Universal nelonen
Valvoja: automies560
-
Jake82
- Kylmäkoskelainen
- Viestit: 93
- Liittynyt: 09 Loka 2012, 10:17
- Konekalustoani: Nuffiel universal Four vm.1960
Eli säädin pumppua jakopäästä yhdellä hampaalla ja laitoin kasaan. Käynti muuteen nyt ok mutta kalkattaa ihan hirviästi.
Noh purin uusiksi jakopään ja huomasin että öljy on ihan hileistä. Eli meneekö tämä paska nyt uusiksi vai mikä helvetti siellä kalkattaa noin. Voisiko olla kytkin kun kuitenkin joudin kohottaan koneen etupäätä että jakopään sai purettua. Vai onko joku laakeri lähtenyt pyöriin väärästä välistä vai mikä helvetti siellä nyt kalkattaa.. Ei yksin kertaisesti riitä enään hermot saatikka talous tehä uutta remonttia tohon paskaan. Myyn romuksi kohta.
Noh purin uusiksi jakopään ja huomasin että öljy on ihan hileistä. Eli meneekö tämä paska nyt uusiksi vai mikä helvetti siellä kalkattaa noin. Voisiko olla kytkin kun kuitenkin joudin kohottaan koneen etupäätä että jakopään sai purettua. Vai onko joku laakeri lähtenyt pyöriin väärästä välistä vai mikä helvetti siellä nyt kalkattaa.. Ei yksin kertaisesti riitä enään hermot saatikka talous tehä uutta remonttia tohon paskaan. Myyn romuksi kohta.
-
kolmetonnine
- Mr. Lordi Nuffield
- Viestit: 1512
- Liittynyt: 12 Elo 2012, 12:20
Se on.. Samanlaisia tuntemuksia välillä itselläkin..
Siis moottorin öljyissä on metallihilettä? Laakerivikaan vaikutttaisi.. Tässähän oli koneistettu kampura ja uudet laakerit? 
-
Jake82
- Kylmäkoskelainen
- Viestit: 93
- Liittynyt: 09 Loka 2012, 10:17
- Konekalustoani: Nuffiel universal Four vm.1960
Joo koneistettu kampura on ja uudet laakerit. Eikähän nekään ihan ollu ilmaisia
Kai se pitää alkaa ottaa öljypohja pois ja sieltä ekaksi kattua kiertokangen laakerit läpi. Kuhan vain ei ois menny laakeripinnat paskaksi jo nyt. sit saa kyllä mennä romuksi. Kuitenkin toi kalkatus viittais kiertokangen laakereihin. Vai mitä on porukka mieltä.
-
kolmetonnine
- Mr. Lordi Nuffield
- Viestit: 1512
- Liittynyt: 12 Elo 2012, 12:20
En nyt ihan heti uskoisi että aivan tuoreet liuskat korkkaisi kiinni, jollei toki laakeripukeissa ole oikein pahoja naarmuja tai sitten liuskat pyörineet jostain syystä ympäri pesässään.
Älä vielä luovu toivosta, tai vaikka olisikin jotain peruuttamatonta tapahtunut niin kyllä osina näistä eroon pääsee helposti..
Älä vielä luovu toivosta, tai vaikka olisikin jotain peruuttamatonta tapahtunut niin kyllä osina näistä eroon pääsee helposti..
-
kari t
- Vuoden 2012 Nuffisti
- Viestit: 5129
- Liittynyt: 02 Tammi 2008, 19:39
- NLCF r.y jäsen Nro: 19
- Paikkakunta: Pattijoki
Ettei vain ollut jotain häikkää, tukosta öljynkierrdssaJake82 kirjoitti: Mitenhän se tuo öljynpaine lie ku ennen remppaa se oli 3 kylmänä ja lämmetessä ja kaasuttaessa nousi 6:een mut nyt rempan jälkee näyttää olevan siinä 3:ssa tai ainakaan vielä ei ole noussut siitä. Oisko sitten etä pitäisi käydä ajamassa.
Nelosessahan on huomattavasti alhaisemmat öljynpaineet (0,7 kg/ cm2), 10:stä lb,/sg.in - (2,46 kg/sm2), 35:teen lb./sg.in.
