Mitä nuhvisteille kuuluu näin kesän korvalla

Keskustelua maan ja taivaan väliltä!

Valvoja: automies560

vormula77
Kylmäkoskelainen
Viestit: 88
Liittynyt: 07 Helmi 2010, 17:18
Konekalustoani: nelos-Nuhvi, Massey-Ferguson 35X, Pontiac, H-D, Jeep...
Paikkakunta: Valkjärvi

Morjensta pöytään. Olen ollut poissa foorumilta koko kevään kiireiden takia ja nytkin töissä seinäjoella(koko kesän). Onko mitään mullistavaa tapahtunut (uusia hankintoja, valmituneita projekteja..)?
Kun nyrkki puhuu niin naama kuuntelee!
Leuku 344
Nuhvitietäjä
Viestit: 405
Liittynyt: 09 Joulu 2010, 19:22
Konekalustoani: Leyland 344 -72
Paikkakunta: Jyväskylän MLK/Huittinen

vormula77 kirjoitti:Morjensta pöytään. Olen ollut poissa foorumilta koko kevään kiireiden takia ja nytkin töissä seinäjoella(koko kesän). Onko mitään mullistavaa tapahtunut (uusia hankintoja, valmituneita projekteja..)?
(Ikuisuus)Projektit senkun lisääntyy... :lol:

Haitta-ajoneuvoon pitäis vaihtaa jarrulevyt + -palat ja pyöränlaakerit joka nurkkaan, en edes kysy "Siniseltä tiskiltä" hintaa vaan haen Biltemasta/Motonet:stä...

Leukuun tilasin jarruosat eilen, laitetaan kun tulee, tai paremminkin viitsii/ehtii ja liikkeelle ammuntalaitteisto(KIN) vaatisi remonttia... :cry:
Nuhvitietäjä, joka on: tietämätön, taitamaton ja tekee (usein) tarpeetonta...

Kuvia

Facebook
Avatar
jamppi
Vuoden Nuffisti 2006
Viestit: 5158
Liittynyt: 25 Maalis 2007, 16:18
Konekalustoani: Muutama rakkori ja muita sekalaisia päristimiä
NLCF r.y jäsen Nro: 002
Paikkakunta: Heinola

Liukunapanuhvin sain lähes valmiiksi alkutalven ja kevään aikana
272;sta tarvis taas kasailla, siitä tulikin ikuisuusprojekti
Nyt ollaan taas samassa tilanteessa kuin vuosi sitten, etsitään ruotoa tuolle BMC:n kutoselle(joitain virityksiä jo on)

Paljon kuuluu olevan uutta monilla eri paikkakunnilla mutta varmaankin nuffistin
ääretön vaatimattomuus estää kertomasta :wink:
Mukana kuin peräpukama!
ahven
Mr. Lordi Nuffield
Viestit: 1470
Liittynyt: 22 Tammi 2008, 21:57
Konekalustoani: jd-5820+jd-2650+patrol nuhvi+mf-135+zetor 25A+patrol ja 6:tos majori maasturi+ zusuki alto+ toyota hiase 2,5
NLCF r.y jäsen Nro: 267
Paikkakunta: JUUKA

:lol: :lol: :lol: :lol: :lol:
aja millä ajat mutta majorilla loput
Joonas Potkonen
Ylläpitäjä
Viestit: 7384
Liittynyt: 25 Maalis 2007, 01:40
Konekalustoani: N 3DL '59, N 460 KKK '64, V 500 '69, L 245 '73 L 270 Vammas Kersantti '75, L 262QMS '79 L 2100 '79, L 472SQMS '80, V N103 HT5, Valtra N141
NLCF r.y jäsen Nro: 001
Paikkakunta: Ilomantsi
Viesti:

Kevättöitä odotellaan. Liejulla on pellot. Yksi kolmonen pitäisi hakea, tai oikeastaan toinenkin kimppakone on hakematta vielä. Huoltoja pitäisi tehdä metsäkalustoon, mm. valmetin järkyttävän jäykkä kytkin pitäisi saada kevenemään.
Maatilallinen Ilomantsin Kuuksenvaarasta.
ahven
Mr. Lordi Nuffield
Viestit: 1470
Liittynyt: 22 Tammi 2008, 21:57
Konekalustoani: jd-5820+jd-2650+patrol nuhvi+mf-135+zetor 25A+patrol ja 6:tos majori maasturi+ zusuki alto+ toyota hiase 2,5
NLCF r.y jäsen Nro: 267
Paikkakunta: JUUKA

kesän korvalla ootellaan jo että kuukaaven piästä päevä alakaa lyhetä ja syys satteet tulevat viäjeemätä :lol:
aja millä ajat mutta majorilla loput
Nuhvikalle
Melkoinen nuhvisti
Viestit: 592
Liittynyt: 18 Helmi 2010, 09:36
Paikkakunta: Kuusamo

