10/60 ulosotto

Keskustelua Nuffield -traktoreista

Valvoja: automies560

Avatar
nelosnuhvi
Mr. Lordi Nuffield
Viestit: 3580
Liittynyt: 17 Heinä 2009, 17:59
Konekalustoani: Kalustoa moottorisahasta maansiirtokoneisiin
Paikkakunta: Rantasalmi

31 Tammi 2015, 13:33

Niin onko ne boorit sitten niin paljon kuluneet että kannattaa alkaa rakentelemaan?

Itsellä on menossa juuri aiheeseen liittyvä aikamoinen testiviritys, mutta siitä lähemmin sitten kun valmistuu..

Edit. Jusape kerkes väliin, tosin toisesta aiheesta.. Ymmärtääkseni nyt puhuttiin kytkinakselin kuluneisuudesta.
Vanhojen koneiden puolesta jo vuodesta 2009!
lisenssi
Vuoden Nuhvisti 2013
Viestit: 1280
Liittynyt: 17 Elo 2012, 14:53
Konekalustoani: Nuffield 4/65
NLCF r.y jäsen Nro: 408

31 Tammi 2015, 14:32

Niin, tässähän näyttää tosiaan olevan kaksi vähän samanlaista aihetta menossa -- voa ja kytkinakseli. Itse tarkoitin viimeksi tätä jälkimmäistä.

Suomesta ei kovin montaa pajaa löydy, jotka pystyisivät ja suostuisivat korjaamaan tuon hammastuksen asiallisesti. Jyväskylän pohjoispuolella, lähellä Jyväskylää, oli mm yksi konepaja, jossa on näppärä laseri vikojen tarkkaan korjaamiseen, muistaakseni tyhjössä hitsaten (täysin kirkas lopputulos hitsissä ja voidaan tehdä kovia kulutuskestäviä pintoja aiheuttamatta kappaleen liikaa kuumenemista ja lujuuden menetystä) ja siellä on riittävästi myös työstökoneita ja osaamista. Tämä vaan yhtenä esimerkkinä niistä pajoista, joissa olen teettänyt töitä. No nyt muistui nimi mieleen, se oli Konepaja Korhonen, Laukaa.

Mutta ensin pitää kaikki muut keinot yrittää. Odottelemme mielenkiinnolla nelosnuhvin kokeen tuloksia.
Viimeksi muokannut lisenssi, 31 Tammi 2015, 16:19. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Ville1
Kylmäkoskelainen
Viestit: 83
Liittynyt: 31 Tammi 2010, 19:05
Paikkakunta: Äänekoski

31 Tammi 2015, 15:22

Kyl ne taitaa olla aika kuluneet epäilen kun pukkasin luntakunnolla etuauralla päin penkkaa kurahti siihen malliin et ois hypänny yli..
lisenssi
Vuoden Nuhvisti 2013
Viestit: 1280
Liittynyt: 17 Elo 2012, 14:53
Konekalustoani: Nuffield 4/65
NLCF r.y jäsen Nro: 408

31 Tammi 2015, 15:43

OHO! Ajo nimittäin loppuu kyllä yleensä siihen, kun menee hampaista yli... :(
Avatar
nelosnuhvi
Mr. Lordi Nuffield
Viestit: 3580
Liittynyt: 17 Heinä 2009, 17:59
Konekalustoani: Kalustoa moottorisahasta maansiirtokoneisiin
Paikkakunta: Rantasalmi

31 Tammi 2015, 17:33

Kurahtaskohan siellä joku muu nyt? Eppäilisin kanssa että meno loppuisi nopsaan jos kytkinakselin boorit pyörähtäs tyhjää :shock:
Vanhojen koneiden puolesta jo vuodesta 2009!
lisenssi
Vuoden Nuhvisti 2013
Viestit: 1280
Liittynyt: 17 Elo 2012, 14:53
Konekalustoani: Nuffield 4/65
NLCF r.y jäsen Nro: 408

