Leyland 272 -77 jarrukenkien vaihto
Valvoja: automies560
-
- Vuoden Nuffisti 2013
- Viestit: 8923
- Liittynyt: 22 Huhti 2011, 20:24
- NLCF r.y jäsen Nro: 351
- Paikkakunta: Yläne
Levyjarruillahan tuo on ....
Jarrukotelon kansi auki, ulompi levy pois, levitin pois, sisämpi levy pois, putsaus, ja takaisin kasaan....
Levitin kannattaa putsata samalla välistä, kenties levittimen kuulat ja jouset uusia, ne nyt ei paljoa maksa kuitenkaan.
Paikkana kopillisessa koneessa vaan hiukkan ikävä tehdä, muttei ollenkaan mikään mahdottoman tekemätön paikka, vähän vaan huonoissa asennoissa joutuu touhuumaan ......
Jarrukotelon kansi auki, ulompi levy pois, levitin pois, sisämpi levy pois, putsaus, ja takaisin kasaan....
Levitin kannattaa putsata samalla välistä, kenties levittimen kuulat ja jouset uusia, ne nyt ei paljoa maksa kuitenkaan.
Paikkana kopillisessa koneessa vaan hiukkan ikävä tehdä, muttei ollenkaan mikään mahdottoman tekemätön paikka, vähän vaan huonoissa asennoissa joutuu touhuumaan ......
A-C TL20D -60,Detroit Diesel 6-71-65 ,460+KKK-62, 460T-64,DL3-61,proj DM4-54 ,sekasikiö-61,Ley-384 kartano-72, omavalm sarvitratori-5?,Lawn Boy LT-12 -90, Scoopmobilet, model HP -53, H -5? HPD -70 ,Gutbrod 5hp -61,BroomWade WR250-68
Helpon tuntuinen juttu kun lukee tämän tai kotimaisen ohjekirjan ohjeet jarrulevyjen vaihtamiseen, mutta jotenkin tuntuu että homma ei ihan helppo olekaan,Jarrukotelon kansi auki, ulompi levy pois, levitin pois, sisämpi levy pois, putsaus, ja takaisin kasaan....
nyt kun sain Syncron pyörät irti ja koneen pukkien päälle ja pääsin tarkastelemaan työmaata.
Jarrukotelon kannen ja ulomman jarrulevyn irroitus on helppo juttu, mutta siitä eteenpäin vaikuttaa mahdottoman työläältä.
Suomenkieleinen ohje käskee tästä vaiheesta eteenpäin seuraavaa:
Vaikuttaa tekstin perusteella helpolta. Vasemmalta puolelta saisi lenkkiavaimen avulla työsylinterin päässä olevat kaksi 1/2" mutteria irti, mutta oikealta ei millään.4. Irrota työsylinteri.; 5. Irrota jarrun säätömutteri.; 6. Irrota sokkatappi käyttövivusta.; 7. Irrota paisutinyksikkö.; 8. Irrota sisempi kitkalevy.
Käsijarrusysteemin kiinnikkeitä ja akseleita on siinä kohdassa niin paljon, ettei muttereita juuri edes näy.
Kysynkin nyt saako jarrulevyjä vaihdettua ilman hytin irrotusta, ja jos niin miten ?
Englanninkielinen ohje käsee irrottamaan koko kabiinin, joten se siitä...
-
- Vuoden Nuffisti 2013
- Viestit: 8923
- Liittynyt: 22 Huhti 2011, 20:24
- NLCF r.y jäsen Nro: 351
- Paikkakunta: Yläne
Olen vaihtanut levittimen kuulat ja jouset kyllä juu ilman kajuutan poistoa. 272 synchroon.
Vähän joutuu mutkalla olemaan kroppa, ja ei ihan mukavin homma, mut tehtävissä.
Aikaa jokunen vuosi jo tästä, mut jonkinverran muistaakseni purin vipstaakia ja muuta edestä pois ensin, että edes vähän luontevammin käsiksi pääsi
Vähän joutuu mutkalla olemaan kroppa, ja ei ihan mukavin homma, mut tehtävissä.
Aikaa jokunen vuosi jo tästä, mut jonkinverran muistaakseni purin vipstaakia ja muuta edestä pois ensin, että edes vähän luontevammin käsiksi pääsi
A-C TL20D -60,Detroit Diesel 6-71-65 ,460+KKK-62, 460T-64,DL3-61,proj DM4-54 ,sekasikiö-61,Ley-384 kartano-72, omavalm sarvitratori-5?,Lawn Boy LT-12 -90, Scoopmobilet, model HP -53, H -5? HPD -70 ,Gutbrod 5hp -61,BroomWade WR250-68
- Warpu
- Mr. Lordi Nuffield
- Viestit: 1685
- Liittynyt: 06 Tammi 2008, 03:09
- NLCF r.y jäsen Nro: 22
- Paikkakunta: Anjala / Kouvola
mie tein pari vuotta sitten pykälää uudempaan Q hyttiseen ja onnistui kyllä. omasta ei saanut paikoillaan jarrukotelossa kiinni olevaa tappia irti niin teetti vähän enempi töitä mutta pienellä kopin nostolla koko jarrukotelo mahtui pois, jarrusylinteri ja levitinyksikkö oli toki purettu ensin irti.
en muista että niissä muttereissa olisi ollut kummempaa taistelua, lähtisin tarjoamaan hylsyä sekä reilusti jatkoja alakautta...
en muista että niissä muttereissa olisi ollut kummempaa taistelua, lähtisin tarjoamaan hylsyä sekä reilusti jatkoja alakautta...
