Leyland 384 Lämpömittari

Keskustelua Leyland -traktoreista

Valvoja: automies560

latenight
Vitos -nuffisti
Viestit: 33
Liittynyt: 07 Maalis 2012, 20:19
Konekalustoani: leyland 384 vm.72
Paikkakunta: Kaarina

Morjensta pöytään..!!

Olen laitellut tuota 384 vm.72 Leukkua ja nyt sain muuten mittarit pelaamaan mutta ilmeisesti lämpömittarissa olis anturi vika. Johdon kun maadoittaa mittari nousee tappiin asti mutta kytkettynä anturiin ei viisari värähdä. Jännite seilaa 6-10v väliä mittarin johdon päässä, on ilmeisesti normaalia..? Sopiiko Tuohon muuta anturia kuin alkuperäinen joka näyttäis olevan aika kovissa hinnoissa..?
Joonas Potkonen
Ylläpitäjä
Viestit: 7384
Liittynyt: 25 Maalis 2007, 01:40
Konekalustoani: N 3DL '59, N 460 KKK '64, V 500 '69, L 245 '73 L 270 Vammas Kersantti '75, L 262QMS '79 L 2100 '79, L 472SQMS '80, V N103 HT5, Valtra N141
NLCF r.y jäsen Nro: 001
Paikkakunta: Ilomantsi
Viesti:

Mää saattasin kokeilla tuota: Tankin anturi, Sherpa diesel http://www.brittiosa.com/Tarvikkeet/tarjoukset.html
Maatilallinen Ilomantsin Kuuksenvaarasta.
simonmies
Nelos -nuffisti
Viestit: 22
Liittynyt: 27 Marras 2009, 10:36

Katso keskustelu 272 lämpömittari.
latenight
Vitos -nuffisti
Viestit: 33
Liittynyt: 07 Maalis 2012, 20:19
Konekalustoani: leyland 384 vm.72
Paikkakunta: Kaarina

Sopiiko tuo tankkiin mittojen ja kiinnitysten puolesta vai onko paljon sovittamista..?? Totta on kyllä että löpömittari ei pelaa mutta sen vika on on varmaan aika selvä kun irrotin anturin niin koho varsineen kellui tankissa irtonaisena :lol:

Mutta meinasin että lämpömittari olis tärkeempi saada kuntoon ja siihen näyttää olevan antureita Marjakankaalla mut 39€ on mun mielestä aika arvokas.. Ni ei viittis ostaa turhaan jos vika onkin muualla kuin siinä anturissa (mitä kyllä epäilen)
Joonas Potkonen
Ylläpitäjä
Viestit: 7384
Liittynyt: 25 Maalis 2007, 01:40
Konekalustoani: N 3DL '59, N 460 KKK '64, V 500 '69, L 245 '73 L 270 Vammas Kersantti '75, L 262QMS '79 L 2100 '79, L 472SQMS '80, V N103 HT5, Valtra N141
NLCF r.y jäsen Nro: 001
Paikkakunta: Ilomantsi
Viesti:

No jopas taas. Miten sekoitin löpö ja lämpömittarin :mrgreen: :oops:

Kyllä tuo antura vialta tosiaan vaikuttaa, jos maadoitettuna mittari menee "täysille".

39 € anturi tuntuu halvalta, kun on tottunut kalleisiin antureihin (se musta mitätön lutikka kun saattaa johonkin valtraan maksaa 400-800 €)
Maatilallinen Ilomantsin Kuuksenvaarasta.
latenight
Vitos -nuffisti
Viestit: 33
Liittynyt: 07 Maalis 2012, 20:19
Konekalustoani: leyland 384 vm.72
Paikkakunta: Kaarina

Juu on tullut luettua "272 lämpömittari" keskustelu ja kaikki muutkin asiaan liittyvät muttei oo löytynyt viellä vastausta sihen että minkä jännite johdon päästä pitäisi tulla ja saako antuaria jostain halvemmalla kuin 40€. Huomenna pitäis soittaa Verhon Jussille uusiks ku hän lupas tarkistaa kiekkamittarin vaijerin ja lämpömittarin anturin tiukan hinnan, jos kävis v-loppuna hakemassa..
naffield
Proto suunnittelija
Viestit: 173
Liittynyt: 15 Huhti 2010, 17:32
Konekalustoani: Leyland 272,472, Zetor 9540, Zetor proxima power, Zetor 9145
NLCF r.y jäsen Nro: 379
Paikkakunta: Kärsämäki

Jos sulla on mahollisuus kokkeilla jonku toisen konneen anturilla niin ois ainaki varma onko anturivika. Ei tarvis turhaa ostaa.
latenight
Vitos -nuffisti
Viestit: 33
Liittynyt: 07 Maalis 2012, 20:19
Konekalustoani: leyland 384 vm.72
Paikkakunta: Kaarina

No eipä oo ketään semmoista tiedossa :( Olis ollu kiva vaan tietää mikä jännitteen kuuluisi olla ja kuuluuko sen seilata 6-10v väliä..??!! :shock:
simonmies
Nelos -nuffisti
Viestit: 22
Liittynyt: 27 Marras 2009, 10:36

