Universal nelonen

Keskustelua Nuffield -traktoreista

Valvoja: automies560

kari t
Vuoden 2012 Nuffisti
Viestit: 5129
Liittynyt: 02 Tammi 2008, 19:39
NLCF r.y jäsen Nro: 19
Paikkakunta: Pattijoki

jjj kirjoitti:mites tuo ohjauksen korjaus näissä vehkeissä tuossa minkä ostin niin oli aikas välykset ja olisko kellää kuvaa syöttöpun ajoituksista?
Aloittaisin ohjauksen välyste korjaamisen olkatapeista( osanumero 10 ), varmaan joutuu holkkien kohdat täytehitsaamaan ja sorvauttamaan oikeisiin mittoihin, vaihda ylempia ja alempi laakeriholkki ( osanumero 4 ja 5 ).
Useinmiten olkatappien ja kulmavarren ( osanumero 35 ) boorit kuluneet, kuin myös raidetangon varren ( 39 ), jos kiinitys hitsaamalla, rälläköi hitsausnööli pois mahdollisimman pienellä laikalla liitossaumaa kiertäen.
Kulmavarresta ja raidetangon varresta käytetään myös nimitystä "vääntiöt".
Raidetangon päissä olevat holkit ( 44 ) syytä vaihtaa, mahdollisesti myös tapit ( 55 ).
Tarkasta ohjaustangon ( 39 ) päissä olevien kulmanivelten ( 31 ja 32 ) kunto, tarvittaessa vaihdettava.
Tarkasta ohjausvivun ( 27 ) ja ristiakselin / sektoriakselin ( 20 ) boorien kunto.
Vaihda ristiakselin / sektoriakselin holkit, jos okseli on syöpynyt tiivisteen ( 25 ) kohdalta, niin täytehitsaus / sorvaus.
Simpukkamutterin ( 24 ) voi myös kääntää.
Vaihda ohjauspyörän akselin laakeri ( 4 ) uuteen.
Tuosta kuvasta http://karit1.kuvat.fi/kuvat/Nuhvin+var ... n+osat.jpg" onclick="window.open(this.href);return false; < tulee kuvat etuakselistostakin.
Akselipalkissa olevat holkit ( 2 ) kannatta myös vaihtaa, mikäli holkin reikä kulunut suureksi, teetä sorvarilla paksumpiseinäinen holkki, itse olen tettättänyt myös uuden saranatapin ( 63 ).
Nuffieldit 3DL 58 ja 61. 10/42 66. Neliveto BMC 6:s koneella + KKK. 4/65 68. 3/45 69. 342 62. UNIVERSAL 1954. Pappa Tunturi vm.76. Wolsvaken POLO vm.84. Lynx 650 vm.85. Kerho pp vm. 1938

Aja millä ajat, mutta nuffilla loput !
kari t
Vuoden 2012 Nuffisti
Viestit: 5129
Liittynyt: 02 Tammi 2008, 19:39
NLCF r.y jäsen Nro: 19
Paikkakunta: Pattijoki

jjj kirjoitti:mites tuo ohjauksen korjaus näissä vehkeissä tuossa minkä ostin niin oli aikas välykset ja olisko kellää kuvaa syöttöpun ajoituksista?
http://karit1.kuvat.fi/kuvat/Nuhvin+var ... merkit.jpg" onclick="window.open(this.href);return false;

Ruiskupumpun kuva, ajoitusmerkit kytkinlaipassa ja ajoituslevyssä.
Vauhtipyörän ajoitusmerkki kuva < merkistä näppäämällä.
Nuffieldit 3DL 58 ja 61. 10/42 66. Neliveto BMC 6:s koneella + KKK. 4/65 68. 3/45 69. 342 62. UNIVERSAL 1954. Pappa Tunturi vm.76. Wolsvaken POLO vm.84. Lynx 650 vm.85. Kerho pp vm. 1938

Aja millä ajat, mutta nuffilla loput !
sompio
Melkoinen nuhvisti
Viestit: 928
Liittynyt: 20 Syys 2008, 17:22
NLCF r.y jäsen Nro: 110
Paikkakunta: Kangasniemi

Itse Karin ohjeistukseen korjausmenetelmästä ei tuo kuvan virheellisyys vaikuta mitenkään (Selostus ihan hyvä)vaikka onki Nuffield 3:n akselisto. Nelosen akseliston akselipalkissa on lisäkorvakot ylöspäin keinuakselia varten, eli akseli on kauempana rungosta.
kari t
Vuoden 2012 Nuffisti
Viestit: 5129
Liittynyt: 02 Tammi 2008, 19:39
NLCF r.y jäsen Nro: 19
Paikkakunta: Pattijoki