ahven kirjoitti:kesän korvalla ootellaan jo että kuukaaven piästä päevä alakaa lyhetä ja syys satteet tulevat viäjeemätä :lol:
Tänään käytiin vielä pilkillä kaloja narraamassa, jos kuukauden päästä jo alakaa tulla ne syys satteet, niin
ei kuulosta hyvältä :lol: :lol:
Pinoteksia pintaan, niin vanhakin näyttää ....
Joonas Potkonen
Ylläpitäjä
Viestit: 7384
Liittynyt: 25 Maalis 2007, 01:40
Konekalustoani: N 3DL '59, N 460 KKK '64, V 500 '69, L 245 '73 L 270 Vammas Kersantti '75, L 262QMS '79 L 2100 '79, L 472SQMS '80, V N103 HT5, Valtra N141
NLCF r.y jäsen Nro: 001
Paikkakunta: Ilomantsi
Viesti:

Kynnöt aloitettu, eilen ja tänään 5ha käänsin. Aikaa meni 13,5 tuntia ja polttoainetta n. 80 ltr.

Eli 2.7 tuntia per ha ja 16 litraa löpöä per ha. En siis valehdellut asiakkaalle kun sanoin, että kolmetuntia per ha menee. Vielä olisi 3/4 osaa kevään kyntö urakasta jäljellä. ja väliin kylvöjä ja ja... omatkin pellot pitäsi kunnostaa, niissä riittää mm. kivenajoa yms. kivaa

Mutta vaikka tämä voisi tuntua 8-16 konttorissa istuvan korvissa hulluntouhulta, niin on tämä vain jotenkin sellaista, että ilman kevättouhuja, eli toukoja, ei elämässä olisi mitään hohtoa. Välillä pitää jopa ovi aukaista ja kuunnella turbon vislausta, välillä taas tauolla kuunnella linnnunlauluja ja katsella kun luonto herää eloon talven jäliltä, ojissa liruu vesi ja naapurin isäntä noituu sitä foortiaan joka ei pelaa 8)
Maatilallinen Ilomantsin Kuuksenvaarasta.
tommi
Nuhvitietäjä
Viestit: 454
Liittynyt: 16 Syys 2007, 12:51
Paikkakunta: Raahe

Olen kyntänyt yleensä hehtaarin pariin tuntiin kolmisiipisellä, joskus allekkin. Oliko vanhaa nurmea vai miten noin kauan meni? Ihmeellisen muotoinen pala?
Fordson Major diesel -56
Fordson Supermajor Manuel 6-sylint.
BM Volvo T600 -71 +UM3T
Ford 5000 +Vammas kersantti -75
Sampo Rosenlew 500 -79
Case IH mx 4230 -96
Joonas Potkonen
Ylläpitäjä
Viestit: 7384
Liittynyt: 25 Maalis 2007, 01:40
Konekalustoani: N 3DL '59, N 460 KKK '64, V 500 '69, L 245 '73 L 270 Vammas Kersantti '75, L 262QMS '79 L 2100 '79, L 472SQMS '80, V N103 HT5, Valtra N141
NLCF r.y jäsen Nro: 001
Paikkakunta: Ilomantsi
Viesti:

Hyvänmuotoisella kivettömällä lohkolla varmasti optimioloisssa kahteen tuntiin joku voi hehtaarin ajaa, mutta kivisillä pelloilla ei vauhtia voi äärettömyyksiä pitää. Nurmea kynnin. Minusta tuo meni kohtuu joutuin, kun laskin tosiaan, että 3 tuntia menee. Joskus on mennyt hehtaaria kyntäessä yli neljä tuntia kivisyydestä johtuen.

Kyntö on kaikenkaikkiaan kohtuukallista puuhaa, omalla taksalla 135 €/ha suunnilleen alv. 0 jos lasketaan se kolme tuntia ha.
Maatilallinen Ilomantsin Kuuksenvaarasta.
NuffiPekka
Nuhvitietäjä
Viestit: 407
Liittynyt: 08 Touko 2011, 13:42
Konekalustoani: Nuffield 3 DL -59, Nuffield 4 DM KKK -60, Nuffield 460 -63, Nuffield 460 Riuku-Vammas -63, koesarjan n:o 54 Valmet 15, Belarus 420 -77,Belarus MTZ 50 -69
NLCF r.y jäsen Nro: 218
Paikkakunta: Perho

