4DM VS 10/60

Keskustelua Nuffield -traktoreista

Valvoja: automies560

Nuftoni
Kolmos -nuffisti
Viestit: 10
Liittynyt: 24 Syys 2024, 16:43
Konekalustoani: DM4 nuffield, 385 ursus, 10/60 nuffield

Nuffahdin sitten kunnolla tänä syksynä ja ostin kaverin tolle 4dmlle.. nyt kuuluukin kysymys onko isoja eroja 4dm bmc 3.4l koneessa ja 10/60 3.8l? Kannet näyttäis ainaki vähän eriltä?
Miten laatikot yms. Saanko esimerkisi tuosta 10/60 siirrettyä sen "kertoja" laatikon 4dmmään helposti?.
jusape
Vuoden Nuffisti 2013
Viestit: 8939
Liittynyt: 22 Huhti 2011, 20:24
NLCF r.y jäsen Nro: 351
Paikkakunta: Yläne

Kannet on täysin yhteensopivia pulttijaoltaan.
Lootan vaihdossakaan ole muutakuin vaihtaa vaan, tosin takasillat pitää ehkä samassa myös vaihtaa kymppiaskin mukana olevat - eli koko peräosa levyjarruineen ( viitosenkin rumpujarruronkat kyllä sopii = n.+20% lisää vauhtia ).....
A-C TL20D -60,Detroit Diesel 6-71-65 ,460+KKK-62, 460T-64,DL3-61,proj DM4-54 ,sekasikiö-61,Ley-384 kartano-72, omavalm sarvitratori-5?,Lawn Boy LT-12 -90, Scoopmobilet, model HP -53, H -5? HPD -70 ,Gutbrod 5hp -61,BroomWade WR250-68
Nuftoni
Kolmos -nuffisti
Viestit: 10
Liittynyt: 24 Syys 2024, 16:43
Konekalustoani: DM4 nuffield, 385 ursus, 10/60 nuffield

Kiitti! Tossa 10/60 taitaa olla se kertoja, vaikkei kylmäkoskelainen olekkaan niin mietin et jos sen ois saanut helposti tuohon 4dm kytkimen ja lootan väliin.. ois enempi vaihteita ollut. 10/60 riittäis varmaan se hidas nopea valitsin siinä vaihekepin vieressä.
jusape
Vuoden Nuffisti 2013
Viestit: 8939
Liittynyt: 22 Huhti 2011, 20:24
NLCF r.y jäsen Nro: 351
Paikkakunta: Yläne

Vaihteiston kuorissa , ja akseleissa / rattaissa on eroja sisällä, vaikka kuoret ulkoisesti katsoen ovat identtisiä - eli rattaiden siirto ei onnistu vitos-kuoriin.
Pitää vaihtaa myös kytkinakseli, vaihteiston kertojan / päävaihteiston välinen akseli ( jonka viitosvaihteen kytkentä-boorihammastus on eri kuin 5-vaihteisessa / samassa kikkareessa on myös nelosvaihteen ratas, joka on eri välityksellä , ja täten myös ala-akselilla nelosvaihteen ratas on eri )
Koko vaihteistopaketin vaihtamalla ainoastaan saanet onnistumaan.
A-C TL20D -60,Detroit Diesel 6-71-65 ,460+KKK-62, 460T-64,DL3-61,proj DM4-54 ,sekasikiö-61,Ley-384 kartano-72, omavalm sarvitratori-5?,Lawn Boy LT-12 -90, Scoopmobilet, model HP -53, H -5? HPD -70 ,Gutbrod 5hp -61,BroomWade WR250-68
kari t
Vuoden 2012 Nuffisti
Viestit: 5103
Liittynyt: 02 Tammi 2008, 19:39
NLCF r.y jäsen Nro: 19
Paikkakunta: Pattijoki

