Ja taas toivoisin keskustelua.
Mulla on viiskasissa orkkis pakkobendix startti.laitoin siihen uusia hiilenpitojousia ja pelaa ihan ok.sais pyörittää lujempaakin.no, siinä rempattu mylly ja lähtee aika pienellä pyörityksellä.
Mulla 60-61 mallisissa m45g startit joihin oon laittanu uudet hiilet, helat ja solenoidit.
Kyllä nekin käyntiin lähtee mut harvoista ryhmistä johtuen saa sahata aika pitkään pakkasilla.
Uus ford 1000 sarja startti mun alennuksilla noin 160 e .
siiitä nuffiin sais sopivan.
pistää tuumimaan.
mulla viiskasi on kesän heinänteko peli mutta muut talvellakin töissä.
Käyntiinpanolaitteet. Vertailu.
Valvoja: automies560
-
- Vitos -nuffisti
- Viestit: 46
- Liittynyt: 06 Touko 2012, 19:11
- Konekalustoani: 3x Nuffield universal three , 3x volvo-bm 650 2x fordson major
-
- Vuoden Nuffisti 2013
- Viestit: 8923
- Liittynyt: 22 Huhti 2011, 20:24
- NLCF r.y jäsen Nro: 351
- Paikkakunta: Yläne
Syöttöpumpun elementyien, ja suuttimien kunnosta ja niiden avautumispaineista käyntiinlähdön herkkyys on kanssa aika paljon kiinni....
Omas turbonuffissa kenttäkäämi M45G startista kärähtänyt yhdestä kohtaa, mut yli puolen sekunnin syklitaajuudella silti lähtee nollakelistä toisella puristuksella käyntiin.....
Omas turbonuffissa kenttäkäämi M45G startista kärähtänyt yhdestä kohtaa, mut yli puolen sekunnin syklitaajuudella silti lähtee nollakelistä toisella puristuksella käyntiin.....
A-C TL20D -60,Detroit Diesel 6-71-65 ,460+KKK-62, 460T-64,DL3-61,proj DM4-54 ,sekasikiö-61,Ley-384 kartano-72, omavalm sarvitratori-5?,Lawn Boy LT-12 -90, Scoopmobilet, model HP -53, H -5? HPD -70 ,Gutbrod 5hp -61,BroomWade WR250-68
-
- Vitos -nuffisti
- Viestit: 46
- Liittynyt: 06 Touko 2012, 19:11
- Konekalustoani: 3x Nuffield universal three , 3x volvo-bm 650 2x fordson major
Mulla on tossa 60 mallisessa kenttäkäämitkin uusia eikä pyöritysnopeus silti mitenkään hiuksianostattavaa.
Hiilipäädyn liitoksetkin olevinaan katottu eli purettu ja pulttaamalla kasattu.
epäilen huonoa ankkuria.
Mulla joka nuhvissa uudet suutinkärjet ja katottu ruiskutusennakot.
suurempaa starttausnopeutta kaipailis.
Hiilipäädyn liitoksetkin olevinaan katottu eli purettu ja pulttaamalla kasattu.
epäilen huonoa ankkuria.
Mulla joka nuhvissa uudet suutinkärjet ja katottu ruiskutusennakot.
suurempaa starttausnopeutta kaipailis.
-
- Vuoden Nuffisti 2013
- Viestit: 8923
- Liittynyt: 22 Huhti 2011, 20:24
- NLCF r.y jäsen Nro: 351
- Paikkakunta: Yläne
Monissa rivipumpulla olevissa olen avautumispaineita vähän nostanut kärkien vaihdon yhteydessä. Jos pumppu on vähänkään kunnossa, muuttuu käyntiinlähtö kummasti jo 20bar paineen nostolla.....