Tuo aikamenekki kynnössä on niin kovin suhteellinen käsite. Itse en ole tietoisesti "kellottanut" kyntöaikaa koska se on ollut "omaa" työtä niin ei sen väliä. Tärkeämpää on jälki mikä on kynnön jälkeen näkyviin jäämässä. Nelisenkymmentä vuotta kynneskelleenä voi jo sanoa että on - ehkä - oppinut kyntämään. Tilanpitoa jättäessäni pojalle on otteeseen jos toiseenkin korostanut sitä että työnjälki pitää olla sen näköistä että kehtaa sanoa itse sen tehneeksi, eli heti alkuun aurat säätöön ettei kynnetystä pellosta erota monikosiipisellä auralla se on kynnetty ja sitten vielä turha kiire pois. Olen läheltä seurannut myös sitä "kilpakyntömallia" jossa ei kauan hehtaarilla vanheta mutta sielläpä on sitten vältinpätkää pitkin ja poikin ja lopputuloksena kauhea äestämällä tasoitettava mättäikkö. Minusta tuo kolmisen tuntia kivisillä mailla on ihan hyvä tulos kun työn jäljestäkin pitää huolehtia. :D
Vähän päivässä - eikä viikossakaa palijo mittää...
tommi
Nuhvitietäjä
Viestit: 454
Liittynyt: 16 Syys 2007, 12:51
Paikkakunta: Raahe

Kyllä hyvää jälkeä voi tehdä nopeastikkin. Kattelin tässä omia ja naapurin lohkoja, oli suuri ero jäljessä. Omat meni kerta ajolla, mutta sitä toista saa ajaa moneen kertaan ja kauan, tosiaan näki kuinka monisiipisellä on kynnetty.
Fordson Major diesel -56
Fordson Supermajor Manuel 6-sylint.
BM Volvo T600 -71 +UM3T
Ford 5000 +Vammas kersantti -75
Sampo Rosenlew 500 -79
Case IH mx 4230 -96
Hietanen
Proto suunnittelija
Viestit: 172
Liittynyt: 14 Helmi 2012, 17:50
Konekalustoani: Leyland 272 vm77, MF 35Xmultipower, ferguson tea20, Ford D750, Bedford J3 & J2, Priestman beaver1, 20m Taunus,Morris commercial T-ford maamootori, Fordson power major 6syl
NLCF r.y jäsen Nro: 143
Paikkakunta: Loppi

kyllä kevät menee leukkua kasatessa :wink:
Leyland 272 -77
Joonas Potkonen
Ylläpitäjä
Viestit: 7384
Liittynyt: 25 Maalis 2007, 01:40
Konekalustoani: N 3DL '59, N 460 KKK '64, V 500 '69, L 245 '73 L 270 Vammas Kersantti '75, L 262QMS '79 L 2100 '79, L 472SQMS '80, V N103 HT5, Valtra N141
NLCF r.y jäsen Nro: 001
Paikkakunta: Ilomantsi
Viesti:

tommi kirjoitti:Kyllä hyvää jälkeä voi tehdä nopeastikkin. Kattelin tässä omia ja naapurin lohkoja, oli suuri ero jäljessä. Omat meni kerta ajolla, mutta sitä toista saa ajaa moneen kertaan ja kauan, tosiaan näki kuinka monisiipisellä on kynnetty.
Pelto ei ole rallipolku, eikä kilvoittelupaikka.
Maatilallinen Ilomantsin Kuuksenvaarasta.
tommi
Nuhvitietäjä
Viestit: 454
Liittynyt: 16 Syys 2007, 12:51
Paikkakunta: Raahe

:?:

Miksi tuhlata aikaa, kun hyvän saa aikaiseksi nopeastikkin. Yleensä se on sillä tavalla, että kun homma toimii ja sujuu, hommaan käytetty ajankäyttö tehostuu, jälki on automaattisesti hyvää. Sitten kun homma takkuaa, menee turhaksi hieromiseksi, aika menee ja jälki on sutta. Tämä pätee joka työhön. Ammattimiehen työskentely on sellaista että siinä jokainen liike on tarkoituksenmukaista, mitään turhaa ei tehdä. Homma näyttää leppoiselta, jopa rauhalliselta, mutta silti syntyy jälkeä. Amatööri hosuu ja heiluu, liikettä on joka suuntaan, asiaa ymmärtämättömältä saattaa tuntunta, että nyt on tekemisen meininki, kun huiskaa ja heiluu joka suuntaan.

Kyntämisessä minun mielestä vaaditaan hydraulinen työntövarsi sekä hydraulinen kallistin. Ilman näitä pellon pinnan epätasaisuudet näkyvät kyntöjäljessä. Noilla kun kyntämisen aikana pikkuisen säätelee, perussäätöjen lisäksi, ovat viilut kauniita ja tasaisia. Pelisilmää tarvitaan aloituksissa ja lopetuksissa ja suuntien valinnoissa. Pellon pinnanmuodon voi pilata tehokkaasti viisveisaamalla kyntösuunnista. Päistämisen voi tehdä osittain sarkapelloillakin sarkakynnön yhteydessä, niin peruuttelu ja vekslailu vähenee minimiin, ehkä pariin kertaan per. päiste.
Fordson Major diesel -56
Fordson Supermajor Manuel 6-sylint.
BM Volvo T600 -71 +UM3T
Ford 5000 +Vammas kersantti -75
Sampo Rosenlew 500 -79
Case IH mx 4230 -96
Vastaa Viestiin