Universal four 4DM herättely
Valvoja: automies560
-
- Vuoden 2012 Nuffisti
- Viestit: 5086
- Liittynyt: 02 Tammi 2008, 19:39
- NLCF r.y jäsen Nro: 19
- Paikkakunta: Pattijoki
"Koneen historian tuntien, luulen että siellä on seetit ja venttiilit läpeensä karstaiset.
Ennen seisomaan jäämistä sillä ei ole ajettu aikoihin. Ainoastaan käytetty paikallaan silloin tällöin ja viallisesta termostaatista johtuen aivan alilämpöisenä"
Karstathan lähtee kun annat koneelle ns.reippaasti "länkiä"
Minullakin tuo 342:nen vaikutti aika kesyltä kun lähdin ensimmäistä kertaa 7 km päähän lumitöihin. Käsikaasu takaasentoon, kipinöitä puski pakoputkseta aika reipaasti. Lumitöitä perillä lähes 3 h. Sama homma takaisin, vieläkin kipinöitä puski. Pari seuraavaa reissua samalla tapaan, nyt huomattavasti virkummalta tuntuu, mutta selvästi kesympi mitä 10/42:nen. 10/42 tosin minimecin pumpulla.
Ennen seisomaan jäämistä sillä ei ole ajettu aikoihin. Ainoastaan käytetty paikallaan silloin tällöin ja viallisesta termostaatista johtuen aivan alilämpöisenä"
Karstathan lähtee kun annat koneelle ns.reippaasti "länkiä"
Minullakin tuo 342:nen vaikutti aika kesyltä kun lähdin ensimmäistä kertaa 7 km päähän lumitöihin. Käsikaasu takaasentoon, kipinöitä puski pakoputkseta aika reipaasti. Lumitöitä perillä lähes 3 h. Sama homma takaisin, vieläkin kipinöitä puski. Pari seuraavaa reissua samalla tapaan, nyt huomattavasti virkummalta tuntuu, mutta selvästi kesympi mitä 10/42:nen. 10/42 tosin minimecin pumpulla.
Nuffieldit 3DL 58 ja 61. 10/42 66. Neliveto BMC 6:s koneella + KKK. 4/65 68. 3/45 69. 342 62. UNIVERSAL 1954. Pappa Tunturi vm.76. Wolsvaken POLO vm.84. Lynx 650 vm.85. Kerho pp vm. 1938
Aja millä ajat, mutta nuffilla loput !
Aja millä ajat, mutta nuffilla loput !
-
- Nuhvitietäjä
- Viestit: 452
- Liittynyt: 02 Elo 2021, 16:58
- Konekalustoani: Nuffield Universal four 4DM
Sitä ajattelinkin, että kun noi puristuslukemat ei ihan tovottomat olleet niin ajelen sillä urku auki pitkin kylää ja katson sitten kesällä otanko kannen auki.
Suuttimet on kumminkin syytä holtaa joka tapauksessa.
Suuttimet on kumminkin syytä holtaa joka tapauksessa.
Nuffivideoita ja muutakin: https://www.youtube.com/@kapteenikaarna/videos
-
- Nuhvitietäjä
- Viestit: 452
- Liittynyt: 02 Elo 2021, 16:58
- Konekalustoani: Nuffield Universal four 4DM
Tein tommosen videonpätkän päivän touhuista:
https://youtu.be/SS4sb6nN0xw
https://youtu.be/SS4sb6nN0xw
Nuffivideoita ja muutakin: https://www.youtube.com/@kapteenikaarna/videos
-
- Nuhvitietäjä
- Viestit: 452
- Liittynyt: 02 Elo 2021, 16:58
- Konekalustoani: Nuffield Universal four 4DM
Ei päivää ilman kysymystä:
Mitä ovat ne kolme messinkitulppaa vaihdeaskin kyljessä jarrun puolella?
1/2" neliökanta. Kierteen välistä hikoilee öljyä.
Ajattelin, että ovatko löystyneet... no ihan käsikireydellä ovat mutta kun varovasti kiersin niin kiertyvät sisään ja ulos mutta eivät tunnu pohjaavan mihinkään.
En uskaltanut tehdä mitään ennen kuin otan selvää, että onko niillä joku säätömerkitys?
Ovat nyt kyljen pinnan tasossa.
Mitä ovat ne kolme messinkitulppaa vaihdeaskin kyljessä jarrun puolella?
1/2" neliökanta. Kierteen välistä hikoilee öljyä.
Ajattelin, että ovatko löystyneet... no ihan käsikireydellä ovat mutta kun varovasti kiersin niin kiertyvät sisään ja ulos mutta eivät tunnu pohjaavan mihinkään.
En uskaltanut tehdä mitään ennen kuin otan selvää, että onko niillä joku säätömerkitys?
Ovat nyt kyljen pinnan tasossa.
Nuffivideoita ja muutakin: https://www.youtube.com/@kapteenikaarna/videos
-
- Vuoden 2012 Nuffisti
- Viestit: 5086
- Liittynyt: 02 Tammi 2008, 19:39
- NLCF r.y jäsen Nro: 19
- Paikkakunta: Pattijoki
Tutkitaanpas tämän päivän aikana. Varaosakuvastotkaan ei kerro mikä merkitys noilla on, ei ole kuviakaan tuolta puoleta askia, onko ne vain pelkkiä tulppia, vai onko noilla jokin merkitys.Nelitahtari kirjoitti: ↑16 Maalis 2022, 17:25 Ei päivää ilman kysymystä:
Mitä ovat ne kolme messinkitulppaa vaihdeaskin kyljessä jarrun puolella?
1/2" neliökanta. Kierteen välistä hikoilee öljyä.
