Leyland 384 vaihteet rutisee

Keskustelua Leyland -traktoreista

Valvoja: automies560

Joonas Potkonen
Ylläpitäjä
Viestit: 7384
Liittynyt: 25 Maalis 2007, 01:40
Konekalustoani: N 3DL '59, N 460 KKK '64, V 500 '69, L 245 '73 L 270 Vammas Kersantti '75, L 262QMS '79 L 2100 '79, L 472SQMS '80, V N103 HT5, Valtra N141
NLCF r.y jäsen Nro: 001
Paikkakunta: Ilomantsi
Viesti:

Jos säätö on loppu, niin säätö on tehtävä kytkinasetelmasta (jos levy ei ole loppu). Outoa vain, että uusi asetelma ei ole ollut kerralla oikein säädetty. Säätö tehdään penkissä tai kokeneemmat tekee sen käsivaraltakin.

Eikai vain edellistä kytkinremonttia tehnyt sama "asentaja" kuin joka tehnyt sen koneremontin kertoen, ettei kantta tarvitse jälkikiristää :shock: :(
Maatilallinen Ilomantsin Kuuksenvaarasta.
jusape
Vuoden Nuffisti 2013
Viestit: 8943
Liittynyt: 22 Huhti 2011, 20:24
NLCF r.y jäsen Nro: 351
Paikkakunta: Yläne

Mä ainakin tein "käsivaralta" mittailemalla (lohkojen tasopinnoista) etäisyydet kaverin 1390 taavist,
kun siitä vähän sorvailtiin asetemaa sieltä-täältä, ja vastinpintoja myös vauhtipyyörästä ym....
Jousipaineet levylle piti vähän kasvaakkin, mun räknäilyjen mukaan.....
Kaveri sanos jälkeen et hienosti toimii, ainoo et poljinvoimaa tarvii hiukan enempi, kuin ennen,
(mutta siitä sanoin kyllä hänen konettaan noutaessa, että voi olla hiukan piukempi kuin ennen).
Mut sehän on normaalia muutenkin? jos ajokytkimessä ei ole levyssä pintaa kuin toisella puolen, sielläkin korkeintaan millin verran....
A-C TL20D -60,Detroit Diesel 6-71-65 ,460+KKK-62, 460T-64,DL3-61,proj DM4-54 ,sekasikiö-61,Ley-384 kartano-72, omavalm sarvitratori-5?,Lawn Boy LT-12 -90, Scoopmobilet, model HP -53, H -5? HPD -70 ,Gutbrod 5hp -61,BroomWade WR250-68
fiigumies
Mr. Lordi Nuffield
Viestit: 1701
Liittynyt: 05 Maalis 2010, 08:34
Konekalustoani: FORDSON MAJOR vm.1957 ja FIATAGRI 70-90DT vm.1987+ISME 1400
Paikkakunta: Hamina/Kannusjärvi

Ei leylandia tarvi katkasta edes kytkin remontissa
-fiigumies-
Avatar
jamppi
Vuoden Nuffisti 2006
Viestit: 5158
Liittynyt: 25 Maalis 2007, 16:18
Konekalustoani: Muutama rakkori ja muita sekalaisia päristimiä
NLCF r.y jäsen Nro: 002
Paikkakunta: Heinola

Minusta tuo vahteiden rutina kuuluu vanhoihin koneisiin
Ainakin minulla tuppaa rutisemaan jopa synkroonilootatatkin, kun ei oikein tuon oma synkrooni pelaa :D
Mukana kuin peräpukama!
Joonas Potkonen
Ylläpitäjä
Viestit: 7384
Liittynyt: 25 Maalis 2007, 01:40
Konekalustoani: N 3DL '59, N 460 KKK '64, V 500 '69, L 245 '73 L 270 Vammas Kersantti '75, L 262QMS '79 L 2100 '79, L 472SQMS '80, V N103 HT5, Valtra N141
NLCF r.y jäsen Nro: 001
Paikkakunta: Ilomantsi
Viesti:

jamppi kirjoitti:Minusta tuo vahteiden rutina kuuluu vanhoihin koneisiin
Ainakin minulla tuppaa rutisemaan jopa synkroonilootatatkin, kun ei oikein tuon oma synkrooni pelaa :D
Paikaltaan lähtiessä ei saa kyllä rutista, siis kytkin jäädä aukeamatta. Toki tottumattomalla rutisee loota pykältäessä, mutta senkin oppii nopeasti. Nuffi-leukku synkronoimaton vaihteisto on kyllä helppo oppia rutisemattomaksi.
Maatilallinen Ilomantsin Kuuksenvaarasta.
Avatar
nelosnuhvi
Mr. Lordi Nuffield
Viestit: 3580
Liittynyt: 17 Heinä 2009, 17:59
Konekalustoani: Kalustoa moottorisahasta maansiirtokoneisiin
Paikkakunta: Rantasalmi

