Kannen tiiviste

Keskustelua Leyland -traktoreista

Valvoja: automies560

fiigumies
Mr. Lordi Nuffield
Viestit: 1701
Liittynyt: 05 Maalis 2010, 08:34
Konekalustoani: FORDSON MAJOR vm.1957 ja FIATAGRI 70-90DT vm.1987+ISME 1400
Paikkakunta: Hamina/Kannusjärvi

Mitä tuo ryytää tarkoittaa? :shock: Jäähdytin neste on ruskeaa, vesi alkanu varmaan ruostuu, vaikka kesällä tyhjennettiin jäähdytin ja putsattiin ja laitettiin uudet nesteet..
-fiigumies-
jusape
Vuoden Nuffisti 2013
Viestit: 8943
Liittynyt: 22 Huhti 2011, 20:24
NLCF r.y jäsen Nro: 351
Paikkakunta: Yläne

Hieman "offtopic" mutta kuitenkin:
Omassa "mettäautossa (chevy blazer -85 5.0B)" oli aikoinaan lämpöonkelmaa, joten otin termarin pois....
Ongelmat vaan paheni siitä.... alaletku oli niin kuumana etttei siinä kättä pitäny muutamaa sekuntia pidempään...
Sitten otin sen vanhan termarin romupurkista ja "suolistin" sen, eli sen 2" reiän tilalle jäi enää n.20mm reikä, sitten toimis hyvin...
Eli ilman termaria neste saattaa kiertää liian nopeasti ja hieman kalkkeutunut jäähdytin ei ehdi antaa lämpöä ulos kun vesi jo menee takas koneeeseen.....
A-C TL20D -60,Detroit Diesel 6-71-65 ,460+KKK-62, 460T-64,DL3-61,proj DM4-54 ,sekasikiö-61,Ley-384 kartano-72, omavalm sarvitratori-5?,Lawn Boy LT-12 -90, Scoopmobilet, model HP -53, H -5? HPD -70 ,Gutbrod 5hp -61,BroomWade WR250-68
jore
Nuhvitietäjä
Viestit: 317
Liittynyt: 11 Heinä 2011, 22:01
Konekalustoani: fordson pover-major
Paikkakunta: Hyrynsalmi

fiigumies kirjoitti:Mitä tuo ryytää tarkoittaa? :shock: Jäähdytin neste on ruskeaa, vesi alkanu varmaan ruostuu, vaikka kesällä tyhjennettiin jäähdytin ja putsattiin ja laitettiin uudet nesteet..
Epäilen että tuo Leukkumiehen Ryytää voisi tarkoittaa ,että sen syylärinkorkin sisäpintaan kerää sellaista vaahtoa,voi olla jopa 5mm kerros kun Ajamisen jälkeen avaa sen korkin.
Nyt on vain niin pirunvaikeaa lukea-tietää sitä,että meneekö painetta nestekanavaan ja sitä kautta syyläriin,kun ei ole Termostaattia paikallaan.
Ja kun ei termari ole paikallaan,niin se nestehän virtaa,ja porraa siellä jäähytys järjestelmässä ihan mahottomasti,kuin laittasi paine vesiletkun saaviin.
Katoppas ajun jälkeen se korkki,ja syylärin sisälle,että onko sellasia vaahto lauttoja seinämissä,ja nesteen pinnalla,mikälli siellä nestepinta näkyis.
fiigumies
Mr. Lordi Nuffield
Viestit: 1701
Liittynyt: 05 Maalis 2010, 08:34
Konekalustoani: FORDSON MAJOR vm.1957 ja FIATAGRI 70-90DT vm.1987+ISME 1400
Paikkakunta: Hamina/Kannusjärvi

