Enpä paremmin tiedä, mutta jos jää vaikka kipinä tulematta ja seosta virtaa kuumaan pakosarjaan/putkeen niin kyllähän se posahtaa. Tai jos seos menee hetkellisestikkin kovin laihalle niin aikamoisia jysähdyksiä saa aikaan joillain moottoreilla. Joten veikkaisin häiriötä sytytyspuolessa tai polttoaineen syötössä?otto.ruohola kirjoitti:Nelosnuhvi,sano sinä mielipiteesi ongelmaani,eli siihen paukahdukseen.
Maamoottorit
Valvoja: automies560
- nelosnuhvi
- Mr. Lordi Nuffield
- Viestit: 3580
- Liittynyt: 17 Heinä 2009, 17:59
- Konekalustoani: Kalustoa moottorisahasta maansiirtokoneisiin
- Paikkakunta: Rantasalmi
Vanhojen koneiden puolesta jo vuodesta 2009!
-
- Mr. Lordi Nuffield
- Viestit: 1298
- Liittynyt: 27 Maalis 2007, 18:14
- Paikkakunta: Peräpohjolan piiri
Omissa Wickströmeissä paukahtelua on aiheuttanut vain reilusti valskaava etulämmittimessä oleva jousikuormitteinen läppä. Vuotava läppä sotkee imun melko totaalisesti ja saa aikaan reippaanlaisia jysähdyksiä. 6-7Hv umpipään pauke muistuttaa jo 9mm pistoolia ja 18-24Hv koneen jysähdykset lähinnä piiskatykkiä.
Pienet vuodot eivät haittaa juurikaan, mutta reipas kuseminen takuuvarmasti haittaa. Kokeile otto siitä Schebleristä ensin tuo läppä, joka on kohokammion päällä olevassa piipussa (tarkasta sen tiiveys ja jousen jäykkyys) Läpän pitäisi liikkua sormilla painamalla melko keveästi.
Laiha seos saa muutenkin pauketta aikaan, oletko millä suutinasetuksella käyttänyt Sarinia? Omaa 5Hv konetta olen käyttänyt n. 1/2-3/4 kierroksen suutinsäädöllä, tällöin kaasuläppä pitää olla melko ahtaalla.
Pienet vuodot eivät haittaa juurikaan, mutta reipas kuseminen takuuvarmasti haittaa. Kokeile otto siitä Schebleristä ensin tuo läppä, joka on kohokammion päällä olevassa piipussa (tarkasta sen tiiveys ja jousen jäykkyys) Läpän pitäisi liikkua sormilla painamalla melko keveästi.
Laiha seos saa muutenkin pauketta aikaan, oletko millä suutinasetuksella käyttänyt Sarinia? Omaa 5Hv konetta olen käyttänyt n. 1/2-3/4 kierroksen suutinsäädöllä, tällöin kaasuläppä pitää olla melko ahtaalla.
Nuffi 10/60,
Allgaier AP-17/1
MB LA-312
Scania L76
+30 Maamoottoria
DeLaval turbiinit 5Hk 1894 & 3Hk 1911
...muuta sékopäistä...
Allgaier AP-17/1
MB LA-312
Scania L76
+30 Maamoottoria
DeLaval turbiinit 5Hk 1894 & 3Hk 1911
...muuta sékopäistä...
-
- Mr. Lordi Nuffield
- Viestit: 1298
- Liittynyt: 27 Maalis 2007, 18:14
- Paikkakunta: Peräpohjolan piiri
E-malli. Tuo on helppo liikutella, ja muutenkin miellyttävän helppokäyttöinen ja hiljainen kone olemassa. Ei muuta, ko talteen vaan...Nuffieldmaster kirjoitti:Tämmönen bongattu emännän toimesta
Nuffi 10/60,
Allgaier AP-17/1
MB LA-312
Scania L76
+30 Maamoottoria
DeLaval turbiinit 5Hk 1894 & 3Hk 1911
...muuta sékopäistä...
Allgaier AP-17/1
MB LA-312
Scania L76
+30 Maamoottoria
DeLaval turbiinit 5Hk 1894 & 3Hk 1911
...muuta sékopäistä...
-
- Kylmäkoskelainen
- Viestit: 82
- Liittynyt: 09 Heinä 2010, 11:19
- Konekalustoani: Kaikkea maan ja taivaan väliltä.
- Paikkakunta: Etelä Pohjanmaa
7-9hv ilmajäähy Olympia tuli bongattua ja rehattua markille. Mahtaako olla kuinka yleinen laite. Kilvessä näytti olevan TOIM. kohdassa vuosiluku 1955. Suurimmat puutteet moottorissa on tankki ja ilmanputsarin yläosa. Nuhvelentin veljellä näytti olevan samanmallinen, mutta joiltain kohdin erilainen moottori.
