272:sen voimanulosotto hyppii pois päältä ja kone huohottaa

Keskustelua Leyland -traktoreista

Valvoja: automies560

Leukku_272
Kolmos -nuffisti
Viestit: 10
Liittynyt: 13 Syys 2011, 16:29

Pyörittelin tuossa leukullani (272, vm -76) klapikonetta. 15 tuntisen urakan aikana voimanulosotto putosi itsestään pois päältä 5-7 kertaa. Ulosotto vaan tavallaan yht'äkkiä putosi pois päältä ja heti perään kovaa rutinaa. Menin pysäyttämään ulosoton ''käsijarruvivulla'' ja työnsin ulosoton vivun takaisin ylös. Käynnistelin ulosoton ja kaikki toimi taas normaalisti jonkin aikaa. Mistä tämmönen voi johtua? Hirvittää vaan vähän kun pitäis linkoa talvella pyöritellä että mites sitten.

Samaisen urakan aikana kone puski melkoisesti öljyä pakoputkesta. Ja älkää sanoko että palamatonta löpöä vaan sillä urakan jälkeen piti lisätä 2 litraa öljyä joten oli sen öljyä oltava ainakin enimmäkseen. Muuten kone ei juuri öljyä syö, huohottaa kylläkin. Koneessa jotain suurempaakin vikaa? Pittee viisammilta kysellä kun ite en ole vielä oikein jyvällä kaikista leukun oikuista, sen verta vähän aikaa leukku on vasta omistuksessa ollut :D Muutoin olen kyllä talon uusimpaan asukkiin ollut todella tyytyväinen, erityisesti vaihteisto miellyttää ja kulkee kyllä mahotonta vauhtia :)
Avatar
jamppi
Vuoden Nuffisti 2006
Viestit: 5158
Liittynyt: 25 Maalis 2007, 16:18
Konekalustoani: Muutama rakkori ja muita sekalaisia päristimiä
NLCF r.y jäsen Nro: 002
Paikkakunta: Heinola

Voimanottoakselin boorit on päistään kuluneet hieman viistoiksi jonka vuoksi potkii ulosoton pois päältä
Vikaa on varmaan myös putkiakselissakin
Lasket perästä öljyt pois ja ulosottoakseli lähtee taaksepäin kunhan
irrotat vetokoukun ja laakerimurikan
Täytät hitsaamalla boorit ja hiot ja sorvaat ne kuntoon
Saman tein omaani kesällä ja hyvin kesti ainakin halkaisukierukkaa käytellä
Jos putkiakselin joudut vaihtamaan niin sitten koko peräreppu tarvii purkaa irti, ei ole paha sekään

Tuo öljyn räkiminen on aika normaalia kun konetta käytetään ilman sen kummepaa kuormaa pitkiä aikoja
Mukana kuin peräpukama!
Avatar
Warpu
Mr. Lordi Nuffield
Viestit: 1684
Liittynyt: 06 Tammi 2008, 03:09
NLCF r.y jäsen Nro: 22
Paikkakunta: Anjala / Kouvola

tuossa 272 osaa olla myöskin uudempi voimanoton kytkentä.
montako asentoa/lovea vivulle on? 8)
460, 460, 460, 460eka, 4dm, 4dm 4wd, 3dl, 3dleka, 262, 472, 285, 272, 353cc um
Avatar
jamppi
Vuoden Nuffisti 2006
Viestit: 5158
Liittynyt: 25 Maalis 2007, 16:18
Konekalustoani: Muutama rakkori ja muita sekalaisia päristimiä
NLCF r.y jäsen Nro: 002
Paikkakunta: Heinola

Tuohan on ihan totta, varmaan onkin jo uudempi malli eli voimanottoakseli ei lähde kokonaisena
Peräreppu irti, samalla tulee putsattua pumpun imusihti ja tarkastettua tasauspyörästön rattaiden helat
Mukana kuin peräpukama!
simonmies
Nelos -nuffisti
Viestit: 22
Liittynyt: 27 Marras 2009, 10:36

Millaiset on uudempi ja vanhempi ulosotto ja mistä vuosimallista on vaihtunut ?
Tammi
Nuhvitietäjä
Viestit: 442
Liittynyt: 19 Marras 2007, 00:23
Paikkakunta: Nunnanlahti

Akseli vaihtui toiseksi kesken vuotta -77.
Kahta en vaihtais, toinen on. ...
ja vielä kolmannen polven poikamies
Leukkumies
Mr. Lordi Nuffield
Viestit: 1126
Liittynyt: 25 Maalis 2007, 18:57
Konekalustoani: Leyland 270 Kartano '73, 472QMS '79. Nuffield 4DM Universal Four '60.
NLCF r.y jäsen Nro: 023
Paikkakunta: Pohojos-Pohojanmaa

http://www.nuhvi.net/foorumi/viewtopic.php?f=2&t=2111" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.nuhvi.net/foorumi/viewtopic.php?f=2&t=2135" onclick="window.open(this.href);return false;
Tuolla vähän osviittaa mitä tuleman voipi pitää, jos on vanhemmalla 3-asentoisella ulosoton kytkentävivulla (uudemmissa 2-asentoinen joissa ei saa pumppua pois päältä, näissä ei ole enää putkiakselia) Onko traktorissasi muuten valkokattoinen Junkkarihytti vai onko jo harmaakattoisella tehtaan Q-hytillä?
[quote="jamppi"]Nuhvi on jokamiehellä mutta tosimies ajaa Leukulla :D[/quote]
Leukku_272
Kolmos -nuffisti
Viestit: 10
Liittynyt: 13 Syys 2011, 16:29

