Leuku 245:n nostolaitteen vivut

Keskustelua Leyland -traktoreista

Valvoja: automies560

245
Vitos -nuffisti
Viestit: 35
Liittynyt: 23 Maalis 2010, 16:38
Paikkakunta: Häme

Tervehdys.
Miten noiden nostolaitteiden vipujen tulisi toimia?
Koneessa on myös etukuormaaja jossa on omat vivut jolla sitä käytetään.
Takana olevia nostolaitteita en kuitenkaan saa toimimaan oikein kunnolla. Kuormaaja ei toimi muuten kuin apujärjestelmä vivun ollessa nostaa asennossa. ( oikean puoleinen vipu) Tämä asia ok.
Vasemman puoleisessa vivun juuressa lukee etupäässä syvyyssäätö ja takapäässä asennonsäätö. Päissä lukee laskee ja keskelle nousee.

Kun tänään oli apujärjestelmä niin että kuormaaja toimii, ja väänsin vasemman puoleisen kahvan (syvyys ja asennon säätö) nostaa asentoon varret nousi mutta en saanut millään enään varsia alas. Luulisi että myös lasku on samassa vivussa mutta en saanut sillä varsia alas.
Lopulta sain varret alas kun siirsin apujärjestelmän vipua. Toimiminen tällä vivulla on kuitenkin jotenkin takaperoista. :shock:

Monimutkaisesti selitetty mutta toivottavasti joku ymmärsi ongelman.
Avatar
pa_turpeinen
Nuhvitietäjä
Viestit: 391
Liittynyt: 07 Maalis 2010, 07:23
Konekalustoani: case ih 4230 mx pro -98 valmet 361d -62 comanche bull2 300cc 4x4 -08 ja paljon työlaitteita 50 luvulta 90 luvulle ja lisää haetaan koko ajan
Paikkakunta: pudasjärvi

eikö toimi nostolaite sillai että se istuinta lähinnä oleva vipu keskellä ja hydr käyttö vipu keskellä. keskimmäisestä vivusta nousee ja laskee aisat. itellä 270 leukku ja pitää olla ulosoton vivulla pumppu kytkettynä ensin ennenku aisat nousee. jos ei noilla järjestyksillä toimi niin tarkista perästä että liikkuuko se perän sisään menevä akseli sillo ku vipuja liikuttaa. ettei olis sisäinen vika
ei riemulla rajaa ku saa leukulla ajaa
245
Vitos -nuffisti
Viestit: 35
Liittynyt: 23 Maalis 2010, 16:38
Paikkakunta: Häme

Kiitokset Turpeiselle.
Katson tuon akselin koska joku outo noissa laitteissa on.
245
Vitos -nuffisti
Viestit: 35
Liittynyt: 23 Maalis 2010, 16:38
Paikkakunta: Häme

http://picasaweb.google.fi/lh/photo/Jo2 ... directlink" onclick="window.open(this.href);return false;

Tuossa vielä kuva vivuista.
Avatar
pa_turpeinen
Nuhvitietäjä
Viestit: 391
Liittynyt: 07 Maalis 2010, 07:23
Konekalustoani: case ih 4230 mx pro -98 valmet 361d -62 comanche bull2 300cc 4x4 -08 ja paljon työlaitteita 50 luvulta 90 luvulle ja lisää haetaan koko ajan
Paikkakunta: pudasjärvi

joo sillä istuimen viereisellä vivulla ei oo asennolla juuri merkitystä ainakaa mun leukussa siihe että nouseeko tai laskeeko aisat. aina jotenki toimii kuitenki, jossai asennossa hitaasti ja jossai nopeasti. tutki se hydr käyttövipu, jos se jätättää päälle nii ei toimi aisat sillo. ainakaa mulla. viimestää siinä näät sen ku avaat perästä öljykorkin ja katsot sieltä sisältä liikkuuko osat siellä. siitä näkee aika hyvin
ei riemulla rajaa ku saa leukulla ajaa
245
Vitos -nuffisti
Viestit: 35
Liittynyt: 23 Maalis 2010, 16:38
Paikkakunta: Häme

Oli taas pakko kaivella oma ketju esille kun murheet samalla osastolla sai erilaisen käänteen.
Olen tähän saakka toiminut nostovarsien kanssa siten että aisojen nostot ja laskut olen säätänyt lähempänä penkkiä olevalla vivulla jossa lukee asennonsäätö.

