Laadukas pikkutraktori

Keskustelua muista traktorimerkeistä.

Valvoja: automies560

jusape
Vuoden Nuffisti 2013
Viestit: 8923
Liittynyt: 22 Huhti 2011, 20:24
NLCF r.y jäsen Nro: 351
Paikkakunta: Yläne

05 Huhti 2012, 20:24

Tossa kaverin 12145 setkassa ollut edessä 600 ja takana 650 kummit (Trelleborg Twin viimeiset noin 7000h, etuset vaihtus täks talveksi),
talvisin lykätty alueauraa, kärkiauraa, liki 10m3 kalkkivaunua vedelty talvisin myös.
(nää siis viimeisen 20vuoden/7000h aikana eikä voimansiirtopuolella ole ollut ongelmia/ työt/ urakat jäänyt tekemättä kertaakaan)
A-C TL20D -60,Detroit Diesel 6-71-65 ,460+KKK-62, 460T-64,DL3-61,proj DM4-54 ,sekasikiö-61,Ley-384 kartano-72, omavalm sarvitratori-5?,Lawn Boy LT-12 -90, Scoopmobilet, model HP -53, H -5? HPD -70 ,Gutbrod 5hp -61,BroomWade WR250-68
V-M
Nuhvitietäjä
Viestit: 251
Liittynyt: 11 Syys 2011, 11:31
Konekalustoani: ,Fahr D22,Zetor 25,Fiatagri 100-90 Dt pupu,Fiatagri 110-90 Dt pupu
Paikkakunta: Pudasjärvi

05 Huhti 2012, 21:36

Eikait setorista ole koskaan etuakselit paukkunu ja on niihin MP -Liftiä ja Quickea ja Ismeä asennettu ja paljon,tuskin lujempaa etuakselia monesta löytyy.

Nappikytkin on täysin joutava laite,omassa nyykässä se on,mutta kyllä polkimella tulee kytkintä käytettyä,vaikka kuinka tuon viiveen säätää niin ei tunnu jouhevalle käyttää. :shock:

Harrastelukoneissa tuo mekaaninen suunnanvaihto vielä menee,mutta jos esim. lumitöissä tehdään oikeaa alueurakkaa,on oltava hydraulinen sunnanvaihto ehottomasti.

Nuorena ihminen on viisaimmillaan,kun alkaa tulla ikää niin huomaa että ei tiedä oikeastaan paljon mitään :oops: ,näin ainakin itellä, ja jos vielä koneen valinta perustuu tunteeseen niin ei siinä ihmeemmin ole tutkittu mikä on faktaa .

Zetor ja ursus oli aikanaan kova sana turvesoilla,poran alustoina,kalkkivaunun vedossa,lavetin vedossa jne. ei noissa töissä aivan hepposet koneet menesty.

Täällä on tällähetkellä taajaman urakoissa 3 kpl uudehkoja valtroja (BRASSEJA JA pikkuvalluja ei ole koskaan ollu edes hiekotustöissä,ei juuri maatiloillakaa apukoneina),3 kpl uusia isoja jontikoita ja neljä uudehkoa CNH tuotetta Casen väreissä ja volvon pyöräkoneita ja Ruotsalainen Huddig.

Onkohan keski-ikä jotain 2 vuotta kalustolla ja ei taatusti poljeta kytkintä noissa :D :D ..

Tutkin nyykän sähköjä,kytkentäkelat pakoille on Boshin tuotteita,samoin releet,sitten iskraa startti ja laturi,virtalukko Cobo,sulakerasiassa luki Ford,ja sulakkeita on fiiun tyyliin paljon,ei ole lucaksen tyyliin vain muutamia isoja,vilkkuviikset ja valonvaihtimet on autosta varmaan,ainakin toiminnot samat,pieniä minireleitä näkyy sulakerasiassa olevan,mutta tähän asti on toiminu joka lamppuki tuossa moitteettomasti,koputetaan puuta...

Boshin komponentteja näkyy runsaasti,hydepuoli,polttoainepuoli jne...

