hydraaliikka jäätyy?

Keskustelua Nuffield -traktoreista

Valvoja: automies560

jusape
Vuoden Nuffisti 2013
Viestit: 8943
Liittynyt: 22 Huhti 2011, 20:24
NLCF r.y jäsen Nro: 351
Paikkakunta: Yläne

Niin, pullokin vuotaa enemmän, kuin nuffimiehen nuffit... :mrgreen:
A-C TL20D -60,Detroit Diesel 6-71-65 ,460+KKK-62, 460T-64,DL3-61,proj DM4-54 ,sekasikiö-61,Ley-384 kartano-72, omavalm sarvitratori-5?,Lawn Boy LT-12 -90, Scoopmobilet, model HP -53, H -5? HPD -70 ,Gutbrod 5hp -61,BroomWade WR250-68
kolmetonnine
Mr. Lordi Nuffield
Viestit: 1512
Liittynyt: 12 Elo 2012, 12:20

kari t kirjoitti:Itekään en ole tohoa koskaa tuohon tarkoitukseen käyttänyt, silloin aikoinaan kun nuhvissa oli noita vaivoja, niin muutama kilometri maantieajoa niin sillä rupes toimimaan :wink:
Eihän meillä kellään ole niin öljyinen nuhvin perä, jotta tarvis pelätä, että syttyy palamaan :wink:
Kyllähän perä nyt kuivana pysyy, moottori nyt saattaa joskus olla pienessä ruostesuojakerroksessa 8) Perässä vuotavat paikat ovat kolme. 2 niistä liittyy vetareiden stefoihin ja yksi voan stefaan.. Omaan laitan samaan vaivaan kaikki uusiin. :o
Avatar
Warpu
Mr. Lordi Nuffield
Viestit: 1684
Liittynyt: 06 Tammi 2008, 03:09
NLCF r.y jäsen Nro: 22
Paikkakunta: Anjala / Kouvola

muistakaahan että jos öljyjä ajamalla lämmitetään sihdin sulattamiseksi niin pumppu mekaanisesti
poispäältä siksi aikaa, kun tuppaa hajoamaan tyhjää pyöriessään 8)
460, 460, 460, 460eka, 4dm, 4dm 4wd, 3dl, 3dleka, 262, 472, 285, 272, 353cc um
iippo
Proto suunnittelija
Viestit: 197
Liittynyt: 12 Kesä 2007, 10:51
Paikkakunta: Pohjois-Pohjanmaa

joka talvi joudun perän sulatteleen. Ja olen käyttänyt siihen tohoa, mukavasti rätisee vesi/öljyseos.
Avatar
nuhvi63
Mr. Lordi Nuffield
Viestit: 3967
Liittynyt: 29 Maalis 2007, 10:31
Konekalustoani: Lukee tuossa vasemmalla...
NLCF r.y jäsen Nro: 12
Paikkakunta: YLÄMAA

Jos Engelsmanni ei vuoda öljyä,siitä on öljy loppu :lol: :lol: :lol:

Aiheeseen liittyen,Hakki-silakkapuntariani eli puutavarakuormainta vaivaa semmonen että
koura aukeaa hitaasti kylmillään jos ei tee jotain muuta liikettä samalla.
Liittyy luultavimmin venttiilipöytään,
mutta mikä siellä voisi moisen aiheuttaa,kertokaa viisaammat :? :?
Nuffield Univ.3 -59,Nuffield Univ..4 -60, Nuffield 460 KKK-63, Nuffield 460+UkkoMestari 3 -63, Leukut 384 -71, 270 -73, 285 - 75, Ford 5610 -87
Tunturit Pappa, Super Sport, Tiger. Subaru avolava kottikärryinä.
Joonas Potkonen
Ylläpitäjä
Viestit: 7384
Liittynyt: 25 Maalis 2007, 01:40
Konekalustoani: N 3DL '59, N 460 KKK '64, V 500 '69, L 245 '73 L 270 Vammas Kersantti '75, L 262QMS '79 L 2100 '79, L 472SQMS '80, V N103 HT5, Valtra N141
NLCF r.y jäsen Nro: 001
Paikkakunta: Ilomantsi
Viesti:

nuhvi63 kirjoitti:Jos Engelsmanni ei vuoda öljyä,siitä on öljy loppu :lol: :lol: :lol:

Aiheeseen liittyen,Hakki-silakkapuntariani eli puutavarakuormainta vaivaa semmonen että
koura aukeaa hitaasti kylmillään jos ei tee jotain muuta liikettä samalla.
Liittyy luultavimmin venttiilipöytään,
mutta mikä siellä voisi moisen aiheuttaa,kertokaa viisaammat :? :?
Mulla samoja ongelmia esiohjauksen kanssa. Pitää jollain toisella sähköliikkeellä härnätä toiset liikenteeseen. Ei taida olla nämä italialaiset valwoilit suomen talveen tehty...?
Maatilallinen Ilomantsin Kuuksenvaarasta.
akseli
Vitos -nuffisti
Viestit: 49
Liittynyt: 08 Maalis 2009, 15:58
Paikkakunta: kauhajoki

