Sivu 1/1

Universal 3:sen sähköjärjestelmä

Lähetetty: 07 Loka 2012, 20:44
Kirjoittaja Rami L
Onkohan kaikissa nuffeissa missä on lucasin sähköt plus-maadoitus? Naapurin kolmos nuffissa näytti olevan akku kytketty niin että miinus menee runkoon ja se vaan ihmetytti itseäni kun omassa saman ikäluokan nelosessa on plusmaadoitus. Tekeekö akun väärin kytkentä muuta kuin että se ei lataa vai rikottaako se myös jotain? Kyseisessä yksilössä kun on ollut latausongelmia...

Re: Universal 3:sen sähköjärjestelmä

Lähetetty: 07 Loka 2012, 23:26
Kirjoittaja Warpu
alunperin tasavirtalaturilla olevat nuhvit ovat olleet + maadoitteisia.
jos kone muutetaan vaihtovirtalaturille täytyy vaihtaa samalla - maadoitteiseksi.
tasavirtalaturia voidaan käyttää myös - maadoitteisena, laturi täytyy
vain polarisoida eli herättää akkuvirralla.
lisäksi amppeerimittarin johtojen paikat pitää vaihtaa maadoitusta vaihtaessa 8)

Re: Universal 3:sen sähköjärjestelmä

Lähetetty: 08 Loka 2012, 09:48
Kirjoittaja tv43
Niinhän se oli minullakin tasavirtalaturi ja käännetty - maihin . Amppeerit näytti purkua
, mutta kun tiesi , niin voi nähdä latauksen . Joskus starttinappulaa uusiessa päätin
kääntää mittarin johdot . Sinne mittaritaulun taka ei olisi pitänyt mennä ilman
uusia osia ja johtoja , kaikki mureni käsiin . Sopivankokoisn mittarin olen löytänyt
mutta vaihtamata vielä on .

Re: Universal 3:sen sähköjärjestelmä

Lähetetty: 08 Loka 2012, 17:17
Kirjoittaja Rami L
Nyt ei ole tarkoitus kääntää napaisuutta kääntää vaan sitä tiedustelin että näkeekös sitä jotenkin että onko napaisuus käönnetty ja että mitä jos puolhöperö ukko on vaan kytkenyt akun väärinpäin niin toimiikos se siten vai alkaako akku kiehua?

Re: Universal 3:sen sähköjärjestelmä

Lähetetty: 08 Loka 2012, 18:14
Kirjoittaja jusape
Lataussäädin käsittääkseni eri + ja - maadotteisissa

Re: Universal 3:sen sähköjärjestelmä

Lähetetty: 08 Loka 2012, 18:16
Kirjoittaja Joonas Potkonen
jusape kirjoitti:Lataussäädin käsittääkseni eri + ja - maadotteisissa
Ei ole.

Ei siittä varsinaista vahinkoa ole, muuten kuin apuvirtaa antaessa erehtyy: Akku tulee silmille :!:

Käänsin viissatasesta valmetista aikoinaan akut miinus maadotteiseksi, ja en tehnyt muuta kuin ajoin.

Re: Universal 3:sen sähköjärjestelmä

Lähetetty: 08 Loka 2012, 18:24
Kirjoittaja Rami L
täytyypi kokeilla kääntää navat toisinpäin ja toivoa parasta :D

Re: Universal 3:sen sähköjärjestelmä

Lähetetty: 08 Loka 2012, 19:48
Kirjoittaja anglia67
Rami L kirjoitti:täytyypi kokeilla kääntää navat toisinpäin ja toivoa parasta :D
Tasavirtalaturilla varustetussa ford angliassani on tullut kokeiltua napaisuuden vaihtoa ja toimii ihan samalla tavalla kumminkin päin :wink:

Re: Universal 3:sen sähköjärjestelmä

Lähetetty: 08 Loka 2012, 21:30
Kirjoittaja Rami L
Ladata se ei taida? kun eikös se säädin ole erilainen eri järjestelmissä?