Nuffieldin sylinterikannen pulttien voitelu/kiristysmomentti
Valvoja: automies560
-
- Vuoden Nuffisti 2013
- Viestit: 8923
- Liittynyt: 22 Huhti 2011, 20:24
- NLCF r.y jäsen Nro: 351
- Paikkakunta: Yläne
Tässä "jokamiehen" momenttiavaimen kalibroinnissa ei siis ole voitelulla merkitystä, onko öljy, CU800 vai HD49, ja ITSE MOMENTILLA EI SIIS OLE MERKITYSTÄ,
( koska emme tiedä mikä milläkin voitelulla ko. luku on ? , tapauskohtaisesti eli avaimestakin kiinni, ym monesta muusta pikkujutusta voi tulla heittoa eri tapauksissa )
Mutta tuolla tavalla jokainen voi mitata pultin venymän, ja oman avaimensa näyttämän, käyttää sitten mitä voitelua käyttääkin, jotta riittävä VOIMA PULTILLE SAADAAN.
Ainoa mikä pitää olla, on 150mm mikrometri asian mittaukseen, tai digitönärilläkin saa aika tarkan mittaustuloksen huolellisella mittaamisella.
Momentti on sitten mitä on, mutta kiristysvoima riittää vakiopataan kannenkiristykseen... Momentti voi olla voitelusta riippuen esim vaikka haarukassa 70-140Nm, mutta ITSE KIRISTYSVOIMA ON SILTI SAMA
( koska emme tiedä mikä milläkin voitelulla ko. luku on ? , tapauskohtaisesti eli avaimestakin kiinni, ym monesta muusta pikkujutusta voi tulla heittoa eri tapauksissa )
Mutta tuolla tavalla jokainen voi mitata pultin venymän, ja oman avaimensa näyttämän, käyttää sitten mitä voitelua käyttääkin, jotta riittävä VOIMA PULTILLE SAADAAN.
Ainoa mikä pitää olla, on 150mm mikrometri asian mittaukseen, tai digitönärilläkin saa aika tarkan mittaustuloksen huolellisella mittaamisella.
Momentti on sitten mitä on, mutta kiristysvoima riittää vakiopataan kannenkiristykseen... Momentti voi olla voitelusta riippuen esim vaikka haarukassa 70-140Nm, mutta ITSE KIRISTYSVOIMA ON SILTI SAMA
A-C TL20D -60,Detroit Diesel 6-71-65 ,460+KKK-62, 460T-64,DL3-61,proj DM4-54 ,sekasikiö-61,Ley-384 kartano-72, omavalm sarvitratori-5?,Lawn Boy LT-12 -90, Scoopmobilet, model HP -53, H -5? HPD -70 ,Gutbrod 5hp -61,BroomWade WR250-68
-
- Vuoden Nuhvisti 2013
- Viestit: 1280
- Liittynyt: 17 Elo 2012, 14:53
- Konekalustoani: Nuffield 4/65
- NLCF r.y jäsen Nro: 408
Näin se juuri menee. Mutta nyt tehtyjen vertailutestien perusteella voi sanoa, että HD 49:llä saa 1,5 kertaa enemmän voimaa samalla momentilla öljyyn verrattuna.
Ohessa mittaustuloksia.
Nm.............HD 49.......CU-800.......Öljy.......Kuivana
40.............2,03..........1,43..........1,19........0,87
50.............2,65..........1,89..........1,68........1,08
60.............3,18..........2,41..........2,06........1,85
70.............3,81..........2,86..........2,55........1,85
75.............4,16
80.............4,40..........3,35..........2,97........2,48
85.............4,71
90.............5,03..........3,81..........3,35........2,48
100............5,59
105............5,76
120............6,88
135.,........................................4,99
Voimat ovat tonneja yo taulukossa. Öljyllä 135 Nm saadaan n 5 tonnia ja HD 49:llä saadaan sama voima 90 Nm momentilla. Yli 120:n ei HD 49:llä pidä mennä vetämään alkuperäistä pulttia! Ja 75 Nm riittää 4 tonnin kireyteen, jolla voisi katsoa, kestääkö kannentiiviste.
