jakopää

Keskustelua Nuffield -traktoreista

Valvoja: automies560

Nuhvi
Nelos -nuffisti
Viestit: 28
Liittynyt: 25 Helmi 2010, 19:00

05 Huhti 2010, 10:40

Kyllähän se ura ois hyvä mutta saako sitä tehtyä?
kari t
Vuoden 2012 Nuffisti
Viestit: 5086
Liittynyt: 02 Tammi 2008, 19:39
NLCF r.y jäsen Nro: 19
Paikkakunta: Pattijoki

05 Huhti 2010, 13:20

No niin, ei ole mikään ihme jos ei laakerit kestä :evil: eikä varmaan ole BMC-koneen tyyppivika jos ei ole laakereissa öljyreikiä eikä uria :wink: taitaa vika löytyä laakereitten valmistajista :wink: tuossa viimekesänä vaihdetuista laakereista kuva, kaikki laakerit ja männäntapin puslat vaihdoin uusiin :wink:
Kyllähän nuo reiät ja urat voi itsekin tehdä, mutta mieluummin ostaisin laakerit vaikkapa T:MI LEYPART:tilta puh.0400-663734 niin saa kunnolliset laakerit.
http://kuvablogi.com/nayta/2536490/
Nuffieldit 3DL 58 ja 61. 10/42 66. Neliveto BMC 6:s koneella + KKK. 4/65 68. 3/45 69. 342 62. UNIVERSAL 1954. Pappa Tunturi vm.76. Wolsvaken POLO vm.84. Lynx 650 vm.85. Kerho pp vm. 1938

Aja millä ajat, mutta nuffilla loput !
-jukkis-
Proto suunnittelija
Viestit: 196
Liittynyt: 03 Heinä 2007, 20:27
Paikkakunta: Oulu

05 Huhti 2010, 13:23

Kiertokangen laakereissa ei ole uria eikä reikiä, vain runkolaakereissa. Öljy tulee kk. laakeriin akselin porausta pitkin eikä jatka eteenpäin siitä minnekkään. Ilmeisesti siinä laakerissa mikä porsi on kaula hiottu. Tarkista ilmanpaineella onko poraus auki. Vaatii tietty runkolaakerin irroituksen vierestä
-DL3 vm-59
-Deutz DX80 vm-83
kari t
Vuoden 2012 Nuffisti
Viestit: 5086
Liittynyt: 02 Tammi 2008, 19:39
NLCF r.y jäsen Nro: 19
Paikkakunta: Pattijoki

05 Huhti 2010, 14:01

-jukkis- kirjoitti:Kiertokangen laakereissa ei ole uria eikä reikiä, vain runkolaakereissa. Öljy tulee kk. laakeriin akselin porausta pitkin eikä jatka eteenpäin siitä minnekkään. Ilmeisesti siinä laakerissa mikä porsi on kaula hiottu. Tarkista ilmanpaineella onko poraus auki. Vaatii tietty runkolaakerin irroituksen vierestä
Niinpä tosiaan olikin ettei ole reikiä, tuossa kuvassa olevat olikin runkolaakereita, sori :oops:
Onkohan näihin sitten joku tehnyt nuo urat :wink: näyttäs kyllä että on tehdastekoiset :wink: ja nämä on kyllä nyt kiertokangen laakeriliuskat. http://kuvablogi.com/nayta/2536652/
Lisätäänpä vielä kuva jossa näkyy nuo urat kiertokangen laakeriliuskoissa :wink: http://kuvablogi.com/nayta/2536793/
Nuffieldit 3DL 58 ja 61. 10/42 66. Neliveto BMC 6:s koneella + KKK. 4/65 68. 3/45 69. 342 62. UNIVERSAL 1954. Pappa Tunturi vm.76. Wolsvaken POLO vm.84. Lynx 650 vm.85. Kerho pp vm. 1938

Aja millä ajat, mutta nuffilla loput !
-jukkis-
Proto suunnittelija
Viestit: 196
Liittynyt: 03 Heinä 2007, 20:27
Paikkakunta: Oulu

