvola)

Edellisessä työpaikassa käytin omiin puhallushommiin aina kertaalleen käytettyä hiekkaa.Hienompijakoisena teki paljon tasaisempaa jälkeä.Täytynee kenties jossain vaiheessa ostaa tuo perusmallinen puhalluslaite.Käyttöä olisi aina silloin tällöin :wink:
Hattu päähän ja hyvästi!
vormula77
Kylmäkoskelainen
Viestit: 88
Liittynyt: 07 Helmi 2010, 17:18
Konekalustoani: nelos-Nuhvi, Massey-Ferguson 35X, Pontiac, H-D, Jeep...
Paikkakunta: Valkjärvi

Kyllähän tuo luonnon hiekka on aika kertakäytöistä. Toisella kerralla pölyää niin pirusti. Tuli aikanaan jonkunverran puhalleltua, kun isäukolla oli hiekkapuhaltamo nurmijärven karhunkorvessa (hiekkaa kului 3000kg päivässä). Toki pienillä paineilla hiekka kestää paremmin kasassa. Jos on mahdollista kannattaa kotioloissa tehdä tarkoitukseen sopiva teltta missä puhaltelee. Noissa halpislaitteissa tuskin on kovin paljon eroa. Mulla on nyt käytössä veljekset sarvelan 40 litran pytty ja se ei oo kyllä hintansa väärti. Tärkeintä on kuiva paineilma ja kuiva hiekka, kyllä ikh tai motonetin pytyllä pärjää pikku hommissa.
Kun nyrkki puhuu niin naama kuuntelee!
jusape
Vuoden Nuffisti 2013
Viestit: 8943
Liittynyt: 22 Huhti 2011, 20:24
NLCF r.y jäsen Nro: 351
Paikkakunta: Yläne

Mahtaako motonet ja IKH:n purkki olla ihan 1:1 mielestäni
A-C TL20D -60,Detroit Diesel 6-71-65 ,460+KKK-62, 460T-64,DL3-61,proj DM4-54 ,sekasikiö-61,Ley-384 kartano-72, omavalm sarvitratori-5?,Lawn Boy LT-12 -90, Scoopmobilet, model HP -53, H -5? HPD -70 ,Gutbrod 5hp -61,BroomWade WR250-68
hape
Proto suunnittelija
Viestit: 132
Liittynyt: 24 Tammi 2010, 11:29
Paikkakunta: tuusniemi

minulla itellä on ihan tavan puhalluspytty ja sillä on tullu puhallettuva jokunen säkillinen, ite tein puhalluskypärän ja ei haettaa hiekkapöly kypärässä :D käätän hiekkoo monta kerttoo mutta sekkii tylssyy käätössä niinku eellä jo maenittiin :) mutta hienommassa puhalluksessa soon ihan omijaan :D
mittää tietämätön ja mittää ossoomaton!!!!
Avatar
jamppi
Vuoden Nuffisti 2006
Viestit: 5158
Liittynyt: 25 Maalis 2007, 16:18
Konekalustoani: Muutama rakkori ja muita sekalaisia päristimiä
NLCF r.y jäsen Nro: 002
Paikkakunta: Heinola

Joskus nähny semmosta mustaa "hiekka" puhallushommissa, kuulemma paljon riittosampaa ja voi käyttää uudelleen
En kyllä tiedä mitä se on :?
Mukana kuin peräpukama!
jusape
Vuoden Nuffisti 2013
Viestit: 8943
Liittynyt: 22 Huhti 2011, 20:24
NLCF r.y jäsen Nro: 351
Paikkakunta: Yläne

Telakalla käyttivät sellaista, en saa päähäni, mitä "ainetta" se olikaan.....
A-C TL20D -60,Detroit Diesel 6-71-65 ,460+KKK-62, 460T-64,DL3-61,proj DM4-54 ,sekasikiö-61,Ley-384 kartano-72, omavalm sarvitratori-5?,Lawn Boy LT-12 -90, Scoopmobilet, model HP -53, H -5? HPD -70 ,Gutbrod 5hp -61,BroomWade WR250-68
Nuhvelentin veli
Mr. Lordi Nuffield
Viestit: 1301
Liittynyt: 27 Maalis 2007, 18:14
Paikkakunta: Peräpohjolan piiri

Kyseessä on puhalluskuona. Aine on paljon terävämpää, kuin hiekka ja jonkinverran kovempaa. Myös raekoko on tasaisempaa.

Kuonalla tuli putsattua Scanian ja Lantikan runkoja ja kyllä tuo siinä asiansa ajoi ihan kiitettävästi... Peltiosia en kuitenkaan puhaltelisi tällä.

Myös suuttimien kuluminen on nopeampaa kuonaa käytettäessä.
Nuffi 10/60,
Allgaier AP-17/1
MB LA-312
Scania L76
+30 Maamoottoria
DeLaval turbiinit 5Hk 1894 & 3Hk 1911
...muuta sékopäistä...
vormula77
Kylmäkoskelainen
Viestit: 88
Liittynyt: 07 Helmi 2010, 17:18
Konekalustoani: nelos-Nuhvi, Massey-Ferguson 35X, Pontiac, H-D, Jeep...
Paikkakunta: Valkjärvi

Juu ne ikh ja motonetin pytyt taitaa olla samoja. Puhallus aineena voi käyttää periaatteessa mitä vaan. Puhalluskaapissa kannattaa käyttä aluminioksidia tai metalli raetta, se kestää uusiokäyttöä. Hiekka on taasen halpaa ja kannataa käyttää silloin kun ei ole kierrätys mahdollisuutta. Soodapuhallus on hyvä auton korin puhaltamiseen. Kiillotus hommissa käytetään lasikuulia ja aikoinaan alumiinisia moottorin kannen kanavia kiillotettiin puhaltamalla ne pähkinänkuori rouheella.
Kun nyrkki puhuu niin naama kuuntelee!
sompio
Melkoinen nuhvisti
Viestit: 928
Liittynyt: 20 Syys 2008, 17:22
NLCF r.y jäsen Nro: 110
Paikkakunta: Kangasniemi

Mulla on semmonen "Näpertely"puhallin joka kierrättää hiekan takaisin pussiin josta se myös imee. Ihan kätsä peli autonpeltien ruostepisteitten korjailussa. Hiekkana valkoinen kvartsihiekka. Puhdistaa hyvin ja kestää kauan puhalluskunnossa.
Vastaa Viestiin