miksi ennen vanhaan miehet oli vahvoja?
Valvoja: automies560
Niin mikähän siinä on ku ennenvanhaan miehet oli älyttömän vahjova voimakkaita vantteria.Ja ku kahtoo nykyvään nuoria miehiä, nii ei ne oo läheskää samallaisia ku oli ennen.Oon kuullu hurjia juttuja minkälaisia ukkoja savotallak on ollu.Oikeita voimamiehiä.Eikä ollu niitä lihaksia millää "salilla" hankittu.ja minusta tuohon "salilla" harjotteluun ei oo oikeen taikaa, vaan eikähän se oikea lihas synny työtä tekemällä
-
Joonas Potkonen
- Ylläpitäjä
- Konekalustoani: N 3DL '59, N 460 KKK '64, V 500 '69, L 245 '73 L 270 Vammas Kersantti '75, L 262QMS '79 L 2100 '79, L 472SQMS '80, V N103 HT5, Valtra N141
- NLCF r.y jäsen Nro: 001
- Viesti:
Vaan on ne ollut vahvoja naisetkin!
Kattelin tuossa vanhaa pirkka lehteä 50 luvulta, siinä kerrotaan metsuri naisesta. Ei suoja varusteita mitään, joten lyhyt hihaisessa sahaa. Karmeat on kädet, nykyisin vastaavia näkee näillä "bodaajilla"
Kattelin tuossa vanhaa pirkka lehteä 50 luvulta, siinä kerrotaan metsuri naisesta. Ei suoja varusteita mitään, joten lyhyt hihaisessa sahaa. Karmeat on kädet, nykyisin vastaavia näkee näillä "bodaajilla"
Maatilallinen Ilomantsin Kuuksenvaarasta.
- jamppi
- Vuoden Nuffisti 2006
- Konekalustoani: Muutama rakkori ja muita sekalaisia päristimiä
- NLCF r.y jäsen Nro: 002
Vastasit jo itse kysymykseesi, fyysinen työ ne lihakset on tehnytsakari kirjoitti:Niin mikähän siinä on ku ennenvanhaan miehet oli älyttömän vahjova voimakkaita vantteria.Ja ku kahtoo nykyvään nuoria miehiä, nii ei ne oo läheskää samallaisia ku oli ennen.Oon kuullu hurjia juttuja minkälaisia ukkoja savotallak on ollu.Oikeita voimamiehiä.Eikä ollu niitä lihaksia millää "salilla" hankittu.ja minusta tuohon "salilla" harjotteluun ei oo oikeen taikaa, vaan eikähän se oikea lihas synny työtä tekemällä
Minusta ne miehet ei olleet kovinkaan vahvoja vaan todella kestäviä tekemään jotain työtä pitkän aikaa
On toki tosi vahvojakin miehiä ennen ja nyt mutta kestävyydessä on sitten puutteita
Nykyään rinnastaisin voimamiehiksi metsurit jotka ovat todella vantteria miehiä ja jos jotain ammattikuntaa ihailen niin ne on juuri metsurit
Mukana kuin peräpukama!
justiin, minä ajattelin kans että kyllä ne metsurit TAISI olla niitä voimamiehiä, mutta eihän niitä metsureita nykyään enää paljo ookkaa.Jos nyt ei lasketa niitä kotimetsureita jotka tekee sitä metsurin hommaa kotonaki
Tosiaan ei nykyään nuoretkaan enää tee sitä työtä niin paljo ku piti esim.mulla ennen vanhaan tehä.Muistan kyllä aina ku heinäpellolle herättiin nii se oli jo kuuven aika aamu, joskus ennen kuutta.Ja sitte joskus muistan ku olin muutamia kertoja isän mukana savotalla.oli jo sillon rattoreita.Meillä oli nuhvi ja majuri savotassa
Mutta kyllä sillon jo hoksasi,että vaikka oli jo metsätalous hieman koneistunu niin ei se ollu kevyttä sillonkaan.
