Maamoottorit

Keskustelua maatalouskoneista

Valvoja: automies560

Avatar
jamppi
Vuoden Nuffisti 2006
Viestit: 5158
Liittynyt: 25 Maalis 2007, 16:18
Konekalustoani: Muutama rakkori ja muita sekalaisia päristimiä
NLCF r.y jäsen Nro: 002
Paikkakunta: Heinola

olisko ihan vaan syynä se että vanha valopetrooli on paljon paremmin palavaa kuin nykyiset liuottimet mitä lamppuöljynä myydään
Mukana kuin peräpukama!
Jakari
Proto suunnittelija
Viestit: 101
Liittynyt: 26 Maalis 2007, 18:32
Paikkakunta: Espoo

Jos kenellä on toimiva puhalluslamppu, niin milläs nykyajan tavaralla se pitää tankata jotta olisi toiveita että se toimisi, oletetaan että se muuten on kunnossa?

(haun perusteella Tammella on muutama vuosi sitten ollut toimiva puhalluslamppu, vieläkö toimii ja on tallessa?)
Nuhvelentin veli
Mr. Lordi Nuffield
Viestit: 1301
Liittynyt: 27 Maalis 2007, 18:14
Paikkakunta: Peräpohjolan piiri

Yksi vannoutunut puhalluslamppujen käyttäjä ilmoittautuu (ainoa oikea konsti kuulamoottorin käynnistykseen :mrgreen: )

Kyllä mie olen poltellu ihan normi valopetroolia puhalluslampussa ilman ongelmia, myös grillin sytytysneste ajaa halvempana saman asian ja lamppu toimii jopa paremmin...

nimim: Kosan-pullo vaihdettu viimeksi vuonna 2000, siitä asti puhalluslamppuja (16kpl) ja uutta kosania ei ihan heti haeta.
Nuffi 10/60,
Allgaier AP-17/1
MB LA-312
Scania L76
+30 Maamoottoria
DeLaval turbiinit 5Hk 1894 & 3Hk 1911
...muuta sékopäistä...
jusape
Vuoden Nuffisti 2013
Viestit: 8943
Liittynyt: 22 Huhti 2011, 20:24
NLCF r.y jäsen Nro: 351
Paikkakunta: Yläne

Taas on Wikke myytävänä
6-7hp vm -38? Masinistipalstalla...
Jyväskyläs? Hp 500??
A-C TL20D -60,Detroit Diesel 6-71-65 ,460+KKK-62, 460T-64,DL3-61,proj DM4-54 ,sekasikiö-61,Ley-384 kartano-72, omavalm sarvitratori-5?,Lawn Boy LT-12 -90, Scoopmobilet, model HP -53, H -5? HPD -70 ,Gutbrod 5hp -61,BroomWade WR250-68
Jakari
Proto suunnittelija
Viestit: 101
Liittynyt: 26 Maalis 2007, 18:32
Paikkakunta: Espoo

Jatkoa puhalluslamppukyselyyn.

Nyt viikolla sain käsiin toisen lampun, jonkun englantilaisen tehtaan tekemä, oli ollut vähän huonolla huollolla mutta kun kohenneltiin tiivisteitä ja putsailtiin roskia vähemmäksi niin kyllä siihen oikeanlainen liekki vaan sytty.
No kun oli yksi toimiva peli, niin koitettiin siitä sitten lainata osia tuohon Primukseen jotta sen saisi henkiin. Pöydälle purettuna osat vierekkäin näytti hyvinkin samanlaisilta, saman alihankkijan tekemiltä, mm. pumppu, mutta eivät olleet vaihtokelpoisia kierteitten puolesta, pieni ero niissä oli mutta englanninvehkeen polttoainesuuttimen sai sopimaan Primukseen, toisinpäin ei käynyt.
Suuttimen vaihdon jälkeen Primuskin tokeni toimimaan kuten pitää, paloi nätisti.
Nämä molemmat lamput on sellaisia ettei ole liekille mitään säätöventtiiliä, suuttimesta tulee ainetta minkä säiliöpaine työntää tulemaan.

Polttoaineena oli lamppuöljy kun ei muuta ollut, grillineste on vielä kokeilematta.

Tiivisteitä olen leikellyt nahkapalasista ja on ne kestäneet nämä lyhkäset testaukset, onko siihen olemassakaan parempaa tavaraa, eihän ne kovin kuumana käy kun ei niitä tiivisteitä ole kun sailiön korkissa ja ilmapumpussa?

