Leyland 344: seen vaihdettiin keväällä 2017 kannentiiviste ja muutkin moottorin tiivisteet, koska öljyn sekaan tuli nestettä. Korjauksen jälkeen traktoria on käytetty kesän aikana noin 50-80 tuntia sekalaisessa käytössä. Muuten kaikki on toiminut hyvin mutta ulosotto päälle ja pois kytkentä ei toimi kovin hyvin ja ulosotto on ollut käytännössä päällä melkein koko käytön ajan.
Noin kuukausi sitten tehtiin halkoja ulosottoon kytketyllä halkomakoneella useita tunteja ja kaikki toimi ihan hyvin. Kun traktoria siirrettiin hitaalla vauhdilla halkojen teon jälkeen niin yhtä-äkkiä traktori pysähtyi, renkaat meni jumiin ja moottori sammui. Sammumisen jälkeen moottori ei startannut ihan kuin se olisi ollut jumissa. Traktorissa ei ole öljynpainemittaria tai valoa niin ihan varmuutta ei ole onko öljynpaineet kohdillaan.
Nyt kuukausi siitä kokeiltiin käynnistämistä uudelleen ja pakkasta oli noin 15 astetta moottori pyörii nyt startista ihan normaalisti kytkin alhaalla ja ylhäällä. Moottoria ei olla vielä käynnistetty, jos moottorissa tai perässä on mahdollisesti jotakin vialla niin ei aiheutetta lisää vikoja.
Mitähän mahtoi tapahtua ja mitä kannattaisi tarkistaa ennen käynnistystä ?
Leyland 344 moottori pysähtyi
Valvoja: automies560
-
- Vuoden 2012 Nuffisti
- Viestit: 5094
- Liittynyt: 02 Tammi 2008, 19:39
- NLCF r.y jäsen Nro: 19
- Paikkakunta: Pattijoki
Jopahan tuli leukkumiehille kinkkinen kysymys, anetaan heidän vastata
Itselle on käynyt kolmosnuvissa joskus 70:ntä luvulla jokseenkin samansuuntainen tapahtuma, kerron sitten myöhemmin kunhan ensin nämä leukkuasiantuntiat vastailee
Laitoin yv:eetä
Itselle on käynyt kolmosnuvissa joskus 70:ntä luvulla jokseenkin samansuuntainen tapahtuma, kerron sitten myöhemmin kunhan ensin nämä leukkuasiantuntiat vastailee
Laitoin yv:eetä
Nuffieldit 3DL 58 ja 61. 10/42 66. Neliveto BMC 6:s koneella + KKK. 4/65 68. 3/45 69. 342 62. UNIVERSAL 1954. Pappa Tunturi vm.76. Wolsvaken POLO vm.84. Lynx 650 vm.85. Kerho pp vm. 1938
Aja millä ajat, mutta nuffilla loput !
Aja millä ajat, mutta nuffilla loput !
- Kerkänmatti
- Melkoinen nuhvisti
- Viestit: 699
- Liittynyt: 19 Joulu 2008, 22:08
- Konekalustoani: 255/2100/804
- NLCF r.y jäsen Nro: 112
- Paikkakunta: Puolanka
On kyllä melkein mahdotonta sanoa, johtuisiko tuollainen äkkinäinen pysähtyminen moottorista vai voimansiirrosta.
Ulosottoa voisi tutkia seuraavalla tavalla: ulosotto päälle, kytkin pohjaan ja tumpista pyöritellen, pitäisi pyöriä tasaisella vastuksella, jos tulee sitkas kohta niin voi epäillä hammasratasvikaa. Onko traktori kaksoiskytkimellä?
Voimansiirtoa voi pyöritellä samalla tavoin kun tunkkaa toisen takapyörän ylös, ja eri vaihteilla kytkintä pohjassa pitäen (kiilaa kytkin jos ei ole kaveria) pyörittää rengasta, pitäisi pyöriä jälleen ilman jumituksia.
