Koneviesti
Valvoja: automies560
Koskahan Koneviesti on alkanut ilmestyä? Vanhoja lehtiä löytyi ullakolta melkoinen pinkka, on isäukko tilannut ja tallettanut niitä useita vuosia. Monenmoista kiinnostavaa juttua on tee se itse miehistä ja omatekoisista laitteista kuusikymmenluvun alussa. 
Kahta en vaihtais, toinen on. ...
ja vielä kolmannen polven poikamies
ja vielä kolmannen polven poikamies
Koneviesti on maa- ja metsätalouden parissa työskenteleville suunnattu ammattilehti. Se sisältää muun muassa työkoneiden vertailuja ja esittelyjä sekä uutisia maa- ja metsätalouden kehityksestä. Pääosassa lehdessä ovat käytännön olosuhteissa tehdyt vertailutestit ja koeajot, jotka tehdään usein yhteistyössä muiden pohjoismaisten alan lehtien kanssa. Lehden mukana ilmestyy myös uusiin energiamuotoihin keskittyvä BioEnergia -liite viisi kertaa vuodessa. Lehden vakiopalstoihin kuuluvat myös maatalouskoneiden historiasta kertova Weteraanit-osa, jossa esitellään vanhoja työkoneita ja niiden kehitystä sekä Huolto ja korjaus -osio, joka keskittyy käytettyjen työkoneiden kunnostukseen. Lehden päätoimittajan Uolevi Oriston lisäksi lehdellä on viisi muuta toimittajaa ja seitsemän vakituista avustajaa.
Koneviestin julkaisu aloitettiin vuonna 1952, jolloin sen julkaisijana toimi Seinäjokelainen Maaseudun ammattilehtiyhtymä. Aluksi lehden nimi oli Maaseudun koneviesti, mutta julkaisijan vaihtuessa vuonna 1957 Viestilehdet muutti lehden nimen pelkäksi Koneviestiksi. Koneviestin ohella Viestilehdet julkaisi vuosina 1998–2003 myös erillistä Mikroviesti-lehteä, joka keskittyi maa- ja metsätalouden tietotekniikkaan ja yleisiin tietotekniikan perusteisiin. Vuoden 2004 alussa lehti kuitenkin sulautettiin kannattamattomana Koneviestiin, jonka liitteenä Mikroviesti on ilmestynyt muutamia kertoja vuodessa. Koneviesti-nimellä on myös julkaistu Valtion maatalouskoneiden tutkimuslaitoksen Vakolan tiedotetta vuodelta 1968 alkaen, mutta sillä ei ole mitään yhteyttä Viestilehtien julkaisuun.
Koneviestin julkaisu aloitettiin vuonna 1952, jolloin sen julkaisijana toimi Seinäjokelainen Maaseudun ammattilehtiyhtymä. Aluksi lehden nimi oli Maaseudun koneviesti, mutta julkaisijan vaihtuessa vuonna 1957 Viestilehdet muutti lehden nimen pelkäksi Koneviestiksi. Koneviestin ohella Viestilehdet julkaisi vuosina 1998–2003 myös erillistä Mikroviesti-lehteä, joka keskittyi maa- ja metsätalouden tietotekniikkaan ja yleisiin tietotekniikan perusteisiin. Vuoden 2004 alussa lehti kuitenkin sulautettiin kannattamattomana Koneviestiin, jonka liitteenä Mikroviesti on ilmestynyt muutamia kertoja vuodessa. Koneviesti-nimellä on myös julkaistu Valtion maatalouskoneiden tutkimuslaitoksen Vakolan tiedotetta vuodelta 1968 alkaen, mutta sillä ei ole mitään yhteyttä Viestilehtien julkaisuun.
-
Velu
Vanhat koneviestit ovat arvolehtiä. Kannattaa säilyttää niitä huolella. Itse olen saanut hanktuksi lehden vuosikerrat vuoteen 84 asti. Jos jollain sattuu olemaan tuosta vanhempia lehtiä, niin olen kiinnostunut niitä ostamaan.
Noissa vanhoissa on jutut huomattavasti mielenkiintoisia. Maatalous oli siihen aikaan huomattavasti kannattavampaa, joten kaikenlaisia isäntien itsensä tekemiä koneprojekteja oli lehdessä jatkuvasti. Oli traktorin ohjaamon parantelua, itse tehtyjä traktoreita, konehallin rakentamista. Taidettiin lehdessä jopa antaa ohjeet lämpökattilan tekemiseen ja oppia jaettiin niin hydrauliikasta kuin sähköstäkin. Noissa vanhoissa oli jotenkin enemmän sellaista konemiehen meininkiä. Uudet ovat sellaista tyypillistä tekniikan maailmalinjaa, esitellään vain uusia vehkeitä, eikä asiaan paneuduta enää konemiehen näkökulmasta. Konemiehen näkökulmalla tarkoitan tässä rakennetta ja laitteiden toimintaperiaatetta, siis yleensäkin sitä mikä on maalin ja muovin alla.