Luulen että anturi on kunnossa, eli anturin resistanssi muuttuu,jolloin jännitekin muuttuu.Jännitelukemasi on oikeita. Mittari on periaatteessa volttimittari joten se seuraa anturin antamaa jännitettä.Vika on mittaritaulun takana olevassa jännitetasaajassa.
naffield
Proto suunnittelija
Viestit: 173
Liittynyt: 15 Huhti 2010, 17:32
Konekalustoani: Leyland 272,472, Zetor 9540, Zetor proxima power, Zetor 9145
NLCF r.y jäsen Nro: 379
Paikkakunta: Kärsämäki

Minä veikkaisin että anturi ja jännitteen tasaaja on kunnossa :!: Omassa leukussa vaihon molemmat ja vika ei korjaantunu. Oiskohan johto rikki jostain tai jos on liitoksia välillä niin huono kosketus :?:
latenight
Vitos -nuffisti
Viestit: 33
Liittynyt: 07 Maalis 2012, 20:19
Konekalustoani: leyland 384 vm.72
Paikkakunta: Kaarina

Kiitos vastauksista, mutta niin minäkin epäilen anturia. jännite on mitattu irtonaisella johdolla eli ei kiinni anturissa. kokeilin mielenkiinnosta laittaa h3 polttimon jossa oli 6ohmin resistanssi (nykyisessä anturissa on 1,2m ohmin resistanssi) anturin johdon ja rungon väliin ja mittari nousi hitaasti pohjaan. Onko se sitten tarkoitus pätkivällä jänniteellä saada mittarin liikket rauhallisemmiksi ettei viisari seilaa kuin mielipuoli kun ajaa esim. metsässä jolloin löpö pääsee heilumaan villisti.. No pian se sitten selvii, Jussilta löytyy anturi hyllysta joten huomenna tai la tarvii ajella hakee semmonen..
latenight
Vitos -nuffisti
Viestit: 33
Liittynyt: 07 Maalis 2012, 20:19
Konekalustoani: leyland 384 vm.72
Paikkakunta: Kaarina

Nuffieldmaster kirjoitti:Mää saattasin kokeilla tuota: Tankin anturi, Sherpa diesel http://www.brittiosa.com/Tarvikkeet/tarjoukset.html

Onko jollain kokemuksia tuollaisen asentamisesta, että miten sopii paikoilleen, ei olis pahan hintanen..??!!
kur26207
Kolmos -nuffisti
Viestit: 12
Liittynyt: 03 Huhti 2012, 17:28
Konekalustoani: Leyland 262,Toyota corolla, Honda 500 four.
Paikkakunta: Isokyrö

Kiitos vastauksista, mutta niin minäkin epäilen anturia. jännite on mitattu irtonaisella johdolla eli ei kiinni anturissa. kokeilin mielenkiinnosta laittaa h3 polttimon jossa oli 6ohmin resistanssi (nykyisessä anturissa on 1,2m ohmin resistanssi) anturin johdon ja rungon väliin ja mittari nousi hitaasti pohjaan. Onko se sitten tarkoitus pätkivällä jänniteellä saada mittarin liikket rauhallisemmiksi ettei viisari seilaa kuin mielipuoli kun ajaa esim. metsässä jolloin löpö pääsee heilumaan villisti.. No pian se sitten selvii, Jussilta löytyy anturi hyllysta joten huomenna tai la tarvii ajella hakee semmonen..


262:ses on anturin resistanssi n.1000 ohmia huonelämpötilassa (mittari näyttää nollaa). Kun anturi on kiehuvassa vedessä on resistanssi n.100 ohmia. Sadalla ohmilla lämpömittari viisari on viisarin paksuuden verran vihreällä alueella. Pääsääntöisesti tälläiset mittarit ovat lämmöstä toimivia (bi-metall), lämpömittari ja löpömittari. Anturi määrää kuinka paljon virtaa kulkee mittarin läpi lämmittäen sitä ja siitä myös johtuu mittarin hitaat liikkeet.Se ei siis ole volttimittari. Virta anturin kautta on n. 0 - 0,2A. Jos anturis kuten yllä on 1,2m ohmia se on oikosulku (rikki), ellei tarkoitettu 1,2M ohmia jolloin se anturi on poikki(rikki)!
latenight
Vitos -nuffisti
Viestit: 33
Liittynyt: 07 Maalis 2012, 20:19
Konekalustoani: leyland 384 vm.72
Paikkakunta: Kaarina

Kiitos kirjoituksesta. Olen täysin samaa mieltä yllä olevan kanssa. En saanut pyhinä haettua anturia mutta tällä viikolla pitäisi onnistua anturin nouto joten päivitän tänne heti kun olen saanut anturin käsiini niin mittaan ohmit. Siitä saa seuraavakin vinkkiä jos kohtaa samoihin ongelmii.. :D
latenight
Vitos -nuffisti
Viestit: 33
Liittynyt: 07 Maalis 2012, 20:19
Konekalustoani: leyland 384 vm.72
Paikkakunta: Kaarina

Voi perk..!! :evil: Uusi anturi paikoillaan ja anturi näyttää sisälämmössä ja kylmässä traktoreissa paikoillaan 3 ohmia eli lämpömittari näyttää punaista heti kun kääntää virrat päälle.. Soitin Jussille että onko antureissa ollut ongelmia mutta ei kuulemma ole, mutta ei toi 3 ohmia voi olla oikein...??!!
Vastaa Viestiin