Pitkälti on vielä matkaa Nuhvelentin veljen kokoelman laajuuteen mutta jostain se on aloitettava, nämä mahtuu pienempiin tiloihin kuin maamoottorit ja rattorit (eikä maksa niin paljon.) :mrgreen:
Joonas Potkonen
Ylläpitäjä
Viestit: 7384
Liittynyt: 25 Maalis 2007, 01:40
Konekalustoani: N 3DL '59, N 460 KKK '64, V 500 '69, L 245 '73 L 270 Vammas Kersantti '75, L 262QMS '79 L 2100 '79, L 472SQMS '80, V N103 HT5, Valtra N141
NLCF r.y jäsen Nro: 001
Paikkakunta: Ilomantsi
Viesti:

Sanokaapa mitä tarjota toimiwasta wikströmistä ilman polttoainesäiliötä. Jotain 6-8 hv...?
Maatilallinen Ilomantsin Kuuksenvaarasta.
Konemäki
Kylmäkoskelainen
Viestit: 82
Liittynyt: 09 Heinä 2010, 11:19
Konekalustoani: Kaikkea maan ja taivaan väliltä.
Paikkakunta: Etelä Pohjanmaa

Kaippa siitä parisataa voi luvata, parivuotta sitten maksettiin täydellisestä käyntikuntoisesta 10-12 Wikströmistä johon oli tehty uudet puut 500€. Edellispäivänä käytiin hakemassa ilmatteeksi yks 1944 vuosmallin 7-9 Olympia, täydellinen mutta pikkusen jumissa no parinpäivän liottelun jälkeen se lähti pyörimäänkin. Eli tuohon väliin se hinta todennäköisesti asettuu.
Hyvin menee, kun on Nuffield.
Konemäki
Kylmäkoskelainen
Viestit: 82
Liittynyt: 09 Heinä 2010, 11:19
Konekalustoani: Kaikkea maan ja taivaan väliltä.
Paikkakunta: Etelä Pohjanmaa

Nonniin. Olympiasta on nyt ensimmäiset sauhut otettu, kipunakin rupesi löytymään ja laukaisu toimimaan kun vaari sitä vähäsen huolti. Onneksi edellinen omistaja oli moottoria purkaessaan jemmannut osat talteen muuten olisi ollut kunnostus aika tekemätön paikka, kun moottori löytyi se oli puuladossa kansi, pako/imusarja ja kannenpultit ja mutterit hukassa. No aikamma siinä perikunnan edustajan kanssa osia etsittiin ja lopulta jäi vain yksi kannenpultti itse sorvattavaksi.
Hyvin menee, kun on Nuffield.
Nuhvelentin veli
Mr. Lordi Nuffield
Viestit: 1301
Liittynyt: 27 Maalis 2007, 18:14
Paikkakunta: Peräpohjolan piiri

Porilaiskantaa vahvistettu taas yhdellä...
Kävästiin eilen Nuhvelentin kanssa hakemassa siitä melkein Jampin naapurista, eli Oriveden Eräjärveltä yksi 5Hv pikkuporilainen vuosimallia 1939.

Osiltansa kuulanhattua ja säätäjäkotelon lunkkaa vaille täydellinen, jopa säiliöt käyttökuntoon saatavissa ulkosäilytyksestä huolimatta, mutta konepeti oli lahonnut jo kaiken avun ulkopuolelle, toki siitä sai vielä vähän mittoja.
Projekti on jo aloitettu kohteen purkamisella puhdistusta ja maalausta varten.

Konehan oli tietenkin jumissa, mutta irtosi Enerpacin 15t tunkilla ja sopivalla tuurnalla kuulan reiästä painamalla suhteellisen helposti 8) ja ilmeisesti tuota ei ole edes käytetty oikein paljoa, kun katsoi sylinterin ja männän, sekä kiertokangen alalaakerin kulumisastetta.

Ensisavut otetaan jo mahdollisesti parin viikon päästä :mrgreen: .

