Heipä taas
Osaisko joku neuvoa kun 10/60:n käynti "humpaa" tyhjäkäynnillä, ottaa kyllä kierroksia ja kulkee kierroksilla hyvin.
Suuttimet vaihdettu, samoin pumpun elementit ja säädetty penkissä.
Onkohan tämä vika vai ominaisuus.
Käynti "humpaa"
Valvoja: automies560
-
jokke
- Melkoinen nuhvisti
- Konekalustoani: Nuffield M4 -51 Nuffield Universal -58 Nuffield 460/ Ukkomestari -63 Nuffield 460 KKK -64 Nuffield 10/60-64 Eka-Nuffield 10/60 -67 Nuffield 4/65 -69 Nuffield 3/45 -69 Major Roadless Manuel -59 David Brown 880 -70 Austin ka-auto WFK 100 -65
- NLCF r.y jäsen Nro: 9
Kyllähän se aika pitkälti on ominaisuus pumpuissa jotka on varustettu alipainesäätimellä. Kalvon kotelossahan on jonkinsortin säätöruuvi. Olikos se tämä jolla voisi koittaa rauhoittaa tuota humppaamista?jupe64 kirjoitti:Heipä taas
Osaisko joku neuvoa kun 10/60:n käynti "humpaa" tyhjäkäynnillä, ottaa kyllä kierroksia ja kulkee kierroksilla hyvin.
Suuttimet vaihdettu, samoin pumpun elementit ja säädetty penkissä.
Onkohan tämä vika vai ominaisuus.
- Warpu
- Mr. Lordi Nuffield
- NLCF r.y jäsen Nro: 22
onkos tämä omalla pumpullaan eli minimec = mekaanisella säätimellä.
onhan pumpussa öljyä, jos on niin veikkaisin että säätimessä on tyhjäkäyntikohdalla
kulumaa, eli jos tuo humpaaminen häirittee niin uusiksi menee
onhan pumpussa öljyä, jos on niin veikkaisin että säätimessä on tyhjäkäyntikohdalla
kulumaa, eli jos tuo humpaaminen häirittee niin uusiksi menee
460, 460, 460, 460eka, 4dm, 4dm 4wd, 3dl, 3dleka, 262, 472, 285, 272, 353cc um
- UniversalDM4
- Melkoinen nuhvisti
Kuten Warpu jo totesi, jos Minimec-pumpulla (kuten 10/60-mallit alkujaan ovat olleet), on kierrosluvunsäädin kulunut tai pumppu täysin kuiva, sillä kun omat öljynsä. Jos taas jostain syystä vaihdettu vanhemman mallinen alipainesäätöinen syöttöpumppu, voi olla säätäjän kalvossa pieni reikä, jos kalvo ehjä, saa tyhjäkäynnin yleensä rauhoittumaan sääätöruuvista syöttöpumpun alipainesäätimen päässä (vaakatasossa kalvorasian keskellä), edellyttäen että ilmavuotoja ei ole.
-
Joonas Potkonen
- Ylläpitäjä
- Konekalustoani: N 3DL '59, N 460 KKK '64, V 500 '69, L 245 '73 L 270 Vammas Kersantti '75, L 262QMS '79 L 2100 '79, L 472SQMS '80, V N103 HT5, Valtra N141
- NLCF r.y jäsen Nro: 001
- Viesti:
Sivusta vilkaisin, että koneesi on universal three. Tässä mallissa, mikäli pumppua ei ole muuteltu, on alunpitäen alipainesäätöinen ruiskutuspumppu. Se tosiaan heijaa, mutta heijausliike tulee ruiskutuspumpun sisältä, säätökalvolta ja on vian oire. Vipua pitelemällä saat sen käynnin tasattua, eli pidät kalvoa itse kiinni tietyssä kohtaa. Tämä heijaus johtuu yleensä alipainekalvon kulumisesta eli se on joko risainen tai kulahtanut kimmottomaksi. Kalvon vaihto auttaa asiaan.kimmow81 kirjoitti:omassa auttaa jos vetää vähä sammutin vivusta nii loppuu humpaus, sama jos menee kädellä pitämään vipua nii loppuu, siinä välystä.
Mekaanissäätöisessä ruiskutuspumpussa (simms minimec) heijaus johtuu juuri Warpu -nimimerkin esittämistä syistä. Nämä kaksi pumppumallia ovat tekniikaltaan erilaisia, joten niitä ei valitettavasti voi verrata toisiinsa.
Maatilallinen Ilomantsin Kuuksenvaarasta.
"...universal three. Tässä mallissa, mikäli pumppua ei ole muuteltu, on alunpitäen alipainesäätöinen ruiskutuspumppu. Se tosiaan heijaa, mutta heijausliike tulee ruiskutuspumpun sisältä, säätökalvolta ja on vian oire. Vipua pitelemällä saat sen käynnin tasattua, eli pidät kalvoa itse kiinni tietyssä kohtaa. Tämä heijaus johtuu yleensä alipainekalvon kulumisesta eli se on joko risainen tai kulahtanut kimmottomaksi. Kalvon vaihto auttaa asiaan."
Mulla sama ongelma. Ostin jopa kalvonkin, mutta en saanut purettua pumppua sen vertaa, että edes löytäisin sen kalvon pumpusta. Sain joskus hiukan ohjeitakin täältä, mutta en niillä selvinnyt. Volvon ja Volkkarin ja Nissanin koneita olen purkanut ja kasannut toimiviksi, joten työkalut on ja ymmärrystäkin konehommista mutta Nuhveja en koskaan.
Löytyisköhän räjäytyskuvia siihen pumppuun tai selkeitä ohjeita kuvien kera kalvon vaihtamiselle. Olisin kiitollinen niistä!
Mulla sama ongelma. Ostin jopa kalvonkin, mutta en saanut purettua pumppua sen vertaa, että edes löytäisin sen kalvon pumpusta. Sain joskus hiukan ohjeitakin täältä, mutta en niillä selvinnyt. Volvon ja Volkkarin ja Nissanin koneita olen purkanut ja kasannut toimiviksi, joten työkalut on ja ymmärrystäkin konehommista mutta Nuhveja en koskaan.
Löytyisköhän räjäytyskuvia siihen pumppuun tai selkeitä ohjeita kuvien kera kalvon vaihtamiselle. Olisin kiitollinen niistä!