460, 460, 460, 460eka, 4dm, 4dm 4wd, 3dl, 3dleka, 262, 472, 285, 272, 353cc um
Jospa otan pari valokuvaa projektista, niin saan kuvailtua oman tilanteeni ja voitte sitten antaa yksityiskohtaisia neuvoja.
EDIT
Kävin kuvaamassa ja tässä näitä:
http://kuva.termiitti.com/image/42113.JPG
http://kuva.termiitti.com/image/42114.JPG
http://kuva.termiitti.com/image/42115.JPG
http://kuva.termiitti.com/image/42116.JPG
http://kuva.termiitti.com/image/42117.JPG
http://kuva.termiitti.com/image/42118.JPG
Kuten kuvista näkee, niin käsijarrun ja voimanulosoton vipujen alapäässä on paljon tavaraa joka peittää jarrusylinterin tehokkaasti.
Kuvissa 42117 ja 42118 näkyvät 20 mm paksut rautalätkät traktorin alla joissa on kiinni ko. vivustot. Oletteko irrottaneet nämä ?
Jos ne olisivat irti, niin tilaa olisi enemmin.
Nyt tarvitaan hyviä ohjeita.
EDIT
Kävin kuvaamassa ja tässä näitä:
http://kuva.termiitti.com/image/42113.JPG
http://kuva.termiitti.com/image/42114.JPG
http://kuva.termiitti.com/image/42115.JPG
http://kuva.termiitti.com/image/42116.JPG
http://kuva.termiitti.com/image/42117.JPG
http://kuva.termiitti.com/image/42118.JPG
Kuten kuvista näkee, niin käsijarrun ja voimanulosoton vipujen alapäässä on paljon tavaraa joka peittää jarrusylinterin tehokkaasti.
Kuvissa 42117 ja 42118 näkyvät 20 mm paksut rautalätkät traktorin alla joissa on kiinni ko. vivustot. Oletteko irrottaneet nämä ?
Jos ne olisivat irti, niin tilaa olisi enemmin.
Nyt tarvitaan hyviä ohjeita.
- Warpu
- Mr. Lordi Nuffield
- Viestit: 1685
- Liittynyt: 06 Tammi 2008, 03:09
- NLCF r.y jäsen Nro: 22
- Paikkakunta: Anjala / Kouvola
kuvia kattomalla muistikin vähän kirkastuu kyllä mulla oli molemmilta puolilta nuo vivustot alhaalla kun ne vaativat herkistämistä, sinälläänhän nuo ei ole kovin pahasti kiinni tuolla. muistaakseni jarrusylinterin sai pujotettua vivuston välistä pois eli nestelinjaa ei tarvinnu irroittaa.
460, 460, 460, 460eka, 4dm, 4dm 4wd, 3dl, 3dleka, 262, 472, 285, 272, 353cc um
- Kerkänmatti
- Melkoinen nuhvisti
- Viestit: 697
- Liittynyt: 19 Joulu 2008, 22:08
- Konekalustoani: 255/2100/804
- NLCF r.y jäsen Nro: 112
- Paikkakunta: Puolanka
Lainaanpa tätä ketjua kun traktorin mallikin on sama
Eli kävin tänään tutkimassa erään 82v papan Leylandia jossa jarrut heikohkot. Avasin vasemmanpuoleisen jarrun kannen kun sinne helpommin pääsi, ulompi levy tietenkin lähti käteen mutta purkaminen tyssäsi kun en saanut vivustoa irti.
Nähdäkseni jarrukotelossa kiinni oleva tappi olisi pitänyt poistaa että ne vetotangon kahtapuolta olevat vivut olisi saanut irti ja levittäjän pois, mutta tappi oli tosi tiukkaan ruostunut. Onko muuta "reittiä" saada levittäjä pois kuin se ylhäällä olevan tapin irrotus, tai miten sen saisi ehjänä irti?
Vähän huonosti oli työkaluja tuolla työmaalla ja tarkoitus olikin lähinnä tutkia mikä on vikana, ainakin siinä ulommassa levyssä oli kyllä pintaa reilusti mutta vaati tosi kovan poljinvoiman ennen kuin jarruja löytyi. Säädettyä kuitenkin sain niitä hieman.
Eli kävin tänään tutkimassa erään 82v papan Leylandia jossa jarrut heikohkot. Avasin vasemmanpuoleisen jarrun kannen kun sinne helpommin pääsi, ulompi levy tietenkin lähti käteen mutta purkaminen tyssäsi kun en saanut vivustoa irti.
Nähdäkseni jarrukotelossa kiinni oleva tappi olisi pitänyt poistaa että ne vetotangon kahtapuolta olevat vivut olisi saanut irti ja levittäjän pois, mutta tappi oli tosi tiukkaan ruostunut. Onko muuta "reittiä" saada levittäjä pois kuin se ylhäällä olevan tapin irrotus, tai miten sen saisi ehjänä irti?
Vähän huonosti oli työkaluja tuolla työmaalla ja tarkoitus olikin lähinnä tutkia mikä on vikana, ainakin siinä ulommassa levyssä oli kyllä pintaa reilusti mutta vaati tosi kovan poljinvoiman ennen kuin jarruja löytyi. Säädettyä kuitenkin sain niitä hieman.