Kannentiiviste

Keskustelua maan ja taivaan väliltä!

Valvoja: automies560

lisenssi
Vuoden Nuhvisti 2013
Viestit: 1280
Liittynyt: 17 Elo 2012, 14:53
Konekalustoani: Nuffield 4/65
NLCF r.y jäsen Nro: 408

Muinoin 60-luvulla Nuhveissa oli kannentiivisteenä kuparifolioinen tiiviste. Kaikki reiät oli vahvistettu kuparisilla renkailla ja kuparifolioiden välissä oli ilmeisesti asbestia massana. Nykyään tuollainen taideteosta muistuttava tiiviste olisi aika tyyris. Näiden tiivisteiden kanssa lohkon ja kannen pinnat oli puhdistettava erityisen huolellisesti vanhoista tiivistejäämistä yms.

Nyt tiivisteet ovat massatiivisteitä. Niissä on grafiittimassaa ja ohutta pokattua peltiä. Tiiviste on melko paksu ja siihen kohdistuu sen tähden painetta. Vesi- ja öljykanavat tämä tiivistää hyvin. Mutta ylenmäärin kovassa käytössä se voi pölähtää. Nämä tiivisteet menevät jo ensimmäisen ajokerran jälkeen paljon lyttyyn ja venttiilivälykset muuttuvat. Jälkikiristys ja venttiilien säätö on ehdottoman tärkeää.

Tiivisteen ulkoreunalle molemmin puolin on hyvä laittaa ohuesti tiivistetahnaa, ettei tiiviste ala vuotaa jäähdytysnestettä ulospäin.

Esim jenkkiautoissa on käytetty pelkkää sopivasti aukkojen kohdalta pokattua ohutta peltiä tiivisteenä. Pellissä on tiivistelakka molemmilla puolilla. Hyvin toimiva ratkaisu. Ei tarvitse jälkikiristystä. Nyt nekin on usein korvattu paksuilla massatiivisteillä ja puristussuhde muuttuu matalammaksi.

Jos lohkon pinta ja kannen tiivistepinta ovat tarkasti tasohiottuja, muutamissa moottoreissa ei tarvita tiivistettä lainkaan. Märkien sylinteriputkien kanssa homma ei toimi.
Viimeksi muokannut lisenssi, 14 Tammi 2013, 12:37. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Avatar
nuhvi63
Mr. Lordi Nuffield
Viestit: 3967
Liittynyt: 29 Maalis 2007, 10:31
Konekalustoani: Lukee tuossa vasemmalla...
NLCF r.y jäsen Nro: 12
Paikkakunta: YLÄMAA

Tunturi-mopon kansi ei kaipaa tiivistettä kunhan oikaisee molemmat pinnat tahnalla lasilevyn päällä...
Saa vielä pikkasen puristuksia lisää...
Nuffield Univ.3 -59,Nuffield Univ..4 -60, Nuffield 460 KKK-63, Nuffield 460+UkkoMestari 3 -63, Leukut 384 -71, 270 -73, 285 - 75, Ford 5610 -87
Tunturit Pappa, Super Sport, Tiger. Subaru avolava kottikärryinä.
lisenssi
Vuoden Nuhvisti 2013
Viestit: 1280
Liittynyt: 17 Elo 2012, 14:53
Konekalustoani: Nuffield 4/65
NLCF r.y jäsen Nro: 408

Näin on asia. Siihen sai sellaista grafiittimassatiivistettä, mutta tuo alumiinikansi tiivistyy hyvin sellaisenaan, kun se on oikaistu.