Toki löytyy sellaiset kuvatkin jossa näkyy tuo kolmos / nelosnuhvin etuakselin ero, elikkä etu ja takakiinnike, lontooksi racket-front ja bracket-rear :wink:
Korjausohjekirjoissa, niin suomen, kuin myös englanninkielisissä on vain kuvat tuosta kolmosnuhvin etuakselistosta.
Varaosakatalookista löytyy sitten kuvat molemmista, onpa jopa kuvattu kiinnikeet erilläänkin. Takakiinikessä on muuten suurempi holkin reikä, sen takia erillisillä varaosa numeroilla.
Nuffieldit 3DL 58 ja 61. 10/42 66. Neliveto BMC 6:s koneella + KKK. 4/65 68. 3/45 69. 342 62. UNIVERSAL 1954. Pappa Tunturi vm.76. Wolsvaken POLO vm.84. Lynx 650 vm.85. Kerho pp vm. 1938

Aja millä ajat, mutta nuffilla loput !
jjj
Proto suunnittelija
Viestit: 125
Liittynyt: 19 Maalis 2013, 17:53
Konekalustoani: nuffield 4dm

kiitoksia kuvista ja ohjeista.osaako joku sanoa mikä tuolla syöttöpumpussa löystyy ja hukka ajoituksen,myyjä väitti näin tai ei oikeestaan tiennyt itsekkään tarkalleen mikä löystyy,joku oli sille vain sanonut.ajatellin et olisko siellä kumminki ajoitus sitten myöhässä vähä kun se savuttaa.ylempänä kirjottelin et vähän savuttaa,mutta kyllä sitä tuuleeki enemmän ku vähä :)
kari t
Vuoden 2012 Nuffisti
Viestit: 5129
Liittynyt: 02 Tammi 2008, 19:39
NLCF r.y jäsen Nro: 19
Paikkakunta: Pattijoki

jjj kirjoitti:kiitoksia kuvista ja ohjeista.osaako joku sanoa mikä tuolla syöttöpumpussa löystyy ja hukka ajoituksen,myyjä väitti näin tai ei oikeestaan tiennyt itsekkään tarkalleen mikä löystyy,joku oli sille vain sanonut.ajatellin et olisko siellä kumminki ajoitus sitten myöhässä vähä kun se savuttaa.ylempänä kirjottelin et vähän savuttaa,mutta kyllä sitä tuuleeki enemmän ku vähä :)
Ajoituksen säätö:
Kierrä kampiakselia kitaasti sen normaaliin kiertosuuntaan, kunnes sylinterin n:o 1 pakoventtiili ( n:o1 ) on juuri sulkeutumassa ja saman sylinterin imuventtiili ( n:o 2 )juuri avautuu. Tämä osoittaa männän n:o 1 alkavan imutahdissaan liikua alaspäin. Jatka kiertämistä, kunnes ruiskutuksen 28 asteen ajoitusmerkki vauhtipyörän takapinnassa ( tämän merkin kohdalla ei ole tunnuskirjaimia ) on ajoituksen osoittimen kohdalla.
Löysää käyttävän laipan säädön nastalevyyn kiinitettävät molemmat säätöpultit. ( Koplinkin oikealla puolella olevat. )
Kierrä ruiskutuspumpun kytkinlaipaa käsin, kunnes laipan reunassa oleva viiva on ajoituslevyssä olevan merkin kohdlla. Yllämainitun menettelyn aikana ei käyttävä laippa saa liikua.
Kiristä käyttävän laipan säädön kiinittävät molemmat säätöpultit. Lopuksi on tarkastettava, että vauhtipyörä on yhä ajoitusasemassa 28 astetta ennen ykk:aa.

