Yleistä keskustelua mistä vain

Keskustelua maan ja taivaan väliltä!

Valvoja: automies560

fiigumies
Mr. Lordi Nuffield
Viestit: 1701
Liittynyt: 05 Maalis 2010, 08:34
Konekalustoani: FORDSON MAJOR vm.1957 ja FIATAGRI 70-90DT vm.1987+ISME 1400
Paikkakunta: Hamina/Kannusjärvi

05 Kesä 2018, 18:58

Mikähä se vois olla ladassa vikana kun lataa päälle 15 volttia, uus laturikin on, mutta vielä lataa liikaa, akku mahollisesti? Se on vanhalla laturilla kiehunu jonkun verran ylikin kun ei heti tullu huomattua, että lataa liikaa..
-fiigumies-
Nuhvikalle
Melkoinen nuhvisti
Viestit: 594
Liittynyt: 18 Helmi 2010, 09:36
Paikkakunta: Kuusamo

05 Kesä 2018, 20:35

fiigumies kirjoitti:Mikähä se vois olla ladassa vikana kun lataa päälle 15 volttia, uus laturikin on, mutta vielä lataa liikaa, akku mahollisesti? Se on vanhalla laturilla kiehunu jonkun verran ylikin kun ei heti tullu huomattua, että lataa liikaa..
Eiköhän siinä ole releellä toimiva jännitteensäädin, varmaan sen toiminta pitäisi jotenkin saada testattua.
Muistelen n. 30 vuotta sitten tapahtuneita asioita :oops:
Pinoteksia pintaan, niin vanhakin näyttää ....
Avatar
nuhvi63
Mr. Lordi Nuffield
Viestit: 3967
Liittynyt: 29 Maalis 2007, 10:31
Konekalustoani: Lukee tuossa vasemmalla...
NLCF r.y jäsen Nro: 12
Paikkakunta: YLÄMAA

05 Kesä 2018, 20:44

Tuo säädin on rikki. Eli tuo vasemmanpuoleinen mötikkä.http://katalog.bos.ru/01/regul.jpg" onclick="window.open(this.href);return false;
Nuffield Univ.3 -59,Nuffield Univ..4 -60, Nuffield 460 KKK-63, Nuffield 460+UkkoMestari 3 -63, Leukut 384 -71, 270 -73, 285 - 75, Ford 5610 -87
Tunturit Pappa, Super Sport, Tiger. Subaru avolava kottikärryinä.
fiigumies
Mr. Lordi Nuffield
Viestit: 1701
Liittynyt: 05 Maalis 2010, 08:34
Konekalustoani: FORDSON MAJOR vm.1957 ja FIATAGRI 70-90DT vm.1987+ISME 1400
Paikkakunta: Hamina/Kannusjärvi

05 Kesä 2018, 21:11

Vanhaan laturiin laitettiin uus säädin ja silti lataa liikaa, Venäjältä ostettu eilen uus laturi kokonaan ja siinä säädin mukana ja silti lataa liikaa...
-fiigumies-
jusape
Vuoden Nuffisti 2013
Viestit: 8923
Liittynyt: 22 Huhti 2011, 20:24
NLCF r.y jäsen Nro: 351
Paikkakunta: Yläne

05 Kesä 2018, 21:41

Venakko pelaa varman päälle, et lataa ainakin riittävästi..... :mrgreen:
A-C TL20D -60,Detroit Diesel 6-71-65 ,460+KKK-62, 460T-64,DL3-61,proj DM4-54 ,sekasikiö-61,Ley-384 kartano-72, omavalm sarvitratori-5?,Lawn Boy LT-12 -90, Scoopmobilet, model HP -53, H -5? HPD -70 ,Gutbrod 5hp -61,BroomWade WR250-68
Avatar
jamppi
Vuoden Nuffisti 2006
Viestit: 5181
Liittynyt: 25 Maalis 2007, 16:18
Konekalustoani: Muutama rakkori ja muita sekalaisia päristimiä
NLCF r.y jäsen Nro: 002
Paikkakunta: Heinola

06 Kesä 2018, 05:19

Voisko kyseessä olla mittarivirhe.
Mukana kuin peräpukama!
audiq
Nuhvitietäjä
Viestit: 469
Liittynyt: 15 Maalis 2014, 21:05
Konekalustoani: Nuffield 3DL, Belarus 400, David Brown 990
Paikkakunta: Tuusula

06 Kesä 2018, 12:06

Mittasin joskus Ladan latausjännitteen kylmänä ja aika tasan 15 volttia oli jännite. Sillä jännitteellä alkaa saamaan akun täyteen. Se on hyvä olla akku täynnä, kun aletaan pakkasesta moottoria käynnistämään. Tarkistaisin nyt ensin sen jännitemittarin. Oletan että latausvalo toimii? Jos se oikeasti ylilataa, niin D+ johtoa pitkin lähtisin vikaa etsimään. Sitten tietysti ihan normaalit jännitehäviömittaukset laturin rungosta akun miinukseen, sekä koriin ja laturin B+:sta akun plussaan. Jos latauksen saa lämpöisenä alle 15 voltin, niin se on mielestäni ok. Täytyy muistaa, että esimerkiksi saksalaiset eivät osaa akkua ladata riittävällä jännitteellä, vaan akut on koko ajan tyhjinä tai vain puolilleen varautuneita.
fiigumies
Mr. Lordi Nuffield
Viestit: 1701
Liittynyt: 05 Maalis 2010, 08:34
Konekalustoani: FORDSON MAJOR vm.1957 ja FIATAGRI 70-90DT vm.1987+ISME 1400
Paikkakunta: Hamina/Kannusjärvi

