Universal four 4DM herättely
Valvoja: automies560
-
- Nuhvitietäjä
- Viestit: 452
- Liittynyt: 02 Elo 2021, 16:58
- Konekalustoani: Nuffield Universal four 4DM
Niin joo tuossa kuvassahan onkin pullotunkki. Katsoin aluksi väärin ja ajattelin että kierretangoilla ja muttereilla vedätetään.
Katsotaan miten tehdään kun sinne asti päästään. Kesälomalla aikaisintaan.
Mutta osaako kukaan heittää paljonko tuo akselikotelo akseleineen painaa noin suunnilleen?
Katsotaan miten tehdään kun sinne asti päästään. Kesälomalla aikaisintaan.
Mutta osaako kukaan heittää paljonko tuo akselikotelo akseleineen painaa noin suunnilleen?
Nuffivideoita ja muutakin: https://www.youtube.com/@kapteenikaarna/videos
-
- Melkoinen nuhvisti
- Viestit: 877
- Liittynyt: 23 Kesä 2018, 10:32
- Konekalustoani: 2 rattoria ja niihin työkalut käsityövalineitä
- NLCF r.y jäsen Nro: 477
Kattotaljalla (mulla on helaformin kisko katossa. TaikkaTukevat pyöreät puut vaikka heinäseipäät ja siihen tukevat pukit päälle ronkan alle, niinkin on tehty. Lokasuojat irti, hilaa hiljakseen ulos.Nelitahtari kirjoitti: ↑11 Huhti 2023, 17:45 Niin joo tuossa kuvassahan onkin pullotunkki. Katsoin aluksi väärin ja ajattelin että kierretangoilla ja muttereilla vedätetään.
Katsotaan miten tehdään kun sinne asti päästään. Kesälomalla aikaisintaan.
Mutta osaako kukaan heittää paljonko tuo akselikotelo akseleineen painaa noin suunnilleen?
Pumppukärry jos on, kaiken paras. Kunhan on tukeva. Varovaisuus. Painaa ne sen verta
Oli talvi tai kesä on Nuffield voiman pesä
-
- Nuhvitietäjä
- Viestit: 452
- Liittynyt: 02 Elo 2021, 16:58
- Konekalustoani: Nuffield Universal four 4DM
Tässä on semmonen juttu, että Nuhvi on senverran korvessa, että betonilattiaa tai asvalttia ei ole ihan lähellä pumppukärryn alustaksi.
Toisinsanoen pukeilla, kolmijaloilla ja taljoilla on pärjättävä. Tietysti etukuormaajalla varustettua traktoria saa naapurustosta avuksi kun tosipaikka tulee.
Toisinsanoen pukeilla, kolmijaloilla ja taljoilla on pärjättävä. Tietysti etukuormaajalla varustettua traktoria saa naapurustosta avuksi kun tosipaikka tulee.
Nuffivideoita ja muutakin: https://www.youtube.com/@kapteenikaarna/videos
-
- Melkoinen nuhvisti
- Viestit: 877
- Liittynyt: 23 Kesä 2018, 10:32
- Konekalustoani: 2 rattoria ja niihin työkalut käsityövalineitä
- NLCF r.y jäsen Nro: 477
OkNelitahtari kirjoitti: ↑11 Huhti 2023, 22:05 Tässä on semmonen juttu, että Nuhvi on senverran korvessa, että betonilattiaa tai asvalttia ei ole ihan lähellä pumppukärryn alustaksi.
Toisinsanoen pukeilla, kolmijaloilla ja taljoilla on pärjättävä. Tietysti etukuormaajalla varustettua traktoria saa naapurustosta avuksi kun tosipaikka tulee.
Kuormaaja ja riittävän pitkä naru, niin pystyy passaamaan helpommin
Oli talvi tai kesä on Nuffield voiman pesä
-
- Melkoinen nuhvisti
- Viestit: 877
- Liittynyt: 23 Kesä 2018, 10:32
- Konekalustoani: 2 rattoria ja niihin työkalut käsityövalineitä
- NLCF r.y jäsen Nro: 477
Tuohan eikö olekin, että Universal ( dl)3nen on ainoa missä tuo 'levy' estää sen akselin asennuksen ilman ronkkien irroitustakari t kirjoitti: ↑10 Huhti 2023, 18:02https://karit1.kuTuusaaja kirjoitti: ↑10 Huhti 2023, 14:37 Samaa minäkin epäilen tuosta löpöhuuhtelusta että vesivelliä jää silti.
