Nuhviin turbo

Keskustelua Nuffield -traktoreista

Valvoja: automies560

hokke
Kylmäkoskelainen
Viestit: 96
Liittynyt: 29 Maalis 2007, 15:08

02 Tammi 2012, 17:41

Tuommonen ajatus tuli mieleen kun kaveri sanoi että olisi ylimääräisiä puhaltimia.
Eli tarkoitus olisi tuohon 3/45:seen laittaa 2.5L pajeron turbo.
Hirveitä hevosvoima lukuja en ole hakemassa(hyvin on riittänyt 45hv. tähän asti),ehkä joku 55hv olisi mahdollinen.Jollakin 0.5 bar ahdoilla.Muuten vaan ihan mielenkiinnosta ja kokeilun halusta.
Järjellähän ei ole mitään tekemistä tämän kanssa.
Nyt sitten, tuleeko mieleen jotain mitä pitäsi huomioida heti alussa ja onko tuo ahdin yleensä sopiva ko. projektiin??
Nuhvin kone pitäisi muuten olla suht. järjissä,uudet putket,männät, kk.laakerit ,männän tapin helat ja kansi laitettu muutama vuosi sitten eli ei pitäisi olla horo.
kaikki huomiot ja neuvot otetaan ilomielin vastaan.
Projekti on alkamassa ihan aluksi pakosarjan teosta ja tehdään muiden projektien ohessa aina kun aikaa liikenee
NUFFIELD 3/45
Joonas Potkonen
Ylläpitäjä
Viestit: 7388
Liittynyt: 25 Maalis 2007, 01:40
Konekalustoani: N 3DL '59, N 460 KKK '64, V 500 '69, L 245 '73 L 270 Vammas Kersantti '75, L 262QMS '79 L 2100 '79, L 472SQMS '80, V N103 HT5, Valtra N141
NLCF r.y jäsen Nro: 001
Paikkakunta: Ilomantsi
Viesti:

02 Tammi 2012, 17:44

Älä laita tuohon moottoriin. Hanki vaikka perus DM4:een, mutta älä 3/45:n koneeseen :(

Tämä ihan mutua, mutta jostain syystä joku käskee minua sanomaan ei
Maatilallinen Ilomantsin Kuuksenvaarasta.
ahven
Mr. Lordi Nuffield
Viestit: 1470
Liittynyt: 22 Tammi 2008, 21:57
Konekalustoani: jd-5820+jd-2650+patrol nuhvi+mf-135+zetor 25A+patrol ja 6:tos majori maasturi+ zusuki alto+ toyota hiase 2,5
NLCF r.y jäsen Nro: 267
Paikkakunta: JUUKA

02 Tammi 2012, 20:39

ehottomasti laeta, virkoo nuhvi kummasti :wink:
aja millä ajat mutta majorilla loput
Joonas Potkonen
Ylläpitäjä
Viestit: 7388
Liittynyt: 25 Maalis 2007, 01:40
Konekalustoani: N 3DL '59, N 460 KKK '64, V 500 '69, L 245 '73 L 270 Vammas Kersantti '75, L 262QMS '79 L 2100 '79, L 472SQMS '80, V N103 HT5, Valtra N141
NLCF r.y jäsen Nro: 001
Paikkakunta: Ilomantsi
Viesti:

02 Tammi 2012, 20:46

ahven kirjoitti:ehottomasti laeta, virkoo nuhvi kummasti :wink:
Ja sitten painitaan lämpö ja kansipahviongelmien kanssa. Työkäytössä on tuossa traktorimallissa turbosta enempi huolta ja harmia kuin virkoamisen tuomia hyötyjä.

Jos kuitenkin laitat niin lisäropeli jäähdytykseen on oltava ja mieluiten synteettiset öljyt moottoriin, parhaimmat mitä rahalla raaskit ostaa, esim. 5w-40 tai 5w-50:t. Tuon ajan nuhvit kärsivät itselleni tuntemattomasta syystä juuri lämpöongelmista. Turbo lisää lämpökuormaa moottoriin, varsinkin kanteen. Jäähdytyksen on oltava kunnossa.
Maatilallinen Ilomantsin Kuuksenvaarasta.
hokke
Kylmäkoskelainen
Viestit: 96
Liittynyt: 29 Maalis 2007, 15:08

