Asia on nyt niin että tällä foorumilla suvaitaan nekin viritykset mitkä on erilaiset kuin tehtaalta lähteneet,
se on jokaisen oma asia
Tommoset vaahtoamiset on syytä jättää pois ja myöskin nimittelyt
Meinaako Joonas että meidät harrastajat jaetaan A ja B luokkaan sen mukaan mitä kukin tekee
Minä olen "kentältä" saanut jonkun kerran palautetta siitä että foorumilla ei kannata
suunnitelmistaan ja tekemisistään mitään puhella kun välittömästi alkaa saatanallinen arvostelu siitä ja tästä
Minua vituttaa suunnattomasti tuollainen suvaitsemattomuus ja pakonomainen tarve saada
toinen tekemään haluamallaan tavalla
Niin kauana kun minä olen "puikoissa" niin jokainen tekee kuten hyväksi näkee ja turhat pulinat pois
Asiallinen kommentointi on hyvästä mutta "uskoon" käännyttämistä ei suvaita
Kovin köyhäksi tulee jäämään hieno harrastus hyvän asian puolesta jos tavoitteena on vain täydellinen suoritus, hiukan menee fiilis koko hommasta
Se on Joonas sinullakin edessä se että kun kasvat aikuiseksi niin huomaat että asioita voi joskus ajatella toisenkin
tavalla, on se pikkuhiljaa onnistunu minultakin
342 asiaa..
Valvoja: automies560
-
Joonas Potkonen
- Ylläpitäjä
- Konekalustoani: N 3DL '59, N 460 KKK '64, V 500 '69, L 245 '73 L 270 Vammas Kersantti '75, L 262QMS '79 L 2100 '79, L 472SQMS '80, V N103 HT5, Valtra N141
- NLCF r.y jäsen Nro: 001
- Viesti:
Eikös tuossa jarmo selvästi lue, että minun mielipide konevaihdokseen on alla oleva kirjoitukseni? En käännytä ketään, mutta kerron mikä on mielipiteeni ja oma katsantoni asiaan.
Se mistä minä viimeisimmän kommentoinnin kirjoitin ei liity konevaihdokseen, vaan siihen, että kirjoitat ja kerrot täyttä paskaa kolmos nuffieldin soveltuvuudesta töihin.
No tähän konemuutokseen:
Ensimmäisessä viestissä kertoo aloittaja traktorin olevan perin hyvä aihio entisöintiin!
Eikö näitä konemuutos koneita ole riittämiin valikoida huonompia siihen tarkoitukseen, esim. tilanteessa jossa traktorin kunto on mitä on, lähellä purkutuomiota, ja tällä konemuutoksella saadaan kone liikenteeseen ja säästetään nämä hyväpeltiset mahdollisimman originelleina? Eikö tämä olisi järkevää, vai onko nlcf ry:n nykyinen linja, että kaikki saa meistä nähden silputa vaikka kuusakoskelle, ja me hurraamme taustalla että jee, teitpäs viisaan ratkaisun? Kari t:lle pointsit vinkkaamalla aloittajalle, mistä lähteä etsimään orkkiskonetta, kun muut jo kehottaa tatsunia rungon päälle.
Jokainen tekee mitä haluaa, ja tekee päätöksensä itse. Minun henkilökohtainen panostus harrastukselle on konehistorian tallettaminen mahdollisimman paljon alkuperäistä säästämällä tai mukailemalla. Ei se ole konehistorian säästämistä, jos kehoitamme ensitöiksemme istuttamaan konevikaisen nuhvin nokalle muuta voimanlähdettä, vaikka se tuntuu toisissa piireissä olevan jo muotia. Muoti ei ole historiaa.
Se mistä minä viimeisimmän kommentoinnin kirjoitin ei liity konevaihdokseen, vaan siihen, että kirjoitat ja kerrot täyttä paskaa kolmos nuffieldin soveltuvuudesta töihin.
No tähän konemuutokseen:
Ensimmäisessä viestissä kertoo aloittaja traktorin olevan perin hyvä aihio entisöintiin!