Avoimin mielin kannattaa tutkia ja perehtyä koneisiin,laitteisiin autoihin jne. ja tunteet kannattaa jättää mukavempiin touhuihin :lol:
jusape
Vuoden Nuffisti 2013
Viestit: 8923
Liittynyt: 22 Huhti 2011, 20:24
NLCF r.y jäsen Nro: 351
Paikkakunta: Yläne

05 Huhti 2012, 22:12

Tänätalvena tuolla setkalla levitetty noin 70 rekkakuormaa (70 x 40tonnia? = 2.800tonnia? ) ilman murheita, oli kait hiukan hiljaisempi talvi kuin normaalisti.....
A-C TL20D -60,Detroit Diesel 6-71-65 ,460+KKK-62, 460T-64,DL3-61,proj DM4-54 ,sekasikiö-61,Ley-384 kartano-72, omavalm sarvitratori-5?,Lawn Boy LT-12 -90, Scoopmobilet, model HP -53, H -5? HPD -70 ,Gutbrod 5hp -61,BroomWade WR250-68
Avatar
UniversalDM4
Melkoinen nuhvisti
Viestit: 906
Liittynyt: 26 Maalis 2007, 17:00

05 Huhti 2012, 23:03

Naapuri osti ensimmäisen Ursuksen vuonna 1980, siitä asti on ollut mahdollisuus seurata maanviljelyä Ursuksella. Aika kovaan käyttöön tuo, kuten sittemmin tämän ensimmäisen yksilön rinnalle tulleetkin ovat joutuneet. Moni on vinoillut tuolle isännälle, että kuinka sinä tuollaisilla viitsit touhuta, silti ovat apua pyytäneet, kun uudemmat "laatumerkit" ovat hajonneet. Ketä -80-luvun Ursuksella toimeen tulee, ei uutta Valtraa kaipaa, ketä taas uudella Valtralla ajaa, ei vanhalla Urkilla toimeen tule :wink: Sama homma kuin 60- ja 70-luvuilla Nuffien ja leukkujen kanssa, toiset niilla teki mitä vaan, moni urakoi, osa ei niillä saanut edes perunapeltoa käännettyä, eikä saa vieläkään. Uutta ja yleisesti hyväksyttyä on ymmärrettävää tavoitella, mutta mitkä ovat oikeat perusteet?

Ursuksella äestävää on helppo halveksua. Äijä äestää ovet auki turbo suoraan rosteriputkeen viheltäen tyytyväisenä, eikä välitä tuon taivaallista mitä muut ajattelevat. Mutta kun lähes 100000e maksanut nykytraktori naapuritontilla odottaa tietotekniikkaneroa, voi jonkun muun positiviinen asenne elämään olla hieman hakusessa, vaikka on päisteautomatiikat ja puolen tusinaa pikavaihdetta, sekä internet-ohjattu ohjausjärjestelmä, ettei tule turhaa ajoa. Edes ilmastointi ei välttämättä laske stressitasoa, kun odottelee huoltomiestä epäkuntoista laitetta katsomaan, joka on ostettu, jottei tarvii niiden vanhojen paskojen kanssa pelata...

Itse jokainen traktorin kriteerit mielessään luo. Faktaa on se, että hevonenkin niistä samoista töistä aikoinaan on selviytynyt :oops:
jusape
Vuoden Nuffisti 2013
Viestit: 8923
Liittynyt: 22 Huhti 2011, 20:24
NLCF r.y jäsen Nro: 351
Paikkakunta: Yläne

06 Huhti 2012, 00:09

Tuo oli aika hyvin kirjoitettu....

Kaverikin on puhunut/kertonut että isännät on tulleet pellonpäähän kattomaan ja haastelemaan, "... kuinkas tuo setori on kestänyt, jne...." ,
ja jollain T-170-190 Valtra ollut heillä persiin alla......