Oon koittanu omalle poijalle aina opettaa että ei tuhlovvais niitä rahojaan mihinkää punttipenkkeihin, vaan tekis työtä, ottas kuule jonseredin käteen ja lähtis tuonne mehtään nii jo alkais poijasta tulla vankka ja vahva niinku ENNEN VANHAAN
Oon koittanu omalle poijalle aina opettaa että ei tuhlovvais niitä rahojaan mihinkää punttipenkkeihin, vaan tekis työtä, ottas kuule jonseredin käteen ja lähtis tuonne mehtään nii jo alkais poijasta tulla vankka ja vahva niinku ENNEN VANHAAN
-
ahven
- Mr. Lordi Nuffield
- Konekalustoani: jd-5820+jd-2650+patrol nuhvi+mf-135+zetor 25A+patrol ja 6:tos majori maasturi+ zusuki alto+ toyota hiase 2,5
- NLCF r.y jäsen Nro: 267
on muuten mualiman vit----isin homma vatää juonto vaijerii suksien kanssa metriisessä lumi hangessa.ite oon vetäny ja oon suositellu poijjalleni kun näkköö moisen vehkeen lähe heti kävelee eri suuntaan.
aja millä ajat mutta majorilla loput
-
anglia67
- Mr. Lordi Nuffield
- Konekalustoani: K-650 sivuvaunupyörä -64,DeSoto diplomat 1957 (360/904)
ahven kirjoitti:on muuten mualiman vit----isin homma vatää juonto vaijerii suksien kanssa metriisessä lumi hangessa.ite oon vetäny ja oon suositellu poijjalleni kun näkköö moisen vehkeen lähe heti kävelee eri suuntaan.
Hattu päähän ja hyvästi!
on tuota vaijjerija tullu vejettyvä jonnii verran mut ee ihan metrisessä hangessa niinku ahven on jootunu vetämmään!ahven kirjoitti:on muuten mualiman vit----isin homma vatää juonto vaijerii suksien kanssa metriisessä lumi hangessa.ite oon vetäny ja oon suositellu poijjalleni kun näkköö moisen vehkeen lähe heti kävelee eri suuntaan.
mittää tietämätön ja mittää ossoomaton!!!!
-
vormula77
- Kylmäkoskelainen
- Konekalustoani: nelos-Nuhvi, Massey-Ferguson 35X, Pontiac, H-D, Jeep...
Hurjia juttuja oon minäkin kuullu. Pakko se on kai vielä uskoa, kun todistajiakin oli. Sota aikana iso-isä oli lyönyt vetoa puolikkaasta siasta, että pystyykö kantamaan selässään 250kg lesesäkkejä Rajamäen asemamakasiinin portaat ylös ja voitti sen vedon.
Kun nyrkki puhuu niin naama kuuntelee!
-
Velu
Muistelen ukinkin kokeilleen kuorma-autokuskin kanss 50-luvullaa, kumpi kantaa useamman säkin sementtiä selässään. Kuorma-autoilija kantoi kolme, mutta ukki neljä. Minä puolestani kannan sementtiä 25kg säkissä.
Maasta sitä lastia ei sentään nostettu, vaan toiset lappoivat kuorma-auton lavalta säkit selkään.
Meillä on muuten sellaiset hohtimet, joista samainen sankari on puristanut varret yhteen. Eikä tietääkseni ole kyseessä edes mikään voimailija, vaan samaa suunnilleen sama kalimberi kuin muillakin.
Kilpahiihtokin oli siihen aikaan vähän erityyppistä. Sillä hiihtokisioihin päästäkseen täytyi hiihtää 20km linja-autoasemalle, matkustaa monta tuntia linja-autolla kisapaikalle, hiihtää muistaakseni 30km, kun sitten tuli linja-autolla iltamyöhällä takaisin, niin yöllä hiihtämistä oli vielä 20km kotiin. Kyseinen hiihtäjä ajelee vielä tänäkin päivänä autoa ja kertoi minulle itse tämän jutun.
On meillä ima aika ylhäällä!
Meillä on muuten sellaiset hohtimet, joista samainen sankari on puristanut varret yhteen. Eikä tietääkseni ole kyseessä edes mikään voimailija, vaan samaa suunnilleen sama kalimberi kuin muillakin.
Kilpahiihtokin oli siihen aikaan vähän erityyppistä. Sillä hiihtokisioihin päästäkseen täytyi hiihtää 20km linja-autoasemalle, matkustaa monta tuntia linja-autolla kisapaikalle, hiihtää muistaakseni 30km, kun sitten tuli linja-autolla iltamyöhällä takaisin, niin yöllä hiihtämistä oli vielä 20km kotiin. Kyseinen hiihtäjä ajelee vielä tänäkin päivänä autoa ja kertoi minulle itse tämän jutun.