Mites pystyykö laatikon kuluneisuus vaikuttamaan vaihteiden vaihtumiseen näin paljon:
-leylantti 270 kartanossa vaihteet loksahtelee nätisti päälle suuntaan kuin toiseen.
-nelosnuhvissa( :mrgreen: ) ei meinaa hampat irvessäkään vaihteet vaihtua vaikka kierroksilla pelaa :roll:

Vai onko näiden lootien tekniikassa paljonkin eroja :?:
Vanhojen koneiden puolesta jo vuodesta 2009!
Jerppali
Proto suunnittelija
Viestit: 174
Liittynyt: 21 Tammi 2009, 07:33
Konekalustoani: Fiatagri 70-90 & Isme 1400, Leyland 384
Paikkakunta: Hamina

Kai se sitte on vaan että vaihteisto on niin ''kulunut'' että pitää vähän meteliä kun vaihtelee... :roll:
Leyland 384 Kartano
Fiatagri 70-90
Joonas Potkonen
Ylläpitäjä
Viestit: 7384
Liittynyt: 25 Maalis 2007, 01:40
Konekalustoani: N 3DL '59, N 460 KKK '64, V 500 '69, L 245 '73 L 270 Vammas Kersantti '75, L 262QMS '79 L 2100 '79, L 472SQMS '80, V N103 HT5, Valtra N141
NLCF r.y jäsen Nro: 001
Paikkakunta: Ilomantsi
Viesti:

Onkos tässä tarkoitettu heti alusta-alkaen tämän kyseisen 384:n kohdalla sitä, että vaihteisto rusahtelee vaihtaessa vaihteita vauhdissa? Se johtuu toki näissä synkronoimattomissa kuskista, jos ei osaa tuplapolennalla pykältää ylös ja alas tullessa korvakuulolta himmata koneella vaihteiston rattaita samoille nopeuksille (vaihde vapaalla kytkin ylhäällä) eli puhutaan välikaasusta. Jos ei osaa tuota niin koneessa ei ole vikaa silloin.

Mutta vikaa on silloin jos kytkinpolkimen painaa koneen ollessa paikoillaan pohjaan, ja tyrkkää vaihteen silmään ja rusahtaa. Jos kytkin jää kantamaan, niin rusahtaa uudelleen jos vedät vaihteen takaisin vapaalle ja laitat vaihteen taas silmään kuullen rusahduksen. Jos rusahdusta ei tuolloin kuulu olet vain liian hätäisesti tyrkännyt vaihteen silmään kytkinpolkimen polkaisun jälkeen. Hammasrattaat kun pyörivät vielä muutaman hetken vaikka kytkin olisi polkaistu alas.
Maatilallinen Ilomantsin Kuuksenvaarasta.
Leukkumies
Mr. Lordi Nuffield
Viestit: 1126
Liittynyt: 25 Maalis 2007, 18:57
Konekalustoani: Leyland 270 Kartano '73, 472QMS '79. Nuffield 4DM Universal Four '60.
NLCF r.y jäsen Nro: 023
Paikkakunta: Pohojos-Pohojanmaa

270:n teki Keskon huoltomies kytkinrempan reilu 20 vuotta sitten. Olisin tuossa äskettäin hieman säätänyt sitä kun on alkanut ottaa hieman alempana, mutta säätö olikin kierretty loppuun jo silloin kytkinrempan yhteydessä :wink:
[quote="jamppi"]Nuhvi on jokamiehellä mutta tosimies ajaa Leukulla :D[/quote]
Jerppali
Proto suunnittelija
Viestit: 174
Liittynyt: 21 Tammi 2009, 07:33
Konekalustoani: Fiatagri 70-90 & Isme 1400, Leyland 384
Paikkakunta: Hamina

Tänään kävin ajelemassa ko. koneella, ja kokeilin rusahtaako vaihde kun ajaa eteen päin, pysähtyy ja laittaa saman vaihteen uudelleen päälle ilman että kytkintä on nostettu välillä, kyllähän se pienen rusauksen pitää... Mutta sitten kokeilin pariin otteeseen välikaasulla vaihtamista ja onnistui hyvin ilman rusauksia...
Leyland 384 Kartano
Fiatagri 70-90
Vastaa Viestiin