Paikat vaan auki ja kunnon puhdistus niin öljyt pysyy puhtaana pitkään.
Vetoakselit voi kyllä irroittaa perärepun purkamalla eikä omasta mielestä ole hankala homma ja kotelot saa puhtaaksi sitäkin kautta.
vat.fi/kuvat/Nuhvin+varaosia/
Joo, ei välttämättä tarvitse akselikoteloa irroittaa jotta saa vetoakselin irti ja puhdistettua akselikotelon.
Itse yritin laittaa vetoakselia paikoilleen ilman akselikotelon irroittamista tuosta three mallista, mutta tässähän on vetohammaspyörän osanumero 26 ja sisemmän laakerin osanumero 30:ntä välissä soviterengas osanumero 29, ja tästä johtuen en saanut vetoakselia menemään paikoilleen vaikka kuinka yritin, aina se vain oli haittona tuo soviterengas. Joku on kuulemma saanut, mutta olikohan soviterengas jätetty pois edellisessä remontissa, tätä ei kerrottu.
Tuota soviterengastahan ei ole kymppimalleissa eikä uudemmissakaan, mutta siintä huolimatta en vain saanut 4/65:sessakaan vetoakselia paikoilleen ilman akselikotelon trroittamista. Eräs mies jota avustin 4/65:sen remontissa oli rälläköinyt akselin sisintä päätä viistoksi jotta sai vetoakselin paikoilleen ilman akselit´kotelon irroittamista.
Sen verran vielä, minun kaikissa nuhveiisani mistä olen vetoakseleita irroitellut ja vaihtanut stefoja. on sen verran tiukat savitteet, jotta laakeritkin pitää lämmittä, jotta saa ilman lekomatta paikoilleen.
Oli talvi tai kesä on Nuffield voiman pesä
-
- Proto suunnittelija
- Viestit: 194
- Liittynyt: 30 Syys 2019, 20:58
- Konekalustoani: Nuffield 4DM x2 , 10/42. Valmet 500, Fordson Major
Se rikka laakerin ja hammasrattaan välissä löytyy harvaboorisista vetoakseleista.
Ei se vetoakselin irrotusta paikallaan estä, varottava vaan ettei pääse putoamaan välistä pois.
Samalla kun vetoakselia vetää ulos niin vetoakselin paikalle pitää työntää vaikka joku putken pätkä minkä varaan rikka jää, helpottaa huomattavasti jos hommassa on joku kaveri mukana.
Jos tipahtaa pois välistä niin sitten on otettava kotelokin irti, näissä ei laakeri asetu oikein jos tuo rikka puuttuu.
Ei se vetoakselin irrotusta paikallaan estä, varottava vaan ettei pääse putoamaan välistä pois.
Samalla kun vetoakselia vetää ulos niin vetoakselin paikalle pitää työntää vaikka joku putken pätkä minkä varaan rikka jää, helpottaa huomattavasti jos hommassa on joku kaveri mukana.
Jos tipahtaa pois välistä niin sitten on otettava kotelokin irti, näissä ei laakeri asetu oikein jos tuo rikka puuttuu.
-
- Nuhvitietäjä
- Viestit: 452
- Liittynyt: 02 Elo 2021, 16:58
- Konekalustoani: Nuffield Universal four 4DM
Nyt kun tässä oiken vääntää ja kääntää asiaa niin taidan sittenkin kallistua takaisin perärepun kautta operoimiseen.
Tämä siksi, että traktorin perä on helpompi tunkata tukevasti ilmaan akselikoteloista ja joutuu käsittelemään irrallaan vain yhtä painavaa osaa eli reppua
Hyvia vinkkejä ja huomioita keskusteussa .
Tämä siksi, että traktorin perä on helpompi tunkata tukevasti ilmaan akselikoteloista ja joutuu käsittelemään irrallaan vain yhtä painavaa osaa eli reppua
Hyvia vinkkejä ja huomioita keskusteussa .
Nuffivideoita ja muutakin: https://www.youtube.com/@kapteenikaarna/videos
-
- Nuhvitietäjä
- Viestit: 452
- Liittynyt: 02 Elo 2021, 16:58
- Konekalustoani: Nuffield Universal four 4DM
-
- Nuhvitietäjä
- Viestit: 452
- Liittynyt: 02 Elo 2021, 16:58
- Konekalustoani: Nuffield Universal four 4DM
Pari pikku vinkkiä olisi paikallaan...