Kuivana pultti ei kiristy 10 Nm välein ja siksi tuolla on eri momenteilla samoja lukemia.
Ei näköjään tuo taulukko pysy ojennuksessa (4,99 ton on öljyvoitelun tuottama voima). Taulukko on kyllä tässä kirjoitusvaiheessa ok, mutta tiivistyy lähetettynä. Kokeillaan korjata jollakin pielavetisellä konstilla.
Ohessa mittaustuloksia.
Nm.............HD 49.......CU-800.......Öljy.......Kuivana
40.............2,03..........1,43..........1,19........0,87
50.............2,65..........1,89..........1,68........1,08
60.............3,18..........2,41..........2,06........1,85
70.............3,81..........2,86..........2,55........1,85
75.............4,16
80.............4,40..........3,35..........2,97........2,48
85.............4,71
90.............5,03..........3,81..........3,35........2,48
100............5,59
105............5,76
120............6,88
135.,........................................4,99
Voimat ovat tonneja yo taulukossa. Öljyllä 135 Nm saadaan n 5 tonnia ja HD 49:llä saadaan sama voima 90 Nm momentilla. Yli 120:n ei HD 49:llä pidä mennä vetämään alkuperäistä pulttia! Ja 75 Nm riittää 4 tonnin kireyteen, jolla voisi katsoa, kestääkö kannentiiviste.
Kuivana pultti ei kiristy 10 Nm välein ja siksi tuolla on eri momenteilla samoja lukemia.
Ei näköjään tuo taulukko pysy ojennuksessa (4,99 ton on öljyvoitelun tuottama voima). Taulukko on kyllä tässä kirjoitusvaiheessa ok, mutta tiivistyy lähetettynä. Kokeillaan korjata jollakin pielavetisellä konstilla.
-
- Vuoden Nuhvisti 2013
- Viestit: 1280
- Liittynyt: 17 Elo 2012, 14:53
- Konekalustoani: Nuffield 4/65
- NLCF r.y jäsen Nro: 408
Kokeilin pultin kannan kitkamomenttia seuraavasti. Ensin hydraulisesti 5 tonnin kiristys pultille ja sitten pyörimismomentin mittaus. Karkaistua aluslevyä vasten ilman voitelua 60 Nm. Sitten sama uudelleen HD 49:llä. Nyt momentti oli 34 Nm. Pultti oli fosfatoitu ja se hieman tasoittaa eroa eli vähentää kitkaa voitelemattomana. Ilman fosfatointia momentin mittaus on vaikeaa, koska pultti ei pyöri tasaisesti, vaan nykimällä.
Tämä on nopea testi verrata eri voiteluaineiden kitkavaikutuksia. Yksi aine on tulossa vielä testiin ja sitten ne on minun osaltani vertailtu.
Pultin toinen pää oli painekuulalaakeriin tuettuna ja pääsi pyörimään lähes kitkattomasti ja sen osuus oli kummassakin tapauksessa sama.
Tämä on nopea testi verrata eri voiteluaineiden kitkavaikutuksia. Yksi aine on tulossa vielä testiin ja sitten ne on minun osaltani vertailtu.
Pultin toinen pää oli painekuulalaakeriin tuettuna ja pääsi pyörimään lähes kitkattomasti ja sen osuus oli kummassakin tapauksessa sama.
-
- Vuoden Nuffisti 2013
- Viestit: 8923
- Liittynyt: 22 Huhti 2011, 20:24
- NLCF r.y jäsen Nro: 351
- Paikkakunta: Yläne
Tuostahan tulee karkeasti likimain pyöreet 50% eroa voitelemattoman kannan ja HD49 voidellun eroksi (eduksi)
( huomioiden tässä siis vielä pultin pintakäsittelyn, joka siis parantaa voitelemattoman tulosta positiiviseen suuntaan )
( huomioiden tässä siis vielä pultin pintakäsittelyn, joka siis parantaa voitelemattoman tulosta positiiviseen suuntaan )
A-C TL20D -60,Detroit Diesel 6-71-65 ,460+KKK-62, 460T-64,DL3-61,proj DM4-54 ,sekasikiö-61,Ley-384 kartano-72, omavalm sarvitratori-5?,Lawn Boy LT-12 -90, Scoopmobilet, model HP -53, H -5? HPD -70 ,Gutbrod 5hp -61,BroomWade WR250-68
-
- Vuoden Nuffisti 2013
- Viestit: 8923
- Liittynyt: 22 Huhti 2011, 20:24
- NLCF r.y jäsen Nro: 351
- Paikkakunta: Yläne
Oikein tuokin on, eli 1,76 kertainen voitelemattomana HD voiteluun verrattuna,lisenssi kirjoitti:Ettei vaan olisi 76 % kitka suurempi voitelemattomana eli 1,76 kertainen.
