Leylandin 384 vedet ja öljyt sekaisin
Valvoja: automies560
-
s.laaksonen
- Mini -nuhvisti
- Viestit: 2
- Liittynyt: 12 Joulu 2008, 11:55
- Paikkakunta: Lohja
Ostin 384 ja siinä menee öljyt ja vedet sekaisin. Onko vika yleinen ja mistä vian etsintä kannattaa aloittaa? 
Seppo L
- nuhvi63
- Mr. Lordi Nuffield
- Viestit: 3967
- Liittynyt: 29 Maalis 2007, 10:31
- Konekalustoani: Lukee tuossa vasemmalla...
- NLCF r.y jäsen Nro: 12
- Paikkakunta: YLÄMAA
kannentiiviste on todennäköisin,sylinteriputket sitten seuraavaksi.
Nuffield Univ.3 -59,Nuffield Univ..4 -60, Nuffield 460 KKK-63, Nuffield 460+UkkoMestari 3 -63, Leukut 384 -71, 270 -73, 285 - 75, Ford 5610 -87
Tunturit Pappa, Super Sport, Tiger. Subaru avolava kottikärryinä.
Tunturit Pappa, Super Sport, Tiger. Subaru avolava kottikärryinä.
-
Joonas Potkonen
- Ylläpitäjä
- Viestit: 7384
- Liittynyt: 25 Maalis 2007, 01:40
- Konekalustoani: N 3DL '59, N 460 KKK '64, V 500 '69, L 245 '73 L 270 Vammas Kersantti '75, L 262QMS '79 L 2100 '79, L 472SQMS '80, V N103 HT5, Valtra N141
- NLCF r.y jäsen Nro: 001
- Paikkakunta: Ilomantsi
- Viesti:
On yleinen vika, lähinnä märkäputkikoneiden "ennemmin tai myöhemmin" tapahtuva ominaisuus, esim. fordson, valmet, nuffield, leyland ja kaikkien muiden märkäputkikoneiden ominaisuus.
Älä aja sillä yhtään, vaan korjaa vika piakkoin.
Se neste voi joutua öljyyn juurikin nuhvi63 mainitsemista paikoista, toki myös muita mahdollisia on, mutta nuo nyt yleisimmät.
Putkivuodon voisi nähdä alakauttakin, esim. ottamalla öljypohjan pois. Uskoisin, että sinne putken pintaan jäisi tippoja näkyviin yön aikaan. Näkisi siis mistä vuotaa. Jos vuoto tulee muualta niin sitten on kannentiivisteen vaihto-operaatio seuraava. Samalla kannattaakin sitten tarkastaa venttiilien kunto ja putkien korkeus sekä tarkastaa suuttimet, niiden kuvio ja paine.
Joskus vain käy, että putket liikahtavat kannen irroituksessa niiltä sijoiltaan ja alkavat vuotaa kun ne tiivisteet siellä putken alapäässä eivät ole uudet ja notkeat. Aukaisuttaa taas uudelleen... Tämä tuuripeliä, yleensä ei käy näin mutta on mahdollinen. Tulee tunne että eka remontti olikin turha.
Mutta tosiaan kannattaa tutkia nestevuotokohta ottamalla öljypohja pois.
Älä aja sillä yhtään, vaan korjaa vika piakkoin.
Se neste voi joutua öljyyn juurikin nuhvi63 mainitsemista paikoista, toki myös muita mahdollisia on, mutta nuo nyt yleisimmät.
Putkivuodon voisi nähdä alakauttakin, esim. ottamalla öljypohjan pois. Uskoisin, että sinne putken pintaan jäisi tippoja näkyviin yön aikaan. Näkisi siis mistä vuotaa. Jos vuoto tulee muualta niin sitten on kannentiivisteen vaihto-operaatio seuraava. Samalla kannattaakin sitten tarkastaa venttiilien kunto ja putkien korkeus sekä tarkastaa suuttimet, niiden kuvio ja paine.