Ensiksi. Vetoakseleiden stefa-remonttia varten alkaisi olla tilpehöörit hommattuna mutta eilen kun katselin tubesta videon aiheesta niin tekijä sanoi, että hydrauliikkapumpun imuputken tiiviste pitää/kannattaa vaihtaa samalla.
Onko fourissa sellainen joka pitää repun avaamisen yhteydessä vaihtaa? Noissa varaosaliikkeissä tuntuu löytyvän 4/65 ja 3/45 malliin mutta ei 4DM:ään.
Toisekseen..
Jos purkaa nostolaitekannen erikseen pois niin onko peräreppu silti niin painava ettei sitä kahden miehen voimin nosta? Eli vaatiiko irroitus ja asennus taljan, tai jonkun moottorinostimen joka tapauksessa?
Mietin, että jos laittaa työtövarren kiinnitysreikään terästangon ja siitä molemmin puolin mies nostamaan. Onko onnistumisen mahdollisuuksia?
Ensiksi. Vetoakseleiden stefa-remonttia varten alkaisi olla tilpehöörit hommattuna mutta eilen kun katselin tubesta videon aiheesta niin tekijä sanoi, että hydrauliikkapumpun imuputken tiiviste pitää/kannattaa vaihtaa samalla.
Onko fourissa sellainen joka pitää repun avaamisen yhteydessä vaihtaa? Noissa varaosaliikkeissä tuntuu löytyvän 4/65 ja 3/45 malliin mutta ei 4DM:ään.
Toisekseen..
Jos purkaa nostolaitekannen erikseen pois niin onko peräreppu silti niin painava ettei sitä kahden miehen voimin nosta? Eli vaatiiko irroitus ja asennus taljan, tai jonkun moottorinostimen joka tapauksessa?
Mietin, että jos laittaa työtövarren kiinnitysreikään terästangon ja siitä molemmin puolin mies nostamaan. Onko onnistumisen mahdollisuuksia?
Nuffivideoita ja muutakin: https://www.youtube.com/@kapteenikaarna/videos
-
- Proto suunnittelija
- Viestit: 194
- Liittynyt: 30 Syys 2019, 20:58
- Konekalustoani: Nuffield 4DM x2 , 10/42. Valmet 500, Fordson Major
Eipä kyllä fourissa taida mitään imuputken tiivistettä olla mikä vaihtoa vaatisi.
Imusihti kannattaa toki puhdistaa kunnolla, sehän on kiinni siinä messinkisessä peräöljy ropussa.
Reppu kyllä lähtee irti kahden miehen voimin.
Takaisin laitossa saisi varmaan olla kolmaskin, ulosotto akseli täytyy sattua aika tarkasti tumppiin mikä on laatikossa, muuten ei reppu mene perille asti.
Nostin tai talja on kyllä suuri apu tuossa hommassa ja reppu nousee hyvin liinalla nostovarsien akselista molemminpuolin.
Imusihti kannattaa toki puhdistaa kunnolla, sehän on kiinni siinä messinkisessä peräöljy ropussa.
Reppu kyllä lähtee irti kahden miehen voimin.
Takaisin laitossa saisi varmaan olla kolmaskin, ulosotto akseli täytyy sattua aika tarkasti tumppiin mikä on laatikossa, muuten ei reppu mene perille asti.
Nostin tai talja on kyllä suuri apu tuossa hommassa ja reppu nousee hyvin liinalla nostovarsien akselista molemminpuolin.
-
- Nuhvitietäjä
- Viestit: 452
- Liittynyt: 02 Elo 2021, 16:58
- Konekalustoani: Nuffield Universal four 4DM
Loma ja projektin jatkuminen lähestyy. Viikko aikaa valmistautua.
Pari tarkentavaa kysymystä:
A:
Vetoakseleiden päissä on mutterit, joilla laakerivälys säädetään. Eikö näin? Ja mutteri on lukittu sokalla.
Ilmeisesti mutterin ei pitäisi olla kovin tiukalla mutta sopivalla hylsyllä lienee syytä varustautua reissuun.
Minkä kokoinen se on?
B:
Kuinka paljon akseleiden päiden välissä on tilaa? Toisin sanoen pitääkö hommata erityisen matala pullotunkki, että se mahtuu väliin?
Pari tarkentavaa kysymystä:
A:
Vetoakseleiden päissä on mutterit, joilla laakerivälys säädetään. Eikö näin? Ja mutteri on lukittu sokalla.
Ilmeisesti mutterin ei pitäisi olla kovin tiukalla mutta sopivalla hylsyllä lienee syytä varustautua reissuun.
