Apusylinteri
Valvoja: automies560
-
- Ylläpitäjä
- Viestit: 7388
- Liittynyt: 25 Maalis 2007, 01:40
- Konekalustoani: N 3DL '59, N 460 KKK '64, V 500 '69, L 245 '73 L 270 Vammas Kersantti '75, L 262QMS '79 L 2100 '79, L 472SQMS '80, V N103 HT5, Valtra N141
- NLCF r.y jäsen Nro: 001
- Paikkakunta: Ilomantsi
- Viesti:
Tuntuuko linko liian painavalta tai vältit jämähtävän maahan?
Porukka on tässä pistänyt mietintämyssyt päähän, ja tarkoituksena valmistaa apusylinterisarja käymään Nuffield ja Leyland traktoreihin, joissa tämä paksumpivartinen nostokynkkä (10/60 ->)
Nyt saa ilmoittautua jos tarvetta mahdollisesti olisi, ja mitä tällaisesta on valmis maksamaan?
Meillä on insinööri piirtämässä juuri rautoja, joista hitsataan kiinnite nostokynkkään. Homma menisi jotakuinkin vaihtokauppana, eli herralle X lähetetään nostokynkkä, ja heti tilaan saisi valmiiksi hitsatun kynkän plus muun asennussarjan.
Siihen tulisi:
*
Sylinteri
Letku liittimineen (banjoliitin)
Hitsattu vaihtokynkkä
Alakorvakko
Tapit 20 mm
*
Tällä saisi nostotehoa mukavasti lisää (~ 500 kg vetovarsien päissä), ja toisekseen helpottaisi peräreppua, koska voima tulisi hieman erisuunnasta myös. Auttaisi myös siinä, että nostolaitteen nypytys rauhoittuu, mutta toisaalta nostolaitteen nostonopeus rauhoittuu myös, eli korjausliike ei ole niin terävä täyskaasullakaan.
Nuffissa ja Leylandissahan on valmiit asennuspaikat hydrauliliitännöille, joten mitään sisäpuolista säätöä ei tarvitsisi tehdä. Asennus tapahtuisi, että alakorvakko pultataan taka-akseliin, nostokynkkä asennetaan paikalleen, hydraulisylinteri kiinnitetään korvakoihin pultein ja tulpatun öljyliitännän kohtaan laitetaan letku kiinni. Homma olisi käyttövalmis heti.
Alustava hinta-arvio on n. 300-400 € paketti. Onko suuremmalle sarjalle kysyntää, vai teemmekö vain itsellemme?
Porukka on tässä pistänyt mietintämyssyt päähän, ja tarkoituksena valmistaa apusylinterisarja käymään Nuffield ja Leyland traktoreihin, joissa tämä paksumpivartinen nostokynkkä (10/60 ->)
Nyt saa ilmoittautua jos tarvetta mahdollisesti olisi, ja mitä tällaisesta on valmis maksamaan?
Meillä on insinööri piirtämässä juuri rautoja, joista hitsataan kiinnite nostokynkkään. Homma menisi jotakuinkin vaihtokauppana, eli herralle X lähetetään nostokynkkä, ja heti tilaan saisi valmiiksi hitsatun kynkän plus muun asennussarjan.
Siihen tulisi:
*
Sylinteri
Letku liittimineen (banjoliitin)
Hitsattu vaihtokynkkä
Alakorvakko
Tapit 20 mm
*
Tällä saisi nostotehoa mukavasti lisää (~ 500 kg vetovarsien päissä), ja toisekseen helpottaisi peräreppua, koska voima tulisi hieman erisuunnasta myös. Auttaisi myös siinä, että nostolaitteen nypytys rauhoittuu, mutta toisaalta nostolaitteen nostonopeus rauhoittuu myös, eli korjausliike ei ole niin terävä täyskaasullakaan.
Nuffissa ja Leylandissahan on valmiit asennuspaikat hydrauliliitännöille, joten mitään sisäpuolista säätöä ei tarvitsisi tehdä. Asennus tapahtuisi, että alakorvakko pultataan taka-akseliin, nostokynkkä asennetaan paikalleen, hydraulisylinteri kiinnitetään korvakoihin pultein ja tulpatun öljyliitännän kohtaan laitetaan letku kiinni. Homma olisi käyttövalmis heti.
Alustava hinta-arvio on n. 300-400 € paketti. Onko suuremmalle sarjalle kysyntää, vai teemmekö vain itsellemme?