Noissa vanhoissa on jutut huomattavasti mielenkiintoisia. Maatalous oli siihen aikaan huomattavasti kannattavampaa, joten kaikenlaisia isäntien itsensä tekemiä koneprojekteja oli lehdessä jatkuvasti. Oli traktorin ohjaamon parantelua, itse tehtyjä traktoreita, konehallin rakentamista. Taidettiin lehdessä jopa antaa ohjeet lämpökattilan tekemiseen ja oppia jaettiin niin hydrauliikasta kuin sähköstäkin. Noissa vanhoissa oli jotenkin enemmän sellaista konemiehen meininkiä. Uudet ovat sellaista tyypillistä tekniikan maailmalinjaa, esitellään vain uusia vehkeitä, eikä asiaan paneuduta enää konemiehen näkökulmasta. Konemiehen näkökulmalla tarkoitan tässä rakennetta ja laitteiden toimintaperiaatetta, siis yleensäkin sitä mikä on maalin ja muovin alla.
Koneviesti on luulemani mukaan ainoa alan tai alaa sivuava lehti, mikä on kyennyt kasvattamaan levikkiään.
Itte olen tilaaja, vaikkakin hyvin lyhyen aikaa vasta. Kuulun siis tilauskantaa kasvattavaan sakkiin.
Lisäpointtina olen huomannut seikan, että ovat toimituksessa kovasti kiinnostuneita myös meidän pienten alaa harrastavien tekemisistä, ja jos asia on passeli, saa lehdestä myös palstatilaa touhulleen.
Erinomaisen mainio läpyskä on Koneviesti!
Itte olen tilaaja, vaikkakin hyvin lyhyen aikaa vasta. Kuulun siis tilauskantaa kasvattavaan sakkiin.
Lisäpointtina olen huomannut seikan, että ovat toimituksessa kovasti kiinnostuneita myös meidän pienten alaa harrastavien tekemisistä, ja jos asia on passeli, saa lehdestä myös palstatilaa touhulleen.
Erinomaisen mainio läpyskä on Koneviesti!
Ilman vihtaa ei aikamies voi saada keneltäkään selkäsaunaa!!!
-
Joonas Potkonen
- Ylläpitäjä
- Viestit: 7384
- Liittynyt: 25 Maalis 2007, 01:40
- Konekalustoani: N 3DL '59, N 460 KKK '64, V 500 '69, L 245 '73 L 270 Vammas Kersantti '75, L 262QMS '79 L 2100 '79, L 472SQMS '80, V N103 HT5, Valtra N141
- NLCF r.y jäsen Nro: 001
- Paikkakunta: Ilomantsi
- Viesti:
Koneviesti on mukava lehti, nyt tilannut sitä kohta vuoden verran. Masinistipainos tulee tuplana, joten naapurin isäntäkin pääsee lukemaan lehteä 
Viimeksi muokannut Joonas Potkonen, 08 Tammi 2010, 21:37. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Maatilallinen Ilomantsin Kuuksenvaarasta.
Minustakin tuommoset teeseitse jutut on mielenkiintoisia nykyäänkin niitä koneviestissä on, mutta aika harvoin kyllä. Mistähän vanhoja koneviestejä kannattaisi etsiäVelu kirjoitti:Vanhat koneviestit ovat arvolehtiä. Kannattaa säilyttää niitä huolella. Itse olen saanut hanktuksi lehden vuosikerrat vuoteen 84 asti. Jos jollain sattuu olemaan tuosta vanhempia lehtiä, niin olen kiinnostunut niitä ostamaan.
Noissa vanhoissa on jutut huomattavasti mielenkiintoisia. Maatalous oli siihen aikaan huomattavasti kannattavampaa, joten kaikenlaisia isäntien itsensä tekemiä koneprojekteja oli lehdessä jatkuvasti. Oli traktorin ohjaamon parantelua, itse tehtyjä traktoreita, konehallin rakentamista. Taidettiin lehdessä jopa antaa ohjeet lämpökattilan tekemiseen ja oppia jaettiin niin hydrauliikasta kuin sähköstäkin. Noissa vanhoissa oli jotenkin enemmän sellaista konemiehen meininkiä. Uudet ovat sellaista tyypillistä tekniikan maailmalinjaa, esitellään vain uusia vehkeitä, eikä asiaan paneuduta enää konemiehen näkökulmasta. Konemiehen näkökulmalla tarkoitan tässä rakennetta ja laitteiden toimintaperiaatetta, siis yleensäkin sitä mikä on maalin ja muovin alla.
nuo vanhat koneviestit on kyllä mielenkiintoisia....vierähtäny aina joku tovi kaverin ullakolla niitä lukiessa,siellä on kaikki ensimmäisestä numerosta alkaen tallella,ukkinsa oli aikoinaa tilannut....jo minä kaverille ehottelin et mie oisin vapaaehtoinen ottamaan ne säilytykseen;) itelle tullu lehti ykstoista vuotta....
minne noita nuhveja oikein menee?? no kuusankoskelle tietenki;)



