Miten mahtaa olla? Pystyykö kytkimen asetelminneen irroittamaan koneen alla olevan luukun kautta. Omasta mielestäni tilaa olisi aivan riittävästi mutta nyt en ole onnistunut siirtämään kytkinakselin holkkia niin runsaasti, että osat saisi pois.
Vaikuttaa että moootoria pitäisi siirtää eteenpäin. Se ei oikein tunnu hyvältä idealta kumityynykiinitysten ja nokassa olevan hydraulipumpun vuoksi. Tarkoitaisi siis todella isoa operaatiota.
Jos kykinakselin holkin voisi siirtää niin pitäsikö se liuttaa kohti mootoria vai kohti vaihteistoa? Olen saanut holkin liikumaan kohti moottoria, mutta sen pitäisi siirtyä vielä useampi sentti enen kuin akseliyhteys katkeaa ja osat saisi irti.
Kuinka se siis kannataisi nyt tehdä?
Leyland 285 kytkimen käsiksipääsy
Valvoja: automies560
-
OutoaSinistVehjet
- Mini -nuhvisti
En ole. Ilmeisesti niillä pitää saada kytkin "auki" asentoon? Minulla kytkin on juuttunut niin, että asetelman osat ovat ruostuneet kiinni. Samoin voimanoton kytkin on vaurioitunut niin, että levy on irronnut kehästään.
Pitänee koitaa herkistellä asetelmaa ja koittaa keksiä miten kytkimen voisi saada "koukutettua". Se ilmeisesti menee siinä lyhyemmäksi olettaisin. Koitin metsästää netistä koukkujen kuvia ja tietoa niistä mutta eipä onnistunut vielä.
Hienoa on se että nyt olen tietoinen, että moottoroia ei välttämättä tarvitse siirellä. Kiitos tiedosta! Olisin kovasti laukas vielä kuulemaan jotakin noista koukuista ja niiden ideasta.
Pitänee koitaa herkistellä asetelmaa ja koittaa keksiä miten kytkimen voisi saada "koukutettua". Se ilmeisesti menee siinä lyhyemmäksi olettaisin. Koitin metsästää netistä koukkujen kuvia ja tietoa niistä mutta eipä onnistunut vielä.
Hienoa on se että nyt olen tietoinen, että moottoroia ei välttämättä tarvitse siirellä. Kiitos tiedosta! Olisin kovasti laukas vielä kuulemaan jotakin noista koukuista ja niiden ideasta.
Youtubessa teko ohjeet> https://www.youtube.com/watch?v=lGPAWrY4ap0
https://www.charnleys.com/parts/18G498/ ... lip/18119/

https://www.charnleys.com/parts/18G498/ ... lip/18119/

-
OutoaSinistVehjet
- Mini -nuhvisti
Sain tästä ideasta kiinni. Kootokset! Tuossa linkissä missä myydään koukkuja on iso liuta leukuja muuta 285 ja 2100 mallit puuttuvat kokonaan. Voi olla että niisä on jotenkin vähän eri mitoilla se kytkin tehty. Koitin tänään herkistellä kytkintä rautakangella ja öljyämisellä. On se vaan yllättävän lujasti jumittunut. Onkohan kellään muulla käynyt samaa?
Lontoon sivuilta jotain
https://www.nuffieldtractor.com/viewtop ... 8&start=10
Kääntäjällä suomeksi jos tarve.
https://www.nuffieldtractor.com/viewtop ... 8&start=10
Kääntäjällä suomeksi jos tarve.
-
OutoaSinistVehjet
- Mini -nuhvisti
Kone on tosiaan ollut ajamatta ja ulkosäilytyksessä pitkän ajan. Voimanoton kytkin on vaurioitunut kauan sitten ilmeisesti moottorin huonon linjauksen takia. Ajokytkin on pysynyt ehjänä. Nyt varsinainen kytkinasetelman mekanismi on ruostunut. Kynnet liikuvat tapeissaan ja levyä saa hyvin vaimeasti kammettua auki koloista rautagangen avulla kampeamalla. Vieläkin liike on mielestäni aivan liian juminen.
Minulla oli kertaalleen kaikki asetelman pultit auki ja levy pyöri valtoimenaan asetelman välissä. Tavoite olisi saada koko kytkin purettua ja herkisteltyä ja kasattua uudelleen.
Minulla oli kertaalleen kaikki asetelman pultit auki ja levy pyöri valtoimenaan asetelman välissä. Tavoite olisi saada koko kytkin purettua ja herkisteltyä ja kasattua uudelleen.
Ajattelin josko Loimaan kuutosen ostit, mutta se olikin 2100 mallia.
Herkistelyä, crc:tä, kuumennusta, takomista, nitkuttelua, kärsivällisyyttä jne. kyllä se siitä.
Kuutosen korjauskirja löytyy jos tarvetta enempi ohjeisiin kytkimestä. Kopioita saa.
Herkistelyä, crc:tä, kuumennusta, takomista, nitkuttelua, kärsivällisyyttä jne. kyllä se siitä.
Kuutosen korjauskirja löytyy jos tarvetta enempi ohjeisiin kytkimestä. Kopioita saa.
-
OutoaSinistVehjet
- Mini -nuhvisti
Tää mun yksilö on Hämeessä ja se on ollut mulla kauan. Käyttöä ei ole oikein vaan sattunut kohdille ja tuon pitkän hilloamisen seurauksena saa nyt kärsiä elvytyshommista. On se vaan sen verran harvinainen että niitä kyllä juurikaan missään näe.
Nienoa että tarjoat kopioita korjausoppaasta. Arvostan todella. Nyt kyllä asia sen verran simppeli että taitanen selvitä. Täällä foorumilla oli kuva jostakin toisesta leukusta ja sen kytkimen akseleista. Jäin ihmettelemään miksi kytkinakselin holkin sisällä on jokin pieni ruuvi jonka läpi tulee tappi. Miksi tappi ei mene suoraan kytkinakselin lävitse. Muistelen että kauan sitten purkaessani vanhaa Nuffieldia siinä ei ollut kuin vaan suoraan reikä kytkinakselin ja vaihtiston akselin lävitse ja tapit reissään.
Jos kuitenkin voisit jotenkin vaikka tänne julkaista kuvan akseleista niin toki se olisi ihan kiva nähdä.
Nienoa että tarjoat kopioita korjausoppaasta. Arvostan todella. Nyt kyllä asia sen verran simppeli että taitanen selvitä. Täällä foorumilla oli kuva jostakin toisesta leukusta ja sen kytkimen akseleista. Jäin ihmettelemään miksi kytkinakselin holkin sisällä on jokin pieni ruuvi jonka läpi tulee tappi. Miksi tappi ei mene suoraan kytkinakselin lävitse. Muistelen että kauan sitten purkaessani vanhaa Nuffieldia siinä ei ollut kuin vaan suoraan reikä kytkinakselin ja vaihtiston akselin lävitse ja tapit reissään.
Jos kuitenkin voisit jotenkin vaikka tänne julkaista kuvan akseleista niin toki se olisi ihan kiva nähdä.
-
OutoaSinistVehjet
- Mini -nuhvisti
Kuva olikin erittäin hyvä varmenne asioihin. Olisiko mahdollista saada vielä sellaiset kuvat joissa näkyy myös teksti työselostuksesta?
-
OutoaSinistVehjet
- Mini -nuhvisti
Koitin laittaa yv postia mutta mahtoikohan se tulla sinne? Mulla viesti "Lhtevät" napukan takana ja "lähetetyt" on ihan tyhjänä.