Maatilallinen Ilomantsin Kuuksenvaarasta.
-
- Mr. Lordi Nuffield
- Viestit: 1126
- Liittynyt: 25 Maalis 2007, 18:57
- Konekalustoani: Leyland 270 Kartano '73, 472QMS '79. Nuffield 4DM Universal Four '60.
- NLCF r.y jäsen Nro: 023
- Paikkakunta: Pohojos-Pohojanmaa
No tänne yksi paketti kiitos, jos ja kun noissa hintakantturoissa max. liikutaan Tuleeko siitä kynkästä muuten samantyylinen kuin turboleukuissa ja mites liitäntä kun on tuo painesuodatin, vissiin tuplabanjoliittimellä sitten vai?
[quote="jamppi"]Nuhvi on jokamiehellä mutta tosimies ajaa Leukulla [/quote]
-
- Vuoden Nuffisti 2013
- Viestit: 8923
- Liittynyt: 22 Huhti 2011, 20:24
- NLCF r.y jäsen Nro: 351
- Paikkakunta: Yläne
Niin, näin tän jutun jo 2min julkaisun jälkeen.....
Mutta mulle ei kiitos, teen itte jos tarviin, tai oikeastaan muutenkin ollut suunnitelmissa tehdä, siis vuoden vanha ajatus ollut itellä....
Vaikka ei tuo paha hinta tosiaan ole, valmiista palikoista,bolt-on sarjasta....
Mutta mulle ei kiitos, teen itte jos tarviin, tai oikeastaan muutenkin ollut suunnitelmissa tehdä, siis vuoden vanha ajatus ollut itellä....
Vaikka ei tuo paha hinta tosiaan ole, valmiista palikoista,bolt-on sarjasta....
A-C TL20D -60,Detroit Diesel 6-71-65 ,460+KKK-62, 460T-64,DL3-61,proj DM4-54 ,sekasikiö-61,Ley-384 kartano-72, omavalm sarvitratori-5?,Lawn Boy LT-12 -90, Scoopmobilet, model HP -53, H -5? HPD -70 ,Gutbrod 5hp -61,BroomWade WR250-68
-
- Ylläpitäjä
- Viestit: 7388
- Liittynyt: 25 Maalis 2007, 01:40
- Konekalustoani: N 3DL '59, N 460 KKK '64, V 500 '69, L 245 '73 L 270 Vammas Kersantti '75, L 262QMS '79 L 2100 '79, L 472SQMS '80, V N103 HT5, Valtra N141
- NLCF r.y jäsen Nro: 001
- Paikkakunta: Ilomantsi
- Viesti:
Suunnittelijalla on tällä hetkellä marshalin kynkkä ja minun leylandin kynkkä pöydällä malleina
Painesuodattimen kanssa käytetään tosiaan tuplabanjoliitintä, jonka saatavuutta joskus masinisteilla kyselin juuri tähän projektiin.
Painesuodattimen kanssa käytetään tosiaan tuplabanjoliitintä, jonka saatavuutta joskus masinisteilla kyselin juuri tähän projektiin.
Maatilallinen Ilomantsin Kuuksenvaarasta.
-
- Vuoden Nuffisti 2013
- Viestit: 8923
- Liittynyt: 22 Huhti 2011, 20:24
- NLCF r.y jäsen Nro: 351
- Paikkakunta: Yläne
Siinä Natikas, minkä reerasin, siinä oli tuplabanjopultti painesuodattimen päässä lähtölinjan putkessa....
A-C TL20D -60,Detroit Diesel 6-71-65 ,460+KKK-62, 460T-64,DL3-61,proj DM4-54 ,sekasikiö-61,Ley-384 kartano-72, omavalm sarvitratori-5?,Lawn Boy LT-12 -90, Scoopmobilet, model HP -53, H -5? HPD -70 ,Gutbrod 5hp -61,BroomWade WR250-68
-
- Nuhvitietäjä
- Viestit: 373
- Liittynyt: 21 Loka 2007, 15:28
- Konekalustoani: Leyland 270 -75 , 702 -81 , 804 -81, MF 3060 -89 , sampo 580 -89
- Paikkakunta: pohjois-pohjanmaa
En olisi niin varma apusylinterin tuomasta kestävyyslisästä nostolaitteelle ,varsinkaan
toteutettuna, sillä turbo leukkun geometrialla.