Itsellä oli -61 Tunturi. Se oli vakionakin kulkija luonnoltaan. (Sensuroituna todettakoon, että siihen sopi myös skootterin sylinteri). Kiertokangen laakereiden kesto tässä jälkimmäisessä tapauksessa oli vähän liian kovilla.
Avatar
nuhvi63
Mr. Lordi Nuffield
Viestit: 3967
Liittynyt: 29 Maalis 2007, 10:31
Konekalustoani: Lukee tuossa vasemmalla...
NLCF r.y jäsen Nro: 12
Paikkakunta: YLÄMAA

Tallissa Tunturi Super Sport -79,toinen omistaja olen,laakin peli,huollan joka kevät ja ajelen kotosalla kesäisin.
Nuffield Univ.3 -59,Nuffield Univ..4 -60, Nuffield 460 KKK-63, Nuffield 460+UkkoMestari 3 -63, Leukut 384 -71, 270 -73, 285 - 75, Ford 5610 -87
Tunturit Pappa, Super Sport, Tiger. Subaru avolava kottikärryinä.
lisenssi
Vuoden Nuhvisti 2013
Viestit: 1280
Liittynyt: 17 Elo 2012, 14:53
Konekalustoani: Nuffield 4/65
NLCF r.y jäsen Nro: 408

Kyllä, kun ryypyn antaa ja on muistanut avata sen polttoainehanan.

Silloin 60-luvulla oli olemassa Tunturi-paratiisi. Se oli Tunturi-Pyörän oma liike Turussa. Sieltä sai mm tehdasvalmisteisia customointiosia.

Omassani oli seuraavat osat:

Alumiiniset lokasuojat; kromatut iskarit ulkopuolisilla kierrejousilla; kromatulla suojalevyllä varustettu erikoispakoputki, joka oli nostettu ylös; pitkä satula (tavarateline poistettu); ketjupyöriä sai makunsa mukaan; pukinsarvi-ohjaustanko; erikoisvalaisin + mittaristo; 80 kuutioinen pytty; 17 mm kurkulla oleva kaasari. Oli siinä pappa-mopoa kerrakseen. :D

Suorastaan haikealla mielellä näitä muistelee. :(

Silloin vakiorenkaina oli sellaiset "hakkapeliitta"-nappulaiset kumit. Talvella ja maastossa hyvät, mutta ottivat tehoa melkoisesti asfaltilla. Ne kyllä kannattaa vaihtaa suvikumeihin ja panna kunnon paineet, niin alkaa mopo kulkea.
simonmies
Nelos -nuffisti
Viestit: 22
Liittynyt: 27 Marras 2009, 10:36

Pari Pappa Tunturia löytyy tallista, viimeisiä käsivaihteella alkuperäiskunnossa ja toinen -72 rojekti,voishan nuo myydäkin.
jetze
Proto suunnittelija
Viestit: 112
Liittynyt: 26 Helmi 2012, 22:09
Konekalustoani: 255 Kartano,TS100A.,472 synchro
Paikkakunta: Nastola
Viesti:

simonmies kirjoitti:Pari Pappa Tunturia löytyy tallista, viimeisiä käsivaihteella alkuperäiskunnossa ja toinen -72 rojekti,voishan nuo myydäkin.
mimmoista hintaa piät? ;) rojekti varsinkin kiinnostais. :)
Avatar
nuhvi63
Mr. Lordi Nuffield
Viestit: 3967
Liittynyt: 29 Maalis 2007, 10:31
Konekalustoani: Lukee tuossa vasemmalla...
NLCF r.y jäsen Nro: 12
Paikkakunta: YLÄMAA

Silloin vakiorenkaina oli sellaiset "hakkapeliitta"-nappulaiset kumit. Talvella ja maastossa hyvät, mutta ottivat tehoa melkoisesti asfaltilla. Ne kyllä kannattaa vaihtaa suvikumeihin ja panna kunnon paineet, niin alkaa mopo kulkea.


