Sivu 25/40

Re: Universal four 4DM herättely

Lähetetty: 06 Tammi 2023, 17:08
Kirjoittaja Nelitahtari
Tuusaaja kirjoitti: 06 Tammi 2023, 16:30 Oliko koneessa vielä std kokoiset laakerit? Miltä näytti vanhat?
En alkanut sitä tässä pakkasessa purkamaan enempää.
Koneen historia on selvillä ja alkuperäisen omistajan pojan eli myyjän mukaan alakertaa ei ole koskaan remontoitu.

Onko niin että ne saattaa olla tehtaan jäljiltä jo valmiiksi alikoossa?

Re: Universal four 4DM herättely

Lähetetty: 06 Tammi 2023, 17:20
Kirjoittaja Tuusaaja
Tuskin tehtaalta lähtiessä on alikokoja laitettu. Onhan näihin nuhveihin tähän ikään mennessä jo monet remontit ehditty tehtä, minulla ei ole yhdessäkään nuhvissa std kokoisia laakereita eikä parissa moottorissa mitä olen purkanut.
Suosittelen että varmistat asian, näihin kuitenkin laakerit aika arvokkaita.
Ite oon tilannut farmilaitteelta pari sarjaa, olivat edullisempia kuin muualla.

Re: Universal four 4DM herättely

Lähetetty: 06 Tammi 2023, 17:26
Kirjoittaja Nelitahtari
Katselin että englanista saa alle satasella koko paketin tulleineen.
Mutta jos riski väärästä koosta on suuri niin sitten teen niin että tutkin ja kunnostan/vaihdan pumpun ja kasaan putsatulla sihdillä.
Jos paineissa on edelleen sanomista niin sitten uudelleen auki kesällä. Tässä on se logistinen ongelma että traktorin ja asuinpaikan välillä on reilu 1000km

Ei se öljypohjan pudottaminen niin kummoinen homma ole tehdä kahteen kertaan.

Re: Universal four 4DM herättely

Lähetetty: 06 Tammi 2023, 18:01
Kirjoittaja Tuusaaja
No joo, kyllähän tuollainen matka vähän harrastamista rajoittaa :lol: farmilaitteella oli kk laakerisarja 60 euron kieppeillä.

Re: Universal four 4DM herättely

Lähetetty: 06 Tammi 2023, 18:08
Kirjoittaja Nelitahtari
https://www.tractorspareparts.co.uk/nuf ... parts/?p=5
Kohtuuhintaisia osia tuolla mutta 24% tulee hintaan tullia ja lisäksi postikulut.
Muutamaan kertaan olen tuolta tilannut ja kysellyt tyhmiä sähköpostilla. Vastaavat nopeasti ja asiallisesti tyhmiinkin kysmyksiin.

Alle satkun kuluineen siis kk + runkosarja

Re: Universal four 4DM herättely

Lähetetty: 06 Tammi 2023, 20:51
Kirjoittaja kari t
Nelitahtari kirjoitti: 06 Tammi 2023, 17:08
Tuusaaja kirjoitti: 06 Tammi 2023, 16:30 Oliko koneessa vielä std kokoiset laakerit? Miltä näytti vanhat?
En alkanut sitä tässä pakkasessa purkamaan enempää.
Koneen historia on selvillä ja alkuperäisen omistajan pojan eli myyjän mukaan alakertaa ei ole koskaan remontoitu.

Onko niin että ne saattaa olla tehtaan jäljiltä jo valmiiksi alikoossa?
Hieno homma jos luotat aina myyjän sanomisiin.

Uskoisin ettei tehtaalla laiteta alikoon laakereita.

Ei välttämättä tarvitse etes kiertokankien pulttia aukaista kun huomaa onko niitä käytetty auki. Katso onko lukitusprikkoja murjottu. Ennenkuin pultti kierretään auki, yleensä lukitusprikka lyödään joko pienellä katkaisumeisselillä taikka ruuvimeisselillä auki lukitusasennosta. Satavarmasti voin sanoa että siintä jää aina jälki jos on aukaistu ja sen jälkeen taas toistamiseen lukittu.
Useasti mitä olen nuhvin koneita purkanut on runkolaakereitten kannet vaihtaneet paikkaansa. Kannet on numeroitu, sama numero näkyy lokin alatasossa (tiivistepinnassa) kunkin runkolaakeri kohdalta.