On nimittäin tuolla kotipaikan romuläjässä kaksi turboleukkun särkynyttä nostokynkkää,
juuri sen puolen jossa apusylinteri, molemmat särkyneet nelisiipisten fiskarrsin automaatti
aurojen kanssa.
Omassa 702 toteutin apusylinterin asennuksen seuraavasti ,(huom. koneeseen vaihdettu vanhan
mallin hissikoukku) sylinterin yläpään tappina toimii ohennettu vetokoukun nostotangon käyttö tumppi,
sorvattu noin kymmenen milliä ohuemmaksi ,sylinterin päätysilmukka sorvataan vastaavan kokoinen
jolloin tumpin ulkomitta pysyy samana kuin alkuperäinen ,sylinterin alapään tappi on sitten laipallinen
joka hitsataan hissikoukun rungon alaosaan ,johon sylinteri kiinnitetään ja lukitaan rengas sokalla.
Nostokynkkään joutuu hiomaan pienen kolon jotta sylinteri ei osuisi ylimässä asennossa kynkkään,
tällä asennolla ja sylinterin koolla ei rasiteta nosolaitetta juurikaan, mutta nostoteho kuitenkin kasvaa
ihan mukavasti arvelisin noin 400kg.
toteutettuna, sillä turbo leukkun geometrialla.
On nimittäin tuolla kotipaikan romuläjässä kaksi turboleukkun särkynyttä nostokynkkää,
juuri sen puolen jossa apusylinteri, molemmat särkyneet nelisiipisten fiskarrsin automaatti
aurojen kanssa.
Omassa 702 toteutin apusylinterin asennuksen seuraavasti ,(huom. koneeseen vaihdettu vanhan
mallin hissikoukku) sylinterin yläpään tappina toimii ohennettu vetokoukun nostotangon käyttö tumppi,
sorvattu noin kymmenen milliä ohuemmaksi ,sylinterin päätysilmukka sorvataan vastaavan kokoinen
jolloin tumpin ulkomitta pysyy samana kuin alkuperäinen ,sylinterin alapään tappi on sitten laipallinen
joka hitsataan hissikoukun rungon alaosaan ,johon sylinteri kiinnitetään ja lukitaan rengas sokalla.
Nostokynkkään joutuu hiomaan pienen kolon jotta sylinteri ei osuisi ylimässä asennossa kynkkään,
tällä asennolla ja sylinterin koolla ei rasiteta nosolaitetta juurikaan, mutta nostoteho kuitenkin kasvaa
ihan mukavasti arvelisin noin 400kg.
- Warpu
- Mr. Lordi Nuffield
- Viestit: 1685
- Liittynyt: 06 Tammi 2008, 03:09
- NLCF r.y jäsen Nro: 22
- Paikkakunta: Anjala / Kouvola
ihan en hahmota tuota nisu systeemin geometriaa käymättä koneen luona kattomassa, kuva
olisi "sata jänistä". mistä kohti muuten nuo kynkät on antautunu? Boorista?
tällä tehtaalaisen tyylisellä apusylinterillä saavutetaan kohtuullisen tasainen nostotehon lisäys läpi
nostokorkeuden ja vaativampaan käyttöön on mahdollista laittaa molemmille puolille konetta
olisi "sata jänistä". mistä kohti muuten nuo kynkät on antautunu? Boorista?
tällä tehtaalaisen tyylisellä apusylinterillä saavutetaan kohtuullisen tasainen nostotehon lisäys läpi
nostokorkeuden ja vaativampaan käyttöön on mahdollista laittaa molemmille puolille konetta
460, 460, 460, 460eka, 4dm, 4dm 4wd, 3dl, 3dleka, 262, 472, 285, 272, 353cc um
- Kerkänmatti
- Melkoinen nuhvisti
- Viestit: 697
- Liittynyt: 19 Joulu 2008, 22:08
- Konekalustoani: 255/2100/804
- NLCF r.y jäsen Nro: 112
- Paikkakunta: Puolanka
Onko noihin saanu jo tehtaalta molemminpuolista apusylinteriä? Minun 804:ssa on oikealle puolelle tehty se itse, hitsattu sellainen rauta joka ottaa tukea vetokoukun nostotapista ja kynkästä, olematta hitsattu itse kynkkään. Näkisin, että poikittaisakseli ja nostolaitteen kansi pääsee helpommalla kun apusylinteri on molemminpuolinen. Tosiaan nypytys myös rauhoittuu.Warpu kirjoitti:tällä tehtaalaisen tyylisellä apusylinterillä saavutetaan kohtuullisen tasainen nostotehon lisäys läpi
nostokorkeuden ja vaativampaan käyttöön on mahdollista laittaa molemmille puolille konetta
- Warpu
- Mr. Lordi Nuffield
- Viestit: 1685
- Liittynyt: 06 Tammi 2008, 03:09
- NLCF r.y jäsen Nro: 22
- Paikkakunta: Anjala / Kouvola
varsin nätisti istuu tuolla koukulla.
