jakopää

Keskustelua Nuffield -traktoreista

Valvoja: automies560

Nuhvi
Nelos -nuffisti
Viestit: 28
Liittynyt: 25 Helmi 2010, 19:00

03 Huhti 2010, 20:44

nyt on nuhviin kiertokangen laakeriliuskat vaihettu kun moottori kolisi.
mutta moottori kolisee vieläkin ja kolina tulee ehkä jakopäästä.
mikä voisi olla jakopäässä rikki kun kolisee.
kolina kuuluu kovemmilla kierroksilla kuin tyhjäkäynnillä ja välillä ahdistaa käyntiä.
ja välillä kun moottorin sammuttaa niin heti kun vetää sammuttimesta moottori pysähtyy kuin seinään.

viisaammat,kertokaa :D
Jone
Vitos -nuffisti
Viestit: 34
Liittynyt: 13 Joulu 2009, 23:10
Paikkakunta: Liperi
Viesti:

03 Huhti 2010, 21:15

Ettei olis männätappi? Mitä on öljynpaineet kuumana/kylmänä?
Nuffield 4DM -59
Nuffield 10/60 -67 kaivuri
M-F 65 projekti
Velmatti 903
Joillekin voi olla liikaa kutsu metallin...
Avatar
jamppi
Vuoden Nuffisti 2006
Viestit: 5181
Liittynyt: 25 Maalis 2007, 16:18
Konekalustoani: Muutama rakkori ja muita sekalaisia päristimiä
NLCF r.y jäsen Nro: 002
Paikkakunta: Heinola

04 Huhti 2010, 07:53

Ei pitäs männäntapin aiheuttaa ahistamista
Onkos tuossa jakopää ketjulla vai rattailla
Kolinoita voi tulla mitä uskomattomammista paikoista mutta tuo ahdistaminen ihmetyttää...
Menihän laakerikannet oikeisiin kankiin ettei sekottunu
Mukana kuin peräpukama!
Nuhvi
Nelos -nuffisti
Viestit: 28
Liittynyt: 25 Helmi 2010, 19:00

04 Huhti 2010, 16:03

Kyllä laakerikannet tuli oikein. Mutta ihmetyttää miksi välillä konetta ahistaa ja välillä taas ei. Ensin luultiin että vesipumppu kolisee mutta kun käytettiin ilman hihnaa niin kolina kuului muka jakopäästä. Nyt on syyläri pois ja kun konetta pyörittää käsin niin ääni tuleekin muualta. Entiset liuskat oli yhessä kangessa ihan sökönä mutta silti paikoillaan. Hullulta tuntuu että vika olisi taas samassa paikkaa. Eilen kun sitä käytettiin niin pari kertaa kone sammui kun ei jaksanut käydä. Kohta taas kävi. Ja kun kierroksia polkaisi niin kolina kuului. Oisko sittenkin jakopää. Se on ketjulla.
-jukkis-
Proto suunnittelija
Viestit: 196
Liittynyt: 03 Heinä 2007, 20:27
Paikkakunta: Oulu

04 Huhti 2010, 16:53

Kuulostas kuitenki laakerivialta. Katsoitko runkolaakereita "sillä silmällä"
-DL3 vm-59
-Deutz DX80 vm-83
Avatar
jamppi
Vuoden Nuffisti 2006
Viestit: 5181
Liittynyt: 25 Maalis 2007, 16:18
Konekalustoani: Muutama rakkori ja muita sekalaisia päristimiä
NLCF r.y jäsen Nro: 002
Paikkakunta: Heinola

04 Huhti 2010, 17:02

Ja eihän olis eka kerta kun aikaisemmassa vaiheessa on koneistettu vain yksi kaula alikokoon ja muut isompia
Tällöin isomman sarjan laakeri on kyllä varsin väljä siihen yhteen
Onkos kaulat mitattu silloin kun laakereita vaihdoitte
Olisko kuitenkin syytä raottaa vielä öljypohjaa
Mukana kuin peräpukama!
Nuhvi
Nelos -nuffisti
Viestit: 28
Liittynyt: 25 Helmi 2010, 19:00

04 Huhti 2010, 17:35

Joo kyllä öljypohja irtoaa kohta. Niissä vanhoissa liuskoissa kolmessa parissa oli numerot samat ja kakkospytyn kangessa oli liuskat jotenkin omatekoset. Ja mauserilla äkkiä mitattuna jopa ohuemmat. Leveyttäkin oli enemmän. Runkolaakereita katottiin ja ne oli kunnossa. Eikai joku ois pajattanu vain kolmea kaulaa alikokoon.
Joonas Potkonen
Ylläpitäjä
Viestit: 7388
Liittynyt: 25 Maalis 2007, 01:40
Konekalustoani: N 3DL '59, N 460 KKK '64, V 500 '69, L 245 '73 L 270 Vammas Kersantti '75, L 262QMS '79 L 2100 '79, L 472SQMS '80, V N103 HT5, Valtra N141
NLCF r.y jäsen Nro: 001
Paikkakunta: Ilomantsi
Viesti:

04 Huhti 2010, 17:37

Joo, nyt kone auki uuvestaan.