31 Tammi 2015, 18:50

Vaihteistosta tulee kyllä sellainen ääni, kun pyörät epätahtisesti lyövät tyhjää ja pitävät välillä. Sama ääni tulee tai voi tulla kahlatessa traktorin kanssa paksussa lumessa. Akselit vääntövärähtelevät ja pyörien hampaista tulee välillä todella paha ääni. Mutta ei siellä silti mitään rikki ole. Tämä on yksi mahdollisuus. Olen tässä samoilla linjoilla nelosnuhvin kanssa.
Ruudinkeksijä
Melkoinen nuhvisti
Viestit: 575
Liittynyt: 17 Kesä 2012, 10:26
Konekalustoani: Nuffield DM4 -59 (konevikanen), Varaosanuffi -54, Purettu nelonen -60, Nuffield DM4 -61 (projekti), Leyland 270 -75, Leyland 272 -78, + muuta ryjää, rautaa ja romurautaa...
Paikkakunta: Varsinais-Suomi

31 Tammi 2015, 20:10

lisenssi kirjoitti:Vaihteistosta tulee kyllä sellainen ääni, kun pyörät epätahtisesti lyövät tyhjää ja pitävät välillä. Sama ääni tulee tai voi tulla kahlatessa traktorin kanssa paksussa lumessa. Akselit vääntövärähtelevät ja pyörien hampaista tulee välillä todella paha ääni. Mutta ei siellä silti mitään rikki ole. Tämä on yksi mahdollisuus. Olen tässä samoilla linjoilla nelosnuhvin kanssa.
Ja vielä korostuu jos sattuu olemaan astetta väljempi perästään.
"Black smoke don't mean it's broke"
Avatar
Warpu
Mr. Lordi Nuffield
Viestit: 1685
Liittynyt: 06 Tammi 2008, 03:09
NLCF r.y jäsen Nro: 22
Paikkakunta: Anjala / Kouvola

31 Tammi 2015, 20:14

joo ainoa paikka mikä hetken kestää tiukassa paikassa luistaa on kytkin eikä sekää kyllä kuin hetken. jos kytkinakselilla on selvästikkään booreja jäljellä niin minusta niitä on turha alkaa vasiten korjaamaan. tarvittaessa kelvollisessa kunnossa olevia purkuosia on vielä aika hyvin saatavana. tuohon boorien kulumaan vaikuttaa linjauksen lisäksi traktorin käyttötehtävät esim giljotiini mallin klapikone on pitkän päälle yksi pahimpia boorin syöjiä 8)
460, 460, 460, 460eka, 4dm, 4dm 4wd, 3dl, 3dleka, 262, 472, 285, 272, 353cc um
Ville1
Kylmäkoskelainen
Viestit: 83
Liittynyt: 31 Tammi 2010, 19:05
Paikkakunta: Äänekoski

06 Helmi 2015, 18:29

Käykö nelosnuhvin vaihteistosta tuleva akseli 10/60:seen?
kari t
Vuoden 2012 Nuffisti
Viestit: 5086
Liittynyt: 02 Tammi 2008, 19:39
NLCF r.y jäsen Nro: 19
Paikkakunta: Pattijoki

06 Helmi 2015, 19:52

Ei käy.
Nuffieldit 3DL 58 ja 61. 10/42 66. Neliveto BMC 6:s koneella + KKK. 4/65 68. 3/45 69. 342 62. UNIVERSAL 1954. Pappa Tunturi vm.76. Wolsvaken POLO vm.84. Lynx 650 vm.85. Kerho pp vm. 1938

Aja millä ajat, mutta nuffilla loput !
Ville1
Kylmäkoskelainen
Viestit: 83
Liittynyt: 31 Tammi 2010, 19:05
Paikkakunta: Äänekoski

06 Helmi 2015, 19:58

Harmillista,, juuri olin purkamassa kylmäkoskelaista nelosesta irti.. olis ollu hyvä kuntoinen akseli
Vastaa Viestiin