A-C TL20D -60,Detroit Diesel 6-71-65 ,460+KKK-62, 460T-64,DL3-61,proj DM4-54 ,sekasikiö-61,Ley-384 kartano-72, omavalm sarvitratori-5?,Lawn Boy LT-12 -90, Scoopmobilet, model HP -53, H -5? HPD -70 ,Gutbrod 5hp -61,BroomWade WR250-68
-
- Vuoden 2012 Nuffisti
- Viestit: 5090
- Liittynyt: 02 Tammi 2008, 19:39
- NLCF r.y jäsen Nro: 19
- Paikkakunta: Pattijoki
Mulla tuossa 61:sessä kolmosnuhvissa ollut foortin tartti, muistaakseni 12 vuotta, pyöritää paljon joutuisammin mitä nuhvin alkuperäiset. Pikkuisen joutui kitaa muokaamaan isommaksi ja paria kiinitysreikää isontamaan.
Aamupäivällä laitoin 10/42:sen - 9,6 asteen pakkasesta käyntiin ilman lämmitystä, lähti nöyrästi käymään lyhyellä starttauksella. Starttimootori Lucas M45G, nuhvin alkuperäinen.
Pitäis laitaa tuohon letkulämmitäjä paikoileen, ei viitsis vanhuksia rääkätä kylmäkäynnistyksellä
Aamupäivällä laitoin 10/42:sen - 9,6 asteen pakkasesta käyntiin ilman lämmitystä, lähti nöyrästi käymään lyhyellä starttauksella. Starttimootori Lucas M45G, nuhvin alkuperäinen.
Pitäis laitaa tuohon letkulämmitäjä paikoileen, ei viitsis vanhuksia rääkätä kylmäkäynnistyksellä
Nuffieldit 3DL 58 ja 61. 10/42 66. Neliveto BMC 6:s koneella + KKK. 4/65 68. 3/45 69. 342 62. UNIVERSAL 1954. Pappa Tunturi vm.76. Wolsvaken POLO vm.84. Lynx 650 vm.85. Kerho pp vm. 1938
Aja millä ajat, mutta nuffilla loput !
Aja millä ajat, mutta nuffilla loput !
-
- Vuoden Nuffisti 2013
- Viestit: 8923
- Liittynyt: 22 Huhti 2011, 20:24
- NLCF r.y jäsen Nro: 351
- Paikkakunta: Yläne
M45G starttia on sekä 10 että 11 hampaisella bendix-rattaalla, molemmat sopinee paikalleen, 11-hampainen on vaan sen 10-14% nopeampi pyörittämään, jos lasketaan että starttikehällä on esim 160 hammasta / bendix 10 hammasta suhdeluku on 16
Starttikehällä 160 / bendix 11 hammasta suhdeluku 14.5
Starttikehällä 160 / bendix 11 hammasta suhdeluku 14.5
A-C TL20D -60,Detroit Diesel 6-71-65 ,460+KKK-62, 460T-64,DL3-61,proj DM4-54 ,sekasikiö-61,Ley-384 kartano-72, omavalm sarvitratori-5?,Lawn Boy LT-12 -90, Scoopmobilet, model HP -53, H -5? HPD -70 ,Gutbrod 5hp -61,BroomWade WR250-68
-
- Vitos -nuffisti
- Viestit: 46
- Liittynyt: 06 Touko 2012, 19:11
- Konekalustoani: 3x Nuffield universal three , 3x volvo-bm 650 2x fordson major
Omia havaintoja tältä päivältä.
Vedin viime remontissa akun plusnavalta kaapelin suoraan startin hiilipäädyn maadoitusruuvin.
Se tuppaa kuumenemaan kun nyt pakkaskelissä piti sahata vähän enemmän.
Täytyy mittailla jännitehäviöt ja mahdollisesti vetää kaapeli traktorin runkoon ja sitten mahdollisesti lisämaadoituskaapeli sinne startin päähän.Silleenhän se on toteutettu mm joissain kuumalanka/pötkö cav starteissa.
Mutta sitten toisena havaintona huomasin koko startin heiluvan. ei nyt mitenkään paljon mutta kuitenkin.
Vanhemmassa pakkobendix mallissahan on lisä tukena pantakiinnitys lohkoa vasten.
Täytyy paneutua siis myös startin kasassa pitävien pulttien kireyteen ja muutenkin syventyä asiaan.