mutta toisinpäin laskien voitelematon -> HD = 56,6% (+pultinpinnoitteen vaikutus voitelemattomassa normipulttiin, ~5% ? )
A-C TL20D -60,Detroit Diesel 6-71-65 ,460+KKK-62, 460T-64,DL3-61,proj DM4-54 ,sekasikiö-61,Ley-384 kartano-72, omavalm sarvitratori-5?,Lawn Boy LT-12 -90, Scoopmobilet, model HP -53, H -5? HPD -70 ,Gutbrod 5hp -61,BroomWade WR250-68
-
- Vuoden Nuhvisti 2013
- Viestit: 1280
- Liittynyt: 17 Elo 2012, 14:53
- Konekalustoani: Nuffield 4/65
- NLCF r.y jäsen Nro: 408
Tää on mainosmiesten kikka puhua prosenteista Mieluummin ilmoitetaan niin päin, että on suurempi luku.
Tuolla aikaisemmin oli kuivana tilanne, missä ei ollut fosfatointia. Sitä ei pystynyt kiristämään lainkaan momenttianturilla, koska nykinä ja narina oli niin kovaa (lepo- ja liikekitkan ero raju). Mutta fosfatoituna pystyy kiristämään.
Toisaalta olisi se aika mukava päästä 100 %:n muutokseen kitkassa. Vielä on pienet mahdollisuudet...
Niistä kierteen murtokokeista. Aineiden paremmuusjärjestys oli seuraava: GJS 600 (piti olla 500), GJL300 (piti olla 350), GJS 400, Automaattiteräs, Nuhvin lohko, Voortin lohko, GJL 150 (piti olla 250).
Nyt GJL 300, GJS 400, AutomaattiFe ja Nuhvin lohko ovat lähellä toisiaan. Jusapen mittaukset 230 Nm, 220 Nm, (Automaatista 8 mm liitospituuden tulos ja siitä skaalattuna pitemmäksi) n 210 Nm, Nuhvin lohko 200 Nm (toinen tulos 220?). Vedin nämä aineet hydraulisesti, Nuhvin lohkoa lukuunottamatta, ja tulokset olivat samassa järjestyksessä ja hyvin lähellä toisiaan.
Voortin lohko n 150-160 Nm ja GJL 150 n 140 Nm.
Tuolla aikaisemmin oli kuivana tilanne, missä ei ollut fosfatointia. Sitä ei pystynyt kiristämään lainkaan momenttianturilla, koska nykinä ja narina oli niin kovaa (lepo- ja liikekitkan ero raju). Mutta fosfatoituna pystyy kiristämään.
Toisaalta olisi se aika mukava päästä 100 %:n muutokseen kitkassa. Vielä on pienet mahdollisuudet...
Niistä kierteen murtokokeista. Aineiden paremmuusjärjestys oli seuraava: GJS 600 (piti olla 500), GJL300 (piti olla 350), GJS 400, Automaattiteräs, Nuhvin lohko, Voortin lohko, GJL 150 (piti olla 250).
Nyt GJL 300, GJS 400, AutomaattiFe ja Nuhvin lohko ovat lähellä toisiaan. Jusapen mittaukset 230 Nm, 220 Nm, (Automaatista 8 mm liitospituuden tulos ja siitä skaalattuna pitemmäksi) n 210 Nm, Nuhvin lohko 200 Nm (toinen tulos 220?). Vedin nämä aineet hydraulisesti, Nuhvin lohkoa lukuunottamatta, ja tulokset olivat samassa järjestyksessä ja hyvin lähellä toisiaan.