Hiukan kankea urkki / zetka on , moneen muuhun verrattuna, sitä nyt tuskin kukaan kieltää.
Pari-kolmevuotta sitten kun tuota hiukan laitettiin, kamu sanoi ettei päivää pidempää taukoa ole kalkkihommissakaan ollut,
koneen takia. Jos vaunu on hajonnut, sitten on saattanut olla muutamia päiviäkin kestänyt seisokki, muttei rattorin takia...
(viimetalvena siittä meni "maastolaatikko" , kärrystä, joten joutui ajamaan tyhjänä ensin umpihankeen urat jotta sai kalkkikuormalla sitten ajettua,
aikaa meni hiukan enemmän sen päivän, mut homma ei seisahtunut...)
A-C TL20D -60,Detroit Diesel 6-71-65 ,460+KKK-62, 460T-64,DL3-61,proj DM4-54 ,sekasikiö-61,Ley-384 kartano-72, omavalm sarvitratori-5?,Lawn Boy LT-12 -90, Scoopmobilet, model HP -53, H -5? HPD -70 ,Gutbrod 5hp -61,BroomWade WR250-68
Joonas Potkonen
Ylläpitäjä
Viestit: 7388
Liittynyt: 25 Maalis 2007, 01:40
Konekalustoani: N 3DL '59, N 460 KKK '64, V 500 '69, L 245 '73 L 270 Vammas Kersantti '75, L 262QMS '79 L 2100 '79, L 472SQMS '80, V N103 HT5, Valtra N141
NLCF r.y jäsen Nro: 001
Paikkakunta: Ilomantsi
Viesti:

06 Huhti 2012, 06:48

No tässä taas sotketaan pari asiaa.

Aijemmin kyseltiin, mitä puuttuu ursuksesta ja zetorista. Koska Ursukset mitä suomessa on, on aikakaudelta 1970-1980 luku niin ajattelin teidän tarkoittavan niitä, kuten myös zetoreita tuolta aikakaudelta. Turha jurista, niistä puuttuu ilmastoinnit, nappikytkimet, sähkönostolaitteet ja 40 km/h nopeus.

Nykyistä ursusta ei suomeen tuoda. Nuiden aika taajamaurakoinnissa on ohi, peltotyökäyttöön ne ovat varmasti oivia traktoreita.

Sitten taas uudet proxima plus ja forterra zetorit, ne näyttävät ja kuulostavat ominaisuuksiltaan hyviltä. Niihin saa metsäohjaamon, ilmastoinnin ja käsittääkseni nappikytkimenkin MUTTA ETUAKSELI on Carraro :evil:
Kehuipa kuka hyvänsä sitä, niin paska se on. Tiivisteet eivät pidä, olka-tappien kehät venyvät banjosta tai olkatapinlaakeroinnit paukkuu etukuormain käytössä. Vaikka niihin on viritelty huohottimet napoihin, niin silti ne mehivät öljyä. 6000 sarjan valtran Carraro mehii öljyä esim. pitkään pakilla ajaessa huohottimesta ulos! Sige päihittää luotettavuudellaan Carraron 6-1! Paikallinen turveurakoitsija kyllästyi mega valtrojen carraroihin, ja vaihtoi 2:sta koneesta Carrarot sigeihin.

Tuossa 5400 sarjan fergussa minua juuri kismittää sama asia. Onko kohtuunäpäkän näköinen ja oloinen traktori pilattu Carraron etuviputtimella?

Valtrakin maksoi Carraron käytöstä oppirahat, ja asentaa nykyään Sigeä.

Nappikytkin on kyllä mainio varuste kovalootaisessa koneessa, jossa ei ole 3:a pikavaihdetta. Pois en antaisi.

Minkä merkityksen te annatte huollolle ja paikalliselle varaosapisteelle?

Onko muuten NH/Case ih osat hinnoiteltu yhtä päin persettä, kuin Agritekin osat yleensäkkin? Minkä muutaman kerran asiakkaan natikkaan/vanhaan keissiin osia sieltä kyselleenä, paskahalvauksen saa hinnan kuullessaan :cry:
Maatilallinen Ilomantsin Kuuksenvaarasta.
tommi
Nuhvitietäjä
Viestit: 454
Liittynyt: 16 Syys 2007, 12:51
Paikkakunta: Raahe