Nyt nostolaite muuttui sellaiseksi että kun vipu on alas- asennossa ja vipua siirtää vähänkin niin aisat nousee yläasentoon ja pumppu jää jurruttamaan vaikka aisat on jo aivan tapissa. Homman saa poikki kun vetäisee "syvyyssäädön" puolelle reilusti jolloin aisat laskee.

Syvyyssäädön puolella nostolaite toimii jotenkin mutta on melkoisen suurpiirteinen liikkeissään.

Mikä tällaisen aiheuttaa?

Vivut on kunnolla kiinni paikoissaan josta ne menee sisään "perään"
Voiko liian likaiset öljyt tehdä tällaista, ei pitäisi olla niin pahassa kunnossa.
Nostolaitteet ovat olleet traktorin alkuhistoriasta täysin pois käytöstä ensimmäiset 35 vuotta. Sillä välin kone on ollut kiinteistökäytössä ja edessä on ollut/on kuormaaja
joka toimii traktorin omalla pumpulla.


Vika tuli yhtäkkiä kerralla. :?
Avatar
Kerkänmatti
Melkoinen nuhvisti
Viestit: 701
Liittynyt: 19 Joulu 2008, 22:08
Konekalustoani: 255 - 2100 - 262S - 804
NLCF r.y jäsen Nro: 112
Paikkakunta: Puolanka

Kuulostaa siltä, että nostolaiteventtiiliä käyttävä ns. kolminokka, perärepun sisällä, olisi rikki tai väärässä asennossa. Nostolaitteen tulisi asennonsäätö-alueella seurata vivun liikettä varsin tarkasti, ja vasta asento-syvyysalueiden välillä on kohta, jossa nostolaite nousee täysin ylös ja pumppu jurruttaa.
Öljyntäyttötulpasta näkee jotain, mutta luulen että nostolaitteen kansi kannattas käyttää auki jotta näkee kunnolla tilanteen.
245
Vitos -nuffisti
Viestit: 35
Liittynyt: 23 Maalis 2010, 16:38
Paikkakunta: Häme

Kun ottaa kannen pois niin saako siitä jo hoidettua korjauksen jos olisi tuo kolminokka vialla?
Avatar
Kerkänmatti
Melkoinen nuhvisti
Viestit: 701
Liittynyt: 19 Joulu 2008, 22:08
Konekalustoani: 255 - 2100 - 262S - 804
NLCF r.y jäsen Nro: 112
Paikkakunta: Puolanka

245 kirjoitti:Kun ottaa kannen pois niin saako siitä jo hoidettua korjauksen jos olisi tuo kolminokka vialla?
Kyllä. Repun läpi menevän akselin päässä on epäkeskeinen tappi, johon se nokkakappale on nivelöity. Osan tehtävänä on tunnustella nostolaitteen asentoa suhteessa säätövivun asentoon, ja sen mukaan säätää venttiiliä, joka on jousikuormitteinen. Jos nokka on väärässä asennossa tai akseli poikki, nostolaite menee siis täyden noston asentoon. Oireet viittaisivat juuri tuohon että sisäpuolinen vivusto ei ole kunnossa. Minulta muuten löytyy ylimääräinen nokkakappale jos tarvetta ilmenee, epäilen tosin reppuun menevän akselin toista päätä enemmän, se on valurautaa ja aika ohut siitä kulman kohdalta, mulla 472:ssa oli se mennyt poikki. Kansi auki niin näet tilanteen, mekanismia tutkimalla toimintaperiaatekin sitten selvinnee. 8)
Avatar
pa_turpeinen
Nuhvitietäjä
Viestit: 391
Liittynyt: 07 Maalis 2010, 07:23
Konekalustoani: case ih 4230 mx pro -98 valmet 361d -62 comanche bull2 300cc 4x4 -08 ja paljon työlaitteita 50 luvulta 90 luvulle ja lisää haetaan koko ajan
Paikkakunta: pudasjärvi

ja kun kannen käyttää auki niin ehdottomasti nostolaitemännän varteen uus sokka ettei kahlaa läpi kannesta tulevaisuudessa
ei riemulla rajaa ku saa leukulla ajaa
245
Vitos -nuffisti
Viestit: 35
Liittynyt: 23 Maalis 2010, 16:38
Paikkakunta: Häme

Hyvä juttu jos noin helpolla päästäisi ettei tarvii kovin ihmeellistä purkamista tehdä. :?
Vastaa Viestiin