Q-hytillähän tuo on ja vivussa on kaksi asentoa. Uskaltaiskohan kokeilla semmosta että hitsailis vivun pitorautaan paremmat pykälät että vois linkoa pyöritellä vai hajoaako siinä sitten paikat jos väkisin pitää sen päällä? Oishan se toki varmaan viisainta tehä vaan se remontti...
Joonas Potkonen
Ylläpitäjä
Viestit: 7384
Liittynyt: 25 Maalis 2007, 01:40
Konekalustoani: N 3DL '59, N 460 KKK '64, V 500 '69, L 245 '73 L 270 Vammas Kersantti '75, L 262QMS '79 L 2100 '79, L 472SQMS '80, V N103 HT5, Valtra N141
NLCF r.y jäsen Nro: 001
Paikkakunta: Ilomantsi
Viesti:

Leukku_272 kirjoitti:Q-hytillähän tuo on ja vivussa on kaksi asentoa. Uskaltaiskohan kokeilla semmosta että hitsailis vivun pitorautaan paremmat pykälät että vois linkoa pyöritellä vai hajoaako siinä sitten paikat jos väkisin pitää sen päällä? Oishan se toki varmaan viisainta tehä vaan se remontti...
Särkee sen vivun, nimim. kokemusta on. Potkii sen verta kovasti lopulta, että vääntää sen vivun.
Maatilallinen Ilomantsin Kuuksenvaarasta.
Leukku_272
Kolmos -nuffisti
Viestit: 10
Liittynyt: 13 Syys 2011, 16:29

Särkee sen vivun, nimim. kokemusta on. Potkii sen verta kovasti lopulta, että vääntää sen vivun.[/quote]


Siis ulosoton vipu hajoaa? Onko vaaraa suuremmasta jos hätäratkaisuna käyttää edellänä mainittua keinoa?
Avatar
jamppi
Vuoden Nuffisti 2006
Viestit: 5158
Liittynyt: 25 Maalis 2007, 16:18
Konekalustoani: Muutama rakkori ja muita sekalaisia päristimiä
NLCF r.y jäsen Nro: 002
Paikkakunta: Heinola

Ei se ulosotto pysy päällä vaikka hitsaisit sen vivun kaarirautaan kiinni, on siellä sen verran isot voimat kyseessä
Kokeile siten että joku pitää kampea käsin paikoillaan ja jos ei pysy sitten niin vaihtoehtoja on tasan yksi
Ei ole muuta vaihtoehtoa kuin tutustua leukun sielunelämään
Mukana kuin peräpukama!
Leukku_272
Kolmos -nuffisti
Viestit: 10
Liittynyt: 13 Syys 2011, 16:29

Jaa ei kai siinä sitten muu auta... Noo täytyy ottaa sukulaismies avuksi kun tuohon joskus rupeaa, siltä luulis homman luonnistuvan kun on ollu leukkujen aikaan keskolla huoltomiehenä, kehuu tuntevansa kyseiset koneet perin pohjin :) yksin en rohkene hommaan ruveta, sen verta untamo olen vielä noissa isommissa traktori remonteissa.. vähän kyllä suututtaa ruveta vasta vähän aikaa sitten hankittua konetta remppaamaan... kuinkakohan kalliiksi tuo mahdollisesti voi tulla? ja kuinka montaa päivää pitää hommaan varata? että jos löytyis sopiva väli ennen lumen tuloa kun linkokoneeksi tuo hommattiin...
Avatar
Warpu
Mr. Lordi Nuffield
Viestit: 1684
Liittynyt: 06 Tammi 2008, 03:09
NLCF r.y jäsen Nro: 22
Paikkakunta: Anjala / Kouvola

tuota 2 asentoista vipua kannattaa koittaa säätää niin että ulosotto menee
varmuudella kokonaan päälle eli vipu menee taaemmas, jos on kunnolla
pohjassa ja terveet osat niin ei pitäisi pyrkiä kovasti pois päältä.
jos tämä ei auta niin ulosottoakselin repusta irroittamalla pääsee tarkistamaan
osien kunnon vaikkakaan ei vaihtamaan muutakuin akselin päässä olevan laakerin 8)
460, 460, 460, 460eka, 4dm, 4dm 4wd, 3dl, 3dleka, 262, 472, 285, 272, 353cc um
Vastaa Viestiin