Voortin lohko n 150-160 Nm ja GJL 150 n 140 Nm.
-
- Vuoden Nuhvisti 2013
- Viestit: 1280
- Liittynyt: 17 Elo 2012, 14:53
- Konekalustoani: Nuffield 4/65
- NLCF r.y jäsen Nro: 408
Juttu alkaa lähestyä loppuaan. Nuhvin lohkon suhteen tehdyt lujuustestit (pulttikokeet) ovat mielestäni osoittaneet, että lohko kestää lujemmat 14.9 pultit kaikissa suhteissa.
Verrokkivalurautana oli GJL 350 näyte. Se osoittautui testeissä GJL 300:ksi ja jusapen pulttitesti näytti melko tarkasti samaa kuin vetokokeet ja hydrauliset kierteen murtokokeet.
Nuhvin valu oli hieman heikompaa kuin tuo yo näyte, mutta se täyttää reilusti GJL 250:lle asetettavat vaatimukset. Sen kannenpultteja varten olevien kierteiden lujuus on lähes sama kuin automaattiteräksellä.
Siksi sinänsä ei tarvita mitään lisätestejä, mutta saa nähdä toteuttaako jusape vielä lohkon sylinteriputken olakkeen murtamisen...
Loppuraporttikin on viimeistelyä vaille valmis. Teen vielä momenttiavaimen kalibroinnin, yhden voiteluaineen testin (yrityksenä saavuttaa 100 % parannus kitkan vähentämisessä) ja ehkä jotain muuta, mutta kyllä se alkaa tässä olla.
Verrokkivalurautana oli GJL 350 näyte. Se osoittautui testeissä GJL 300:ksi ja jusapen pulttitesti näytti melko tarkasti samaa kuin vetokokeet ja hydrauliset kierteen murtokokeet.
Nuhvin valu oli hieman heikompaa kuin tuo yo näyte, mutta se täyttää reilusti GJL 250:lle asetettavat vaatimukset. Sen kannenpultteja varten olevien kierteiden lujuus on lähes sama kuin automaattiteräksellä.
Siksi sinänsä ei tarvita mitään lisätestejä, mutta saa nähdä toteuttaako jusape vielä lohkon sylinteriputken olakkeen murtamisen...
Loppuraporttikin on viimeistelyä vaille valmis. Teen vielä momenttiavaimen kalibroinnin, yhden voiteluaineen testin (yrityksenä saavuttaa 100 % parannus kitkan vähentämisessä) ja ehkä jotain muuta, mutta kyllä se alkaa tässä olla.
-
- Vuoden Nuffisti 2013
- Viestit: 8923
- Liittynyt: 22 Huhti 2011, 20:24
- NLCF r.y jäsen Nro: 351
- Paikkakunta: Yläne
Kyllä se olisi tarkoitus tehdä, nyt sitten ensviikolla.
Tää viikko sitten kun meni kuten meni, ja monet suunnitelmat muuttuivat, mitä piti tehdä suunnitelmien mukaan, ja mitä lopulta teki sitten.....
Koitan tänään venymämittauksella katsoa sillä (kalibrointi)pultilla oman avaimen näyttämän (momentin) .
Tämänkin päivän suunnitelmat meni osin mietintään eilen illalla, kun yks homma nyt tökkäsi erikoisavaimen puutteeseen.....
Ja sitä yhtä palikkaa odottelen, koskas se tulee postissa.....
Tää viikko sitten kun meni kuten meni, ja monet suunnitelmat muuttuivat, mitä piti tehdä suunnitelmien mukaan, ja mitä lopulta teki sitten.....
Koitan tänään venymämittauksella katsoa sillä (kalibrointi)pultilla oman avaimen näyttämän (momentin) .
Tämänkin päivän suunnitelmat meni osin mietintään eilen illalla, kun yks homma nyt tökkäsi erikoisavaimen puutteeseen.....
Ja sitä yhtä palikkaa odottelen, koskas se tulee postissa.....