Eikö näitä konemuutos koneita ole riittämiin valikoida huonompia siihen tarkoitukseen, esim. tilanteessa jossa traktorin kunto on mitä on, lähellä purkutuomiota, ja tällä konemuutoksella saadaan kone liikenteeseen ja säästetään nämä hyväpeltiset mahdollisimman originelleina? Eikö tämä olisi järkevää, vai onko nlcf ry:n nykyinen linja, että kaikki saa meistä nähden silputa vaikka kuusakoskelle, ja me hurraamme taustalla että jee, teitpäs viisaan ratkaisun? Kari t:lle pointsit vinkkaamalla aloittajalle, mistä lähteä etsimään orkkiskonetta, kun muut jo kehottaa tatsunia rungon päälle.
Jokainen tekee mitä haluaa, ja tekee päätöksensä itse. Minun henkilökohtainen panostus harrastukselle on konehistorian tallettaminen mahdollisimman paljon alkuperäistä säästämällä tai mukailemalla. Ei se ole konehistorian säästämistä, jos kehoitamme ensitöiksemme istuttamaan konevikaisen nuhvin nokalle muuta voimanlähdettä, vaikka se tuntuu toisissa piireissä olevan jo muotia. Muoti ei ole historiaa.
Maatilallinen Ilomantsin Kuuksenvaarasta.
Jopas tämä keskustelu alkas tunteita nostattaa
Noh se tässä on positiivistä että ainakin vinkkiä tuli mistä kones saattaas löytyä
Sen verran laiska kun olen niin mielellään orkkis myllyn tuonne noukalle nostaas..Jos muita alkaa sovittelee niin hommaahan niissä piisaa.
-
jusape
- Vuoden Nuffisti 2013
- NLCF r.y jäsen Nro: 351
Ja sitten sellainenkin asia, jotta jos johonkin "vaihtoehtomoottoriin" päätyy, niin se kannattaa tehdä niin, jotta alkuperäisiä ei pilkottaisi, vaan tehdään sitten "korvaava osa" tilalle.
Näin omassa projektissani olen ajatellut kuitennii tehdä mahdollisimman pitkälti, vaikkei ko. koneella mitään "historiallista" arvoa olekkaan enää mielestäni, vaikka NUFFIELD lukeekin konepellissä....
(itseasiassa tuo laitos oli LIEVÄ pettymys, siittä mitä silloin ostolupausta tehdessäni, näkemäti, oletin, ja silloin vielä lisäksi nuffeista mitään tietämätömänä)
Eli on nyt sitten osittain "osienluovuttajan roolissa", tuota 460ppiä varten, muttei "projektistakaan" mitään todennäköisesti pilata, peruuttamattomasti....
Näin omassa projektissani olen ajatellut kuitennii tehdä mahdollisimman pitkälti, vaikkei ko. koneella mitään "historiallista" arvoa olekkaan enää mielestäni, vaikka NUFFIELD lukeekin konepellissä....
(itseasiassa tuo laitos oli LIEVÄ pettymys, siittä mitä silloin ostolupausta tehdessäni, näkemäti, oletin, ja silloin vielä lisäksi nuffeista mitään tietämätömänä)
Eli on nyt sitten osittain "osienluovuttajan roolissa", tuota 460ppiä varten, muttei "projektistakaan" mitään todennäköisesti pilata, peruuttamattomasti....
A-C TL20D -60,Detroit Diesel 6-71-65 ,460+KKK-62, 460T-64,DL3-61,proj DM4-54 ,sekasikiö-61,Ley-384 kartano-72, omavalm sarvitratori-5?,Lawn Boy LT-12 -90, Scoopmobilet, model HP -53, H -5? HPD -70 ,Gutbrod 5hp -61,BroomWade WR250-68
-
anglia67
- Mr. Lordi Nuffield
- Konekalustoani: K-650 sivuvaunupyörä -64,DeSoto diplomat 1957 (360/904)
Heitänpä oman mielipiteeni tähän "asialliseen" keskusteluun
.Minulle nämä vanhat koneet ovat "vain harrastus" eikä mitään "elämää suurempaa" joten seuraan mielenkiinnolla kaikenlaisia projekteja.Tehdään niistä sitten alkuperäistyylisiä tai muunneltuja 
Hattu päähän ja hyvästi!
-
jusape
- Vuoden Nuffisti 2013
Niinpä, harrastustahan tämä kaikille lienee, tuskin kenellekkään SE AINOA ELINKEINO.....
Mutta asiaan palatakseni vielä vähän....