Kirjoituksesta ei selvinnyt oliko tuon sammumisen aikana ulosotto edelleen päällä, minulla tapahtui täysin vastaava asia viime talvena 804:ssa ja kone on ajanpuutteen takia edelleen korjaamatta, mutta 90% varmuudella jokin hammaspyörä halkesi tuolloin ja hetkellisesti ahdisti niin että moottori sammui ja startti ei meinannut ensin jaksaa pyöräyttää, eli kuin kone olisi mennyt jumiin.
Ulosottoa voisi tutkia seuraavalla tavalla: ulosotto päälle, kytkin pohjaan ja tumpista pyöritellen, pitäisi pyöriä tasaisella vastuksella, jos tulee sitkas kohta niin voi epäillä hammasratasvikaa. Onko traktori kaksoiskytkimellä?
Voimansiirtoa voi pyöritellä samalla tavoin kun tunkkaa toisen takapyörän ylös, ja eri vaihteilla kytkintä pohjassa pitäen (kiilaa kytkin jos ei ole kaveria) pyörittää rengasta, pitäisi pyöriä jälleen ilman jumituksia.
Kirjoituksesta ei selvinnyt oliko tuon sammumisen aikana ulosotto edelleen päällä, minulla tapahtui täysin vastaava asia viime talvena 804:ssa ja kone on ajanpuutteen takia edelleen korjaamatta, mutta 90% varmuudella jokin hammaspyörä halkesi tuolloin ja hetkellisesti ahdisti niin että moottori sammui ja startti ei meinannut ensin jaksaa pyöräyttää, eli kuin kone olisi mennyt jumiin.
- jamppi
- Vuoden Nuffisti 2006
- Viestit: 5181
- Liittynyt: 25 Maalis 2007, 16:18
- Konekalustoani: Muutama rakkori ja muita sekalaisia päristimiä
- NLCF r.y jäsen Nro: 002
- Paikkakunta: Heinola
Olisko menny kaksi vaihdetta yhtäaikaa päälle. Tosin motin olis pitäny pyöriä kytkin painettuna. Toisena tulee mieleen laakeriliuskojen päällekkäinmeno.
Mukana kuin peräpukama!
-
- Mr. Lordi Nuffield
- Viestit: 1126
- Liittynyt: 25 Maalis 2007, 18:57
- Konekalustoani: Leyland 270 Kartano '73, 472QMS '79. Nuffield 4DM Universal Four '60.
- NLCF r.y jäsen Nro: 023
- Paikkakunta: Pohojos-Pohojanmaa
Eipä ole omalle kohdalle vastaavaa sattunut, leukkuasiantuntijasta nyt en omalla kohdallani tiedä Sanotaan nyt kuitenkin senverran että nuhviasiantuntijoidenhan tuohon pitäisi paremminkin vastaus tietää, varsinkin jos kyseessä on vanhempi versio. Koska eikös se traktori ole silloin vielä periaattessa täysi Nuffield, pellit vaan on leylandin Uudemmassakin 344:sen versiossa on vielä moottori BMC:ltä (elikkä nuhvinkone) Ehkäpä tuollaiset onkin vaan nuhvien vikoja/ominaisuuksia ja jäi pois kun siniset muuttui puhtaiksi Leylandeiksikari t kirjoitti:Jopahan tuli leukkumiehille kinkkinen kysymys, anetaan heidän vastata
Itselle on käynyt kolmosnuvissa joskus 70:ntä luvulla jokseenkin samansuuntainen tapahtuma, kerron sitten myöhemmin kunhan ensin nämä leukkuasiantuntiat vastailee
Laitoin yv:eetä
[quote="jamppi"]Nuhvi on jokamiehellä mutta tosimies ajaa Leukulla [/quote]
-
- Vuoden 2012 Nuffisti
- Viestit: 5094
- Liittynyt: 02 Tammi 2008, 19:39
- NLCF r.y jäsen Nro: 19
- Paikkakunta: Pattijoki