Termostaatin laitoin kerran paikalleen ja koneen käyntiin niin (se letku joka otetaan aukki että termostatin saa paikalleen) alkoi sieltä välistä tulee nesteet ulos joten otin termostaatin pois uudestaan, pääsen ajamaan toden näköisesti tiistaina jos tulee uusi laturi silloin..
-fiigumies-
Avatar
Warpu
Mr. Lordi Nuffield
Viestit: 1684
Liittynyt: 06 Tammi 2008, 03:09
NLCF r.y jäsen Nro: 22
Paikkakunta: Anjala / Kouvola

noista oireista kuulostais että vähintäänkin kansipahvi on hajallaan voi olla jossain
sylinteriputkessakin pieni reikä eli koneenkäydessä sotkee palamistuotteita nesteen sekaan
ja tuo moottori toimii ilman termostaattia taatusti huonommin pitkänpäälle, kun sotkee
moottorin sisäisen kierron eli lämpöongelmat varmuudella pahenee. jos termostaatin paikalleen
laittaminen saa jonkun letkun vuotamaan on vika letkussa tai sen asennuksessa.
ei muuta kuin kone auki ja jos kannentiivisteessä ei ole selvää palamisjälkeä niin putket
uusiksi, kaikki 4 sekä uusi termostaatti paikalleen 8)
460, 460, 460, 460eka, 4dm, 4dm 4wd, 3dl, 3dleka, 262, 472, 285, 272, 353cc um
_Leyland_
Nuhvitietäjä
Viestit: 289
Liittynyt: 01 Joulu 2008, 17:39

Miten lisääntyykö öljy tai haiseeko/maistuuko öljy nesteelle? tosin jos noin paljon vuotaa niin ei mahdu kaikki edes öljyjen sekaan :roll:
fiigumies
Mr. Lordi Nuffield
Viestit: 1701
Liittynyt: 05 Maalis 2010, 08:34
Konekalustoani: FORDSON MAJOR vm.1957 ja FIATAGRI 70-90DT vm.1987+ISME 1400
Paikkakunta: Hamina/Kannusjärvi

Ei lisäänny öljy eikä haise
-fiigumies-
Leukkumies
Mr. Lordi Nuffield
Viestit: 1126
Liittynyt: 25 Maalis 2007, 18:57
Konekalustoani: Leyland 270 Kartano '73, 472QMS '79. Nuffield 4DM Universal Four '60.
NLCF r.y jäsen Nro: 023
Paikkakunta: Pohojos-Pohojanmaa

jore kirjoitti:
fiigumies kirjoitti:Mitä tuo ryytää tarkoittaa? :shock: Jäähdytin neste on ruskeaa, vesi alkanu varmaan ruostuu, vaikka kesällä tyhjennettiin jäähdytin ja putsattiin ja laitettiin uudet nesteet..
Epäilen että tuo Leukkumiehen Ryytää voisi tarkoittaa ,että sen syylärinkorkin sisäpintaan kerää sellaista vaahtoa,voi olla jopa 5mm kerros kun Ajamisen jälkeen avaa sen korkin.
Nyt on vain niin pirunvaikeaa lukea-tietää sitä,että meneekö painetta nestekanavaan ja sitä kautta syyläriin,kun ei ole Termostaattia paikallaan.
Ja kun ei termari ole paikallaan,niin se nestehän virtaa,ja porraa siellä jäähytys järjestelmässä ihan mahottomasti,kuin laittasi paine vesiletkun saaviin.
Katoppas ajun jälkeen se korkki,ja syylärin sisälle,että onko sellasia vaahto lauttoja seinämissä,ja nesteen pinnalla,mikälli siellä nestepinta näkyis.
Oikein Jore epäilit :wink: , meidän leukussa esiintyi aikoinaan tuo ilmiö, no kannentiiviste vaan vaihtoon ja uusi termostaatti paikalleen ja taas mentiin 8) Termaria ei leukussa tosiaankaan pidä mennä poistamaan. Toki jos varsinkin on vielä alkuperäiskokoa olevat putket niin voi vika olla niissäkin. Suvussa on ollut aikoinaan uudesta pari 4/65 nuffia (tosin toinen ei ollut kovinkaan kauaa :( ) , jossa 384:n kanssa sama moottori...
[quote="jamppi"]Nuhvi on jokamiehellä mutta tosimies ajaa Leukulla :D[/quote]
fiigumies
Mr. Lordi Nuffield
Viestit: 1701
Liittynyt: 05 Maalis 2010, 08:34
Konekalustoani: FORDSON MAJOR vm.1957 ja FIATAGRI 70-90DT vm.1987+ISME 1400
Paikkakunta: Hamina/Kannusjärvi