Nuffieldit 3DL 58 ja 61. 10/42 66. Neliveto BMC 6:s koneella + KKK. 4/65 68. 3/45 69. 342 62. UNIVERSAL 1954. Pappa Tunturi vm.76. Wolsvaken POLO vm.84. Lynx 650 vm.85. Kerho pp vm. 1938
Aja millä ajat, mutta nuffilla loput !
Aja millä ajat, mutta nuffilla loput !
-
Jake82
- Kylmäkoskelainen
- Viestit: 93
- Liittynyt: 09 Loka 2012, 10:17
- Konekalustoani: Nuffiel universal Four vm.1960
Niin siellä kait se vika lie on ollu tai on. Mää kyllä ne öljykanavat paineilmalla puhalsin auki mut oisko sitten joku paikka jäny tukkoon. Mut kierokangista mää nyt aloitan tutkimisen ku vain ois aikaa. Siihen malliin kalkattaa kyllä ettei kuulosta runkolaakeri vialta. Alussa ne paineet ei noussu ku siihen 3:een mut nyt myöhemmin mitä oon käyttänyt niin on noussu enemmän. Tänään en ehtiny öljynpaineita seuraan ku tuli kiire sammuttaa. Mut ennen remppaa nousu kylmänä siihen kolmeen ja kaasuttaessa kuuteen. Sitä vain mietin että millä mää puhdistan sen koneen kun siinä öljyssä on sitä hilettä. Vai vaihanko vain tarpeeksi usein öljyt? Kun nyt eka paikallistan vian.
-
NuffiPekka
- Nuhvitietäjä
- Viestit: 407
- Liittynyt: 08 Touko 2011, 13:42
- Konekalustoani: Nuffield 3 DL -59, Nuffield 4 DM KKK -60, Nuffield 460 -63, Nuffield 460 Riuku-Vammas -63, koesarjan n:o 54 Valmet 15, Belarus 420 -77,Belarus MTZ 50 -69
- NLCF r.y jäsen Nro: 218
- Paikkakunta: Perho
Kokeilitko mahdollista väljyyttä/tiukkuutta kasatessa. Nuo koneistetut akselit/uudet liuskat on syytä kokeilla noilla litistymäliuskoilla runkolaakerien osalta ja vähintäänkin käsin kokeilemalla kiertokanget joka kaulan kiristämisen jälkeen. Koneistamon työhön/uusiin liuskoihin ei saa sokeasti luottaa. Velipojan kolmosnuffin koneremppa epäonnistui myös pari vuotta takaperin ja syynä liian väljiksi hiotut kaulat. Kaikkien taiteen sääntöjen mukaan kokosimme juuri ammattityöhön luottaen koneen ja tuloksena alle puolen kilon paineet parhaimmillaan kylmänä! Meni luottamus ns. ammattiosaamiseen. Uudelleenhionnan ja (taas) uusien liuskojen jälkeen homma ok ja paineet kuin pitääkin. Vastaavasti sovite saattaa olla liian tiukkakin. Kokeilitko pyörikö kampiakseli käsivoimin uusilla liuskoilla kiristettynä, pitää nimittäin pyöriä jos välykset asialliset. Jos ei pyöri käsivoimin, rupeaa leikkaamaan heti kun öljykalvo ei "mahdu" väliin. 
Vähän päivässä - eikä viikossakaa palijo mittää...
-
Jake82
- Kylmäkoskelainen
- Viestit: 93
- Liittynyt: 09 Loka 2012, 10:17
- Konekalustoani: Nuffiel universal Four vm.1960
Noita litistysliuskoja mulla ei ollut käytössä mut muuten kyllä kokeilin joka välissä tiukkutta. Hyvin pyöri käsin kun olin alakerran kasannut. Ei ahistanut olleskaan. Ohuen vaseliinin kanssa kasasin kaikki laakerit. Ja vaseliini on oikeassa välissä. Viikonloppuna tai ehkä jo perjantaina joudan taas keskittyyn nuhviin, jos siis on enään minkäälaista kiinnostusta sitä kohtaan. Tympii vain kun tänään oisin saanut sen ajoon mut aina mun hommat menee vituksi. Siihen on jo jotenkin oppinut. Mut päähän se ottaa joka kerta. Kauhia tarve vain ois nuhville just nyt. Ennen kuin maat jäätyy ja tulee lumi. Saati sitten kun lumi tulee.
