Tervehdys Foorumille,
Tuli hankittua Nuffield 460 -61 talvi-iltojen iloksi.
Ostin nuhvin konevikaisena, teki painetta syyläriin. Nostolaitteen pystyin testaamaan ja siinä oli voimat tallella.
Ajatuksena oli että moottorin kanssa pärjään, koska epäilin lähinnä kannentiivistettä tai sylinteriputkea.
Nyt kun nuhvi on pesty ja olen päässyt tarkastelemaan hankintaani tarkemmin niin täytyy todeta että kovia on traktori kokenut, nostolaitteen toinen varsi on hitsaamalla kiinnitetty, samoin olkatapit, öljypohja on kuin hitsattu tilkkutäkki. Oikeastaan kaikki mikä kuluu ja vähän muutakin on kiinnitetty hitsaamalla.
Mm. hitsausten takia suunnitelmani muuttui ja en rupea nuhviani entisöimään vaan kunnostan sen kovaan käyttökuntoon ja siinä tulenkin tarvimaan foorumilaisten apua...
Osaisiko joku kertoa mistä moottorista on kyse.
Lohkon tasopinnassa on merkintä: 38T/ BL /D 277 ja syöttöpumpun puolella sivussa 10 10 61.
Sylinterin halkaisija on 95mm.
Imusarjassa on 3 hehkua.
Yhdessä sylinteriputkessa oli vesitilaan maalattu NF/Vene eli venemoottorista lienee kysymys.
Nuhvin runkonumero on: 24 T34282 ja rungon valuista löytyy vuoden -61 ja -62 valupäiväyksiä.
Sitten moottoriongelmaan, lohko on syöttöpumpum takaa halki ja sitä on joskus yritetty hitsaamalla ja pakkelilla korjata, huonolla menestyksellä kylläkin.
Sylinteriputkista 1 ja 3 on poikki yläpäästä putkien olakkeen kohdalta, onko tämmöinen putkien katkeaminen yleistä?
Elikkä hakusessa olisi ainakin ehjä lohko tai koko kone, muut puutteet katsotaan sitten kun moottoriasiat saadaan kuntoon.
4/60 Marine
Valvoja: automies560
- nelosnuhvi
- Mr. Lordi Nuffield
- Viestit: 3580
- Liittynyt: 17 Heinä 2009, 17:59
- Konekalustoani: Kalustoa moottorisahasta maansiirtokoneisiin
- Paikkakunta: Rantasalmi
Onnittelut hankinnasta ja tervetuloa foorumille muiden nuhvihöperöiden pariin
Valitettavan yleistä on nuo hitsauskorjaukset näissä vehkeissä, kun on alkanut vähän osat heilumaan niin säälimättä on kemppiä näytetty. Tosin työthän on tietysti saatava tehdyiksi kaikesta huolimatta joten jollain tavalla on pakko yrittää ymmärtää näitä korjauksiakin.. Varsinkin parikyt vuotta sitten kuulemma ei nää vanhat kopittomat ole olleet kovinkaan kummoisessa arvossaan, joten remonteissakin on varmaan säästetty näillä keinoin
Valitettavan yleistä on nuo hitsauskorjaukset näissä vehkeissä, kun on alkanut vähän osat heilumaan niin säälimättä on kemppiä näytetty. Tosin työthän on tietysti saatava tehdyiksi kaikesta huolimatta joten jollain tavalla on pakko yrittää ymmärtää näitä korjauksiakin.. Varsinkin parikyt vuotta sitten kuulemma ei nää vanhat kopittomat ole olleet kovinkaan kummoisessa arvossaan, joten remonteissakin on varmaan säästetty näillä keinoin
Vanhojen koneiden puolesta jo vuodesta 2009!
-
kolmetonnine
- Mr. Lordi Nuffield
- Viestit: 1512
- Liittynyt: 12 Elo 2012, 12:20
Putket ei montaa shillinkiä kustanna, ja jos lohko on alaolakkeistaan ehjä niin en epäröisi koittaa kunnolla hitsaamista.