Suunniteltiin että pestään jäähdytin perjantaina, joten miten tuo kannattas pestä? Jostain luin joskus että soodaa vesi saaviin yöksi likoamaan?
-fiigumies-
fiigumies
Mr. Lordi Nuffield
Viestit: 1701
Liittynyt: 05 Maalis 2010, 08:34
Konekalustoani: FORDSON MAJOR vm.1957 ja FIATAGRI 70-90DT vm.1987+ISME 1400
Paikkakunta: Hamina/Kannusjärvi

jore kirjoitti:
fiigumies kirjoitti:Mitä tuo ryytää tarkoittaa? :shock: Jäähdytin neste on ruskeaa, vesi alkanu varmaan ruostuu, vaikka kesällä tyhjennettiin jäähdytin ja putsattiin ja laitettiin uudet nesteet..
Epäilen että tuo Leukkumiehen Ryytää voisi tarkoittaa ,että sen syylärinkorkin sisäpintaan kerää sellaista vaahtoa,voi olla jopa 5mm kerros kun Ajamisen jälkeen avaa sen korkin.
Nyt on vain niin pirunvaikeaa lukea-tietää sitä,että meneekö painetta nestekanavaan ja sitä kautta syyläriin,kun ei ole Termostaattia paikallaan.
Ja kun ei termari ole paikallaan,niin se nestehän virtaa,ja porraa siellä jäähytys järjestelmässä ihan mahottomasti,kuin laittasi paine vesiletkun saaviin.
Katoppas ajun jälkeen se korkki,ja syylärin sisälle,että onko sellasia vaahto lauttoja seinämissä,ja nesteen pinnalla,mikälli siellä nestepinta näkyis.
Ei tule vaahtoa korkkiin..
-fiigumies-
jore
Nuhvitietäjä
Viestit: 317
Liittynyt: 11 Heinä 2011, 22:01
Konekalustoani: fordson pover-major
Paikkakunta: Hyrynsalmi

Elikkäs olet ajanut koneen normilämpöön,ja termostaatti on paikoillaan,Ja ajun jälkeen olet aukaissut syylärinkorkin,ja korkin alapinnassa,ja syylärissä olevassa nesteessä ei näy vaahtomaista mönjää,on hyvä että vaahtomönjää ei ole.
Ja olet koneen ollessa normilämmössä,ja moottorin Käydessä tyhjäkäynnillä ,aukassut syylärinkorkin,siksi että kupliiko neste,porraako-liikkuuko neste,vai näyttääkö normaali tilalta,Kun on termostaatti paikallaan.
fiigumies
Mr. Lordi Nuffield
Viestit: 1701
Liittynyt: 05 Maalis 2010, 08:34
Konekalustoani: FORDSON MAJOR vm.1957 ja FIATAGRI 70-90DT vm.1987+ISME 1400
Paikkakunta: Hamina/Kannusjärvi

:? Termostaatti ei ollut paikallaan ja kone sammuksissa..
-fiigumies-
jore
Nuhvitietäjä
Viestit: 317
Liittynyt: 11 Heinä 2011, 22:01
Konekalustoani: fordson pover-major
Paikkakunta: Hyrynsalmi

Niitä painevuodon merkkejä jäähytin järjestelmään ei voi lukea-arvioida,jos termostaatti ei ole paikallaan,ja kone ei ole käynnissä normilämmössä.
fiigumies
Mr. Lordi Nuffield
Viestit: 1701
Liittynyt: 05 Maalis 2010, 08:34
Konekalustoani: FORDSON MAJOR vm.1957 ja FIATAGRI 70-90DT vm.1987+ISME 1400
Paikkakunta: Hamina/Kannusjärvi

Täytyy huomenna koittaa laittaa termostaatti ja katsoa uudestaan..
-fiigumies-
Vastaa Viestiin