Perussuomalaiset rakennustyömaalla:
Kovat kotimaiset
Valvoja: automies560
- UniversalDM4
- Melkoinen nuhvisti
- Viestit: 906
- Liittynyt: 26 Maalis 2007, 17:00
Näkyypäs. Jyry-Sisu ja Vanaja vieresin
Tuonnäköisestä mutta vanhemmasta Vanajasta tuli mieleen ne 50-60-lukujen isojen autojen hienot heiluvat valaistut suuntaviitat. Klaxon taisi olla yksi johtava valtamerkki. Ensinhän oli pelkkä ajurin käsi varoittamassa kääntymisestä, sitten suuntaviitta, heiluva suuntaviitta ja päädyttiin lopulta vilkkuvaloihin. Vilkkuja oli jo 50-luvulla käytössä ja vastaavasti noita heiluvia suuntaviittoja vielä esim. 1964, joten siirtymävaihe taisi venyä lähes 10v pitkäksi.
Muuten ylläolevassa kuvassa oleva kaksiakselinen suorilla etulaseilla ja tavallisella (lyhyellä) hytillä oleva Jyry-Sisu on samanlainen TVH:n vanha aura-auto, mikä oli Koivusalon Irwin elokuvassakin esittämässä sitä kolmiakselista kaarevalasista makuuhytillistä Raimo Nikun Jyryä, millä Irwin ja kump. todellisuudessa kävivät Saksassa.
Sattumalta pöllähti ko. Nikun Jyrystä kuva ruattalaiselta foorumilta:
http://i47.tinypic.com/2l8kebt.jpg
Sattumalta pöllähti ko. Nikun Jyrystä kuva ruattalaiselta foorumilta:
http://i47.tinypic.com/2l8kebt.jpg
-
- Mr. Lordi Nuffield
- Viestit: 1298
- Liittynyt: 27 Maalis 2007, 18:14
- Paikkakunta: Peräpohjolan piiri
Bremer väitti eräässä wanhassa Mopoilistissa, että vinkkarit on ollut pakollinen varuste ammattiliikenteen kuorma-autoissa vuoteen 1960 asti..tiedäpä sitten hänestä.Örfliitti kirjoitti:Tuonnäköisestä mutta vanhemmasta Vanajasta tuli mieleen ne 50-60-lukujen isojen autojen hienot heiluvat valaistut suuntaviitat. Klaxon taisi olla yksi johtava valtamerkki. Ensinhän oli pelkkä ajurin käsi varoittamassa kääntymisestä, sitten suuntaviitta, heiluva suuntaviitta ja päädyttiin lopulta vilkkuvaloihin. Vilkkuja oli jo 50-luvulla käytössä ja vastaavasti noita heiluvia suuntaviittoja vielä esim. 1964, joten siirtymävaihe taisi venyä lähes 10v pitkäksi.
Tuo meän Mersu (vm-57) on ollut alkujaan ammattiliikenteessä pöllirekan veturina, mutta siinä ei ainakaan näkynyt/näy missään vinkkareiden asennusjälkiä, yleensähän nämä olivat joko hytin takakulmissa, tai tulipellin sivuilla varsien päässä.
Vilkkuja tuossa ei myöskään ole ilmeisesti ollut sanan nykymielessä, vaan suuntavalot etulokasuojissa. Takana saman asian ovat ajaneet jarruvalot (Jotka muuten silloin olivat oranssin värisiä).
Vilkkurelettä ei ole ollenkaan, eikä omassa johtosarjassa ole edes paikkaa sille.
Sinänsä jännä homma, kun samanikäisessä L/LA-321 autossa on ollut jo oikeat vilkut. (Tieto löytyi tutkimalla LA-312 & LA-321 sähkökuvia)
Nuffi 10/60,
Allgaier AP-17/1
MB LA-312
Scania L76
+30 Maamoottoria
DeLaval turbiinit 5Hk 1894 & 3Hk 1911
...muuta sékopäistä...