Kone, joka (vaikka ilman moottoria) valuiltaan täsmää samaan laitteeseen, sellaista ei viitseis millään "raiskata" , kuten Joonas asian ilmaisee.
(esim tuo mun 460 -64, kaikki valunumerot n. kuukauden sisässä, meinasin laittaa sihen 10-lootan, (jonka valupäivä oli 3 vai 4kk:tta uudempi muuta konetta) mut luovuin ajatuksesta, onneksi, vaikka sinänsä olisi kenties sopinut, mutta silloin olis mallimerkintä taas pitänyt muuttaa 460->10/60 )
Sitten on ne vuosien (kymmenien?) varrella muuntuneet "sekasikiöt" , kuten tuo meikän "projektinuffiksi" muuttunut, -61???? 4nen,
jossa OLI 10-loota -64, muutkin valunumerot välillä -60-64 ja akselit ilmeisesti kolmosen, 5pult etuset, takana 8pulttiset vetarit, jne.....
Mutta asiaan palatakseni vielä vähän....
Kone, joka (vaikka ilman moottoria) valuiltaan täsmää samaan laitteeseen, sellaista ei viitseis millään "raiskata" , kuten Joonas asian ilmaisee.
(esim tuo mun 460 -64, kaikki valunumerot n. kuukauden sisässä, meinasin laittaa sihen 10-lootan, (jonka valupäivä oli 3 vai 4kk:tta uudempi muuta konetta) mut luovuin ajatuksesta, onneksi, vaikka sinänsä olisi kenties sopinut, mutta silloin olis mallimerkintä taas pitänyt muuttaa 460->10/60 )
Sitten on ne vuosien (kymmenien?) varrella muuntuneet "sekasikiöt" , kuten tuo meikän "projektinuffiksi" muuttunut, -61???? 4nen,
jossa OLI 10-loota -64, muutkin valunumerot välillä -60-64 ja akselit ilmeisesti kolmosen, 5pult etuset, takana 8pulttiset vetarit, jne.....
A-C TL20D -60,Detroit Diesel 6-71-65 ,460+KKK-62, 460T-64,DL3-61,proj DM4-54 ,sekasikiö-61,Ley-384 kartano-72, omavalm sarvitratori-5?,Lawn Boy LT-12 -90, Scoopmobilet, model HP -53, H -5? HPD -70 ,Gutbrod 5hp -61,BroomWade WR250-68
-
Nuhvikalle
- Melkoinen nuhvisti
EIKÖ SE OLE HARRASTUS JOS RAHAA MENNEE, JOS ALKAA TULEMAAN, MUUTTUU HARRASTUS SIVUELINKEINOKSIjusape kirjoitti:Niinpä, harrastustahan tämä kaikille lienee, tuskin kenellekkään SE AINOA ELINKEINO.....
Pinoteksia pintaan, niin vanhakin näyttää ....
-
kari t
- Vuoden 2012 Nuffisti
- NLCF r.y jäsen Nro: 19
Ei jamppi ole ainut joka kuvittelee etti kolmosnuhvista ole muuhun kuin lapikoneen pyörittämiseen
Kymmenkunta vuotta sitten myytiin kotimökin metsiä ja aukoksi hakkasivat kolme hehtaaria, motolla hakkasivat ja ajokoneella ajoivat, normaalisti piti sitten istuttaa uusilla taimilla. Vanhin velimies meinas ettei saada vietyä kolmosnuhvilla taimia aukolle, no, minä sanoin että hommaa sellainen traktori jolla saat vietyä, nelivedon sitten hommas taimien vientiin
Minä ajoin saman kesän ja syksyn aikana, samoilta moton ja ajokoneen jäljiltä kolmosnuhvilla keräämiäni hakkutähteitä satakunta kiintoa, kerran tarvitsin hinausapuja.