Seuraavaakin projektia on vähin katseltu...5-6Hv Sarin ja 10-12Hv Olympia paininpuussa, saapa nähdä sitten 8)
Nuffi 10/60,
Allgaier AP-17/1
MB LA-312
Scania L76
+30 Maamoottoria
DeLaval turbiinit 5Hk 1894 & 3Hk 1911
...muuta sékopäistä...
jokke
Melkoinen nuhvisti
Viestit: 641
Liittynyt: 26 Maalis 2007, 06:39
Konekalustoani: Nuffield M4 -51 Nuffield Universal -58 Nuffield 460/ Ukkomestari -63 Nuffield 460 KKK -64 Nuffield 10/60-64 Eka-Nuffield 10/60 -67 Nuffield 4/65 -69 Nuffield 3/45 -69 Major Roadless Manuel -59 David Brown 880 -70 Austin ka-auto WFK 100 -65
NLCF r.y jäsen Nro: 9

Tässä on oikeaa asennetta 8)
Ei ole " kaakana" mikään kones :lol:
Avatar
jamppi
Vuoden Nuffisti 2006
Viestit: 5158
Liittynyt: 25 Maalis 2007, 16:18
Konekalustoani: Muutama rakkori ja muita sekalaisia päristimiä
NLCF r.y jäsen Nro: 002
Paikkakunta: Heinola

:shock: PRl%#"#!!le, asennetta
Nurkista vievät kaikki
Missä on Orivesi :?: :mrgreen:
Mukana kuin peräpukama!
jore
Nuhvitietäjä
Viestit: 317
Liittynyt: 11 Heinä 2011, 22:01
Konekalustoani: fordson pover-major
Paikkakunta: Hyrynsalmi

Mites se sanonta menikään :lol:
Nopiat syö hitaat :lol:
Nuhvelentin veli
Mr. Lordi Nuffield
Viestit: 1301
Liittynyt: 27 Maalis 2007, 18:14
Paikkakunta: Peräpohjolan piiri

jokke kirjoitti:Tässä on oikeaa asennetta 8)
Ei ole " kaakana" mikään kones :lol:
Eipä...vain 570km/sivu.. :wink:

Lisää uutisia projektista, männänrenkaatkin irtosivat EHJÄNÄ :shock: (eipä ole ollut viime aikoina oikein yleistä)

Seuraavaksi vain teräsharjaa, maalia (?) sekä lankkua ja parrua, niin kyllä tuosta vielä kone tulee.
Nuffi 10/60,
Allgaier AP-17/1
MB LA-312
Scania L76
+30 Maamoottoria
DeLaval turbiinit 5Hk 1894 & 3Hk 1911
...muuta sékopäistä...
jore
Nuhvitietäjä
Viestit: 317
Liittynyt: 11 Heinä 2011, 22:01
Konekalustoani: fordson pover-major
Paikkakunta: Hyrynsalmi

Moro,Käsittääkseni kaikki Maamoottorit ovat Remmisiivalla hyödynnettäviä,Vai onko? :shock:
Onko sulla tietoo niijen Vauhtipyörän painosta,kun tuntuu että niissä täytyy olla aika paljon Massaa. :?
Hulluja taasen kysyn,(ett onko sulla tietoo) ,Sulla varmasti on, :lol:
Nuhvelentin veli
Mr. Lordi Nuffield
Viestit: 1301
Liittynyt: 27 Maalis 2007, 18:14
Paikkakunta: Peräpohjolan piiri

jore kirjoitti:Moro,Käsittääkseni kaikki Maamoottorit ovat Remmisiivalla hyödynnettäviä,Vai onko? :shock:
Onko sulla tietoo niijen Vauhtipyörän painosta,kun tuntuu että niissä täytyy olla aika paljon Massaa. :?
Hulluja taasen kysyn,(ett onko sulla tietoo) ,Sulla varmasti on, :lol:
Maamoottoreiden voimanotto on yleisesti toteutettu remmisiivalla, uudemmat ns. paikallismoottorit ovat sitten asia erikseen.

Vauhtipyörän/pyörien painoista en osaa varmasti sanoa, kun en ole punninnut, mutta näppituntumalla esim. 8Hv porilaisen vauhtipyörä on aika lähellä 75kg ja 25-30Hv G.G merimoottorin vastaava n. 130kg. Käynnin tasaisuuttahan nuilla raskailla massoilla on tavoiteltu ja tästä syystä maamoottorit onkin varustettu yleensä kahdella vauhtipyörällä (pl. Porilaiset kuulapäät)
Nuffi 10/60,
Allgaier AP-17/1
MB LA-312
Scania L76
+30 Maamoottoria
DeLaval turbiinit 5Hk 1894 & 3Hk 1911
...muuta sékopäistä...
Vastaa Viestiin