Eikai vain edellistä kytkinremonttia tehnyt sama "asentaja" kuin joka tehnyt sen koneremontin kertoen, ettei kantta tarvitse jälkikiristää
Leyland 384 vaihteet rutisee
Valvoja: automies560
-
Joonas Potkonen
- Ylläpitäjä
- Viestit: 7384
- Liittynyt: 25 Maalis 2007, 01:40
- Konekalustoani: N 3DL '59, N 460 KKK '64, V 500 '69, L 245 '73 L 270 Vammas Kersantti '75, L 262QMS '79 L 2100 '79, L 472SQMS '80, V N103 HT5, Valtra N141
- NLCF r.y jäsen Nro: 001
- Paikkakunta: Ilomantsi
- Viesti:
Jos säätö on loppu, niin säätö on tehtävä kytkinasetelmasta (jos levy ei ole loppu). Outoa vain, että uusi asetelma ei ole ollut kerralla oikein säädetty. Säätö tehdään penkissä tai kokeneemmat tekee sen käsivaraltakin.
Eikai vain edellistä kytkinremonttia tehnyt sama "asentaja" kuin joka tehnyt sen koneremontin kertoen, ettei kantta tarvitse jälkikiristää

Eikai vain edellistä kytkinremonttia tehnyt sama "asentaja" kuin joka tehnyt sen koneremontin kertoen, ettei kantta tarvitse jälkikiristää
Maatilallinen Ilomantsin Kuuksenvaarasta.
-
jusape
- Vuoden Nuffisti 2013
- Viestit: 8943
- Liittynyt: 22 Huhti 2011, 20:24
- NLCF r.y jäsen Nro: 351
- Paikkakunta: Yläne
Mä ainakin tein "käsivaralta" mittailemalla (lohkojen tasopinnoista) etäisyydet kaverin 1390 taavist,
kun siitä vähän sorvailtiin asetemaa sieltä-täältä, ja vastinpintoja myös vauhtipyyörästä ym....
Jousipaineet levylle piti vähän kasvaakkin, mun räknäilyjen mukaan.....
Kaveri sanos jälkeen et hienosti toimii, ainoo et poljinvoimaa tarvii hiukan enempi, kuin ennen,
(mutta siitä sanoin kyllä hänen konettaan noutaessa, että voi olla hiukan piukempi kuin ennen).
Mut sehän on normaalia muutenkin? jos ajokytkimessä ei ole levyssä pintaa kuin toisella puolen, sielläkin korkeintaan millin verran....
kun siitä vähän sorvailtiin asetemaa sieltä-täältä, ja vastinpintoja myös vauhtipyyörästä ym....
Jousipaineet levylle piti vähän kasvaakkin, mun räknäilyjen mukaan.....
Kaveri sanos jälkeen et hienosti toimii, ainoo et poljinvoimaa tarvii hiukan enempi, kuin ennen,
(mutta siitä sanoin kyllä hänen konettaan noutaessa, että voi olla hiukan piukempi kuin ennen).
Mut sehän on normaalia muutenkin? jos ajokytkimessä ei ole levyssä pintaa kuin toisella puolen, sielläkin korkeintaan millin verran....
A-C TL20D -60,Detroit Diesel 6-71-65 ,460+KKK-62, 460T-64,DL3-61,proj DM4-54 ,sekasikiö-61,Ley-384 kartano-72, omavalm sarvitratori-5?,Lawn Boy LT-12 -90, Scoopmobilet, model HP -53, H -5? HPD -70 ,Gutbrod 5hp -61,BroomWade WR250-68
- jamppi
- Vuoden Nuffisti 2006
- Viestit: 5158
- Liittynyt: 25 Maalis 2007, 16:18
- Konekalustoani: Muutama rakkori ja muita sekalaisia päristimiä
- NLCF r.y jäsen Nro: 002
- Paikkakunta: Heinola
Minusta tuo vahteiden rutina kuuluu vanhoihin koneisiin
Ainakin minulla tuppaa rutisemaan jopa synkroonilootatatkin, kun ei oikein tuon oma synkrooni pelaa
Ainakin minulla tuppaa rutisemaan jopa synkroonilootatatkin, kun ei oikein tuon oma synkrooni pelaa
Mukana kuin peräpukama!
-
Joonas Potkonen
- Ylläpitäjä
- Viestit: 7384
- Liittynyt: 25 Maalis 2007, 01:40
- Konekalustoani: N 3DL '59, N 460 KKK '64, V 500 '69, L 245 '73 L 270 Vammas Kersantti '75, L 262QMS '79 L 2100 '79, L 472SQMS '80, V N103 HT5, Valtra N141
- NLCF r.y jäsen Nro: 001
- Paikkakunta: Ilomantsi
- Viesti:
Paikaltaan lähtiessä ei saa kyllä rutista, siis kytkin jäädä aukeamatta. Toki tottumattomalla rutisee loota pykältäessä, mutta senkin oppii nopeasti. Nuffi-leukku synkronoimaton vaihteisto on kyllä helppo oppia rutisemattomaksi.jamppi kirjoitti:Minusta tuo vahteiden rutina kuuluu vanhoihin koneisiin
Ainakin minulla tuppaa rutisemaan jopa synkroonilootatatkin, kun ei oikein tuon oma synkrooni pelaa
Maatilallinen Ilomantsin Kuuksenvaarasta.