06 Huhti 2012, 06:53

Legendaarisia lujia isoja Zetoreita ja Urkkeja. Kaverilla oli uudesta 10245, maatalouskäytössä ja juurikin kalkinlevitystä oli jonkin verran. Alle 4000 tuntia ajettuna vaihtoi pois, ja noihin tunteihin kone oli katkottu muutamaan kertaan eri syistä, mm. näissä uudemmissa kytkimen työsylinteri on kytkinkotelon sisällä ja vaatii katkaisun että saa vaihdettua! Hirveä homma pikku osan takia, joita noissa menee. Vanhemmissa sentään rungon ulkopuolella. Ulosottoakseli vaihdettu noin 10 kertaa. Kansiremppa myös, ja sähköpuoli tehty melkein kokonaan uusiksi, etuakselia korjattu vähän joka kohdasta, öljyä se ei tainnut pitää kunnolla koskaan. Näitten kestävyys on vähän Hiacen paisutellun legendan mukaista. Eivätkä ole edes pikkutraktoreita. Miesten töissä niitä on ollut, ja pystyvätkin niihin, kunhan asenne on kohdillaan että "pikkuremonttia" voi tulla.

Itsellä oli Zetor 7245, mittarissa oli lopulta 8500 tuntia, mikä olisi Valmetin nopeassa mittarissa on jo 16000 tuntia. Itse en ajanut kuin 2500 tuntia, mutta siinäkin tuli aika moni mutteri kaveriksi. Etuakseli oli "viaton", eikä keskitapin hirveä välyskään haitannut mitään kun kardaanissa on nivelet, mutta öljyä ei tuo Romanialaisen pyöräkuormaajan akseli koskaan pitänyt kunnolla sisällään, toisin kuin paljon parjattu Carraaro Britti-natikassa.
Viimeksi muokannut tommi, 06 Huhti 2012, 08:13. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Fordson Major diesel -56
Fordson Supermajor Manuel 6-sylint.
BM Volvo T600 -71 +UM3T
Ford 5000 +Vammas kersantti -75
Sampo Rosenlew 500 -79
Case IH mx 4230 -96
Joonas Potkonen
Ylläpitäjä
Viestit: 7388
Liittynyt: 25 Maalis 2007, 01:40
Konekalustoani: N 3DL '59, N 460 KKK '64, V 500 '69, L 245 '73 L 270 Vammas Kersantti '75, L 262QMS '79 L 2100 '79, L 472SQMS '80, V N103 HT5, Valtra N141
NLCF r.y jäsen Nro: 001
Paikkakunta: Ilomantsi
Viesti:

06 Huhti 2012, 07:50

tommi kirjoitti:Legendaarisia lujia isoja Zetoreita ja Urkkeja.
Jep jep, ja topicin otsikko hämärtyy, kuten jo edellä kirjoitinkin :D
Maatilallinen Ilomantsin Kuuksenvaarasta.
V-M
Nuhvitietäjä
Viestit: 251
Liittynyt: 11 Syys 2011, 11:31
Konekalustoani: ,Fahr D22,Zetor 25,Fiatagri 100-90 Dt pupu,Fiatagri 110-90 Dt pupu
Paikkakunta: Pudasjärvi

06 Huhti 2012, 09:43

Keskusteluhan pyörii niinkun onnimannisen laulu,A-85 valtra vastaan 80 luvun setorit?
ite kyllä käsitin kirjoituksestasi että vaihtoehtoa hajit valtralle ja tuskin 80 luvun setori on se :lol: :lol:

Nappikytkinhän toimii tuossa nyykässä ainakin niin että asennossa yksi kytkintä käytetään vaihdekepin päässä olevalla napilla vaihdettaessa ja asennossa kaksi kytkin menee pohjaan kun koskee jarrupolkimeen ja kun nostaa jalan jarrulta kytkin nousee ylös,en tiedä mikä tuossa sytsteemissä viehättää,ite pidän sen asennossa 0 ja polhjen poljinta :D ,mustia jälkiä jaa hiekkaan tuolla vaihdettaessa jos ei aivan hiihatusviivettä kehtaa säätöön laittaa.