Rastuhannulla oli aika hyvät ohjeet valuraudan hitsauksesta tuolla masinistien puolella, joilla kehui monen valuosan pelastuneen. Ainakin itse uskon tähän, kun seppä on päässyt oikein koneviestiin asti korjauksistaan..
Puikkoa en muista, mutta mahdollisimman hyvin paskat kaapien tavaraa pois, paineilmavingulla v:n muotoinen kolo, valu punahehkuiseksi ja sitten hitsiä perään, jälkilämmityksen kanssa. Noin se pääpiirteittäin meni..
Toki erityisesti Leylandin moottoreita on vielä markkinoilla, ja kyllä varmaan ehjän lokin jostain etsivä löytää.
Eikä tietenkään muiden merkkien koneiden istutus mahdotonta ole, mikäli tuntuu että ei täysin originaalia halua. Nuhvi on kiitollinen laitettava erillisrungon vuoksi

Rastuhannulla oli aika hyvät ohjeet valuraudan hitsauksesta tuolla masinistien puolella, joilla kehui monen valuosan pelastuneen. Ainakin itse uskon tähän, kun seppä on päässyt oikein koneviestiin asti korjauksistaan..
Puikkoa en muista, mutta mahdollisimman hyvin paskat kaapien tavaraa pois, paineilmavingulla v:n muotoinen kolo, valu punahehkuiseksi ja sitten hitsiä perään, jälkilämmityksen kanssa. Noin se pääpiirteittäin meni..
Toki erityisesti Leylandin moottoreita on vielä markkinoilla, ja kyllä varmaan ehjän lokin jostain etsivä löytää.
Eikä tietenkään muiden merkkien koneiden istutus mahdotonta ole, mikäli tuntuu että ei täysin originaalia halua. Nuhvi on kiitollinen laitettava erillisrungon vuoksi
-
kari t
- Vuoden 2012 Nuffisti
- Viestit: 5130
- Liittynyt: 02 Tammi 2008, 19:39
- NLCF r.y jäsen Nro: 19
- Paikkakunta: Pattijoki
Tervetuloa foorumille co2, oikean hankinnan olet tehnyt
Yritetään auttaa mahdollisuuksien mukaan.
95:sten sylinteriputkien halkeaminen ei ole tähän päivään nmennessä ollut yleistä, mutta nyt muutaman päivän sisälle on tullut kaksi tapausta tietooni, joten lienee yleistä
95:sten sylinterin putkia ym. haettiin tänään:
T:mi Mauri Hahto
Määtänkankaantie 146
90310 Oulu
Yhteydenotot ainoastaan puhelimella 0400-335350
Marjakankaaltakin löytyy:
http://www.konekorjaamo.fi/product_info ... 9&cPath=18" onclick="window.open(this.href);return false;
Yritetään auttaa mahdollisuuksien mukaan.
Kyseisessä paikassa on moottorin sarjanumero. Tuon sarjanumeron perusteella en osaa sanoa mistä moottorista on kyse. Syöttöpumpun puolella on mootorin valupäivä.Lohkon tasopinnassa on merkintä: 38T/ BL /D 277 ja syöttöpumpun puolella sivussa 10 10 61.
95:sten sylinteriputkien halkeaminen ei ole tähän päivään nmennessä ollut yleistä, mutta nyt muutaman päivän sisälle on tullut kaksi tapausta tietooni, joten lienee yleistä
95:sten sylinterin putkia ym. haettiin tänään:
T:mi Mauri Hahto
Määtänkankaantie 146
90310 Oulu
Yhteydenotot ainoastaan puhelimella 0400-335350
Marjakankaaltakin löytyy:
http://www.konekorjaamo.fi/product_info ... 9&cPath=18" onclick="window.open(this.href);return false;
Nuffieldit 3DL 58 ja 61. 10/42 66. Neliveto BMC 6:s koneella + KKK. 4/65 68. 3/45 69. 342 62. UNIVERSAL 1954. Pappa Tunturi vm.76. Wolsvaken POLO vm.84. Lynx 650 vm.85. Kerho pp vm. 1938
Aja millä ajat, mutta nuffilla loput !
