Pitää aloittaa kirjoittelu tänne heti ongelmilla
Nyt se nimittäin sitten 15 vuoden uskollisen, tosin viime vuosina vähäisen n. 20 tuntia vuodessa käytön jälkeen tapahtui, alkoi nuffi sotkea vesiä öljyyn. Kovasti on möhnää öljyntäyttökorkissa ja huohotusputkesta alkoi tulla höyryä kovaan tahtiin josta homman huomasinkin.
En tänä viikonloppuna pääse asiaa tutkimaan enempää, mutta eiköhän siellä ole joko kansipahvi palanut tai todennäköisemmin putkien alapään tiivisteet kovettuneet. Putkien syöpymään en ihan vielä usko, eikö se DM 4:ssa ole harvinaisempaa kuin uudemmissa ohutputkisissa vehkeissä ja ainakin itse olen pitänyt tuolla pakkasnesteet sisällä.
Ehdin keväällä tuota käyttää ehkä yhteensä 2 tuntia, se kun on nykyään ollut minulla leikkikaluna johon olen askarrellut pienen kaivulaitteen ja etukuormaajan ja tarkoitus olikin tänä kesänä tuolla kaivella mm. saunamökin imeytyskenttää...
Yritän remontin tehdä minimikuluilla, mutta neuvoja/suosituksia kaipailen kun en koskaan ole märkäputkikonetta rempannut (muita kyllä olen jonkin verran laitellut). Tarkoitus olisi ainakin aluksi pitää kone nokalla.
Eli olisiko järjestys jotain tällaista:
1. Öljypohja irti, kurkistelua mistä vesi tulee alas
2. Laakereita auki jotta näkee joko ne ehtivät mennä
3. Kansi pois
4. Männät ylös
5. Putket ylös jonkinlaisella ulosvetäjällä (sorvia ei ole, mutta joku oli saanut nuo liikkumaan ihan latallakin)
6. Putsaus jotta näkee tiivisteurien yms kunnon
7. Arviointia tarvittavista varaosista, yritetään selvitä ilman mäntien yms. arvokkaiden osien uusimista
8. Sitten kaikki kasaan oikeisiin momentteihin ja putket oikealle korkeudelle yms..
Toivottavasti on sen verran hyvää onnea että selviäisi männänrenkailla, putkien tiivisteillä (+uusilla putkilla) ja tiivistesarjoilla. Tuolla tuntimäärällä ja käytöllä ei haluaisi ihan hirveästi sijoittaa.
Teiltä varmaan löytyy hyvää hintatietoa missä tuo pikkuremontti voisi mennä ja mistä osia kannattaa kysellä. IKH Vantaalla on lähellä mutta kannattaako sieltä osia ostaa?
Jos remontti menee sitten koko korjaussarjan ostoon (oletuksella etä lohko, kampiakseli, kansi yms. on kunnossa) sen hinta taitaa olla Nuffiin IKH:llakin 1000€:n tietämissä?
Sitten jos jotain vielä suurempaa löytyy niin pitäisiköhän alkaa etsiä jotain toisenmoista konetta keulalle, vaikka pihalta Saabista