Joskus vain käy, että putket liikahtavat kannen irroituksessa niiltä sijoiltaan ja alkavat vuotaa kun ne tiivisteet siellä putken alapäässä eivät ole uudet ja notkeat. Aukaisuttaa taas uudelleen... Tämä tuuripeliä, yleensä ei käy näin mutta on mahdollinen. Tulee tunne että eka remontti olikin turha.
Mutta tosiaan kannattaa tutkia nestevuotokohta ottamalla öljypohja pois.
Maatilallinen Ilomantsin Kuuksenvaarasta.
-
Leukkumies
- Mr. Lordi Nuffield
- Viestit: 1126
- Liittynyt: 25 Maalis 2007, 18:57
- Konekalustoani: Leyland 270 Kartano '73, 472QMS '79. Nuffield 4DM Universal Four '60.
- NLCF r.y jäsen Nro: 023
- Paikkakunta: Pohojos-Pohojanmaa
Kantta kun kääntää hieman lohkon päällä vaikkapa yhden löysän kannenpultin varassa ennenkuin nostaa pois niin ei pitäis putkien liikahtaa, näin ammattikoulussa aikoinaan sanottiinNuffieldmaster kirjoitti:Joskus vain käy, että putket liikahtavat kannen irroituksessa niiltä sijoiltaan ja alkavat vuotaa kun ne tiivisteet siellä putken alapäässä eivät ole uudet ja notkeat. Aukaisuttaa taas uudelleen... Tämä tuuripeliä, yleensä ei käy näin mutta on mahdollinen. Tulee tunne että eka remontti olikin turha.
[quote="jamppi"]Nuhvi on jokamiehellä mutta tosimies ajaa Leukulla
[/quote]
Niin liikahtaa mikä! putki minnepäin!
Kantta ei voi "pyörittää" kun nääs on ne ohjarit jolla kansitiiviste on paikoillaan (kartiopäiset ruuvit)
O-rengasvuoto toden-näköisin syy, koska jos kansitiiviste tai putkivika niin tulis häntä painetta syyläriin ja samalla ilmaa lämmityslaitteeseen
Kantta ei voi "pyörittää" kun nääs on ne ohjarit jolla kansitiiviste on paikoillaan (kartiopäiset ruuvit)
O-rengasvuoto toden-näköisin syy, koska jos kansitiiviste tai putkivika niin tulis häntä painetta syyläriin ja samalla ilmaa lämmityslaitteeseen
-DL3 vm-59
-Deutz DX80 vm-83
-Deutz DX80 vm-83
-
Leukkumies
- Mr. Lordi Nuffield
- Viestit: 1126
- Liittynyt: 25 Maalis 2007, 18:57
- Konekalustoani: Leyland 270 Kartano '73, 472QMS '79. Nuffield 4DM Universal Four '60.
- NLCF r.y jäsen Nro: 023
- Paikkakunta: Pohojos-Pohojanmaa
[quote="jamppi"]Nuhvi on jokamiehellä mutta tosimies ajaa Leukulla
[/quote]
Sitten onkin vähän kinkkisempi juttu.
Joskus on korjattu kemiallisella metallilla, aikonaan valettiin jopa kattopikeä, menestys vaihtelee. Tarkoitan edellisillä nimenomaan o-renkaan kohtaa. Kemiallinen metalli varmaan paras konsti
Joskus on korjattu kemiallisella metallilla, aikonaan valettiin jopa kattopikeä, menestys vaihtelee. Tarkoitan edellisillä nimenomaan o-renkaan kohtaa. Kemiallinen metalli varmaan paras konsti
-DL3 vm-59
-Deutz DX80 vm-83
-Deutz DX80 vm-83
- UniversalDM4
- Melkoinen nuhvisti
- Viestit: 906
- Liittynyt: 26 Maalis 2007, 17:00
Pari vuotta sitten korjasin vastaavan tapauksen. Ei mitään syöpymiä, ainoastaan sylinteriputkien alapään O-rengastiivisteet kopottuneet ja katkeilleet murusiksi. Märkäputkikokeissa merkistä riippumatta ihan yleistä, että iän myötä joutuu joskus tiivisteet vaihtamaan, vaikkei muuta syytä konetta olisikaan avata.Vauxhall kirjoitti:Mites jos lohko on syöpyny sieltä putkien tiivistepinnoista?