05 Huhti 2010, 14:50

Näyttäs että epäpuhtautta välissä ollunna. Ei tehdasurat koskaan ole olleet toisessa laidassa, ja näkyy tuolla olevan sitä punasmetallia elikkä laakerit finaalissa, pinnoite kulunut pois. Tyypillinen vika kun öljysuodatin liian kauan vaihtamatta pääsee paska kiertoon ohivirtausventtiilin välistä joka on tietty suodatinjalassa jos paikoillaaan
-DL3 vm-59
-Deutz DX80 vm-83
Nuhvi
Nelos -nuffisti
Viestit: 28
Liittynyt: 25 Helmi 2010, 19:00

05 Huhti 2010, 16:46

Joo tänään taas kasattiin vanholla liuskolla ja jonkin ajan kuluttua alko kolina kuulumaan. Taitaa olla vika runkolaakereissa. Jos siellä on välystä niin jää tämä kaula ilman voitelua. Mitä mieltä ootte. Mitä jos jättää kytkimen puoleisen runkolaakerin liuskat vaihtamatta ja muut vaihtaa niin miten äijän käy. Näyttää työläältä sen viimeisen aukasu.
nuffiman
Proto suunnittelija
Viestit: 197
Liittynyt: 27 Marras 2007, 20:04
Paikkakunta: Noormarkku

06 Huhti 2010, 16:21

sammuuko kone itellään kunnes lämpenee :?:
NUFFIELD UNIVERSAL FOUR
NUFFIELD 10/60 tenspeed
VALMET 1100 TURBO
AUDI 60 vm-70
SOLIFER SPEED VM-64
FARMET PROJEKTI
Nuhvi
Nelos -nuffisti
Viestit: 28
Liittynyt: 25 Helmi 2010, 19:00

06 Huhti 2010, 19:04

Kyllähän se sammuu jos antaa tarpeeksi kauan käydä. Se on kyllä outo juttu, vai onko, kun se heti alkaa kolisemaan. Mitä jos jättäs pultit löysemmälle ettei vetäskään samaan momenttiin kun muut kaulat, saisko sitte öljyä paremmin?
anglia67
Mr. Lordi Nuffield
Viestit: 1279
Liittynyt: 25 Maalis 2007, 20:05
Konekalustoani: K-650 sivuvaunupyörä -64,DeSoto diplomat 1957 (360/904)
Paikkakunta: Elimäki (Kouvola)

06 Huhti 2010, 19:13

Nuhvi kirjoitti: Mitä jos jättäs pultit löysemmälle ettei vetäskään samaan momenttiin kun muut kaulat, saisko sitte öljyä paremmin?
Ei kannata kokeilla.Voi tulla isompi remontti :wink:
Hattu päähän ja hyvästi!
nuffiman
Proto suunnittelija
Viestit: 197
Liittynyt: 27 Marras 2007, 20:04
Paikkakunta: Noormarkku

06 Huhti 2010, 19:38

tuli vaan mieleeni että onkos kampiakseli suora :!: viitais siihen jos sammuu itellään kun lämpiää eli lämpöleikkaa. oli vaan just yks sellanen valmetin mylly työn alla :? niin vielä semmonen että kun olitte kaikki vääntäny momenttiin niin pyörikö kone sillai sopivan kevyesti käsin?
NUFFIELD UNIVERSAL FOUR
NUFFIELD 10/60 tenspeed
VALMET 1100 TURBO
AUDI 60 vm-70
SOLIFER SPEED VM-64
FARMET PROJEKTI
Nuhvi
Nelos -nuffisti
Viestit: 28
Liittynyt: 25 Helmi 2010, 19:00

06 Huhti 2010, 20:06

kyllä kone pyöri käsin hyvin ja kun käymään laitto kävi alkuun hienosti mutta kun lämpenee niin kolina alkaa hiljalleen kuulua kokoajan voimistuen. voitelun puute, luulishan sieltä öljytilasta lentävän öljy kun akseli koukkaa mutta ei näy riittävän.
Avatar
jamppi
Vuoden Nuffisti 2006
Viestit: 5181
Liittynyt: 25 Maalis 2007, 16:18
Konekalustoani: Muutama rakkori ja muita sekalaisia päristimiä
NLCF r.y jäsen Nro: 002
Paikkakunta: Heinola