Aina menee näin teki mitä hyvänsä. Vaimokin jo oppinut että mun hommat kusee aina 
Vaikka tarkasti teen kaiken. Ei oo siitä kiinni.
Vaikka tarkasti teen kaiken. Ei oo siitä kiinni.
-
anglia67
- Mr. Lordi Nuffield
- Viestit: 1279
- Liittynyt: 25 Maalis 2007, 20:05
- Konekalustoani: K-650 sivuvaunupyörä -64,DeSoto diplomat 1957 (360/904)
- Paikkakunta: Elimäki (Kouvola)
Kyllä sitä itse kullakin on välillä "elin otsassa" kun hommat ei mene niinkuin pitäisi.Onneksi nämä koneet on kuitenkin vain kasa rautaa johon ei kannata kiintyä
.Mutta sitten itse asiaan.Ei siellä moottorissa välttämättä mitään peruuttamatonta tuhoa ole tullut jos kone on sammutettu ajoissa.Ei muuta kun motti auki jos intoa vielä riittää 
Hattu päähän ja hyvästi!
-
NuffiPekka
- Nuhvitietäjä
- Viestit: 407
- Liittynyt: 08 Touko 2011, 13:42
- Konekalustoani: Nuffield 3 DL -59, Nuffield 4 DM KKK -60, Nuffield 460 -63, Nuffield 460 Riuku-Vammas -63, koesarjan n:o 54 Valmet 15, Belarus 420 -77,Belarus MTZ 50 -69
- NLCF r.y jäsen Nro: 218
- Paikkakunta: Perho
Enpähän minäkään moittia enkä arvostella tarkoittanut yllä olevalla kirjoituksellani. Juttuasi lukiessa muistin vain oman/velipojan epäonnisen laakerirempan ja vain niinkuin vihjeeksi ja opastukseksi kirjoittelin. Ajattelen vain että monikin kone kasataan ja vedetään momenttiin enempiä miettimättä ja jälkeenpäin ihmetellään jos ei kaikki olekaan niinkuin pitäisi. Olet aivan oikein pyöritellyt akselia joka välissä ja jos se on hyvin pyörinyt niin en minäkään kyllä usko että vielä mitään vakavampaa siellä on tapahtunut jos et ole konetta kauan käyttänyt. Pohja auki niin parhaimmillaan hetikin voi nähdä tai käsin kokeilemalla saada tuntuma mistä metalli on peräisin. Ei muuta kuin vielä vain intoa ja tsemppiä viedä remppa tyydyttävään päätökseen. Kannustava vaimo on muuten masinistin parhaita taustavoimia. 
Vähän päivässä - eikä viikossakaa palijo mittää...
-
Jake82
- Kylmäkoskelainen
- Viestit: 93
- Liittynyt: 09 Loka 2012, 10:17
- Konekalustoani: Nuffiel universal Four vm.1960
Niin no en minä ole kenenkään kirjoituksista huonoa tykänny
Lähinnä kiitollinen olen kun neuvoja tulee. Nuita koneremppoja ei ole kauhian montaa tullut tehtyä. Ei ainakaan niin paljoa että ois varmuus tullut niihin hommiin. Muut rempat menee autoihinkin jo suht rutiinilla mut kone rempat on aina sellaisia jotka mietityttää. Toki nää traktorit on outoja remppojen suhteen kun ei niihin mitä munkin nuoruudessa on ollut niin ole tarvinnut paljon remppoja tehä. 361 valmetti mikä löytyy velipojan hoivista vieläkin ja sitten oli 585 Intikka. Molemmat tautisen varmoja pelejä ja kun ne aina on ajallaan huollettukkin.
Toki oon koneremppoja tehnyt pariin henkilöautoon ja maasturiin ja kone svamppeja useita. Ja mikä näissä vanhoissa peleissä on parasta ja muutenkin dieseleissä niin tuo tekniikan yksinkertaisuus. Ei ole mitään ylimääräisiä härveleitä.