Minkä kokoinen se on?
B:
Kuinka paljon akseleiden päiden välissä on tilaa? Toisin sanoen pitääkö hommata erityisen matala pullotunkki, että se mahtuu väliin?
Nuffivideoita ja muutakin: https://www.youtube.com/@kapteenikaarna/videos
-
- Proto suunnittelija
- Viestit: 194
- Liittynyt: 30 Syys 2019, 20:58
- Konekalustoani: Nuffield 4DM x2 , 10/42. Valmet 500, Fordson Major
Hei.
Muttereita on kahta mallia. Fourissa on vielä vanhan mallinen mutteri joka on puoliksi halkaistu ja lukitaan pienellä toppari ruuvilla. Siihen ei tainnut edes sokkaa tulla. Tuohon mutteriin käy haka-avain tai sitten vaan putkipihdeillä varovasti.
Uudemmissa 8- kulmainen kruunumutteri johon ite jouduin tekemään 8 kulmaisen 65 mm hylsyn. Tähän tulee se lukitus sokka akselin päähän.
mutterit kiristetään niin että löysät pois ensin että akseli on varmasti perillä, sitten sen verran löysätään että renkaasta pyörittämällä pyörii keveästi.
Vetoakseleiden päissä taisi olla tilaa noin 180mm. Oikea puoli on vähän ahtaampi avata ja tunkata koska iso lautas pyörä tulee niin lähelle vetoakselin päätä.
Muttereita on kahta mallia. Fourissa on vielä vanhan mallinen mutteri joka on puoliksi halkaistu ja lukitaan pienellä toppari ruuvilla. Siihen ei tainnut edes sokkaa tulla. Tuohon mutteriin käy haka-avain tai sitten vaan putkipihdeillä varovasti.
Uudemmissa 8- kulmainen kruunumutteri johon ite jouduin tekemään 8 kulmaisen 65 mm hylsyn. Tähän tulee se lukitus sokka akselin päähän.
mutterit kiristetään niin että löysät pois ensin että akseli on varmasti perillä, sitten sen verran löysätään että renkaasta pyörittämällä pyörii keveästi.
Vetoakseleiden päissä taisi olla tilaa noin 180mm. Oikea puoli on vähän ahtaampi avata ja tunkata koska iso lautas pyörä tulee niin lähelle vetoakselin päätä.
-
- Vuoden 2012 Nuffisti
- Viestit: 5086
- Liittynyt: 02 Tammi 2008, 19:39
- NLCF r.y jäsen Nro: 19
- Paikkakunta: Pattijoki
Fourin / Three mallin mutterit.
460 / 342:sen, 10/60:sen ja 10/42:sen mutterit 0mutterit
460 / 342:sen, 10/60:sen ja 10/42:sen mutterit 0mutterit
Nuffieldit 3DL 58 ja 61. 10/42 66. Neliveto BMC 6:s koneella + KKK. 4/65 68. 3/45 69. 342 62. UNIVERSAL 1954. Pappa Tunturi vm.76. Wolsvaken POLO vm.84. Lynx 650 vm.85. Kerho pp vm. 1938
Aja millä ajat, mutta nuffilla loput !
Aja millä ajat, mutta nuffilla loput !
-
- Nuhvitietäjä
- Viestit: 452
- Liittynyt: 02 Elo 2021, 16:58
- Konekalustoani: Nuffield Universal four 4DM
Kiitos taas hyvistä ohjeista ja valaisevista kuvista.
Eiköhän näillä saada osat erkaantumaan.
Jännä nähdä sisuksiin, koska perimätiedon mukaan perään on tehty joskus remonttia.
Mukana tulleesta varaosakirjasta on lautaspyörä ja pinjoni ympyröity.
Toivottavasti sisuskaluissa ei ole kovin paljoa käytetty kemppi-liimaa. Katsotaan löytyykö purkamisen jälkeen selvyys hitsatulle akselin pyörän puoleiselle päälle.
Eiköhän näillä saada osat erkaantumaan.
Jännä nähdä sisuksiin, koska perimätiedon mukaan perään on tehty joskus remonttia.
Mukana tulleesta varaosakirjasta on lautaspyörä ja pinjoni ympyröity.
Toivottavasti sisuskaluissa ei ole kovin paljoa käytetty kemppi-liimaa. Katsotaan löytyykö purkamisen jälkeen selvyys hitsatulle akselin pyörän puoleiselle päälle.
Nuffivideoita ja muutakin: https://www.youtube.com/@kapteenikaarna/videos