Nuftoni kirjoitti: 17 Loka 2024, 18:49 Kiitti! Tossa 10/60 taitaa olla se kertoja, vaikkei kylmäkoskelainen olekkaan niin mietin et jos sen ois saanut helposti tuohon 4dm kytkimen ja lootan väliin.. ois enempi vaihteita ollut. 10/60 riittäis varmaan se hidas nopea valitsin siinä vaihekepin vieressä.
Kymppimalleissa ei ole kertojaa, tosin on kaksi vaihdekeppiä, mutta tosiasiassa ns.kertoja on kymppimalleissa alentava, tällä on haettu 5 vaihteiseen laatikkon nelosvaihteen ja viitosvaihteen pitkään väliin sopivaa välitystä.
https://karit1.kuvat.fi/kuvat/Nuhvin+va ... peudet.jpg
Osta minulta Raahelainen kertoja, tätä on nykyisin satavana 1,5 ja 1,75 välityksillä.
Tällä hetkellä ei ole kuoria valettuna, mutta ehkä jo lähiaikoina.
Hinta aiemmin 1750 €, lisäkuorien hintaa en osaa vielä sanoa, asia selvennee kun käyn valimossa neuvottelemassa.
viewtopic.php?t=4828
Nuffieldit 3DL 58 ja 61. 10/42 66. Neliveto BMC 6:s koneella + KKK. 4/65 68. 3/45 69. 342 62. UNIVERSAL 1954. Pappa Tunturi vm.76. Wolsvaken POLO vm.84. Lynx 650 vm.85. Kerho pp vm. 1938

Aja millä ajat, mutta nuffilla loput !
Nuftoni
Kolmos -nuffisti
Viestit: 10
Liittynyt: 24 Syys 2024, 16:43
Konekalustoani: DM4 nuffield, 385 ursus, 10/60 nuffield

Siis tässä 10/60 on 3 vaihde vipua. Eli se 5portainen. Sitten high ja lowpuoli ja se ns kertoja. Mut tämä kertoja joka vakiona sekö on alentava? Ite haluaisinki että se olisi. Sais nuhuvit kulkia ihan ryömimällä ei tartte kytkintä polokia ;)
Tuusaaja
Nuhvitietäjä
Viestit: 206
Liittynyt: 30 Syys 2019, 20:58
Konekalustoani: Nuffield 4DM x2 , 10/42. Valmet 500, Fordson Major

No jos sulla on kolme vaihdekeppiä niin sillonhan siinä on kylmäkoskelainen :P tämä kymppimallin oma alentaja on se lyhyt vipu jossa on hi ja low asento, sillä ne nopeus erot on aika pienet hitaalla ja nopealla puolella.
Kylmäkoskelaisella pitkä vipu joka lähtee pikku luukusta kytkinpolkimen etupuolelta.
jusape
Vuoden Nuffisti 2013
Viestit: 8939
Liittynyt: 22 Huhti 2011, 20:24
NLCF r.y jäsen Nro: 351
Paikkakunta: Yläne

Väittäisin, että kymppiaskin oma kertojavaihde on kylläkin ylentävä ? ( asiaa rattaista fyysisesti nyt tarkistamatta )
Kun 5-vaihteisen ronkkien alennuspyörästö on välityssuhteella 11/46 = 4.181818 välityssuhde.
Ja 10-vaihteisen ronkkien alennuspyörästö on välityssuhteella 9/48 = 5.33333 väityssuhde.
Tasauspyörästön välityksessä ( 8/35 ) ei liene eroa 5 ja 10 vaihteisissa.
Eli 10-askin oman kertojan pikkupuoli on ns. suora välitys.

Kuitenkin molempien mallien ilmoitettu huippunopeus on sama.
Ja 5-vaihteisen ronkat laittamalla 10 mallin lootaan, saadaan n. 25-27% lisää nopeutta.
A-C TL20D -60,Detroit Diesel 6-71-65 ,460+KKK-62, 460T-64,DL3-61,proj DM4-54 ,sekasikiö-61,Ley-384 kartano-72, omavalm sarvitratori-5?,Lawn Boy LT-12 -90, Scoopmobilet, model HP -53, H -5? HPD -70 ,Gutbrod 5hp -61,BroomWade WR250-68
Nuftoni
Kolmos -nuffisti
Viestit: 10
Liittynyt: 24 Syys 2024, 16:43
Konekalustoani: DM4 nuffield, 385 ursus, 10/60 nuffield

Tuusaaja kirjoitti: 18 Loka 2024, 16:44 No jos sulla on kolme vaihdekeppiä niin sillonhan siinä on kylmäkoskelainen :P tämä kymppimallin oma alentaja on se lyhyt vipu jossa on hi ja low asento, sillä ne nopeus erot on aika pienet hitaalla ja nopealla puolella.
Kylmäkoskelaisella pitkä vipu joka lähtee pikku luukusta kytkinpolkimen etupuolelta.
Pitkävipu löytyy ja on kytkimen etupuolella ja tällä pitkällä vivulla 3 asentoa 2vaihdepuolta ja vapaa.
Vastaa Viestiin