A-C TL20D -60,Detroit Diesel 6-71-65 ,460+KKK-62, 460T-64,DL3-61,proj DM4-54 ,sekasikiö-61,Ley-384 kartano-72, omavalm sarvitratori-5?,Lawn Boy LT-12 -90, Scoopmobilet, model HP -53, H -5? HPD -70 ,Gutbrod 5hp -61,BroomWade WR250-68
-
- Vuoden Nuffisti 2013
- Viestit: 8923
- Liittynyt: 22 Huhti 2011, 20:24
- NLCF r.y jäsen Nro: 351
- Paikkakunta: Yläne
Juups.... Sitkeen teipin sisässä oli joo.....
Testasin avainta, öljyllä voideltuna (mix-sekoitus öljykannujen valuma-altaasta olevaa öljyseosta, "tippaöljyä" , epämääräinen sekoitus hydeä, m-ö ja ATF öljyjä, hieman ehkä seassa vaihteistoakin, mut olematon määrä )
Eli öljy ei ehkä aivan niin liukastavaa ollut kuin puhdas moottoriöljy.
130Nm ja 0,24mm ja HD49 voitelulla 90Nm n. 0,23-0,24 ja 120Nm 0,31-0,32mm venymää, digitönärillä mitattuna....
Testasin avainta, öljyllä voideltuna (mix-sekoitus öljykannujen valuma-altaasta olevaa öljyseosta, "tippaöljyä" , epämääräinen sekoitus hydeä, m-ö ja ATF öljyjä, hieman ehkä seassa vaihteistoakin, mut olematon määrä )
Eli öljy ei ehkä aivan niin liukastavaa ollut kuin puhdas moottoriöljy.
130Nm ja 0,24mm ja HD49 voitelulla 90Nm n. 0,23-0,24 ja 120Nm 0,31-0,32mm venymää, digitönärillä mitattuna....
A-C TL20D -60,Detroit Diesel 6-71-65 ,460+KKK-62, 460T-64,DL3-61,proj DM4-54 ,sekasikiö-61,Ley-384 kartano-72, omavalm sarvitratori-5?,Lawn Boy LT-12 -90, Scoopmobilet, model HP -53, H -5? HPD -70 ,Gutbrod 5hp -61,BroomWade WR250-68
-
- Vuoden Nuhvisti 2013
- Viestit: 1280
- Liittynyt: 17 Elo 2012, 14:53
- Konekalustoani: Nuffield 4/65
- NLCF r.y jäsen Nro: 408
Aikalailla on samoja tuloksia venymissä. Kyllä HD 49 toimii ja se sinun avaimesi myöskin. Aivan nk karvan saattaa näyttää avain isoa lukemaa. Puhutaan venymässä 0,01 millistä...
Olen jo sivulla 88 raportin puhtaaksikirjoituksessa. Vaikka kuinka karsisi, niin kyllä saattaa mennä yli 100 sivun. Niin kova traivi on päällä
Olen jo sivulla 88 raportin puhtaaksikirjoituksessa. Vaikka kuinka karsisi, niin kyllä saattaa mennä yli 100 sivun. Niin kova traivi on päällä
-
- Vuoden Nuffisti 2013
- Viestit: 8923
- Liittynyt: 22 Huhti 2011, 20:24
- NLCF r.y jäsen Nro: 351
- Paikkakunta: Yläne
No huh.....
Siinä sitä lukemista sitten on joillekkin.....
Siinä sitä lukemista sitten on joillekkin.....
A-C TL20D -60,Detroit Diesel 6-71-65 ,460+KKK-62, 460T-64,DL3-61,proj DM4-54 ,sekasikiö-61,Ley-384 kartano-72, omavalm sarvitratori-5?,Lawn Boy LT-12 -90, Scoopmobilet, model HP -53, H -5? HPD -70 ,Gutbrod 5hp -61,BroomWade WR250-68
-
- Vuoden Nuffisti 2013
- Viestit: 8923
- Liittynyt: 22 Huhti 2011, 20:24
- NLCF r.y jäsen Nro: 351
- Paikkakunta: Yläne
Nyt muistin ottaa muistilapun pajalta mukaan...