Aja millä ajat, mutta nuffilla loput !
-
Joonas Potkonen
- Ylläpitäjä
- Viestit: 7384
- Liittynyt: 25 Maalis 2007, 01:40
- Konekalustoani: N 3DL '59, N 460 KKK '64, V 500 '69, L 245 '73 L 270 Vammas Kersantti '75, L 262QMS '79 L 2100 '79, L 472SQMS '80, V N103 HT5, Valtra N141
- NLCF r.y jäsen Nro: 001
- Paikkakunta: Ilomantsi
- Viesti:
http://www.agrilineproducts.com/partsca ... _kits.html" onclick="window.open(this.href);return false;
Siittä paksummilla putkilla:
4 x 8601 Piston, Pin & Clips
4 x 8602 Ring Set
4 x 8603 Liner, Finished
4 x 7141A O-Ring, Liner
4 x 8616 O-Ring, Liner
3 x 8617 Liner Shim 0.005 (Qty:10)
4 x 8619 Small End Bush
1 x 8620 Head Gasket Set
1 x 8623 Bottom Gasket Set
£375.00
Ohkasemmat:
4 x 8604 Piston, Pin & Clips
4 x 8605 Ring Set
4 x 8606 Liner, Finished
4 x 7141A O-Ring, Liner
4 x 8616 O-Ring, Liner
3 x 8617 Liner Shim 0.005 (Qty:10)
4 x 8619 Small End Bush
1 x 8620 Head Gasket Set
1 x 8623 Bottom Gasket Set
£325.00
Huom. Punnan kurssi on tällä hetkellä edullinen
Siittä paksummilla putkilla:
4 x 8601 Piston, Pin & Clips
4 x 8602 Ring Set
4 x 8603 Liner, Finished
4 x 7141A O-Ring, Liner
4 x 8616 O-Ring, Liner
3 x 8617 Liner Shim 0.005 (Qty:10)
4 x 8619 Small End Bush
1 x 8620 Head Gasket Set
1 x 8623 Bottom Gasket Set
£375.00
Ohkasemmat:
4 x 8604 Piston, Pin & Clips
4 x 8605 Ring Set
4 x 8606 Liner, Finished
4 x 7141A O-Ring, Liner
4 x 8616 O-Ring, Liner
3 x 8617 Liner Shim 0.005 (Qty:10)
4 x 8619 Small End Bush
1 x 8620 Head Gasket Set
1 x 8623 Bottom Gasket Set
£325.00
Huom. Punnan kurssi on tällä hetkellä edullinen
Maatilallinen Ilomantsin Kuuksenvaarasta.
-
co2
- Mini -nuhvisti
- Viestit: 7
- Liittynyt: 14 Loka 2013, 16:00
- Konekalustoani: Nuffield 460 -61
- NLCF r.y jäsen Nro: 266
- Paikkakunta: Haukipudas
Tuli tässä opeteltua valuraudan hitsaamista ihan urakalla ja täytyy sanoa että ei oo hätäisen miehen hommaa, varsinkin kun kylmänä hitsailin.
Lohkossa oli 37cm halkeama ja sain sen aika hyvin tilkittyä. Hitsauksen jälkeen pesin lohkon hyvin ja sitä tutkiessa huomasin että yhdessä sylinterissä oli sylinteriputken olakkeen vastapinnassa n.10cm halkeama.
Lohkoa on joskus koneistettu tämän sylinterin osalta sen verran että putken säätölevy oli 2mm paksu, mutta tässä sylinterissä oli ainoa ehyt sylinteriputki, eli muut 3 olivat poikki. Mikähän kumma on putket katkaissu, ja tämän yhden olakkeenkin murtanut jota on koneistettu...
Olen nyt hommannut uuden 460 lohkon ja jätän tämän "venemoottorin" odottamaan inspiraatiota..
Tässä uudessa lohkossa oli myös yhden sylinteriputken alla 2mm säätölevy, minkähän takia näitä on koneistettu? olisiko putken ja lohkon välissä syöpymisiä tms..