Olen kertonut oman kokemukseni jmKinnulle jo viime sunnuntaina puhelimitseLeukkumies kirjoitti:Eipä ole omalle kohdalle vastaavaa sattunut, leukkuasiantuntijasta nyt en omalla kohdallani tiedä Sanotaan nyt kuitenkin senverran että nuhviasiantuntijoidenhan tuohon pitäisi paremminkin vastaus tietää, varsinkin jos kyseessä on vanhempi versio. Koska eikös se traktori ole silloin vielä periaattessa täysi Nuffield, pellit vaan on leylandin Uudemmassakin 344:sen versiossa on vielä moottori BMC:ltä (elikkä nuhvinkone) Ehkäpä tuollaiset onkin vaan nuhvien vikoja/ominaisuuksia ja jäi pois kun siniset muuttui puhtaiksi Leylandeiksikari t kirjoitti:Jopahan tuli leukkumiehille kinkkinen kysymys, anetaan heidän vastata
Itselle on käynyt kolmosnuvissa joskus 70:ntä luvulla jokseenkin samansuuntainen tapahtuma, kerron sitten myöhemmin kunhan ensin nämä leukkuasiantuntiat vastailee
Laitoin yv:eetä
Nuffieldit 3DL 58 ja 61. 10/42 66. Neliveto BMC 6:s koneella + KKK. 4/65 68. 3/45 69. 342 62. UNIVERSAL 1954. Pappa Tunturi vm.76. Wolsvaken POLO vm.84. Lynx 650 vm.85. Kerho pp vm. 1938
Aja millä ajat, mutta nuffilla loput !
Aja millä ajat, mutta nuffilla loput !
- Kerkänmatti
- Melkoinen nuhvisti
- Viestit: 699
- Liittynyt: 19 Joulu 2008, 22:08
- Konekalustoani: 255/2100/804
- NLCF r.y jäsen Nro: 112
- Paikkakunta: Puolanka
Tuo kyllä kuulostaa kummalta että jumituksen syy onkin kk myöhemmin koneen hyvin jäähdyttyä poissa? Pahasti laakerivaurioisenkin koneen olen nähnyt ja kuullut pyörivän, sitä tuskin kukaan kuvailisi normaaliksi, kyseessä oli tosin 4/98 eli eri moottori kuin 344:ssa..
-
- Vuoden Nuffisti 2013
- Viestit: 8931
- Liittynyt: 22 Huhti 2011, 20:24
- NLCF r.y jäsen Nro: 351
- Paikkakunta: Yläne
Kaksoiskytkin ? Ja VOA-akselin "pirunnyrkin" hajoaminen ?
A-C TL20D -60,Detroit Diesel 6-71-65 ,460+KKK-62, 460T-64,DL3-61,proj DM4-54 ,sekasikiö-61,Ley-384 kartano-72, omavalm sarvitratori-5?,Lawn Boy LT-12 -90, Scoopmobilet, model HP -53, H -5? HPD -70 ,Gutbrod 5hp -61,BroomWade WR250-68
-
- Vuoden 2012 Nuffisti
- Viestit: 5094
- Liittynyt: 02 Tammi 2008, 19:39
- NLCF r.y jäsen Nro: 19
- Paikkakunta: Pattijoki
Ei ole tässä leukussa kaksoiskytkintä.jusape kirjoitti:Kaksoiskytkin ? Ja VOA-akselin "pirunnyrkin" hajoaminen ?
Meillä tuon kolmosnuhvin jumituksen aiheutti hammasrataasta irronut pala, joka meni hammasrattaitten väliin. Kytkin pohjassa kone kävi normaalisti, hinauskaan ei onnistunut muuten kuin kytkinpoljin pohjassa.
Nuffieldit 3DL 58 ja 61. 10/42 66. Neliveto BMC 6:s koneella + KKK. 4/65 68. 3/45 69. 342 62. UNIVERSAL 1954. Pappa Tunturi vm.76. Wolsvaken POLO vm.84. Lynx 650 vm.85. Kerho pp vm. 1938
Aja millä ajat, mutta nuffilla loput !
Aja millä ajat, mutta nuffilla loput !
Turha tuota vikaa on nettiarpajaisista yrittää hakea, varsinkin kun liikkeellä on salaperäisiä, hiljaisia meedioitakin. Purkaa vaan molemmista päistä jos on lämmintä tilaa käytössä, ja mikäli käytössä Pohjolan talli, odottelee kevättä ja muuttolintuja.