Syksyllä 2011 vaihdoin 342 sen peräöljyt, vetopyörästön kotelot tyhjensin myös. Pesin suodattimen ja kallistelin traktoria että kaikki vanha törky tulis pois.Uudet öljyt 80-90 tilalle, talvella kuitenkin piti toholla perää lämmittää että sai nostolaitteen toimimaan. Laitoin sinolia n1/2 L peräölyn sekaan, melkein koko talvi meni ettei tarvinnu tohon kans asuulla. Tänään laitoin taas tenua kun alkasin linkous hommiin, saa nähdä auttaako viina tähänki vaivahan.
kuhamies
Kylmäkoskelainen
Viestit: 96
Liittynyt: 28 Touko 2008, 22:25
Konekalustoani: Nuffield 4/60 KKK
NLCF r.y jäsen Nro: 333
Paikkakunta: Ylöjärvi

Hyvä ja tärkeä aihe. Itsellä ei ole ollut noita ongelmia. Nuhvi ollut nyt 9-vuotta ja kaksi kertaa peräöljyt vaihtanu.
Mutta mieleeni tuli seuraavaa: Veden muodostus öljyn ja polttoaineen sekaan on käsittääkseni runsainta silloin, kun lämpötila vaihtelee viileästä lämpimään, eli kevät/syksy, päivä/yö. Ilmailupuolella on käytössä polttoainetankin alimmaisessa kohdassa olevat vedenpoistoproput, joista tankkeihin kondensoitunut vesi poistetaan. Voisikohan tuota samaa ideaa käyttää traktorin peräöljyjen kohdalla? Tarttis tehdä sinne tyhjennysroppujen paikalle sellaiset vedenpoistoroput, joista saa tarvittaessa poistettua myös kaikki öljyt. Tää vois toimia myös talvella, kun on ajettu öljyt lämpöiseksi, niin pienen seisonnan jälkeen päästää vielä sulan veden pois. Vaikka sitten hieman venttiiliä lämmittäen. Ainakin öljyjen vaihtoväli pidentyisi, kun saadaan vesi pois sieltä.
Tulipahan vaan mieleen.
Nuffield 4/60
jusape
Vuoden Nuffisti 2013
Viestit: 8943
Liittynyt: 22 Huhti 2011, 20:24
NLCF r.y jäsen Nro: 351
Paikkakunta: Yläne

Niin, vedenpoisto-operaatiohan PITÄISI TEHDÄ jo ennen kuin pakkaset tulee....
A-C TL20D -60,Detroit Diesel 6-71-65 ,460+KKK-62, 460T-64,DL3-61,proj DM4-54 ,sekasikiö-61,Ley-384 kartano-72, omavalm sarvitratori-5?,Lawn Boy LT-12 -90, Scoopmobilet, model HP -53, H -5? HPD -70 ,Gutbrod 5hp -61,BroomWade WR250-68
kari t
Vuoden 2012 Nuffisti
Viestit: 5129
Liittynyt: 02 Tammi 2008, 19:39
NLCF r.y jäsen Nro: 19
Paikkakunta: Pattijoki

Ei ole sen jälkeen jäätymisongelmaa ollut kun laitoin monitran 10-30:set perään, nykyiset ollut kaksi vuotta, sitä ennen oli seitsemän vuotta samat öljyt, pumppuremontin ja stefojen vaihdon yhteydessä vaihdoin uudet :wink:
Nuffieldit 3DL 58 ja 61. 10/42 66. Neliveto BMC 6:s koneella + KKK. 4/65 68. 3/45 69. 342 62. UNIVERSAL 1954. Pappa Tunturi vm.76. Wolsvaken POLO vm.84. Lynx 650 vm.85. Kerho pp vm. 1938

Aja millä ajat, mutta nuffilla loput !
4-v/6
Nelos -nuffisti
Viestit: 28
Liittynyt: 02 Helmi 2010, 14:02
Paikkakunta: Loimaa

Ford 4000:n kanssa oli ongelmana, kun edes kesällä nostolaitteet eivät reagoineet vipuun. Siinä kun on asennonsäätökaari, vivun sai vedettyä vain puoliväliin liikealueesta. Sitten parin minuutin odottelu, että vetovarret nousivat vipua vastaavaan kohtaan (kierrosten lisääminen ei auttanut). Vasta sitten vivun sai siirrettyä aivan ylös. Esim. vetokoukun laukaisu oli työlästä. Jos käytti jotain nostolaitekiinnitteistä konetta, piti ensin nostaa aiotun korkeuden yläpuolelle, ja laskea vipua, ettei nostolaite hiipinyt jälkikäteen ylemmäs (vaarallinen).
Päättelin, että öljyt olivat liian jäykät (olivat jotain SAE 80 -luokkaa). Vaihdoin 10W-30 öljyt tilalle, jonka jälkeen nostolaite on toiminut moitteetta. Uudeksi ongelmaksi sitten tulikin, että kone hikoilee koko takasillan alueelta ja lattia on öljyssä.
Epäilen, ettei Nuffieldissakaan öljyt yleensä ole jäässä, vaan viskositeetti on kylmässä liian suuri.
Liekö öljyjen laatu/koostumus muuttunut, vai vanhojen koneiden pumput kuluneet väljiksi? Muistan, että 1970-luvullakin meidän Nuffieldissa oli SAE80 -öljyt, mutta ei koskaan kuvattua ongelmaa.
Vastaa Viestiin