Ne toleranssit on kymmenesosa millejä joita sallitaan, ei millejä :shock:

Työkalu mittaamiseen ei ole todellakaan mauseri vaan mikrometri :!:
Maatilallinen Ilomantsin Kuuksenvaarasta.
Nuhvi
Nelos -nuffisti
Viestit: 28
Liittynyt: 25 Helmi 2010, 19:00

04 Huhti 2010, 19:50

Kyllä vika löyty. Saman kangen liuskat oli leikannu kiinni. Ylempi liuska oli niinkun hakkautunu littuun. Reunolta tursku ohutta metalli siivua ja oli sitä öljypohjassaki. Onko voitelureiät tukossa vai mikä on vikana? Eilen kävi niin sievästi n.puolituntia ja sitte tapahtu tämä juttu.
ahven
Mr. Lordi Nuffield
Viestit: 1470
Liittynyt: 22 Tammi 2008, 21:57
Konekalustoani: jd-5820+jd-2650+patrol nuhvi+mf-135+zetor 25A+patrol ja 6:tos majori maasturi+ zusuki alto+ toyota hiase 2,5
NLCF r.y jäsen Nro: 267
Paikkakunta: JUUKA

04 Huhti 2010, 21:22

BMC konneihen tyyppi vika vaekka ee sitä pitäs tiällä sannoo :roll:
aja millä ajat mutta majorilla loput
kari t
Vuoden 2012 Nuffisti
Viestit: 5086
Liittynyt: 02 Tammi 2008, 19:39
NLCF r.y jäsen Nro: 19
Paikkakunta: Pattijoki

05 Huhti 2010, 08:04

Olisko tässäkin tapauksessa ollut sellainen laakerisarja jossa ei ole öljyreikää / uraa ollenkaan :o tuollaisen laakerisarjan oli saanut eräs tuttu pari kuukautta sitten kun tilas leukkuun uudet laakerit :o Mistä ostit laakerit :?:
Nuffieldit 3DL 58 ja 61. 10/42 66. Neliveto BMC 6:s koneella + KKK. 4/65 68. 3/45 69. 342 62. UNIVERSAL 1954. Pappa Tunturi vm.76. Wolsvaken POLO vm.84. Lynx 650 vm.85. Kerho pp vm. 1938

Aja millä ajat, mutta nuffilla loput !
Joonas Potkonen
Ylläpitäjä
Viestit: 7388
Liittynyt: 25 Maalis 2007, 01:40
Konekalustoani: N 3DL '59, N 460 KKK '64, V 500 '69, L 245 '73 L 270 Vammas Kersantti '75, L 262QMS '79 L 2100 '79, L 472SQMS '80, V N103 HT5, Valtra N141
NLCF r.y jäsen Nro: 001
Paikkakunta: Ilomantsi
Viesti:

05 Huhti 2010, 09:19

ahven kirjoitti:BMC konneihen tyyppi vika vaekka ee sitä pitäs tiällä sannoo :roll:
Miten niin?
Maatilallinen Ilomantsin Kuuksenvaarasta.
Avatar
jamppi
Vuoden Nuffisti 2006
Viestit: 5181
Liittynyt: 25 Maalis 2007, 16:18
Konekalustoani: Muutama rakkori ja muita sekalaisia päristimiä
NLCF r.y jäsen Nro: 002
Paikkakunta: Heinola

05 Huhti 2010, 09:39

Niin just, miten niin ei pidä sanoa :shock:
Mukana kuin peräpukama!
ahven
Mr. Lordi Nuffield
Viestit: 1470
Liittynyt: 22 Tammi 2008, 21:57
Konekalustoani: jd-5820+jd-2650+patrol nuhvi+mf-135+zetor 25A+patrol ja 6:tos majori maasturi+ zusuki alto+ toyota hiase 2,5
NLCF r.y jäsen Nro: 267
Paikkakunta: JUUKA

05 Huhti 2010, 09:51

no miten niin muka jos kerran suapi turpaasa se on sattuma mutta jos sama henkilö suapi uuvestaan turpaasa ee se oo ennee sattuma tyypissä vikaa :shock:
aja millä ajat mutta majorilla loput
Nuhvi
Nelos -nuffisti
Viestit: 28
Liittynyt: 25 Helmi 2010, 19:00

05 Huhti 2010, 10:18

IKH:lta tuli laakerit eikä oo mitään reikää tai uraa öljylle. Mitä jos siihen porais öljyreiän? Meniskö se aivan pilalle? Ei niissä ollu kyllä vanhoissa liuskoissakaan mitään uria tai reikiä.
Vastaa Viestiin