Ajoitukse liikumiseen vaikuttaa aika monta eri syytä, onko säätöpultissa lukkoprikat paikoillaan, ja pultit varmsti kiinni.
Kampiakselin kiilaura voi olla väljä, samoin jakopäästä tulevan ruiskumumpun köyttöaskslin kiilaura, ruiskupumpun nokkaakselin kiilaura, jakopään ketju venynyt.
Tuossa muutamia, asiantuntiat, expertit, kertonevat lisää .
Nuffieldit 3DL 58 ja 61. 10/42 66. Neliveto BMC 6:s koneella + KKK. 4/65 68. 3/45 69. 342 62. UNIVERSAL 1954. Pappa Tunturi vm.76. Wolsvaken POLO vm.84. Lynx 650 vm.85. Kerho pp vm. 1938

Aja millä ajat, mutta nuffilla loput !
jjj
Proto suunnittelija
Viestit: 125
Liittynyt: 19 Maalis 2013, 17:53
Konekalustoani: nuffield 4dm

Noniin nuffi kotiutunut ja huomasin sellaisen vian että lämpömittari ei toimi.missähän sijaitsee lämpötila anturi.
Avatar
nuhvi63
Mr. Lordi Nuffield
Viestit: 3967
Liittynyt: 29 Maalis 2007, 10:31
Konekalustoani: Lukee tuossa vasemmalla...
NLCF r.y jäsen Nro: 12
Paikkakunta: YLÄMAA

Pieni putki jossa ns.jousi ympärillä johdattaa sinut lämpötila-anturin luokse,mittari on ns.mekaaninen,mikäli on alkuperänen.
Nuffield Univ.3 -59,Nuffield Univ..4 -60, Nuffield 460 KKK-63, Nuffield 460+UkkoMestari 3 -63, Leukut 384 -71, 270 -73, 285 - 75, Ford 5610 -87
Tunturit Pappa, Super Sport, Tiger. Subaru avolava kottikärryinä.
kari t
Vuoden 2012 Nuffisti
Viestit: 5129
Liittynyt: 02 Tammi 2008, 19:39
NLCF r.y jäsen Nro: 19
Paikkakunta: Pattijoki

jjj kirjoitti:Noniin nuffi kotiutunut ja huomasin sellaisen vian että lämpömittari ei toimi.missähän sijaitsee lämpötila anturi.


Pieni vinkki :wink: http://www.nuhvi.net/index.php/fi/nlcf-ry/jasenyys" onclick="window.open(this.href);return false;
Nuffieldit 3DL 58 ja 61. 10/42 66. Neliveto BMC 6:s koneella + KKK. 4/65 68. 3/45 69. 342 62. UNIVERSAL 1954. Pappa Tunturi vm.76. Wolsvaken POLO vm.84. Lynx 650 vm.85. Kerho pp vm. 1938

Aja millä ajat, mutta nuffilla loput !
jusape
Vuoden Nuffisti 2013
Viestit: 8943
Liittynyt: 22 Huhti 2011, 20:24
NLCF r.y jäsen Nro: 351
Paikkakunta: Yläne

kari t kirjoitti:
jjj kirjoitti:Noniin nuffi kotiutunut ja huomasin sellaisen vian että lämpömittari ei toimi.missähän sijaitsee lämpötila anturi.


Pieni vinkki :wink: http://www.nuhvi.net/index.php/fi/nlcf-ry/jasenyys" onclick="window.open(this.href);return false;
Tuota vois enempi mainostaa näis neuvojutuissa..... :D
A-C TL20D -60,Detroit Diesel 6-71-65 ,460+KKK-62, 460T-64,DL3-61,proj DM4-54 ,sekasikiö-61,Ley-384 kartano-72, omavalm sarvitratori-5?,Lawn Boy LT-12 -90, Scoopmobilet, model HP -53, H -5? HPD -70 ,Gutbrod 5hp -61,BroomWade WR250-68
Avatar
nuffiko
Vuoden Nuhvisti 2015
Viestit: 2590
Liittynyt: 29 Touko 2007, 21:11
Paikkakunta: Ylä-Savo

jusape kirjoitti:
kari t kirjoitti: Pieni vinkki :wink: http://www.nuhvi.net/index.php/fi/nlcf-ry/jasenyys" onclick="window.open(this.href);return false;
Tuota vois enempi mainostaa näis neuvojutuissa..... :D
esim..ei jäsenelle-ei neuvoja... :lol:

tai

Jäsennumeroa vastaan neuvoja.. :lol:

Totta puhuen toivon että kaikille harrastajille annetaan neuvoja/tietoa ym jotteivat menisi sitten muille foorumeille.Kuitenkin harrastajapiirit ovat sen verran pieniä että turha karkoittaa ei jäsen harrastajiakaan poies.Tiedä vaikka joskus liittyvätkin(tai sitten ei). :wink:
Avatar
Jooseppi 1
Mr. Lordi Nuffield
Viestit: 1794
Liittynyt: 12 Tammi 2013, 15:18

nuffiko kirjoitti:
jusape kirjoitti:
kari t kirjoitti: Pieni vinkki :wink: http://www.nuhvi.net/index.php/fi/nlcf-ry/jasenyys" onclick="window.open(this.href);return false;
Tuota vois enempi mainostaa näis neuvojutuissa..... :D
esim..ei jäsenelle-ei neuvoja... :lol:

tai

Jäsennumeroa vastaan neuvoja.. :lol:

Totta puhuen toivon että kaikille harrastajille annetaan neuvoja/tietoa ym jotteivat menisi sitten muille foorumeille.Kuitenkin harrastajapiirit ovat sen verran pieniä että turha karkoittaa ei jäsen harrastajiakaan poies.Tiedä vaikka joskus liittyvätkin(tai sitten ei). :wink:
Jos kehtaa selata näitä sivuja, voi avun saada kirjoiteluilta sivuiltakin..vuosia taakse päin eräs yrittäjä oli mennyt mersu kauppaan, olivat katselleet yrittäjää yli hilseen, osti muun merkkisen saksalaisen, ja tätä nykyä kuitenkin yrittäjä ajaa tähtinokalla.. :roll:
Aja millä ajat, mutta "raunilla" loput
kari t
Vuoden 2012 Nuffisti
Viestit: 5129
Liittynyt: 02 Tammi 2008, 19:39
NLCF r.y jäsen Nro: 19
Paikkakunta: Pattijoki

nuffiko kirjoitti:
jusape kirjoitti:
kari t kirjoitti: Pieni vinkki :wink: http://www.nuhvi.net/index.php/fi/nlcf-ry/jasenyys" onclick="window.open(this.href);return false;
Tuota vois enempi mainostaa näis neuvojutuissa..... :D
esim..ei jäsenelle-ei neuvoja... :lol:

tai

Jäsennumeroa vastaan neuvoja.. :lol:

Totta puhuen toivon että kaikille harrastajille annetaan neuvoja/tietoa ym jotteivat menisi sitten muille foorumeille.Kuitenkin harrastajapiirit ovat sen verran pieniä että turha karkoittaa ei jäsen harrastajiakaan poies.Tiedä vaikka joskus liittyvätkin(tai sitten ei). :wink:
Kuten olette varmaan huomanneet, olen antanut ja tulen jatkossakin antamaan tasapuolisesti neuvoja, niin jäsenille, kuin myös ei jäsenille, mutta, aina silloin tällöin annan myös vinkin mahdollisuudesta liityä yhdistyksemme jäseneksi, useimmiten annan vinkin yv:n kautta, ja näin oli tarkoitus tässäkin tapauksessa, mutta yks pää, kesät talvet :wink: sattui lipsahtamaan julkiselle puolelle :wink:
Nuffieldit 3DL 58 ja 61. 10/42 66. Neliveto BMC 6:s koneella + KKK. 4/65 68. 3/45 69. 342 62. UNIVERSAL 1954. Pappa Tunturi vm.76. Wolsvaken POLO vm.84. Lynx 650 vm.85. Kerho pp vm. 1938

Aja millä ajat, mutta nuffilla loput !
jusape
Vuoden Nuffisti 2013
Viestit: 8943
Liittynyt: 22 Huhti 2011, 20:24
NLCF r.y jäsen Nro: 351
Paikkakunta: Yläne

Niin, mutta kun aina joka ketjua lukee taatusti hyvin monikin ei-jäsen, joten siksi olisi hyvä julkimainostaakkin aina välillä....
A-C TL20D -60,Detroit Diesel 6-71-65 ,460+KKK-62, 460T-64,DL3-61,proj DM4-54 ,sekasikiö-61,Ley-384 kartano-72, omavalm sarvitratori-5?,Lawn Boy LT-12 -90, Scoopmobilet, model HP -53, H -5? HPD -70 ,Gutbrod 5hp -61,BroomWade WR250-68
kari t
Vuoden 2012 Nuffisti
Viestit: 5129
Liittynyt: 02 Tammi 2008, 19:39
NLCF r.y jäsen Nro: 19
Paikkakunta: Pattijoki

Lipsautetaanpa sitten jatkossakin julkiselle puolelle, tuskin tuosta kovin moni närkästyy :wink: :lol:
Nuffieldit 3DL 58 ja 61. 10/42 66. Neliveto BMC 6:s koneella + KKK. 4/65 68. 3/45 69. 342 62. UNIVERSAL 1954. Pappa Tunturi vm.76. Wolsvaken POLO vm.84. Lynx 650 vm.85. Kerho pp vm. 1938

Aja millä ajat, mutta nuffilla loput !
Vastaa Viestiin