- nelosnuhvi
- Mr. Lordi Nuffield
- Viestit: 3580
- Liittynyt: 17 Heinä 2009, 17:59
- Konekalustoani: Kalustoa moottorisahasta maansiirtokoneisiin
- Paikkakunta: Rantasalmi
Mites pystyykö laatikon kuluneisuus vaikuttamaan vaihteiden vaihtumiseen näin paljon:
-leylantti 270 kartanossa vaihteet loksahtelee nätisti päälle suuntaan kuin toiseen.
-nelosnuhvissa(
) ei meinaa hampat irvessäkään vaihteet vaihtua vaikka kierroksilla pelaa
Vai onko näiden lootien tekniikassa paljonkin eroja
-leylantti 270 kartanossa vaihteet loksahtelee nätisti päälle suuntaan kuin toiseen.
-nelosnuhvissa(
Vai onko näiden lootien tekniikassa paljonkin eroja
Vanhojen koneiden puolesta jo vuodesta 2009!
-
Joonas Potkonen
- Ylläpitäjä
- Viestit: 7384
- Liittynyt: 25 Maalis 2007, 01:40
- Konekalustoani: N 3DL '59, N 460 KKK '64, V 500 '69, L 245 '73 L 270 Vammas Kersantti '75, L 262QMS '79 L 2100 '79, L 472SQMS '80, V N103 HT5, Valtra N141
- NLCF r.y jäsen Nro: 001
- Paikkakunta: Ilomantsi
- Viesti:
Onkos tässä tarkoitettu heti alusta-alkaen tämän kyseisen 384:n kohdalla sitä, että vaihteisto rusahtelee vaihtaessa vaihteita vauhdissa? Se johtuu toki näissä synkronoimattomissa kuskista, jos ei osaa tuplapolennalla pykältää ylös ja alas tullessa korvakuulolta himmata koneella vaihteiston rattaita samoille nopeuksille (vaihde vapaalla kytkin ylhäällä) eli puhutaan välikaasusta. Jos ei osaa tuota niin koneessa ei ole vikaa silloin.
Mutta vikaa on silloin jos kytkinpolkimen painaa koneen ollessa paikoillaan pohjaan, ja tyrkkää vaihteen silmään ja rusahtaa. Jos kytkin jää kantamaan, niin rusahtaa uudelleen jos vedät vaihteen takaisin vapaalle ja laitat vaihteen taas silmään kuullen rusahduksen. Jos rusahdusta ei tuolloin kuulu olet vain liian hätäisesti tyrkännyt vaihteen silmään kytkinpolkimen polkaisun jälkeen. Hammasrattaat kun pyörivät vielä muutaman hetken vaikka kytkin olisi polkaistu alas.
Mutta vikaa on silloin jos kytkinpolkimen painaa koneen ollessa paikoillaan pohjaan, ja tyrkkää vaihteen silmään ja rusahtaa. Jos kytkin jää kantamaan, niin rusahtaa uudelleen jos vedät vaihteen takaisin vapaalle ja laitat vaihteen taas silmään kuullen rusahduksen. Jos rusahdusta ei tuolloin kuulu olet vain liian hätäisesti tyrkännyt vaihteen silmään kytkinpolkimen polkaisun jälkeen. Hammasrattaat kun pyörivät vielä muutaman hetken vaikka kytkin olisi polkaistu alas.
Maatilallinen Ilomantsin Kuuksenvaarasta.
-
Leukkumies
- Mr. Lordi Nuffield
- Viestit: 1126
- Liittynyt: 25 Maalis 2007, 18:57
- Konekalustoani: Leyland 270 Kartano '73, 472QMS '79. Nuffield 4DM Universal Four '60.
- NLCF r.y jäsen Nro: 023
- Paikkakunta: Pohojos-Pohojanmaa
270:n teki Keskon huoltomies kytkinrempan reilu 20 vuotta sitten. Olisin tuossa äskettäin hieman säätänyt sitä kun on alkanut ottaa hieman alempana, mutta säätö olikin kierretty loppuun jo silloin kytkinrempan yhteydessä 
[quote="jamppi"]Nuhvi on jokamiehellä mutta tosimies ajaa Leukulla
[/quote]
-
Jerppali
- Proto suunnittelija
- Viestit: 174
- Liittynyt: 21 Tammi 2009, 07:33
- Konekalustoani: Fiatagri 70-90 & Isme 1400, Leyland 384
- Paikkakunta: Hamina
Tänään kävin ajelemassa ko. koneella, ja kokeilin rusahtaako vaihde kun ajaa eteen päin, pysähtyy ja laittaa saman vaihteen uudelleen päälle ilman että kytkintä on nostettu välillä, kyllähän se pienen rusauksen pitää... Mutta sitten kokeilin pariin otteeseen välikaasulla vaihtamista ja onnistui hyvin ilman rusauksia...
Leyland 384 Kartano
Fiatagri 70-90
Fiatagri 70-90