O-renkaathan sieltä putkien alapäästä on hyvinkin tulleet tiensä päähän ja kovettuneet.
Jos se o-renkaan yläpuolinen olake on ruopunut heikkoon happeen, niin tiivistesilikonia laittaa siihen lisäksi ja toimiva homma tulee vielä.
Pahempi juttu jos sen o-renkaan alapuolinen olake on syöpynyt.
Jos se o-renkaan yläpuolinen olake on ruopunut heikkoon happeen, niin tiivistesilikonia laittaa siihen lisäksi ja toimiva homma tulee vielä.
Pahempi juttu jos sen o-renkaan alapuolinen olake on syöpynyt.
Paljon elämässä säästää kun Nuffilla päästää
mä laitoin tiivisteliimaa ja uudet tiivisteet ja on ollut jo kasassa yli 4 vuotta. ei ainakaa vielä vuoda.Vauxhall kirjoitti:Mites jos lohko on syöpyny sieltä putkien tiivistepinnoista?
kone oli 344 mutta eiko se oo sama ku 384 mutta pienempi tilavuudelta.
saattahan se lohko olla halki alapäästä putkien välistäki,muutamia nuffin/leukun koneita purkanut,niin aika usein ollu just sielt halki....kannattaa tarkkaan kattoa ennen kun uudet o-renkaat lykkää,muuten ihan turha savotta..... yks eläkkeellä oleva huoltomies opetti kikan näihin vaivoihin,olivat aikoinaan törmänneet tähän vaivaan useinki ja konsti oli aika yksin kertanen että eikun pillillä lämpöä halkeaman kohtaan että ähä rakoaa ja sitten teräsvillaa survotaan halkeamaan,ruostuu kuulemma veden pitäväksi aika nopeesti..toinen oli et lämpöä pillillä,sit halkeemaan sikaflexiä tai muuta hyvää silikonia,jäähtyessään sika flex täyttää pienimmätki kolot metallin jäähtyessä....tullu kaks lokia paikattuu tuolla menetelmällä ja leukut pelannet sen jälkeen monta vuotta,ilman et on menny kuset ja paskat sekasi
kemiallinen metalli ei ole hyvä kun ei ole elastista kuivuttuaan...en nyt haluu maalata piruja seinille,mutta kävi et neljä kuudesta purkamastani koneesta lohko oli halennu just putkien välistä
-
kari t
- Vuoden 2012 Nuffisti
- Viestit: 5129
- Liittynyt: 02 Tammi 2008, 19:39
- NLCF r.y jäsen Nro: 19
- Paikkakunta: Pattijoki
Tuo pelkkä silikooni olipa se sikaflexin taikka furtin ei pysy niin hyvin kuin tiivisteliima/ massa
Paikallinen autokorjaamon omistaja suositteli tuota tiivisteliima / massaa kun kyselin jos sattuu tuollainen ongelma kohdalle
meinaan tuota tiiviste ongelmaa
Olen myös todennut tuon eron puuveneen halkeimien korjauksessa
kun käytin silikoonia niin joka kevät sai paikata samat halkeimat,kun puu turpoaa niin silikooni pursus halkeimasta pois,sen sijaan liima /massa pysyi useita vuosia 
Olen myös todennut tuon eron puuveneen halkeimien korjauksessa
Nuffieldit 3DL 58 ja 61. 10/42 66. Neliveto BMC 6:s koneella + KKK. 4/65 68. 3/45 69. 342 62. UNIVERSAL 1954. Pappa Tunturi vm.76. Wolsvaken POLO vm.84. Lynx 650 vm.85. Kerho pp vm. 1938
Aja millä ajat, mutta nuffilla loput !
Aja millä ajat, mutta nuffilla loput !



