Sivu 2/3
Re: La-puhelin
Lähetetty: 16 Maalis 2012, 20:59
Kirjoittaja Leuku 344
Spoileri kirjoitti:Jaa, täältä löytyy tämänkin alan harrastajia. Jonkun aikaa oon miettiny, että jos sitä jonkunlaisen skannerin hommais, ossaiskohan joku sanoa millanen se sitten olis hyvä. Semmosta meinasin, että kuuluis nuo rekkamiesten lällärit, ilmailupuoli ja meri-vhf, eikä tuo olis paha vaikka tonne sotilastaajuuksillekin pääsis...
Ite laitoin UBC 3000XLT:n "naftaliiniin" siinä vaiheessa, kun VirVe tuli käyttöön, aiemmin skannauksessa oli palo- ja pelastustoimi, sekä (yllättäen) poliisien taajuudet...

Re: La-puhelin
Lähetetty: 16 Maalis 2012, 22:03
Kirjoittaja Spoileri
nelosnuhvi kirjoitti:Myös lappeenrannan seutuvilla kuulee varmasti sotilasratioitakin, itekkin viikon komennuksella taipalsaaressa kaivinkonetta pyörittelin intissä, ei meinannut lälläristä suunvuoroa saada

Juu, itelläni oli mielessä, että vois koittaa vakoilla, mitä Maasotakoulun vaunuporukan jantterit huutelee keikoillaan, kun taajuuskin on muistissa.
Mitäs merkitystä muuten noilla moduloinneilla on kun noissa on vähän näköjään erilaisia, riittääkö AM/FM ja missähän noita USB/LSB modulointeja käytetään? Entä NFM/WFM? Vähän hämmentää, kun ei näistä mitään ymmärrä, pitäis vissiin joku aiheeseen keskittynyt foorumi ettiä.
Re: La-puhelin
Lähetetty: 18 Maalis 2012, 01:05
Kirjoittaja jake74
Leuku 344 kirjoitti:
Ite laitoin UBC 3000XLT:n "naftaliiniin" siinä vaiheessa, kun VirVe tuli käyttöön, aiemmin skannauksessa oli palo- ja pelastustoimi, sekä (yllättäen) poliisien taajuudet...

bearcatti oi mullakin käytössä ennen ku virve tuli. autossa oli myös sama skanneri

Re: La-puhelin
Lähetetty: 18 Maalis 2012, 01:46
Kirjoittaja Nuhvelentin veli
Muita aiheeseen liittyviä ei löydy, kuin Cobran PMR-puhelimia (6kpl) kovin ovat käteviä lähiviestintään.
Re: La-puhelin
Lähetetty: 18 Maalis 2012, 09:25
Kirjoittaja Leuku 344
Nuhvelentin veli kirjoitti:Muita aiheeseen liittyviä ei löydy, kuin Cobran PMR-puhelimia (6kpl) kovin ovat käteviä lähiviestintään.
Näiden nykyisten multinormi "LA-puhelinten" AM-puoli (1w) on todelliseen
lähiviestintään, varsinkin jos antennin SWR:t on hiukankin V*turallaan!
Melkein ikkunasta huutamalla kuuluu kauemmas...

Re: La-puhelin
Lähetetty: 18 Maalis 2012, 20:07
Kirjoittaja ahven
kylläse 500w pittää olla jos millon ruvettaan kusottelemaan
Re: La-puhelin
Lähetetty: 19 Maalis 2012, 20:31
Kirjoittaja nelosnuhvi
ahven kirjoitti:kylläse 500w pittää olla jos millon ruvettaan kusottelemaan
Näistä en mitään ymmärrä, mutta tuntuu aika kovalle teholle

Re: La-puhelin
Lähetetty: 19 Maalis 2012, 21:52
Kirjoittaja Nuhvikalle
ahven kirjoitti:kylläse 500w pittää olla jos millon ruvettaan kusottelemaan
Eikö se maksimi lain sallima teho ollut 5W
Ainakin silloin kun olin koulunpenkillä ja opiskeltiinn elektroniikkaa

Re: La-puhelin
Lähetetty: 20 Maalis 2012, 06:57
Kirjoittaja Leuku 344
Nuhvikalle kirjoitti:ahven kirjoitti:kylläse 500w pittää olla jos millon ruvettaan kusottelemaan
Eikö se maksimi lain sallima teho ollut 5W
Ainakin silloin kun olin koulunpenkillä ja opiskeltiinn elektroniikkaa

LA-puolella on tehot rajoitettu, HAM-puolella (radioamatööri) joissain "luokissa" ei käsittääkseni ole tehorajoituksia
RA-koekysymyksiä
Ficoran määräyksiä, tunnetaan kansanomaisemmin Viestintävirastona ja ex-THK:na.

Re: La-puhelin
Lähetetty: 20 Maalis 2012, 08:15
Kirjoittaja ahven
eekös ne laet oo sitä varten että joku rikkos niitä

Re: La-puhelin
Lähetetty: 20 Maalis 2012, 09:51
Kirjoittaja Leuku 344
Re: La-puhelin
Lähetetty: 20 Maalis 2012, 13:35
Kirjoittaja Kerkänmatti
Mulla on leukussa Mocoma 27, laiton ku koneessa oli antenni ja mikin pidike valmiina.

Hiljaista vaan on kanavilla, eipä oo tullut auki monesti pidettyäkään.
Re: La-puhelin
Lähetetty: 23 Maalis 2012, 20:14
Kirjoittaja nelosnuhvi
Ei kellään olisi ylimääräistä lälläriä, toimivaakin vielä? Sisuun olisi tyylikäs semmoinen ruuvata, teline ja piuhat löytyykin jo ennestään

Re: La-puhelin
Lähetetty: 24 Maalis 2012, 18:23
Kirjoittaja ahven
löötyy jaskoja hintaan 150€
Re: La-puhelin
Lähetetty: 24 Maalis 2012, 20:32
Kirjoittaja nelosnuhvi
ahven kirjoitti:löötyy jaskoja hintaan 150€
Puhelin löytynyt, kiitos karille siitä! Kiitos myös ahvenelle tarjouksesta, täältä löytyy kyllä apu joka puutteeseen