Re: Universal four 4DM herättely

Lähetetty: 06 Tammi 2023, 21:07
Kirjoittaja Nelitahtari
kari t kirjoitti: 06 Tammi 2023, 20:51 Hieno homma jos luotat aina myyjän sanomisiin.

Ei välttämättä tarvitse etes kiertokankien pulttia aukaista kun huomaa onko niitä käytetty auki. Katso onko lukitusprikkoja murjottu.
En tietenkään aina luota mutta nyt on tuttu mies jo ennestään eikä varsinkaan tässä asiassa ole mitään syytä puhua palturia.
Eri asia on tietysti että muistaako kukaan kaikki tapahtumat kuudenkmmenen vuoden ajalta.

Ei niissä muttereissa ja lukituspelleissä kyllä väkivallan merkkejä näy. Ja runkolaakereiden sokat on kaikki samalla lailla väännetty.
Yläsakara suorassa ja alasakara käännetty pulttia päin.

Ainoastaan tuo ykkös kk:n lukitus näyttää sille, että on jäänyt vajaaksi alunperinkin.

Re: Universal four 4DM herättely

Lähetetty: 07 Tammi 2023, 11:45
Kirjoittaja kari t
Kyllähän tuo näyttää siltä, ettei ole kk laakerikansien pulttia aukaistu, eikä varmaan runkolaakereitten kansien muttereitakaan.

10/60:sen öljypohja. Tarjoa yv:n välityksellä, taikka puhelimella soittaen / tekstiviestillä 040 7077455
https://karit1.kuvat.fi/kuvat/Nuhvin+va ... G_2544.JPG <

Re: Universal four 4DM herättely

Lähetetty: 07 Tammi 2023, 17:32
Kirjoittaja Massey-Nuffield
Nelitahtari kirjoitti: 06 Tammi 2023, 21:07
kari t kirjoitti: 06 Tammi 2023, 20:51 Hieno homma jos luotat aina myyjän sanomisiin.

Ei välttämättä tarvitse etes kiertokankien pulttia aukaista kun huomaa onko niitä käytetty auki. Katso onko lukitusprikkoja murjottu.
Hyvä jos Karilla on ehyt. On se aina parempi kuin pienenkin korjauksen vaativa. Minun on tosiaan pore pohjassa.

En tietenkään aina luota mutta nyt on tuttu mies jo ennestään eikä varsinkaan tässä asiassa ole mitään syytä puhua palturia.
Eri asia on tietysti että muistaako kukaan kaikki tapahtumat kuudenkmmenen vuoden ajalta.

Ei niissä muttereissa ja lukituspelleissä kyllä väkivallan merkkejä näy. Ja runkolaakereiden sokat on kaikki samalla lailla väännetty.
Yläsakara suorassa ja alasakara käännetty pulttia päin.

Ainoastaan tuo ykkös kk:n lukitus näyttää sille, että on jäänyt vajaaksi alunperinkin.

Re: Universal four 4DM herättely

Lähetetty: 07 Tammi 2023, 21:24
Kirjoittaja Nelitahtari
kari t kirjoitti: 07 Tammi 2023, 11:45 10/60:sen öljypohja. Tarjoa yv:n välityksellä, taikka puhelimella soittaen / tekstiviestillä 040 7077455
Palaan asiaan viimeistään lähiaikoina.

Tietysti jos jollakulla on ehjä öljypohja tarjolla Pirkanmaan seudulla niin ehkä vielä parempi.....

Re: Universal four 4DM herättely

Lähetetty: 09 Tammi 2023, 15:42
Kirjoittaja janne.kosonen
kari t kirjoitti: 06 Tammi 2023, 20:51
Nelitahtari kirjoitti: 06 Tammi 2023, 17:08
Tuusaaja kirjoitti: 06 Tammi 2023, 16:30 Oliko koneessa vielä std kokoiset laakerit? Miltä näytti vanhat?
En alkanut sitä tässä pakkasessa purkamaan enempää.
Koneen historia on selvillä ja alkuperäisen omistajan pojan eli myyjän mukaan alakertaa ei ole koskaan remontoitu.

Onko niin että ne saattaa olla tehtaan jäljiltä jo valmiiksi alikoossa?
Hieno homma jos luotat aina myyjän sanomisiin.

Uskoisin ettei tehtaalla laiteta alikoon laakereita.

