Maamoottorit

Keskustelua maatalouskoneista

Valvoja: automies560

Nuhvelentin veli
Mr. Lordi Nuffield
Viestit: 1301
Liittynyt: 27 Maalis 2007, 18:14
Paikkakunta: Peräpohjolan piiri

Ja kalusto senkuin lisääntyy, nyt värvättiin työn alle helpompikin projekti, eli Petter Diesel AVA-1.
Kyseessä on varmasti likelle 200kg painava ilmajäähdytteinen 1-sylinterinen 5Hv/ 1500r/min tehopakkaus. Koneessa on huikeat 553cc iskutilavuutta ja peräisin se on ilmeisesti jostakin 1950-luvun alkuvuosilta.

Aktiiviuransa kone on palvellut vesipumpun varavoimakoneena jollakin Lapin Rajavartioston taukokämpällä ja viettänyt sitten viimeiset 15 vuotta taivasalla Jumiskon voimalaitoksen likellä Perä-Posiolla
Tankkia ja käynnistyskampea vaille kokonainen konevanhus paljastui pyöriväksikin jäätelkien poisto-operaation yhteydessä (ihmeiden aika ei ole ohi).

Tämä kone ei kaipaa muuta kuin pesun ja parin tiivisteen vaihdon käyttökuntoon saattamiseksi. Puuttuvat osatkin on jo tilattu saarivaltakunnasta.
Nuffi 10/60,
Allgaier AP-17/1
MB LA-312
Scania L76
+30 Maamoottoria
DeLaval turbiinit 5Hk 1894 & 3Hk 1911
...muuta sékopäistä...
Nuhvelentin veli
Mr. Lordi Nuffield
Viestit: 1301
Liittynyt: 27 Maalis 2007, 18:14
Paikkakunta: Peräpohjolan piiri

Tautia tartutettu taas eteenpäin...Nuhvelentti tuossa hieraisi kaupat yhdestä 10Hv A-mallin Teijolaisprojektista vm:1940.
Koneesta puuttuu ainakin kaasutin ja äänenvaimentaja, mahdollisesti myös magneetto...noh siinäpä poika oppii... :mrgreen: :mrgreen:

Itselläni on taas sotavuosien Wickström-projekti kiikarissa 8) .
Nuffi 10/60,
Allgaier AP-17/1
MB LA-312
Scania L76
+30 Maamoottoria
DeLaval turbiinit 5Hk 1894 & 3Hk 1911
...muuta sékopäistä...
Nuhvelentin veli
Mr. Lordi Nuffield
Viestit: 1301
Liittynyt: 27 Maalis 2007, 18:14
Paikkakunta: Peräpohjolan piiri

Eipä tullut Vikkeä :(

Mutta haettiinpa yksi Petter Diesel lisää, eli nyt kyseessä on 2-sylinterinen 15Hv puhallinkone, eli tyyppi on PH-2.

Muuten kohtuullisessa koneprojektissa oli yksi aika pirullinen vika.. toinen sylinteri oli poikki (!!!!!) alalaipan yläpuolelta. Eipä ole vielä ennen tämmöistä tullut vastaan. Nyt Sylinteri on taas paikallaan entistä ehompana...saapa nähdä, että miten kestää.

Koestarttikin on vain ajan kysymys.

Toinen Petter-projekti, eli AVA-1 oli pätkinyt ylimmän männänrenkaan ja pilannut männänrengasuran, joten se on myös pikkuisen vaiheessa vielä, mutta ehkäpä nämä tästä vielä valmistuvat.

Pettereitä on nyt sitten AA-1 (3Hv), AVA-1 (5Hv) ja nyt myös PH-2 (15Hv)
Nuffi 10/60,
Allgaier AP-17/1
MB LA-312
Scania L76
+30 Maamoottoria
DeLaval turbiinit 5Hk 1894 & 3Hk 1911
...muuta sékopäistä...
Avatar
jamppi
Vuoden Nuffisti 2006
Viestit: 5158
Liittynyt: 25 Maalis 2007, 16:18
Konekalustoani: Muutama rakkori ja muita sekalaisia päristimiä
NLCF r.y jäsen Nro: 002
Paikkakunta: Heinola

Minäkin avasin maamoottorikauden ja käynnistelin Olympian, lähti eka pyöräytyksellä