Agritekin varaosat maksaa,takalasin olen ostanu sieltä,putosi heti alas,oli niin pitkä fiatin jälkeen että oppirahat maksatti se, 126 e oli hintaa alkuperäisellä nyykän lasilla,virtalukko maksoi jotain 50 e.

varaosathan on katsottavissa hintoineen marjakankaan sivuilla,nuohan L JA TL mallit perustuu 80-90 tekniikkaan ja kaikkia osia löytyy ja hinnat on kohtuullisia,käykää tutkimassa.

Nuo 5000 sarjat on sitten näistä uudempia painoksia.

Fiatagri ja Zetor on koneita joihin saa vanhoinakin kaikki varaosat ja hinnatkaan ei ryöstöhintoja,toki ne maksaakin,mutta ei älyttömiä ja se johtuu siitä että näitä koneita on maalimalla aikuisen oikeasti PALJON!!

Ompa ollu vähintään riittävästi isossa setkassa Tommilla remonttia.
jusape
Vuoden Nuffisti 2013
Viestit: 8923
Liittynyt: 22 Huhti 2011, 20:24
NLCF r.y jäsen Nro: 351
Paikkakunta: Yläne

06 Huhti 2012, 10:06

No joo... :oops:
Ehkä keskustelu on "hieman" livennyt orkkis-aiheesta sivuraiteille....
Mutta silti mukavaa luettavaa...

V-M : Ei tuo takalasi tolkuttoman hintainen ollut, täysin suorat ikkunat, 903valluun 75€ ja 1410taaviin 200€ (sisälsi alulistat ikkunan ympärille)
Nämä molemmat hankittu viimesyksynä, (V-S Konetarvike , IKH kamaa...)
Kaveri haki NH TS100:seen oik. etu-alaikkunan, satkun luokkaa oli sekin (rikkoi kun "mutterimoposta" 36mm hylsy lipes karkuun)
A-C TL20D -60,Detroit Diesel 6-71-65 ,460+KKK-62, 460T-64,DL3-61,proj DM4-54 ,sekasikiö-61,Ley-384 kartano-72, omavalm sarvitratori-5?,Lawn Boy LT-12 -90, Scoopmobilet, model HP -53, H -5? HPD -70 ,Gutbrod 5hp -61,BroomWade WR250-68
Nuhvi
Nelos -nuffisti
Viestit: 28
Liittynyt: 25 Helmi 2010, 19:00

06 Huhti 2012, 10:50

No mitäs ne -90 luvun Finn Ursuksetki on, ja niihin on saanu ilimastoinnit.
Ja Zetor Proxima Powerissa on nappikytkin ja pikavaihteet on vakiona.
:?:
Joonas Potkonen
Ylläpitäjä
Viestit: 7388
Liittynyt: 25 Maalis 2007, 01:40
Konekalustoani: N 3DL '59, N 460 KKK '64, V 500 '69, L 245 '73 L 270 Vammas Kersantti '75, L 262QMS '79 L 2100 '79, L 472SQMS '80, V N103 HT5, Valtra N141
NLCF r.y jäsen Nro: 001
Paikkakunta: Ilomantsi
Viesti:

06 Huhti 2012, 12:15

Nuhvi kirjoitti:No mitäs ne -90 luvun Finn Ursuksetki on, ja niihin on saanu ilimastoinnit.
Ja Zetor Proxima Powerissa on nappikytkin ja pikavaihteet on vakiona.
:?:
Ei ainakaan pikkutraktoreita, eikä käyttöergonomialtaan nykyaikaisia.

Proximaahan tuossa juuri sanoinkin, että olisi varmasti oiva, jos ei olisi carraroa etuakselina.

Itse en ole uusia zetoreita päässyt koeajamaan, mutta eräs foorumillammekin kirjoitteleva sanoi, että hänen korvaansa 80-90 fiat kuulostaa ohjaamosta hiljaisemmalta, mitä uudet zetorit. Muutenhan niissä ominaisuudet alkaa lähennellä valtamerkkejä, joka on hyvä asia, hinta vaan on alkaa jo kallis "setoriksi".

