Leyland 384 vaihteet rutisee

Keskustelua Leyland -traktoreista

Valvoja: automies560

Jerppali
Proto suunnittelija
Viestit: 174
Liittynyt: 21 Tammi 2009, 07:33
Konekalustoani: Fiatagri 70-90 & Isme 1400, Leyland 384
Paikkakunta: Hamina

Olen alkanut ihmetellä kun leylandin vaihteet pitää mielestäni melkosta rutinaa kun laittaa päälle... Kytkin on vaihdettu vasta pari kolme vuotta sitten joten ei senkään pitäisi olla lopussa. Välillä saa rutisuttaa oikein kunnolla että menee vaihde päälle, onkohan jossain kenties vikaa ja onkohan tuohon olemassa jokin niksi :?:
Leyland 384 Kartano
Fiatagri 70-90
Joonas Potkonen
Ylläpitäjä
Viestit: 7384
Liittynyt: 25 Maalis 2007, 01:40
Konekalustoani: N 3DL '59, N 460 KKK '64, V 500 '69, L 245 '73 L 270 Vammas Kersantti '75, L 262QMS '79 L 2100 '79, L 472SQMS '80, V N103 HT5, Valtra N141
NLCF r.y jäsen Nro: 001
Paikkakunta: Ilomantsi
Viesti:

Onko kytkinpolkimen vapaaliike tarkastettu?
Maatilallinen Ilomantsin Kuuksenvaarasta.
Jerppali
Proto suunnittelija
Viestit: 174
Liittynyt: 21 Tammi 2009, 07:33
Konekalustoani: Fiatagri 70-90 & Isme 1400, Leyland 384
Paikkakunta: Hamina

Paljonkos se vapaaliike pitää olla?
Leyland 384 Kartano
Fiatagri 70-90
Avatar
Lahtinen
Proto suunnittelija
Viestit: 153
Liittynyt: 10 Loka 2010, 11:37
Konekalustoani: Ford Anglia 100E -55 & -58, 1989 MB W124 300 Coupe
Paikkakunta: Loppi

344-384 ohjekirjan mukaan kytkinpolkimen vapaaliike 31.7mm.
Viisaammat korjatkoon jos väärässä
EX Leyland 702 Synchro -81 SQMS - Kuvat - Youtube
Jerppali
Proto suunnittelija
Viestit: 174
Liittynyt: 21 Tammi 2009, 07:33
Konekalustoani: Fiatagri 70-90 & Isme 1400, Leyland 384
Paikkakunta: Hamina

Täytyy iltasella tutkia asiaa, pitää kohta lähteä tienaamaan eli kalkkia levälleen...
Leyland 384 Kartano
Fiatagri 70-90
Jerppali
Proto suunnittelija
Viestit: 174
Liittynyt: 21 Tammi 2009, 07:33
Konekalustoani: Fiatagri 70-90 & Isme 1400, Leyland 384
Paikkakunta: Hamina

Lähden tästä nyt tutkimaan asiaa... Pitääkö se vapaaliike olla sen 31.7 mm :?:
Leyland 384 Kartano
Fiatagri 70-90
Joonas Potkonen
Ylläpitäjä
Viestit: 7384
Liittynyt: 25 Maalis 2007, 01:40
Konekalustoani: N 3DL '59, N 460 KKK '64, V 500 '69, L 245 '73 L 270 Vammas Kersantti '75, L 262QMS '79 L 2100 '79, L 472SQMS '80, V N103 HT5, Valtra N141
NLCF r.y jäsen Nro: 001
Paikkakunta: Ilomantsi
Viesti:

Se on tuumamittaisesta muutettu suoraan milleiksi. Mittaushan on polkimen päästä, noin 30-32 mm jos on niin hyvä. Ota huomioon myös vivustossa ilmenevät väljät, se muuttaa arvoja vrt. uuteen koneeseen.
Maatilallinen Ilomantsin Kuuksenvaarasta.
Jerppali
Proto suunnittelija
Viestit: 174
Liittynyt: 21 Tammi 2009, 07:33
Konekalustoani: Fiatagri 70-90 & Isme 1400, Leyland 384
Paikkakunta: Hamina

Olen ehkä hidas älyinen, mutta tarkottaako se vapaaliike sitä että kuinka paljon poljinta pitää nostaa että kone lähtee liikkeelle :?: Jos se on niin vapaaliike on nyt noin 10-15 mm...
Leyland 384 Kartano
Fiatagri 70-90
Joonas Potkonen
Ylläpitäjä
Viestit: 7384
Liittynyt: 25 Maalis 2007, 01:40
Konekalustoani: N 3DL '59, N 460 KKK '64, V 500 '69, L 245 '73 L 270 Vammas Kersantti '75, L 262QMS '79 L 2100 '79, L 472SQMS '80, V N103 HT5, Valtra N141
NLCF r.y jäsen Nro: 001
Paikkakunta: Ilomantsi
Viesti:

Ei, vaan polkimessa tuntuu selvä vapaa-liike kun sitä alkaa painamaan. Sen pitää olla kevyt ylhäältä n. sen 3 cm ja sitten vasta alkaa kytkimen painelaakeria painamaan kytkinkäpäliä auki. Vapaaliikkeen aikana poljinvastus on palautusjousen ja nivelistön aiheuttaman kitkan vastus. Vapaaliikkeen jälkeen vastuksen aiheuttaa itse kytkimen irroitusmekanismi asetelmasta.
Maatilallinen Ilomantsin Kuuksenvaarasta.
Jerppali
Proto suunnittelija
Viestit: 174
Liittynyt: 21 Tammi 2009, 07:33
Konekalustoani: Fiatagri 70-90 & Isme 1400, Leyland 384
Paikkakunta: Hamina

Ahaaaa... Taas opin jotain uutta, täytyy taas lähteä mittailemaan...
Leyland 384 Kartano
Fiatagri 70-90
Jerppali
Proto suunnittelija
Viestit: 174
Liittynyt: 21 Tammi 2009, 07:33
Konekalustoani: Fiatagri 70-90 & Isme 1400, Leyland 384
Paikkakunta: Hamina

Vapaaliike on nyt noin 50-60 mm ja käsitykseni mukaan säätötanko on käännetty loppuun :shock:
Leyland 384 Kartano
Fiatagri 70-90
Joonas Potkonen
Ylläpitäjä
Viestit: 7384
Liittynyt: 25 Maalis 2007, 01:40
Konekalustoani: N 3DL '59, N 460 KKK '64, V 500 '69, L 245 '73 L 270 Vammas Kersantti '75, L 262QMS '79 L 2100 '79, L 472SQMS '80, V N103 HT5, Valtra N141
NLCF r.y jäsen Nro: 001
Paikkakunta: Ilomantsi
Viesti:

Aivan liikaa on vapaaliikettä, ei irroita kunnolla. Mitä kytkinremontissa viimeksi tehtiin? Menikö vanhalla asetelmalla?

Todennäköistä on, että vaatii kytkinasetelman penkityksen, jossa kytkimen käpälät säädetään oikealle korkeudelle uuden levyn kanssa. Uusi asetelma on yleensä "pulttaa kiinni" paketti varsinkin jos ostetaan saman valmistajan levy, mutta uudella levyllä on kytkinkäpälien korkeus säädettävä. Jos käpälät jäävät liian alas, ei painelaakeri yllä painamaan asetelmaa auki ja säätäminen ei auta kun se on se säätö on pohjassa.
Maatilallinen Ilomantsin Kuuksenvaarasta.
Jerppali
Proto suunnittelija
Viestit: 174
Liittynyt: 21 Tammi 2009, 07:33
Konekalustoani: Fiatagri 70-90 & Isme 1400, Leyland 384
Paikkakunta: Hamina

Kytkinrempassa vaihdettiin: levy, asetelma, ja muistaakseeni jotain laakereita...
Leyland 384 Kartano
Fiatagri 70-90
Jerppali
Proto suunnittelija
Viestit: 174
Liittynyt: 21 Tammi 2009, 07:33
Konekalustoani: Fiatagri 70-90 & Isme 1400, Leyland 384
Paikkakunta: Hamina

Mitähän tuolle nyt sitten osaisi tehdä :?:
Leyland 384 Kartano
Fiatagri 70-90
jusape
Vuoden Nuffisti 2013
Viestit: 8943
Liittynyt: 22 Huhti 2011, 20:24
NLCF r.y jäsen Nro: 351
Paikkakunta: Yläne

Taitais tarvita käpälien säätöä, ehkä jopa katkaisuhoidon, jotta saa mittailtua käpälien/painelaakerin etäisyydet, yms.... :?:
A-C TL20D -60,Detroit Diesel 6-71-65 ,460+KKK-62, 460T-64,DL3-61,proj DM4-54 ,sekasikiö-61,Ley-384 kartano-72, omavalm sarvitratori-5?,Lawn Boy LT-12 -90, Scoopmobilet, model HP -53, H -5? HPD -70 ,Gutbrod 5hp -61,BroomWade WR250-68
Vastaa Viestiin