mitä oon kuullu niin tuo vanhempi kantikas boori kestävämpi.
kuvia tuosta tehtaan versiosta molemmilta puolilta lähipäivinä...
mitä oon kuullu niin tuo vanhempi kantikas boori kestävämpi.
kuvia tuosta tehtaan versiosta molemmilta puolilta lähipäivinä...
460, 460, 460, 460eka, 4dm, 4dm 4wd, 3dl, 3dleka, 262, 472, 285, 272, 353cc um
-
- Vuoden Nuffisti 2013
- Viestit: 8923
- Liittynyt: 22 Huhti 2011, 20:24
- NLCF r.y jäsen Nro: 351
- Paikkakunta: Yläne
Kantikas=kiilatyyppinen poori suuntaa voimaa kiertosuunnassa juuri kiertosuuntaan, harjatyyppinen, v-poori taas suuntaa osan kiertovoimasta myös akselilta ulospäin, eli pyrkii "räjäyttämään" ympärillään olevaa rinkulaa...
A-C TL20D -60,Detroit Diesel 6-71-65 ,460+KKK-62, 460T-64,DL3-61,proj DM4-54 ,sekasikiö-61,Ley-384 kartano-72, omavalm sarvitratori-5?,Lawn Boy LT-12 -90, Scoopmobilet, model HP -53, H -5? HPD -70 ,Gutbrod 5hp -61,BroomWade WR250-68
-
- Ylläpitäjä
- Viestit: 7388
- Liittynyt: 25 Maalis 2007, 01:40
- Konekalustoani: N 3DL '59, N 460 KKK '64, V 500 '69, L 245 '73 L 270 Vammas Kersantti '75, L 262QMS '79 L 2100 '79, L 472SQMS '80, V N103 HT5, Valtra N141
- NLCF r.y jäsen Nro: 001
- Paikkakunta: Ilomantsi
- Viesti:
-
- Ylläpitäjä
- Viestit: 7388
- Liittynyt: 25 Maalis 2007, 01:40
- Konekalustoani: N 3DL '59, N 460 KKK '64, V 500 '69, L 245 '73 L 270 Vammas Kersantti '75, L 262QMS '79 L 2100 '79, L 472SQMS '80, V N103 HT5, Valtra N141
- NLCF r.y jäsen Nro: 001
- Paikkakunta: Ilomantsi
- Viesti:
Osakuvat saatu, ja menossa polttoleikkaukseen. Tilataan ensin proto
Maatilallinen Ilomantsin Kuuksenvaarasta.
-
- Ylläpitäjä
- Viestit: 7388
- Liittynyt: 25 Maalis 2007, 01:40
- Konekalustoani: N 3DL '59, N 460 KKK '64, V 500 '69, L 245 '73 L 270 Vammas Kersantti '75, L 262QMS '79 L 2100 '79, L 472SQMS '80, V N103 HT5, Valtra N141
- NLCF r.y jäsen Nro: 001
- Paikkakunta: Ilomantsi
- Viesti:
-
- Vuoden Nuffisti 2013
- Viestit: 8923
- Liittynyt: 22 Huhti 2011, 20:24
- NLCF r.y jäsen Nro: 351
- Paikkakunta: Yläne
Tuossa, kun tunkki on lähempänä tyveä kuin ulkopäätä, pääsee lyhyemmällä iskulla, tunkki pitää tietty olla suurempimäntäinen kuin kynkän päästä tuuppaavalla. Tosin tuo antaa enemmän kuormaa kyllä kynkkäakselille, kuin päästätuuppaava...
A-C TL20D -60,Detroit Diesel 6-71-65 ,460+KKK-62, 460T-64,DL3-61,proj DM4-54 ,sekasikiö-61,Ley-384 kartano-72, omavalm sarvitratori-5?,Lawn Boy LT-12 -90, Scoopmobilet, model HP -53, H -5? HPD -70 ,Gutbrod 5hp -61,BroomWade WR250-68