Lohkossa oli 37cm halkeama ja sain sen aika hyvin tilkittyä. Hitsauksen jälkeen pesin lohkon hyvin ja sitä tutkiessa huomasin että yhdessä sylinterissä oli sylinteriputken olakkeen vastapinnassa n.10cm halkeama.
Lohkoa on joskus koneistettu tämän sylinterin osalta sen verran että putken säätölevy oli 2mm paksu, mutta tässä sylinterissä oli ainoa ehyt sylinteriputki, eli muut 3 olivat poikki. Mikähän kumma on putket katkaissu, ja tämän yhden olakkeenkin murtanut jota on koneistettu...
Olen nyt hommannut uuden 460 lohkon ja jätän tämän "venemoottorin" odottamaan inspiraatiota..
Tässä uudessa lohkossa oli myös yhden sylinteriputken alla 2mm säätölevy, minkähän takia näitä on koneistettu? olisiko putken ja lohkon välissä syöpymisiä tms..
- nelosnuhvi
- Mr. Lordi Nuffield
- Viestit: 3580
- Liittynyt: 17 Heinä 2009, 17:59
- Konekalustoani: Kalustoa moottorisahasta maansiirtokoneisiin
- Paikkakunta: Rantasalmi
Itse kanssa turailin tänään valurautaan hitsiä, katkesi eräästä koneesta pakosarjan paksu valurauta laippa. Kylmästi vetelin migillä kasaan, ja ihme kyllä kesti kiristyksetkin vielä. Jatketaan "opettelua" 
Vanhojen koneiden puolesta jo vuodesta 2009!
-
Velu
Kyllähän se valun hitsaus yleensä on helppoa ja saumat lujia. Hitsaamisessa ei kyllä ole mitään erikoista. Ehkä eniten vaikuttaa, millä menetelmällä lähtee korjausta tekemään: kylmänä, kuumana vai tosi kuumana. Hitsataanko messingillä, valupuikolla vai 48:lla.
Vain pieni osa valuista on oikeaa paskarautaa, melkein kaikki on ollut valuterästä tai pallografiittia. Niitä kyllä hitsaa. Hitsasin jopa catin starttimoottorin pakkasen särkemän sylinterikannen ja sekin oli ihan kuin oilisi lattarautaa hitsannut.
Vain pieni osa valuista on oikeaa paskarautaa, melkein kaikki on ollut valuterästä tai pallografiittia. Niitä kyllä hitsaa. Hitsasin jopa catin starttimoottorin pakkasen särkemän sylinterikannen ja sekin oli ihan kuin oilisi lattarautaa hitsannut.
-
co2
- Mini -nuhvisti
- Viestit: 7
- Liittynyt: 14 Loka 2013, 16:00
- Konekalustoani: Nuffield 460 -61
- NLCF r.y jäsen Nro: 266
- Paikkakunta: Haukipudas
Ohkasemmat:
4 x 8604 Piston, Pin & Clips
4 x 8605 Ring Set
4 x 8606 Liner, Finished
4 x 7141A O-Ring, Liner
4 x 8616 O-Ring, Liner
3 x 8617 Liner Shim 0.005 (Qty:10)
4 x 8619 Small End Bush
1 x 8620 Head Gasket Set
1 x 8623 Bottom Gasket Set
£325.00
Tommonen Agrilinen setti tuli tänään postissa, vajaan viikon toimitusaika ja hintaa oli 416,40 puntaa, noin 505,00 euroa.
4 x 8604 Piston, Pin & Clips
4 x 8605 Ring Set
4 x 8606 Liner, Finished
4 x 7141A O-Ring, Liner
4 x 8616 O-Ring, Liner
3 x 8617 Liner Shim 0.005 (Qty:10)
4 x 8619 Small End Bush
1 x 8620 Head Gasket Set
1 x 8623 Bottom Gasket Set
£325.00
Tommonen Agrilinen setti tuli tänään postissa, vajaan viikon toimitusaika ja hintaa oli 416,40 puntaa, noin 505,00 euroa.