Siitä mukava moottori että sille kelpaa vanhaksi menneet bensat sekä ei hyljeksi vaikka olis diisseliäkin seassa
Savu vaan sakenee :D
Mukana kuin peräpukama!
Nuhvelentin veli
Mr. Lordi Nuffield
Viestit: 1301
Liittynyt: 27 Maalis 2007, 18:14
Paikkakunta: Peräpohjolan piiri

Pitäs kokeilla omassa Olympiassakin mineraalitärpättiä polttoaineena. Moottoritapahtumassa käytin isoa Wikkeä (18-24Hv) sunnuntaipäivän tärpätillä ja tuntui, että kone pelasi sillä huomattavasti paremmin, kuin 98-bensalla. Lisäbonuksena mukana seuraa lähes moottoripetroolin aromi.

Fordsonikerholla joku joskus kehui Arwinan uusiotärpättiä, mutta tuntui tuo Wikke toimivan ihan tavallisellakin tärpätillä...Eikä muuten noennut tulppia yhtään kertaa.

Homma pelaa aivan kuin moottoripetroolillakin, eli bensalla käymään ja lämpimänä vaihto tärpätille, sammutuksen jälkeen kannattaa tietenkin tyhjentää kohokammio...tuo tärpätti, kun ei taida ihan syttyä kipinällä kylmänä.
Nuffi 10/60,
Allgaier AP-17/1
MB LA-312
Scania L76
+30 Maamoottoria
DeLaval turbiinit 5Hk 1894 & 3Hk 1911
...muuta sékopäistä...
Avatar
jamppi
Vuoden Nuffisti 2006
Viestit: 5158
Liittynyt: 25 Maalis 2007, 16:18
Konekalustoani: Muutama rakkori ja muita sekalaisia päristimiä
NLCF r.y jäsen Nro: 002
Paikkakunta: Heinola

Minä sain viime kesänä parikymmentä litraa kerosiinia vuodelta -66 :shock:

Tarvis kokeilla sitä tuohon olympiaan, menisköhän se raakana vai sekotanko bensaan
Mukana kuin peräpukama!
jusape
Vuoden Nuffisti 2013
Viestit: 8943
Liittynyt: 22 Huhti 2011, 20:24
NLCF r.y jäsen Nro: 351
Paikkakunta: Yläne

Raaskiiko niin antiikkista ainetta käyttää.... :mrgreen:
A-C TL20D -60,Detroit Diesel 6-71-65 ,460+KKK-62, 460T-64,DL3-61,proj DM4-54 ,sekasikiö-61,Ley-384 kartano-72, omavalm sarvitratori-5?,Lawn Boy LT-12 -90, Scoopmobilet, model HP -53, H -5? HPD -70 ,Gutbrod 5hp -61,BroomWade WR250-68
Avatar
jamppi
Vuoden Nuffisti 2006
Viestit: 5158
Liittynyt: 25 Maalis 2007, 16:18
Konekalustoani: Muutama rakkori ja muita sekalaisia päristimiä
NLCF r.y jäsen Nro: 002
Paikkakunta: Heinola

Ainut tavara mitä tarvii säästää on oma arkku, sitä tarvii varmasti
Mukana kuin peräpukama!
sompio
Melkoinen nuhvisti
Viestit: 928
Liittynyt: 20 Syys 2008, 17:22
NLCF r.y jäsen Nro: 110
Paikkakunta: Kangasniemi

Hyvä!!! Jamppi nyt puhut täyttä asiaa. :mrgreen:
Avatar
nelosnuhvi
Mr. Lordi Nuffield
Viestit: 3580
Liittynyt: 17 Heinä 2009, 17:59
Konekalustoani: Kalustoa moottorisahasta maansiirtokoneisiin
Paikkakunta: Rantasalmi

arwinan tärpättiä mennyt toistasataa litraa petroolivolvosta ja maamoottoreista läpi. Samalla tavalla käy rautakaupan tärpättikin, mutta hinta on yli kuusinkertainen. Tuli talvella tätä selvitettyä. 200litran tynnyri rahteineen reilu 200 euroa. Sekaan mielellään 10prosenttia 98 bensaa. Nostaa oktaanilukua hieman. Moottorit käynnistetään bensalla kuten aikaisemmin kirjoitettiin. Niinhän se ennenkin meni, tärpätillä moottorit käy huomattavasti paremmin kuumana. Lisäksi haju on mielenkiintoinen! Toki bensallakin vehkeet pyörii.
Vanhojen koneiden puolesta jo vuodesta 2009!
Avatar
nelosnuhvi
Mr. Lordi Nuffield
Viestit: 3580
Liittynyt: 17 Heinä 2009, 17:59
Konekalustoani: Kalustoa moottorisahasta maansiirtokoneisiin
Paikkakunta: Rantasalmi