On meillä ima aika ylhäällä!
nykyäänkin..
http://www.metsalehti.fi/fi-fi/forum/Th ... 98a8cedf30" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.youtube.com/watch?v=HrK40dYF ... re=related" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.metsalehti.fi/fi-fi/forum/Th ... 98a8cedf30" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.youtube.com/watch?v=HrK40dYF ... re=related" onclick="window.open(this.href);return false;
- Jooseppi 1
- Mr. Lordi Nuffield
http://www.youtube.com/watch?v=fWQcbO5Zv8k" onclick="window.open(this.href);return false; ei ole kummoinen ukon kempura, mutta otson selätti.. 
Aja millä ajat, mutta "raunilla" loput
-
jusape
- Vuoden Nuffisti 2013
- NLCF r.y jäsen Nro: 351
Ukko puheli joskus, kun kuorma-autoa ajoi nuorena, 60 luvullaja 70 alkupuolella...
Sementtisäkkikuormat tehtiin ja purettiin käsin, kaveri oli lavalla niputtamas säkkejä lavan reunalle, ukko siittä kanto eteenpäin, niin 5ttä 50kg:n säkkiä vei kerralla, kun lavalla ollut kaveri ei enempää kerenny pinoomaan siinä ajassa kun uko sen 5säkkiä otti ja kanto jonkun matkan päähän....
Sementtisäkkikuormat tehtiin ja purettiin käsin, kaveri oli lavalla niputtamas säkkejä lavan reunalle, ukko siittä kanto eteenpäin, niin 5ttä 50kg:n säkkiä vei kerralla, kun lavalla ollut kaveri ei enempää kerenny pinoomaan siinä ajassa kun uko sen 5säkkiä otti ja kanto jonkun matkan päähän....
A-C TL20D -60,Detroit Diesel 6-71-65 ,460+KKK-62, 460T-64,DL3-61,proj DM4-54 ,sekasikiö-61,Ley-384 kartano-72, omavalm sarvitratori-5?,Lawn Boy LT-12 -90, Scoopmobilet, model HP -53, H -5? HPD -70 ,Gutbrod 5hp -61,BroomWade WR250-68
-
lisenssi
- Vuoden Nuhvisti 2013
- Konekalustoani: Nuffield 4/65
- NLCF r.y jäsen Nro: 408
Tuo sakarin alkuperäinen kysely ja havainnot pitävät varsin hyvin paikkansa. Et ole ainoa, joka on huomannut tuon asian.
Asia ei selity pelkästään raskaalla työllä. Todellisen voiman pitää olla luontaista. Ja juuri tämä voima on vähitellen kadonnut.
Muistan kuorma-auton kuljettajan, joka 50-luvulla leikki meidän lasten kanssa ja näytti, miten hän puhaltaen peukaloon saa käteensä syntymään valtavan pallon. Sitten me yritimme sitä samaa, mutta mitään palloa ei noussut.
Kyllä oli miehellä valtava hauis. Silloin tehtiin sorakuormat lapioimalla ja se täytyi tapahtua melko ripeästi. Tässä tapauksessa voisimme siis vielä sanoa harjoituksen tehneen mestarin.
Oma isäni kertoi, miten he nuorina miehinä 30-luvulla kisailivat voimiensa näytössä. 120 kg perunasäkki (jutesäkki) oli ensin nostettava itse maasta selkään. Sitten laitettiin naulalaatikoita maahan pituussuuntaan peräkkäin. Se tietysti voitti, joka hyppäsi tasajalkaa useimpien laatikoiden yli tuo perunasäkki selässä. Siinä testissä mitattiin paitsi voimaa myös rohkeutta.