02 Tammi 2012, 22:04

Ei näin "vakiona" ole vielä tarvinnut lämpöjen kanssa painia ,mutta hyvä huomio tuo.
Ei ole tulossa raskaaseen työkäyttöön vaikka on talon ykkös Traktori,lähinnä harraste hommia.
Tuo kannentiiviste homma minulle itsellekin tuli mieleen,mutta luulen että ongelmat
on samanlaiset ilman turboakin .Luulen että suurin osa kannentiiviste ongelmista
johtuu nuista putkien korkeus hommista.
onhan se jonkun tehtävä pioneeri työtä niin ollaan tästäkin asiasta sitten hieman viisampia.
Vaikka tuo nyt räjähtäisi maata kiertävälle radalle niin ei tuosta vielä konkurssia seuraa,ehkä
lievä vitutus tai vähän isompi.
NUFFIELD 3/45
NuffiPekka
Nuhvitietäjä
Viestit: 407
Liittynyt: 08 Touko 2011, 13:42
Konekalustoani: Nuffield 3 DL -59, Nuffield 4 DM KKK -60, Nuffield 460 -63, Nuffield 460 Riuku-Vammas -63, koesarjan n:o 54 Valmet 15, Belarus 420 -77,Belarus MTZ 50 -69
NLCF r.y jäsen Nro: 218
Paikkakunta: Perho

02 Tammi 2012, 23:07

Enpä minäkään menisi laittamaan tuohon turboa jos on näihin asti ollut harmiton. Eikös juuri 3/45 lohkossa ole ollut niitä putkiharmejakin jonkinmoisen linjausvirheen takia normaalia enempi. Ja ei se turbon aiheuttama lisäkuormitus moottorille ainakaan paranna tilannetta, mutta konehan on sinun ja se turbon tuoma potkunlisä tai rempanlisä myöskin. :D
Vähän päivässä - eikä viikossakaa palijo mittää...
hokke
Kylmäkoskelainen
Viestit: 96
Liittynyt: 29 Maalis 2007, 15:08

14 Helmi 2012, 14:38

Projekti aloitettu.Tehtiinpä kokeeksi pakosarja nuin.http://kuvablogi.com/blog/10313/7/" onclick="window.open(this.href);return false;
katotaan kestääkö.
Aika mitättömältä näyttää tuo turbo,voi olla
parempi alkuun katsella nuita pakopaineita,mutta sen näkee sitten.
toisaalta tuon pitäisi kyllä lähteä mukaan jo melko aikaisin.
Etsinnässä seuraavaksi se peltilätkä lohkon kylkeen johon saa tuon
öljyn paluun tehtyä ja painekello tuohon turboon .
NUFFIELD 3/45
Avatar
nuhvi63
Mr. Lordi Nuffield
Viestit: 3967
Liittynyt: 29 Maalis 2007, 10:31
Konekalustoani: Lukee tuossa vasemmalla...
NLCF r.y jäsen Nro: 12
Paikkakunta: YLÄMAA

14 Helmi 2012, 15:33

Työntötankojen kohdalla olevaan sivupeltiin helppo tehdä putkiyhde öljyn paluulle.
Nuffield Univ.3 -59,Nuffield Univ..4 -60, Nuffield 460 KKK-63, Nuffield 460+UkkoMestari 3 -63, Leukut 384 -71, 270 -73, 285 - 75, Ford 5610 -87
Tunturit Pappa, Super Sport, Tiger. Subaru avolava kottikärryinä.
Avatar
Warpu
Mr. Lordi Nuffield
Viestit: 1685
Liittynyt: 06 Tammi 2008, 03:09
NLCF r.y jäsen Nro: 22
Paikkakunta: Anjala / Kouvola

15 Helmi 2012, 23:45

uuen sivuluukun voi tehä vaikka suorasta levystä, näin uudemmissa moottoreissa.
vieläkun kehtais tuota sarjaa muuttaa niin että 1 ei ahtais kolmosta ja päinvastoin
elikkä suuntais putket kohti ahdinta 8)
460, 460, 460, 460eka, 4dm, 4dm 4wd, 3dl, 3dleka, 262, 472, 285, 272, 353cc um
jusape
Vuoden Nuffisti 2013
Viestit: 8923
Liittynyt: 22 Huhti 2011, 20:24
NLCF r.y jäsen Nro: 351
Paikkakunta: Yläne

16 Helmi 2012, 01:25

Joo, en tekis satsia noin.
Tuupikäyrät viel siihe keskikohtaan turpon suuntaan,
niin jotta virtaukset olis jouhevia
A-C TL20D -60,Detroit Diesel 6-71-65 ,460+KKK-62, 460T-64,DL3-61,proj DM4-54 ,sekasikiö-61,Ley-384 kartano-72, omavalm sarvitratori-5?,Lawn Boy LT-12 -90, Scoopmobilet, model HP -53, H -5? HPD -70 ,Gutbrod 5hp -61,BroomWade WR250-68
hokke
Kylmäkoskelainen
Viestit: 96
Liittynyt: 29 Maalis 2007, 15:08

16 Helmi 2012, 18:59

Aika lailla vastakkain nuo tulee tuossa alkuperäisessäkin nuo 1 ja 3. http://kuvablogi.com/nayta/3426904/" onclick="window.open(this.href);return false;
Siitä tuota mallia kateltiin ja tehtiin nuin.
Oishan nuo voinut tietysti tehdä vähän jouheemminkin mutta jospa
se savu osaisi pois tuostakin.
NUFFIELD 3/45
Vastaa Viestiin