Tuosta momenttitestistä pultilla
HD49sin lukemat oli kutakuinkin tuollaiset:
70Nm = ~ 0,17mm
80Nm = ~ 0,20
90Nm = ~ 0,24
110Nm = ~ 0,28
120Nm = ~ 0,31-0,32mm venymää pultissa
Ja kiersin vain kerran, parempi varmuus/tarkkuus olisi, jos olisi toiston tehnyt jokaisella momentilla.
( niin, ja siitä sorvin vanhasta lootaöljystä, on vesi alkanut erottumaan, ehkä jo puol kaffekupillista erottuneena )
Tuosta momenttitestistä pultilla
HD49sin lukemat oli kutakuinkin tuollaiset:
70Nm = ~ 0,17mm
80Nm = ~ 0,20
90Nm = ~ 0,24
110Nm = ~ 0,28
120Nm = ~ 0,31-0,32mm venymää pultissa
Ja kiersin vain kerran, parempi varmuus/tarkkuus olisi, jos olisi toiston tehnyt jokaisella momentilla.
( niin, ja siitä sorvin vanhasta lootaöljystä, on vesi alkanut erottumaan, ehkä jo puol kaffekupillista erottuneena )
A-C TL20D -60,Detroit Diesel 6-71-65 ,460+KKK-62, 460T-64,DL3-61,proj DM4-54 ,sekasikiö-61,Ley-384 kartano-72, omavalm sarvitratori-5?,Lawn Boy LT-12 -90, Scoopmobilet, model HP -53, H -5? HPD -70 ,Gutbrod 5hp -61,BroomWade WR250-68
-
- Vuoden Nuhvisti 2013
- Viestit: 1280
- Liittynyt: 17 Elo 2012, 14:53
- Konekalustoani: Nuffield 4/65
- NLCF r.y jäsen Nro: 408
Oli syytä vaihtaa nuo emulsiot....
Sisäkierteiden teossa tapin toleranssin lisäksi ykkösasioita on valita kierreprosentti. Siis kierteen korkeuden prosentti teoreettisen täydellisestä korkeudesta.
Eri taulukoissa ilmoitetut esireiät antavat 75% kierteen. Kierretapin momentin ja keston tähden prosenttia on hyvä pienentää. Suositeltavaa on käyttää 60...70 % kierrettä. Lujuus ei juurikaan huonone ja tappi toimii hienosti.
Monissa tapauksissa jopa 50 % kierre riittää. Esim M6 kierteelle 5,2 mm reikä.
Poikkeuksena ovat valurauta ja ohuet seinämät. Niihin tehdään 75 % kierre. Ohuella tarkoitetaan 3 * kierteen nousu tai vähemmän seinämää.
Sopivan porakoon voi käydä itse laskemassa Tap Drill Calculatorilla. Niitä on melkein kaikilla poravalmistajilla netitisivuillaan ilmaisesti käytettävissä. Sinne vaan syöttää kierteen tiedot ja haluamansa %:n, niin saa tuloksena poran halkaisijan.
Sisäkierteiden teossa tapin toleranssin lisäksi ykkösasioita on valita kierreprosentti. Siis kierteen korkeuden prosentti teoreettisen täydellisestä korkeudesta.
Eri taulukoissa ilmoitetut esireiät antavat 75% kierteen. Kierretapin momentin ja keston tähden prosenttia on hyvä pienentää. Suositeltavaa on käyttää 60...70 % kierrettä. Lujuus ei juurikaan huonone ja tappi toimii hienosti.
Monissa tapauksissa jopa 50 % kierre riittää. Esim M6 kierteelle 5,2 mm reikä.
Poikkeuksena ovat valurauta ja ohuet seinämät. Niihin tehdään 75 % kierre. Ohuella tarkoitetaan 3 * kierteen nousu tai vähemmän seinämää.
Sopivan porakoon voi käydä itse laskemassa Tap Drill Calculatorilla. Niitä on melkein kaikilla poravalmistajilla netitisivuillaan ilmaisesti käytettävissä. Sinne vaan syöttää kierteen tiedot ja haluamansa %:n, niin saa tuloksena poran halkaisijan.