Klomosnuhvilla ajettiin kaikki mökin maaviljelykseen ja lämmitykseen liityvät ajot
Kolmosnuhvi, pikku intikka, texta, pikkuferku ja paukkusetori oli kuuskymmentäluvulla yleisempiä traktoreita kasvupitäjässäni, tosin muutama nelosnuhvi ja majorikin oli
Kymmenkunta vuotta sitten myytiin kotimökin metsiä ja aukoksi hakkasivat kolme hehtaaria, motolla hakkasivat ja ajokoneella ajoivat, normaalisti piti sitten istuttaa uusilla taimilla. Vanhin velimies meinas ettei saada vietyä kolmosnuhvilla taimia aukolle, no, minä sanoin että hommaa sellainen traktori jolla saat vietyä, nelivedon sitten hommas taimien vientiin
Minä ajoin saman kesän ja syksyn aikana, samoilta moton ja ajokoneen jäljiltä kolmosnuhvilla keräämiäni hakkutähteitä satakunta kiintoa, kerran tarvitsin hinausapuja.
Klomosnuhvilla ajettiin kaikki mökin maaviljelykseen ja lämmitykseen liityvät ajot
Kolmosnuhvi, pikku intikka, texta, pikkuferku ja paukkusetori oli kuuskymmentäluvulla yleisempiä traktoreita kasvupitäjässäni, tosin muutama nelosnuhvi ja majorikin oli
Nuffieldit 3DL 58 ja 61. 10/42 66. Neliveto BMC 6:s koneella + KKK. 4/65 68. 3/45 69. 342 62. UNIVERSAL 1954. Pappa Tunturi vm.76. Wolsvaken POLO vm.84. Lynx 650 vm.85. Kerho pp vm. 1938
Aja millä ajat, mutta nuffilla loput !
-tämä on hyvä palsta omatoimiselle remonttimiehelle, ketjuja lukemalla ja kysymällä saa hyviä vinkkejä ja korjausohjeita mutta tämä aikuisten miesten jatkuva itku vanhojen romujen päältä, saapas, eipäs, juupas, on käsittämätöntä.
Ja Paukka - Zetori se oli meilläkin kotona ensimmäinen traktori, sillä net tehtiin vähäiset maa- ja metsätyöt.
Keskittykää nyt äijät ihmeessä siihen mikä on miehen elämässä tärkeintä, niin kauan kun vielä pystytte kykenemään!
Ja Paukka - Zetori se oli meilläkin kotona ensimmäinen traktori, sillä net tehtiin vähäiset maa- ja metsätyöt.
Keskittykää nyt äijät ihmeessä siihen mikä on miehen elämässä tärkeintä, niin kauan kun vielä pystytte kykenemään!
- nuhvi63
- Mr. Lordi Nuffield
- Konekalustoani: Lukee tuossa vasemmalla...
- NLCF r.y jäsen Nro: 12
NII S...tanaRaataja kirjoitti:-tämä on hyvä palsta omatoimiselle remonttimiehelle, ketjuja lukemalla ja kysymällä saa hyviä vinkkejä ja korjausohjeita mutta tämä aikuisten miesten jatkuva itku vanhojen romujen päältä, saapas, eipäs, juupas, on käsittämätöntä.
Nuffield Univ.3 -59,Nuffield Univ..4 -60, Nuffield 460 KKK-63, Nuffield 460+UkkoMestari 3 -63, Leukut 384 -71, 270 -73, 285 - 75, Ford 5610 -87
Tunturit Pappa, Super Sport, Tiger. Subaru avolava kottikärryinä.
Tunturit Pappa, Super Sport, Tiger. Subaru avolava kottikärryinä.
-
kari t
- Vuoden 2012 Nuffisti
- NLCF r.y jäsen Nro: 19
Tosiaan, todella hyvä aihio entisöintiimartoinen kirjoitti:Onko kukaan laittanu nuhviin esim auton konesta? Tuli tuollaane koneeton rassi markille ja jotain pitäis sille tehä.. Olis tosi hyvä aihio entisöintiin.. Mut kone kadonnu matkan varrellaVoisin myydäkki osina tai kokonaasena jos jollai kiinnostusta?? Nurkis pyörii muutama mb kones ja kävi mieles jos sellaasen nakkais kii..???
Nuffieldit 3DL 58 ja 61. 10/42 66. Neliveto BMC 6:s koneella + KKK. 4/65 68. 3/45 69. 342 62. UNIVERSAL 1954. Pappa Tunturi vm.76. Wolsvaken POLO vm.84. Lynx 650 vm.85. Kerho pp vm. 1938
-
jusape
- Vuoden Nuffisti 2013
^ No toi on aikas siistin oloinen muuten kyllä.....