Yksi seikka tässä kiinnittää erityisesti huomion. Silloin miehet todellakin nostivat tuon säkin selkäänsä. Vasta hyppy paljasti voittajan. Se jää kuule sinulta nostamatta. Älä edes lähde yrittämään, hypyistä puhumattakaan
Valitettavasti on olemassa vakava syy miesten huononemiseen. Se syy löytyy DNA-maailmasta. Geenistömme rappeutuu koko ajan. Nykyisin jopa 20 % pariskunnista tarvitsee lääketieteellistä apua saadakseen lapsen aikaan, kun siittiöt ovat tulleet jo niin huonolaatuisiksi. Meillä on jo peräti yli 30000 eri sairautta ihmiskunnassa. Erilaiset rappeutumasairaudet yleistyvät kovaa vauhtia.
Geenistössä on korjausmekanismit. Ilman niitä kuolisimme nopeasti. Geenien koodauksessa tapahtuu niin paljon virheitä joka päivä, että korjaaminen on pakollista. Kun on tutkittu 120 vuotiaita virkeitä vanhuksiua, on havaittu, että heidän geenistössään on huomattavan runsaasti telomeeria. Se on automaattinen korjaussarja. Itsekin voi vaikuttaa terveyteensä esim kalanmaksaöljyllä.
Mutta millään keinoilla ei estetä sitä, että luontainen voima miehissä vähenee. Takana ovat auttamattomasti ne ajat, jolloin iso-isä yhdellä kädellä yhden sormen varassa veti leukaa ja hämmästytti poikiansa.
Asia ei selity pelkästään raskaalla työllä. Todellisen voiman pitää olla luontaista. Ja juuri tämä voima on vähitellen kadonnut.
Muistan kuorma-auton kuljettajan, joka 50-luvulla leikki meidän lasten kanssa ja näytti, miten hän puhaltaen peukaloon saa käteensä syntymään valtavan pallon. Sitten me yritimme sitä samaa, mutta mitään palloa ei noussut.
Kyllä oli miehellä valtava hauis. Silloin tehtiin sorakuormat lapioimalla ja se täytyi tapahtua melko ripeästi. Tässä tapauksessa voisimme siis vielä sanoa harjoituksen tehneen mestarin.
Oma isäni kertoi, miten he nuorina miehinä 30-luvulla kisailivat voimiensa näytössä. 120 kg perunasäkki (jutesäkki) oli ensin nostettava itse maasta selkään. Sitten laitettiin naulalaatikoita maahan pituussuuntaan peräkkäin. Se tietysti voitti, joka hyppäsi tasajalkaa useimpien laatikoiden yli tuo perunasäkki selässä. Siinä testissä mitattiin paitsi voimaa myös rohkeutta.
Yksi seikka tässä kiinnittää erityisesti huomion. Silloin miehet todellakin nostivat tuon säkin selkäänsä. Vasta hyppy paljasti voittajan. Se jää kuule sinulta nostamatta. Älä edes lähde yrittämään, hypyistä puhumattakaan
Valitettavasti on olemassa vakava syy miesten huononemiseen. Se syy löytyy DNA-maailmasta. Geenistömme rappeutuu koko ajan. Nykyisin jopa 20 % pariskunnista tarvitsee lääketieteellistä apua saadakseen lapsen aikaan, kun siittiöt ovat tulleet jo niin huonolaatuisiksi. Meillä on jo peräti yli 30000 eri sairautta ihmiskunnassa. Erilaiset rappeutumasairaudet yleistyvät kovaa vauhtia.
Geenistössä on korjausmekanismit. Ilman niitä kuolisimme nopeasti. Geenien koodauksessa tapahtuu niin paljon virheitä joka päivä, että korjaaminen on pakollista. Kun on tutkittu 120 vuotiaita virkeitä vanhuksiua, on havaittu, että heidän geenistössään on huomattavan runsaasti telomeeria. Se on automaattinen korjaussarja. Itsekin voi vaikuttaa terveyteensä esim kalanmaksaöljyllä.
Mutta millään keinoilla ei estetä sitä, että luontainen voima miehissä vähenee. Takana ovat auttamattomasti ne ajat, jolloin iso-isä yhdellä kädellä yhden sormen varassa veti leukaa ja hämmästytti poikiansa.
- Jooseppi 1
- Mr. Lordi Nuffield
Aikansa voimamies http://yle.fi/elavaarkisto/artikkelit/v ... edia=29539" onclick="window.open(this.href);return false; opettajat ennen vanhaan näyttäneet kuinka karhu sammalikossa kulkee.. 
Aja millä ajat, mutta "raunilla" loput