Mutta se ainainen rahan meno sehän se on ku harmittaa eniten. Ei se aika mikä on mennyt turhaan vaan raha. Kuitenkin iso velka päällä ja perhe elätettävänä niin ei yksinkertaisesti ois yhtään ylimääräistä rahaa laittaa epäonnistuineisiin remonteihin. Tähänkin remppaan keräsin rahaa 4kk ajan ja nyt menee uusiksi ainakin osittain niin ottaahan se päähän.
Mut iso kiitos neuvoista ja jospa siellä ei kovin pahaa vikaa ole tullut. Muuten ostan naapurilta Mersun koneen ja laitain sen nuhviin.
Toki oon koneremppoja tehnyt pariin henkilöautoon ja maasturiin ja kone svamppeja useita. Ja mikä näissä vanhoissa peleissä on parasta ja muutenkin dieseleissä niin tuo tekniikan yksinkertaisuus. Ei ole mitään ylimääräisiä härveleitä.
Mutta se ainainen rahan meno sehän se on ku harmittaa eniten. Ei se aika mikä on mennyt turhaan vaan raha. Kuitenkin iso velka päällä ja perhe elätettävänä niin ei yksinkertaisesti ois yhtään ylimääräistä rahaa laittaa epäonnistuineisiin remonteihin. Tähänkin remppaan keräsin rahaa 4kk ajan ja nyt menee uusiksi ainakin osittain niin ottaahan se päähän.
Mut iso kiitos neuvoista ja jospa siellä ei kovin pahaa vikaa ole tullut. Muuten ostan naapurilta Mersun koneen ja laitain sen nuhviin.
-
Jake82
- Kylmäkoskelainen
- Viestit: 93
- Liittynyt: 09 Loka 2012, 10:17
- Konekalustoani: Nuffiel universal Four vm.1960
Noniin nyt otin öljypohjan pois ja siinä kolmospytyn kierokangen laakeria jo kattelin. Eka niitä heiluttelin ja sivuttain niissä on pikku välys mutta niin kai lie pitääkin olla. Eka ei tuntunut muuten välystä. Siinä liuskassa pikku naarmua oli mutta ei mitään kamalaa. Pitäis vain kaveri olla jo pyörittäis konetta niin vois ite tunnustella niitä välyksiä. Ainakaan ykkösessä ei tunnu välystä ja 2 ja 3 on nyt auki ja 4:sta en vielä ehtiny kokeileen. Mut kolmosen ku laitoin takas ja räikällä kireelle mutta ei momenttiin niin tuntuu selvä välys. Pitää sillä liuskalla kattua ne nyt. Runkolaakereissa ei tunnu mitään.
-
Jake82
- Kylmäkoskelainen
- Viestit: 93
- Liittynyt: 09 Loka 2012, 10:17
- Konekalustoani: Nuffiel universal Four vm.1960
Joo o. Elikkäs kiertokankien laakereissa ei näy mitään ihmeellistä, paria naarmua lukuunottamatta. Mut mun kouraan ja silmään myös näyttää ja tuntuu kolmosen laakerissa klappi mitä muissa ei tunnu. Ja sitten runkolaakereita ehin pari pukkia kattua niin toisessa oli pari naarmua mutta toisessa mikä on neljäs pukki niin on selvästi "kiillottunut" kohta. Kuin laakeri olisi siitä kohtaa ollut pienemällä välyksellä kuin muu pinta. Näkyy kuvassa keskellä oikeassa laidassa. Käyn hakeen sitä lutistusliuskaa että saan noi kaikki välykset mitattua.
-
Jake82
- Kylmäkoskelainen
- Viestit: 93
- Liittynyt: 09 Loka 2012, 10:17
- Konekalustoani: Nuffiel universal Four vm.1960
Se toimii sittenkin. Jotain säätöjä pitää vielä tehä mutta nuhvi toimii. Reilun tunnin sillä tuossa ajelin ja Öljynpaineet on 6:ssa kokoajan ja muutenkin vetelee hyvin. Venttiilit pitää vielä säätää uudestaan mutta teen sen sitten samalla kun tarkistan kansipulttien kireyden. Sellainen reilu 7kk siinä meni mutta näyttäis että talveksi on nyt lumikone olemassa.