Ei välttämättä tarvitse etes kiertokankien pulttia aukaista kun huomaa onko niitä käytetty auki. Katso onko lukitusprikkoja murjottu. Ennenkuin pultti kierretään auki, yleensä lukitusprikka lyödään joko pienellä katkaisumeisselillä taikka ruuvimeisselillä auki lukitusasennosta. Satavarmasti voin sanoa että siintä jää aina jälki jos on aukaistu ja sen jälkeen taas toistamiseen lukittu.
Useasti mitä olen nuhvin koneita purkanut on runkolaakereitten kannet vaihtaneet paikkaansa. Kannet on numeroitu, sama numero näkyy lokin alatasossa (tiivistepinnassa) kunkin runkolaakeri kohdalta.
Miten ihmeessä pukin puolikkaat on voinu vaihtaa paikkaa tai pikemminkin miten akseli on voinu pyöriä jos runkopukit on väärissä paikoissa?

Re: Universal four 4DM herättely

Lähetetty: 09 Tammi 2023, 21:09
Kirjoittaja Nelitahtari
Pumppu on ainakin aika sohlo.
Päittäisvälys ei ole suuren suuri mutta roottorien hampaiden väli on 0,4-0,45mm.
Akselin välys runkoon on ok mutta akselin ja pumpun kannessa olevan reijän välys on toista milliä.
Kannen reijän voisi tietysti holkittaa mutta roottorin kuluneisuudelle ei mahda mitään.
Taitaa olla viisain tilata uusi pumppu.

Re: Universal four 4DM herättely

Lähetetty: 09 Tammi 2023, 22:58
Kirjoittaja Tuusaaja
Kyllähän nuo runkolaakeri pukit väärin voi laittaa. Nelosessa 2. ja 4. Pukit voi sekoittaa, kolmosessa 2. Ja 3. Käy ristiin. Ihan tuurissaan kyllä pyöriikö vai ei. Kiertokangen alapuolikas oli yhdessä moottorissa minulla väärinpäin eikä sekään ollu kiinnileikannut vaikka selvästi pykälää tuntu ja eron huomasi jo työntömitalla pyöreydessä.

Re: Universal four 4DM herättely

Lähetetty: 10 Tammi 2023, 09:10
Kirjoittaja Nelitahtari
Nelitahtari kirjoitti: 09 Tammi 2023, 21:09 Pumppu on ainakin aika sohlo.
Päittäisvälys ei ole suuren suuri mutta roottorien hampaiden väli on 0,4-0,45mm.
Akselin välys runkoon on ok mutta akselin ja pumpun kannessa olevan reijän välys on toista milliä.
Jäin pohtimaan, että miksi se on syönyt tuon kannen reiän horoksi....

Korjauskirjassa sanotaan, että käyttörattaan ja kammen rattaan välys passataan pumpun ja runkolaakerikannen väliin tulevilla shimmeillä. Ei sieltä purettaessa kyllä mitään shimmejä tullut.
Onkohan tämä kasattu ilman shimmejä 0-välyksellä ja akselipaine on aiheuttanut kuluman....

Olisiko kellään kuvaa niistä shimmeistä?

Re: Universal four 4DM herättely

Lähetetty: 10 Tammi 2023, 18:28
Kirjoittaja kari t
Nelitahtari kirjoitti: 10 Tammi 2023, 09:10
Nelitahtari kirjoitti: 09 Tammi 2023, 21:09 Pumppu on ainakin aika sohlo.
Päittäisvälys ei ole suuren suuri mutta roottorien hampaiden väli on 0,4-0,45mm.
Akselin välys runkoon on ok mutta akselin ja pumpun kannessa olevan reijän välys on toista milliä.
Jäin pohtimaan, että miksi se on syönyt tuon kannen reiän horoksi....

Korjauskirjassa sanotaan, että käyttörattaan ja kammen rattaan välys passataan pumpun ja runkolaakerikannen väliin tulevilla shimmeillä. Ei sieltä purettaessa kyllä mitään shimmejä tullut.
Onkohan tämä kasattu ilman shimmejä 0-välyksellä ja akselipaine on aiheuttanut kuluman....

Olisiko kellään kuvaa niistä shimmeistä?
Ei ainakaan suomenkielisessä korjausohjekirjassa sanota, että päittäisvälys passataisiin simmeillä.
Eikä varaosakuvstossakaan näy simmejä.