Vedin viime remontissa akun plusnavalta kaapelin suoraan startin hiilipäädyn maadoitusruuvin.
Se tuppaa kuumenemaan kun nyt pakkaskelissä piti sahata vähän enemmän.
Täytyy mittailla jännitehäviöt ja mahdollisesti vetää kaapeli traktorin runkoon ja sitten mahdollisesti lisämaadoituskaapeli sinne startin päähän.Silleenhän se on toteutettu mm joissain kuumalanka/pötkö cav starteissa.
Mutta sitten toisena havaintona huomasin koko startin heiluvan. ei nyt mitenkään paljon mutta kuitenkin.
Vanhemmassa pakkobendix mallissahan on lisä tukena pantakiinnitys lohkoa vasten.
Täytyy paneutua siis myös startin kasassa pitävien pulttien kireyteen ja muutenkin syventyä asiaan.
-
- Vitos -nuffisti
- Viestit: 46
- Liittynyt: 06 Touko 2012, 19:11
- Konekalustoani: 3x Nuffield universal three , 3x volvo-bm 650 2x fordson major
Joo-o.Startin pitkät kasauspultit pohjasi.
Silloin kasausvaiheessa mulla oli laatikollinen purettuja nuffin startteja joista yhden kasasin nippuun ja nähtävästi osissa on pieniä eroja.
pari prikkaa kannan alle ja koko paketti kiristyi kasaan.
sit kiristelin maakaapelin.Nyt ei lämpene kaapelinpää ja taas pyörittää vähän paremmin.
Silloin kasausvaiheessa mulla oli laatikollinen purettuja nuffin startteja joista yhden kasasin nippuun ja nähtävästi osissa on pieniä eroja.
pari prikkaa kannan alle ja koko paketti kiristyi kasaan.
sit kiristelin maakaapelin.Nyt ei lämpene kaapelinpää ja taas pyörittää vähän paremmin.
- Warpu
- Mr. Lordi Nuffield
- Viestit: 1685
- Liittynyt: 06 Tammi 2008, 03:09
- NLCF r.y jäsen Nro: 22
- Paikkakunta: Anjala / Kouvola
akkukapasiteettia on siis 12v sama 165 amppeeria.v47 kirjoitti:Minä laitoin 2 kpl 6 v akkuja, akussaan on 165 amppeeria, pyörii kuin kahvimylly omalla startillaan
omissa on eniten käytössä korkean mallista 125 ah akkua, viimeksi laitoin pitkän ja matalan 140 ah akun
460, 460, 460, 460eka, 4dm, 4dm 4wd, 3dl, 3dleka, 262, 472, 285, 272, 353cc um
- nuhvi63
- Mr. Lordi Nuffield
- Viestit: 3967
- Liittynyt: 29 Maalis 2007, 10:31
- Konekalustoani: Lukee tuossa vasemmalla...
- NLCF r.y jäsen Nro: 12
- Paikkakunta: YLÄMAA
Miulla on 4/60ssä 100ah Varta, joka oli ensin monta vuotta isäukon Mersussa, nyt se on ollut jo kymmenen vuotta Nuhvissa, ja niin vain lähti perjantainakin käyntiin -7 pakkasesta ilman ongelmia ja lämmitystä.
Myös Leukussa on 100 ah Varta, yli kymmenvuotias sekin akku.
Voortissa on parivuotias 200 ah Powerline, eli Vartan halpismerkki, saa nähä kuin kauan se kestää...
Myös Leukussa on 100 ah Varta, yli kymmenvuotias sekin akku.
Voortissa on parivuotias 200 ah Powerline, eli Vartan halpismerkki, saa nähä kuin kauan se kestää...
Nuffield Univ.3 -59,Nuffield Univ..4 -60, Nuffield 460 KKK-63, Nuffield 460+UkkoMestari 3 -63, Leukut 384 -71, 270 -73, 285 - 75, Ford 5610 -87
Tunturit Pappa, Super Sport, Tiger. Subaru avolava kottikärryinä.
Tunturit Pappa, Super Sport, Tiger. Subaru avolava kottikärryinä.