Hyvin menee, kun on Nuffield.
-
- Mr. Lordi Nuffield
- Viestit: 1298
- Liittynyt: 27 Maalis 2007, 18:14
- Paikkakunta: Peräpohjolan piiri
Yleinen se ei ole. Tankki vastaa ihan normaalia HL-Olympian tankkia, muuten osat ovatkin sitten aikasen lailla omiansa.
Valmistusmäärä näillä on muistaakseni 450kpl, paino 200kg, teho 10,5Hv/1500r/min.
Kaveri oli hommannut viime viikolla samanlaisen, mutta vm-49:sin. Muutamasta kohdin eroaa tuokin omastani.
Itsellä nyt purettuna kannentiivisteen vaihtoa varten, kun tuntuu sotkevan kaiken ympärillä olevan...
Valmistusmäärä näillä on muistaakseni 450kpl, paino 200kg, teho 10,5Hv/1500r/min.
Kaveri oli hommannut viime viikolla samanlaisen, mutta vm-49:sin. Muutamasta kohdin eroaa tuokin omastani.
Itsellä nyt purettuna kannentiivisteen vaihtoa varten, kun tuntuu sotkevan kaiken ympärillä olevan...
Nuffi 10/60,
Allgaier AP-17/1
MB LA-312
Scania L76
+30 Maamoottoria
DeLaval turbiinit 5Hk 1894 & 3Hk 1911
...muuta sékopäistä...
Allgaier AP-17/1
MB LA-312
Scania L76
+30 Maamoottoria
DeLaval turbiinit 5Hk 1894 & 3Hk 1911
...muuta sékopäistä...
-
- Mr. Lordi Nuffield
- Viestit: 1298
- Liittynyt: 27 Maalis 2007, 18:14
- Paikkakunta: Peräpohjolan piiri
Kierteet ovat sitten millisiä näissä loppupään koneissa, joten pultit ja mutterit näihin löytyy ihan rautakaupasta.
Nuffi 10/60,
Allgaier AP-17/1
MB LA-312
Scania L76
+30 Maamoottoria
DeLaval turbiinit 5Hk 1894 & 3Hk 1911
...muuta sékopäistä...
Allgaier AP-17/1
MB LA-312
Scania L76
+30 Maamoottoria
DeLaval turbiinit 5Hk 1894 & 3Hk 1911
...muuta sékopäistä...
-
- Nuhvitietäjä
- Viestit: 254
- Liittynyt: 17 Maalis 2014, 17:33
- Konekalustoani: A.Sarin, 4kpl Wickströmeitä, ARIEL moottoripyörä, B.M.V 5Hv, PYRKIJÄ, Oy turun keskuskonepaja 2-3hv ja muita vanhoja veneen keskimoottoreita
- Paikkakunta: Tampere(Pirkkala)
Kiitoksia (nuhvelentin veli) tuosta tiedosta,mikä liittyi siihen paukahdukseen. Menen huomenna mökille niin täytyypä tarkistaa se läppä.
Nuorempikin sukupolvi
masiinoita harrastamaan!
masiinoita harrastamaan!
-
- Mr. Lordi Nuffield
- Viestit: 1298
- Liittynyt: 27 Maalis 2007, 18:14
- Paikkakunta: Peräpohjolan piiri
Millä lailla ontuen? Yskiikö? Käykö raskaasti? vai jättääkö tahteja väliin?
Yskiminen viittaa laihaan seokseen, tai aikaisella olevaan sytytykseen. Tahtien väliin jättö viittaa imuvuotoon ja Raskas käynti rikkaaseen seokseen ja/tai myöhäisellä olevaan sytytykseen.
Magneeton kärkipäässä on ennakonsäätöä varten vipu, tällä vivulla semmoinen kohta, että kone käy kevyesti. Vipu mahdollistaa sytytyksen säädön yläkuolokohtaan, eli reippaasti myöhäiselle, jos magneetto ei ole ollut irti, niin todennäköisesti säätö löytyy tuolla vivulla.
Millä mallilla olet pitänyt suutinta? Oma 6-7Hv umpipää käy parhaiten, kun kaasuläppä on auki ja suutin on n.3/4 kierrosta auki (tämä siis tyhjänä) Startissa tulee yleensä aukaistua suutinta n. 1,5 kierrosta, mutta loppusäätö heti koneen käynnistyessä ns. "korvakuulolla".
Kyllä jokaiseen koneeseen löytyy tälli, jolla se käy sievästi, pehmeästi ja pienellä polttoainemäärällä. Tämä vaatii yleensä käyttöä, käyttöä ja käyttöä.
Yskiminen viittaa laihaan seokseen, tai aikaisella olevaan sytytykseen. Tahtien väliin jättö viittaa imuvuotoon ja Raskas käynti rikkaaseen seokseen ja/tai myöhäisellä olevaan sytytykseen.