Miulla on etupyörässä yhä ALKUPERÄINEN Nokia Hakkapelitta :shock: .Takapyöränä jo ties kuinka mones menossa, nyt pyörii uudenveroinen Nokia Trial,eikä juuri kulukaan,en ole enää siinä iässä...
Nuffield Univ.3 -59,Nuffield Univ..4 -60, Nuffield 460 KKK-63, Nuffield 460+UkkoMestari 3 -63, Leukut 384 -71, 270 -73, 285 - 75, Ford 5610 -87
Tunturit Pappa, Super Sport, Tiger. Subaru avolava kottikärryinä.
Joonas Potkonen
Ylläpitäjä
Viestit: 7384
Liittynyt: 25 Maalis 2007, 01:40
Konekalustoani: N 3DL '59, N 460 KKK '64, V 500 '69, L 245 '73 L 270 Vammas Kersantti '75, L 262QMS '79 L 2100 '79, L 472SQMS '80, V N103 HT5, Valtra N141
NLCF r.y jäsen Nro: 001
Paikkakunta: Ilomantsi
Viesti:

Tuntureista tuli taas mieleeni kertoa parikesää sitten tapahtunut loikkarinuhvi tapaus. Joskus olen tämän varmaan foorumilla kertonut, mutta paikalle on saapunut uutta porukkaa.

Oltiin höytiäistä kiertämässä Polovelan Papattajien kanssa, "nuutu" ja minä. Meidän vastuulla oli kuvaus tuolla reissulla, toki olihan meillä matkassa vauhdikkaimmat menopelit alla, nuutulla automaatti tunturi ja minulla loikkarilla varustettu nuhvi-varsa.

Viimeisenä retkipäivänä suuntasimme ennakkoon puskiin kuvaamaan "suurlähetystöä" joka tulla jolkotteli setkojen tahtiin varsin verkkaisesti perässämme. Olimme sopineet nuutun kanssa lähtiessä hieman menopeliemme menohalujen testauksesta ja kun sopiva suora sattui kohdalle, niin minä hurautin nuhvilla tunturin kupeelle ja huusin nuutulle, että "nyt sinkki suoraksi". "ON ON" kuului vastaus ja minulla neljännes pedaalin liikeradasta käyttämättä :mrgreen: Eikun nilkka suoraksi ja tunturi sai jäädä taakse.

Jokusen hetken ajettuamme hiljensin vauhtia marssivauhtiin ja nuutun tunturi alkoi kuuskottaa peräpeilissä, ja rullasimme kohti seuraavaa kuvauspaikkaa alta neljänkympin vauhtia.

Väliimme tälläsi farmaritojota perävaunun kanssa, mutta tiessä olleet sulkuviivat ja vastaantulijat estivät hänen ohituksensa minusta. Minä tuumasin, että vetäisen nuhvista kierroksia ylös jotta matka joutuu ja pääsemme mäennyppylälle vauhdilla koko kolonna. Kun tempaisin nuhviin vajaan kuuskymppiä vauhtia, joka autonmittarissa, varsinkin japanilaisissa usein näyttää mittarin mukaan likemmä seittemää kymmentä niin seuraavalla pysäkillä nuutu kertoi tojotassa alkaneen tapahtua: Hirveä huitominen ja selityksen näköinen käsienvatkaus oli alkanut automobiilin ohjaamossa, ja ei voi kuin arvata, että se koski ehkä meidän ripeää marssivauhtia. Onhan se varmasti hurjaa maallikkona huomata kun nuhvi ja pappatunturi menevät peräjälkeen jo melkoista perusvauhtia ja nuhvi senkuin mäenpäälle kiihdyttää vauhtiaan 8) 8)

Mäenpäällä vinttasin kintaalla merkkiä, että ohi sopii ja näin tojotisti pääsi parin hurjan saattamana mäenpäälle ja siittä jatkamaan omia matkojaan matkaansa 8)
Maatilallinen Ilomantsin Kuuksenvaarasta.
Avatar
nuhvi63
Mr. Lordi Nuffield
Viestit: 3967
Liittynyt: 29 Maalis 2007, 10:31
Konekalustoani: Lukee tuossa vasemmalla...
NLCF r.y jäsen Nro: 12
Paikkakunta: YLÄMAA

Miun Tunturia ei ohitella Loikkari-Nuhvillakaan :twisted: :twisted:

Nuhveilla on varmaan eniten kiusattu kanssakulkijoita ympäri suomen,ainakin Voorti-miehiä :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen:
Nuffield Univ.3 -59,Nuffield Univ..4 -60, Nuffield 460 KKK-63, Nuffield 460+UkkoMestari 3 -63, Leukut 384 -71, 270 -73, 285 - 75, Ford 5610 -87
Tunturit Pappa, Super Sport, Tiger. Subaru avolava kottikärryinä.
kari t
Vuoden 2012 Nuffisti
Viestit: 5129
Liittynyt: 02 Tammi 2008, 19:39
NLCF r.y jäsen Nro: 19
Paikkakunta: Pattijoki

nuhvi63 kirjoitti:Miun Tunturia ei ohitella Loikkari-Nuhvillakaan :twisted: :twisted:

Nuhveilla on varmaan eniten kiusattu kanssakulkijoita ympäri suomen,ainakin Voorti-miehiä :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen:
Paljonko päälle 75:den kilometrin päälle nuhvi63:sen tunturi kulkee :mrgreen: :mrgreen:
Nuffieldit 3DL 58 ja 61. 10/42 66. Neliveto BMC 6:s koneella + KKK. 4/65 68. 3/45 69. 342 62. UNIVERSAL 1954. Pappa Tunturi vm.76. Wolsvaken POLO vm.84. Lynx 650 vm.85. Kerho pp vm. 1938

Aja millä ajat, mutta nuffilla loput !
Avatar
nuhvi63
Mr. Lordi Nuffield
Viestit: 3967
Liittynyt: 29 Maalis 2007, 10:31
Konekalustoani: Lukee tuossa vasemmalla...
NLCF r.y jäsen Nro: 12
Paikkakunta: YLÄMAA

Taitaa olla Nuhvissasi kierroksia kiusattu jo liikaa,meitin 4/60 kulkee 55-60 km/h,ei pysy Tuntsan perässä...
Nuffield Univ.3 -59,Nuffield Univ..4 -60, Nuffield 460 KKK-63, Nuffield 460+UkkoMestari 3 -63, Leukut 384 -71, 270 -73, 285 - 75, Ford 5610 -87
Tunturit Pappa, Super Sport, Tiger. Subaru avolava kottikärryinä.
simonmies
Nelos -nuffisti
Viestit: 22
Liittynyt: 27 Marras 2009, 10:36

jetze kirjoitti:
simonmies kirjoitti:Pari Pappa Tunturia löytyy tallista, viimeisiä käsivaihteella alkuperäiskunnossa ja toinen -72 rojekti,voishan nuo myydäkin.
mimmoista hintaa piät? ;) rojekti varsinkin kiinnostais. :)
Lähetin yv.
Avatar
jamppi
Vuoden Nuffisti 2006
Viestit: 5158
Liittynyt: 25 Maalis 2007, 16:18
Konekalustoani: Muutama rakkori ja muita sekalaisia päristimiä
NLCF r.y jäsen Nro: 002
Paikkakunta: Heinola

Se on Alpo toi kuuskymppiä semmonen marssivauhti nuhville, tarpeen vaatiessa voi sitten painaa kaasua.. :D
Mukana kuin peräpukama!
Joonas Potkonen
Ylläpitäjä
Viestit: 7384
Liittynyt: 25 Maalis 2007, 01:40
Konekalustoani: N 3DL '59, N 460 KKK '64, V 500 '69, L 245 '73 L 270 Vammas Kersantti '75, L 262QMS '79 L 2100 '79, L 472SQMS '80, V N103 HT5, Valtra N141
NLCF r.y jäsen Nro: 001
Paikkakunta: Ilomantsi
Viesti:

jamppi kirjoitti:Se on Alpo toi kuuskymppiä semmonen marssivauhti nuhville, tarpeen vaatiessa voi sitten painaa kaasua.. :D
Ole mikkään nuhvienää jos siihen ympätään joku muu motti, puhutaanko enää etes traktorista. Alkuperäinen sen olla pitää, keskon myymin varustein muut diskataan tästä kisasta vai mitä Alpo 8)
Maatilallinen Ilomantsin Kuuksenvaarasta.
Vastaa Viestiin