Allgaier AP-17/1
MB LA-312
Scania L76
+30 Maamoottoria
DeLaval turbiinit 5Hk 1894 & 3Hk 1911
...muuta sékopäistä...
Nuhvelentin veli kirjoitti:
Bremer väitti eräässä wanhassa Mopoilistissa, että vinkkarit on ollut pakollinen varuste ammattiliikenteen kuorma-autoissa vuoteen 1960 asti..tiedäpä sitten hänestä.
Tuo meän Mersu (vm-57) on ollut alkujaan ammattiliikenteessä pöllirekan veturina, mutta siinä ei ainakaan näkynyt/näy missään vinkkareiden asennusjälkiä, yleensähän nämä olivat joko hytin takakulmissa, tai tulipellin sivuilla varsien päässä.
Vilkkuja tuossa ei myöskään ole ilmeisesti ollut sanan nykymielessä, vaan suuntavalot etulokasuojissa. Takana saman asian ovat ajaneet jarruvalot (Jotka muuten silloin olivat oranssin värisiä).
Vilkkurelettä ei ole ollenkaan, eikä omassa johtosarjassa ole edes paikkaa sille.
Sinänsä jännä homma, kun samanikäisessä L/LA-321 autossa on ollut jo oikeat vilkut. (Tieto löytyi tutkimalla LA-312 & LA-321 sähkökuvia)
On jostain tullut semmoinen käsitys, että 1954 jälkeen ei paljotta suuntaviittoja olisi enää MB:n kuormureihin asennettu?
1958 Wallin autokirjasta löytyy rakennemääräyksiä niin suuntaviitoille, kuin suuntavaloillekin, joiden täytyy mm. sammua ja syttyä 60-120 krt/min. (AKE:n Katsastajan käsikirja puhuu myös suuntavaloista vuodesta 1957)
Ei vilkkuvia suuntavaloja ei näy tuntevan mikään opus! Eikä mitään erikoismääräyksiäkään löydy, että suuntaviittoja olisi pitänyt käyttää vielä ammattiliikenteessä vilkkujen tultua jo 1957 Suomessa markkinoille.
Eikös tämä Vainikan MR-Vanaja ole kanssa vuodelta 1957 ja siinä on kuulemma uudesta asti olleet etuvilkut puskurin päissä.
Tuo Örliitin teoria tuosta Paavon Vanajasta ei ole missään määrin tuulesta tampaistu ,mutta uskon kuitenkin että ovat jälkeen päin ehkä vasta 60-luvun alkuvuosina asennettu ,onhan ne jotenkin kotikutoisen näköiset näin Vanaja miehn silmin katsottuna .Vanajia sai vinkkareilla pitkälti 60- lukua ,oliskohan nyt ollut että vuoden 64 jälkeen ei sitten enään niitä autoihin tuossa tehtaalla asennettu ,tosin nuo vinkkarit olivat jo jäämässä pois Vanajista 60-luvun alku vuosina mutta kuuluivat vallinnais varusteisiin kuten edellä mainitsin tuonne vuoteen 64 . Omassa perhe piirissä oli Vanaja vuodelta 61 ja siinä oli alkuperäis asenteiset Klaxon merkkiset vinkkarit jotka paloivat yhtäjaksoisesti eli autossa ei ollut mitään n.s vilkkurelettä niille.Ajoneuvojen valoasetuksia tuntevat henkiklöt näkevät tuossa Vainikan Vanajassa nuo vilkut varmaankin jotenkin puutteelisena tai pikemmiten ajoneuvojen suuntamerkkien asetusten mukaan vajavaisena .Osaako kukaan palstalaisista sanoa että mitä tuo vajavaisuus on .Muistaakseni vasta joskus 60-luvun loppupuolella(muistaakseni 1968) nuo suunta valojen väri täytyi olla tuo oranssi joten tuon Vanajan valmistusvuoden aikaan etuvilkkujen värit olivat valkoiset.