Lauantaina olisi tarkoitus viiä pari paukuttajaa traktorivetokisoihin, Rantasalmen moottoriradalle. Katotaan mitä siitä tulloo :D
Vanhojen koneiden puolesta jo vuodesta 2009!
jusape
Vuoden Nuffisti 2013
Viestit: 8943
Liittynyt: 22 Huhti 2011, 20:24
NLCF r.y jäsen Nro: 351
Paikkakunta: Yläne

Iäntä aenaskin, jollee muuta...
A-C TL20D -60,Detroit Diesel 6-71-65 ,460+KKK-62, 460T-64,DL3-61,proj DM4-54 ,sekasikiö-61,Ley-384 kartano-72, omavalm sarvitratori-5?,Lawn Boy LT-12 -90, Scoopmobilet, model HP -53, H -5? HPD -70 ,Gutbrod 5hp -61,BroomWade WR250-68
Nuhvikalle
Melkoinen nuhvisti
Viestit: 592
Liittynyt: 18 Helmi 2010, 09:36
Paikkakunta: Kuusamo

Oli paikallisessa lehdessä Wickström 6-7 hv maamoottori myynnissä.
Soitin omistajalle ja oli kuulemma kone jumissa, mutta kaikki vermeet pitäisi löytyä.
Paljonko tommoisesta kannattaisi tarjota :?:
Mitä kannattaisi tarkastaa, ennen kuin tommoisen ostaa :lol:
Vieläkö jostain saa osia, vaan joutuuko teettämään " halvalla " jossain konepajalla
Pinoteksia pintaan, niin vanhakin näyttää ....
jusape
Vuoden Nuffisti 2013
Viestit: 8943
Liittynyt: 22 Huhti 2011, 20:24
NLCF r.y jäsen Nro: 351
Paikkakunta: Yläne

Kuusamos myynnis Wikke, masinistipalstal :oops: on ilmoitus....
Pientä laittoo ja 300 hintaa...
A-C TL20D -60,Detroit Diesel 6-71-65 ,460+KKK-62, 460T-64,DL3-61,proj DM4-54 ,sekasikiö-61,Ley-384 kartano-72, omavalm sarvitratori-5?,Lawn Boy LT-12 -90, Scoopmobilet, model HP -53, H -5? HPD -70 ,Gutbrod 5hp -61,BroomWade WR250-68
Jakari
Proto suunnittelija
Viestit: 101
Liittynyt: 26 Maalis 2007, 18:32
Paikkakunta: Espoo

Ei varsinaista maamoottoriasiaa, mutta olis pientä puhalluslamppuongelmata.

Otin joskus talteen pois kuleksimasta puhalluslampun, vanha Primus, ja koitin rassailla sitä josko lähtisi toimimaan.

Sain sen kyllä tulille, mutta en toimimaan niin kun sen kuuluisi, liekki oli väriltään keltaista ja polttoainetta välillä roisku palavina pisaroina suuttimesta, ei kuitenkaan värkki tussahtanut silmille.
Polttoaineena lamppuöljyä, reilumpi esilämmitys ei asiassa auttanut.

Paine pysyy polttoainesäiliössä, ja koitin irrotella karstat pois mistä sain, suutin irroitettu ja putsattu, säiliöstä suuttimelle nousevaa putkea lioteltu, ei kuitenkaan toiminta parantunu.

Kovin monimutkaiselta rakenne ei näytä, voiko siinä vikaa olla muuten kuin suuttimessa, sorkittu nokea pois rautalangalla ja suuttimen reikä kulunu siitä liian suureksi?

Mitä siinä vois vielä yrittää?
Vastaa Viestiin