06 Huhti 2010, 21:09

Kyllä nuo sodan jälkeen valmistetut moottorit kaipaa painevoitelua toimiakseen
Nyt varmaan kannattas ihan oikeesti tutkia mikä mättää
Akselin kaulojen mittaus,kiertokankien alasilmien mittaus, öljykanavien avoinaisuus
Eli jos olis minun niin kone ylös ja akseli pois, menee helpolla tuohon reenaamiseen remontin hinta
Mukana kuin peräpukama!
kari t
Vuoden 2012 Nuffisti
Viestit: 5086
Liittynyt: 02 Tammi 2008, 19:39
NLCF r.y jäsen Nro: 19
Paikkakunta: Pattijoki

06 Huhti 2010, 21:35

jamppi kirjoitti:Kyllä nuo sodan jälkeen valmistetut moottorit kaipaa painevoitelua toimiakseen
Nyt varmaan kannattas ihan oikeesti tutkia mikä mättää
Akselin kaulojen mittaus,kiertokankien alasilmien mittaus, öljykanavien avoinaisuus
Eli jos olis minun niin kone ylös ja akseli pois, menee helpolla tuohon reenaamiseen remontin hinta
Samaa mieltä "jampin" kanssa, kone ylös ja akseli konekorjaamolle :wink: Tuossa öljynkiertokaavio, ei taida tuo roiskevoitelu onnistua nuffin koneessakaan :wink: http://kuvablogi.com/nayta/2539733/
Nuffieldit 3DL 58 ja 61. 10/42 66. Neliveto BMC 6:s koneella + KKK. 4/65 68. 3/45 69. 342 62. UNIVERSAL 1954. Pappa Tunturi vm.76. Wolsvaken POLO vm.84. Lynx 650 vm.85. Kerho pp vm. 1938

Aja millä ajat, mutta nuffilla loput !
sompio
Melkoinen nuhvisti
Viestit: 930
Liittynyt: 20 Syys 2008, 17:22
NLCF r.y jäsen Nro: 110
Paikkakunta: Kangasniemi

07 Huhti 2010, 08:46

Veikkaisin kiertokankien laakerikansien järjestyksen sekoittumista. Aikaisempi rempantekijä ne sekoittanut ja nyt olet merkannut ne mutta siihen aikaisempaan järjestykseen. Siellä on nyt yksi reikä liian ahdas joka pyrkii hirttämään kiinni ja toinen reikä liian väljä joka aiheuttaa kolinan. Itsellä käynyt Mersun koneessa vastaava "kämmi" merkkasin ennen purkua pistepuikolla kanki- ja kansiparit. Kasaamisen jälkeen lämmityskäytössä narskahti yksi kanki kiinni. Onneksi tyhjäkäynnillä niin ei tullut isompaa vahinkoa. Vasta tarkemmin tiirailtua kiertokangen alapäitä niistä löytyi tehtaan sähkökynä merkinnät jotka oli aivan seka järjestyksessä. Ei kun uudet liuskat paikoilleen ja kasaus tehtaan merkeillä ninn eipä enää leikannut kiinni. Ilmeisesti aikaisempi seppä sotkenut kannet.
Nuhvi
Nelos -nuffisti
Viestit: 28
Liittynyt: 25 Helmi 2010, 19:00

07 Huhti 2010, 14:05

Joo tuo on kyllä mahollista että aikasempi seppä ois sekottanu kannet. Nyt ne tuli kyllä siihen järjestykseen missä ne oli purettaessa. Minkäläiset ne tehtaan merkit on? En huomannu sillon kun ne oli irti mitään, en kyllä niin tarkkaan kahtonutkaan. Joku mulle kyllä mainihti että onko siellä yksi kaula liian tiukalla.
Vastaa Viestiin