Magneeton kärkipäässä on ennakonsäätöä varten vipu, tällä vivulla semmoinen kohta, että kone käy kevyesti. Vipu mahdollistaa sytytyksen säädön yläkuolokohtaan, eli reippaasti myöhäiselle, jos magneetto ei ole ollut irti, niin todennäköisesti säätö löytyy tuolla vivulla.
Millä mallilla olet pitänyt suutinta? Oma 6-7Hv umpipää käy parhaiten, kun kaasuläppä on auki ja suutin on n.3/4 kierrosta auki (tämä siis tyhjänä) Startissa tulee yleensä aukaistua suutinta n. 1,5 kierrosta, mutta loppusäätö heti koneen käynnistyessä ns. "korvakuulolla".
Kyllä jokaiseen koneeseen löytyy tälli, jolla se käy sievästi, pehmeästi ja pienellä polttoainemäärällä. Tämä vaatii yleensä käyttöä, käyttöä ja käyttöä.
Nuffi 10/60,
Allgaier AP-17/1
MB LA-312
Scania L76
+30 Maamoottoria
DeLaval turbiinit 5Hk 1894 & 3Hk 1911
...muuta sékopäistä...
Allgaier AP-17/1
MB LA-312
Scania L76
+30 Maamoottoria
DeLaval turbiinit 5Hk 1894 & 3Hk 1911
...muuta sékopäistä...
-
- Nelos -nuffisti
- Viestit: 28
- Liittynyt: 27 Touko 2014, 17:29
- Konekalustoani: Wickström 6-7, Olympia E projekti, B.M.W L projekti, Super Major
- Paikkakunta: Satakunta
Käännä vivusta sytytys myöhäisimmälle, pyöritä käsin moottoria ja siinä kohdin kun kärjet aukeaa pitäisi männän olla yläkuolokohdassa.
-
- Mr. Lordi Nuffield
- Viestit: 1279
- Liittynyt: 25 Maalis 2007, 20:05
- Konekalustoani: K-650 sivuvaunupyörä -64,DeSoto diplomat 1957 (360/904)
- Paikkakunta: Elimäki (Kouvola)
Tänään bongasin kouvolan seudulla (Ex-anjalankoski.Sippola) hiukan rapistuneen olympia maamoottorin.
Hattu päähän ja hyvästi!
- nelosnuhvi
- Mr. Lordi Nuffield
- Viestit: 3580
- Liittynyt: 17 Heinä 2009, 17:59
- Konekalustoani: Kalustoa moottorisahasta maansiirtokoneisiin
- Paikkakunta: Rantasalmi
Varsin hyvin on siinäkin osat säilyneet tallella
Vanhojen koneiden puolesta jo vuodesta 2009!
-
- Mr. Lordi Nuffield
- Viestit: 1298
- Liittynyt: 27 Maalis 2007, 18:14
- Paikkakunta: Peräpohjolan piiri
Tekaistiinpa Pe-La ilta/yö hommina yksi Wikke valmiiksi. 6-7Hv vm-28 sai vesisaavin ja ristikkoverkon
tynnyrin puolikkaan ja uudemman verkkotelineen tilalle. Myös konepeti ja työkalulaatikko on nyt korjattuna.
On se sievä tuo pieni umpipää... Aivan, kuin maamoottori, mutta paria numeroa kleinimpi...
tynnyrin puolikkaan ja uudemman verkkotelineen tilalle. Myös konepeti ja työkalulaatikko on nyt korjattuna.
On se sievä tuo pieni umpipää... Aivan, kuin maamoottori, mutta paria numeroa kleinimpi...
Nuffi 10/60,
Allgaier AP-17/1
MB LA-312
Scania L76
+30 Maamoottoria
DeLaval turbiinit 5Hk 1894 & 3Hk 1911
...muuta sékopäistä...
Allgaier AP-17/1
MB LA-312
Scania L76
+30 Maamoottoria
DeLaval turbiinit 5Hk 1894 & 3Hk 1911
...muuta sékopäistä...
- jamppi
- Vuoden Nuffisti 2006
- Viestit: 5181
- Liittynyt: 25 Maalis 2007, 16:18
- Konekalustoani: Muutama rakkori ja muita sekalaisia päristimiä
- NLCF r.y jäsen Nro: 002
- Paikkakunta: Heinola
Pikkuolympia heräsi vuoden tauon jälkeen ensimmäisellä pyöräytyksellä käyntiin.
Viikon päästä moottorin kanssa paikallisille maalaismarkkinoille yleisöä hauskuuttaan
Tarvis tuo porilainen saada kasaan ja käyntiin..
Viikon päästä moottorin kanssa paikallisille maalaismarkkinoille yleisöä hauskuuttaan
Tarvis tuo porilainen saada kasaan ja käyntiin..
Mukana kuin peräpukama!