06 Kesä 2018, 19:35

Ei oo latausvaloa, auto malliaan 2107 1300 -88
-fiigumies-
Avatar
nuhvi63
Mr. Lordi Nuffield
Viestit: 3967
Liittynyt: 29 Maalis 2007, 10:31
Konekalustoani: Lukee tuossa vasemmalla...
NLCF r.y jäsen Nro: 12
Paikkakunta: YLÄMAA

07 Kesä 2018, 19:06

Mittaa yleismittarilla akunnavoista, jos valot ja lämppärin puhallin päällä tulee vielä yli 15 volttia niin sitten lataa liikaa.
Yleensä lataus jännite ilman virrankuluttajia 14-14,4 volttia.
Nuffield Univ.3 -59,Nuffield Univ..4 -60, Nuffield 460 KKK-63, Nuffield 460+UkkoMestari 3 -63, Leukut 384 -71, 270 -73, 285 - 75, Ford 5610 -87
Tunturit Pappa, Super Sport, Tiger. Subaru avolava kottikärryinä.
fiigumies
Mr. Lordi Nuffield
Viestit: 1701
Liittynyt: 05 Maalis 2010, 08:34
Konekalustoani: FORDSON MAJOR vm.1957 ja FIATAGRI 70-90DT vm.1987+ISME 1400
Paikkakunta: Hamina/Kannusjärvi

07 Kesä 2018, 21:30

Yli 15 näyttää valot ja puhallin päällä, jännite mittari toimii, on kokeiltu toises autossa..
-fiigumies-
jusape
Vuoden Nuffisti 2013
Viestit: 8923
Liittynyt: 22 Huhti 2011, 20:24
NLCF r.y jäsen Nro: 351
Paikkakunta: Yläne

07 Kesä 2018, 21:37

Ei oikein kyl sais mennä yli 14.6v maksimit....
A-C TL20D -60,Detroit Diesel 6-71-65 ,460+KKK-62, 460T-64,DL3-61,proj DM4-54 ,sekasikiö-61,Ley-384 kartano-72, omavalm sarvitratori-5?,Lawn Boy LT-12 -90, Scoopmobilet, model HP -53, H -5? HPD -70 ,Gutbrod 5hp -61,BroomWade WR250-68
Avatar
nuhvi63
Mr. Lordi Nuffield
Viestit: 3967
Liittynyt: 29 Maalis 2007, 10:31
Konekalustoani: Lukee tuossa vasemmalla...
NLCF r.y jäsen Nro: 12
Paikkakunta: YLÄMAA

07 Kesä 2018, 21:41

fiigumies kirjoitti:Yli 15 näyttää valot ja puhallin päällä, jännite mittari toimii, on kokeiltu toises autossa..
Siis semmonen yleismittariko?
Paljon on akun jännite kun Sergei on sammuksissa?
Nuffield Univ.3 -59,Nuffield Univ..4 -60, Nuffield 460 KKK-63, Nuffield 460+UkkoMestari 3 -63, Leukut 384 -71, 270 -73, 285 - 75, Ford 5610 -87
Tunturit Pappa, Super Sport, Tiger. Subaru avolava kottikärryinä.
fiigumies
Mr. Lordi Nuffield
Viestit: 1701
Liittynyt: 05 Maalis 2010, 08:34
Konekalustoani: FORDSON MAJOR vm.1957 ja FIATAGRI 70-90DT vm.1987+ISME 1400
Paikkakunta: Hamina/Kannusjärvi

07 Kesä 2018, 22:12

Yleismittari joo, almeraan näytti 14.5 valot, radio ja puhallin päällä tyhjäkäynnillä, täytyy huomen mitata ladan akusta sammuksis..
-fiigumies-
jusape
Vuoden Nuffisti 2013
Viestit: 8923
Liittynyt: 22 Huhti 2011, 20:24
NLCF r.y jäsen Nro: 351
Paikkakunta: Yläne

07 Kesä 2018, 22:33

13.6-14.4 on normi jännite likimain täydeltä akulta navoista mitattuna, tyhjäkäynnillä, kuormalla tai ilman .....
A-C TL20D -60,Detroit Diesel 6-71-65 ,460+KKK-62, 460T-64,DL3-61,proj DM4-54 ,sekasikiö-61,Ley-384 kartano-72, omavalm sarvitratori-5?,Lawn Boy LT-12 -90, Scoopmobilet, model HP -53, H -5? HPD -70 ,Gutbrod 5hp -61,BroomWade WR250-68
audiq
Nuhvitietäjä
Viestit: 469
Liittynyt: 15 Maalis 2014, 21:05
Konekalustoani: Nuffield 3DL, Belarus 400, David Brown 990
Paikkakunta: Tuusula

07 Kesä 2018, 23:33

Kuulostaa siltä, että yleismittari näyttää yläkanttiin. Ladat lataavat hyvin, mutta Nipponit eivät taida samaan kyetä. 14,5 kuulostaa äkkiseltään aika korkealta Nipponen latausjännitteeltä. Saksalainen lataa jotain 13,6V, jolla ei akku täyteen varaudu. Kokeile nyt ihan ensin toisella yleismittarilla.
Vastaa Viestiin