Mutta kaikkinensa kokoluokassa 90 hv ei oikein ole ohjaamoltaan ja kestävyydeltään laadukasta UUTTA traktoria saatavilla. No toki nykyiset kestävien 8000 sarjan valtrojen tilalle tulleet T-mallin valtrat, nekään ei enää ole sitä mitä joku 8950 valtra oli uutena. Laadukas ohjaamoltaan, ominaisuudet kohdallaan ja kestävä. Näissä pienemmissä, merkistä riippumatta on ohjaamot aika kovamuovisia ja askeettisia verrattuna esimerkiksi johonkin isompaan traktorisarjaan, kuten NH7000, JD7030, Valtra N jne.

En ole vielä MF 5400 sarjan kopissa käynyt, mutta ainakin edeltäjänsä ohjaamo vaikutti laadukkaasti tehdyltä. Kesto niissäkin Dyna-4 malleissa tuntui olevan joskus kyseenalainen. Joensuussa oli JXU Case agrilla vaihdokkina, mutta tämä oli vaihtunut jontikkaan suunnanvaihdinvian takia, jota takuuaikana ei oltu saatu korjatuksi merkkikorjaamon toimesta.
Maatilallinen Ilomantsin Kuuksenvaarasta.
Nuhvi
Nelos -nuffisti
Viestit: 28
Liittynyt: 25 Helmi 2010, 19:00

06 Huhti 2012, 18:35

Eiköhän tuo Carraro etuakselikin oo jo tänä päivänä kehittynyt etukuormaajakäyttöön passeliksi.
Miten niin voit hintaa sanua kalliiksi ku et oo setorilla ajanu? hinta vaan on alkaa jo kallis "setoriksi".
Ihmettelen vaan suuresti :?: :?:
Joonas Potkonen
Ylläpitäjä
Viestit: 7388
Liittynyt: 25 Maalis 2007, 01:40
Konekalustoani: N 3DL '59, N 460 KKK '64, V 500 '69, L 245 '73 L 270 Vammas Kersantti '75, L 262QMS '79 L 2100 '79, L 472SQMS '80, V N103 HT5, Valtra N141
NLCF r.y jäsen Nro: 001
Paikkakunta: Ilomantsi
Viesti:

06 Huhti 2012, 18:52

Nuhvi kirjoitti:Eiköhän tuo Carraro etuakselikin oo jo tänä päivänä kehittynyt etukuormaajakäyttöön passeliksi.
Miten niin voit hintaa sanua kalliiksi ku et oo setorilla ajanu? hinta vaan on alkaa jo kallis "setoriksi".
Ihmettelen vaan suuresti :?: :?:
Jaa-a, outoa, etteivät ole saaneet niitä yhtä varmoiksi kuin sige-dana-zf akseleita ainakaan 30v aikana, olisiko se parissa kolmessa vuodessa paremmaksi muuttunut?

Setori on setori, se möi aikoinaan halvalla hinnalla, niin se möisi nytkin jos hinta olisi halpa. Kun on muita valita asti "samanlaisia" niin miksi ostaa juuri setori? Merkkihuolto-organisaatio ja myyntiorganisaatiokin on onnettoman pieni, ja jälleenmyyntiarvo romahtaa aikalailla.

Deutz-Fahr olisi kyllä myös kiinnostava tuttavuus, siitä ei ollakkaan vielä puhuttu. Agrofarmeja ei ole taittu montaa suomeen myydä?
Maatilallinen Ilomantsin Kuuksenvaarasta.
ahma450
Vitos -nuffisti
Viestit: 35
Liittynyt: 21 Marras 2011, 21:17
Konekalustoani: Valtra A-95,Fiatagri 82-94,Super major ja Deutz D-15 Sampo 680H
Paikkakunta: Alajärvi

06 Huhti 2012, 19:08

Miten niin zetorin hinta romahtaa? Mitäite oon niiden hintoja seuraillu,niin esim.90-luvun lopun mallit lähes saman hintasia ku saman ikäset länsikoneet.Ja mitäketteryyteen tulee pihatöissä,niin A-vallu on kyllä kaikista kankein kokoluokassaan kääntymään.Ku laittasivat siihen samanlaisen etuakselinku New-Hollannissa :P Ainakin tuossa omassa A:ssa 14,9 renkailla tosi iso kääntöympyrä,Fiat pyörähtää siihen nähden paikallaan :D
Vastaa Viestiin