Ajattelin, että ovatko löystyneet... no ihan käsikireydellä ovat mutta kun varovasti kiersin niin kiertyvät sisään ja ulos mutta eivät tunnu pohjaavan mihinkään.
En uskaltanut tehdä mitään ennen kuin otan selvää, että onko niillä joku säätömerkitys?
Ovat nyt kyljen pinnan tasossa.
.
On yksi 10 mallin nuhvin aski irtaalaan, sisähilut paikoillaan ja 255:sen leukun aski ilman sisähiluja.
Eilinen päivä meni luottamustehtävien hoidoissa, aamupäivällä hiukan kymmenen jälkeen lähdin, välillä pyörähdin kotona vaihtamassa asiakirjasalkun kansioon ja seuraavaan kokoukseen, kotona klo 18. 30.
Nuffieldit 3DL 58 ja 61. 10/42 66. Neliveto BMC 6:s koneella + KKK. 4/65 68. 3/45 69. 342 62. UNIVERSAL 1954. Pappa Tunturi vm.76. Wolsvaken POLO vm.84. Lynx 650 vm.85. Kerho pp vm. 1938
Aja millä ajat, mutta nuffilla loput !
Aja millä ajat, mutta nuffilla loput !
- jamppi
- Vuoden Nuffisti 2006
- Viestit: 5181
- Liittynyt: 25 Maalis 2007, 16:18
- Konekalustoani: Muutama rakkori ja muita sekalaisia päristimiä
- NLCF r.y jäsen Nro: 002
- Paikkakunta: Heinola
Eiköhän ne ole apureikiä koneistuksia varten.Nelitahtari kirjoitti: ↑16 Maalis 2022, 17:25 Ei päivää ilman kysymystä:
Mitä ovat ne kolme messinkitulppaa vaihdeaskin kyljessä jarrun puolella?
1/2" neliökanta. Kierteen välistä hikoilee öljyä.
Ajattelin, että ovatko löystyneet... no ihan käsikireydellä ovat mutta kun varovasti kiersin niin kiertyvät sisään ja ulos mutta eivät tunnu pohjaavan mihinkään.
En uskaltanut tehdä mitään ennen kuin otan selvää, että onko niillä joku säätömerkitys?
Ovat nyt kyljen pinnan tasossa.
Edit. Toisena tuli mieleen valutekniset asiat, kyseessä on kuitenkin melko monitahoinen kotelo.
Viimeksi muokannut jamppi, 17 Maalis 2022, 12:04. Yhteensä muokattu 2 kertaa.
Mukana kuin peräpukama!
-
- Nuhvitietäjä
- Viestit: 452
- Liittynyt: 02 Elo 2021, 16:58
- Konekalustoani: Nuffield Universal four 4DM
Harmi kun ei tullut tutkittua niitä tulppia silloin kun oli öljyt pois askista.
Äkkiseltään vaikuttaa sille että sisäpuolella ei ole mitään kaulusta. Tulppa voi pudota sisäpuolelle jos tarpeeksi kiertää?
Ei ne nyt suoranaisesti valu öljyä mutta hikoilee. Minua vaan ärsyttää suunnattomasti kaikki vuotavat koneet
Äkkiseltään vaikuttaa sille että sisäpuolella ei ole mitään kaulusta. Tulppa voi pudota sisäpuolelle jos tarpeeksi kiertää?
Ei ne nyt suoranaisesti valu öljyä mutta hikoilee. Minua vaan ärsyttää suunnattomasti kaikki vuotavat koneet
Nuffivideoita ja muutakin: https://www.youtube.com/@kapteenikaarna/videos
-
- Vuoden 2012 Nuffisti
- Viestit: 5086
- Liittynyt: 02 Tammi 2008, 19:39
- NLCF r.y jäsen Nro: 19
- Paikkakunta: Pattijoki
Pelkät tulpat näkyy olevan. Noihin voi laittaa vaikka hydrauliikan vapaan paluunkin siinä vaiheessa kun aski on tyhjä öljyistä.Nelitahtari kirjoitti: ↑17 Maalis 2022, 11:11 Harmi kun ei tullut tutkittua niitä tulppia silloin kun oli öljyt pois askista.
Äkkiseltään vaikuttaa sille että sisäpuolella ei ole mitään kaulusta. Tulppa voi pudota sisäpuolelle jos tarpeeksi kiertää?
Ei ne nyt suoranaisesti valu öljyä mutta hikoilee. Minua vaan ärsyttää suunnattomasti kaikki vuotavat koneet
Naamapuukista kopsattu: "paluu pitäisi mennä oljypinnan alapuolelle ettei ala vaahdota." "jos öljyn käyttö suurta niin vaahtoaminen, eli ilmakuplia öljyn seassa joka polttaa tiivisteet sylintereitä ym." "kuplii tuu,ei välttämättä vaahtoa. Olin keskolla 70/80 taitteessa".
Koskaan moista väitettä ole kuulutkaan, nähnytkään noin asennettuna, mutta, naamapukissahan se nykyään kaikki viisaus on
Nuffieldit 3DL 58 ja 61. 10/42 66. Neliveto BMC 6:s koneella + KKK. 4/65 68. 3/45 69. 342 62. UNIVERSAL 1954. Pappa Tunturi vm.76. Wolsvaken POLO vm.84. Lynx 650 vm.85. Kerho pp vm. 1938
Aja millä ajat, mutta nuffilla loput !
Aja millä ajat, mutta nuffilla loput !
- jamppi
- Vuoden Nuffisti 2006
- Viestit: 5181
- Liittynyt: 25 Maalis 2007, 16:18
- Konekalustoani: Muutama rakkori ja muita sekalaisia päristimiä
- NLCF r.y jäsen Nro: 002
- Paikkakunta: Heinola
Tuo edellä kerrottu asia hydrauliikan paluusta kuuluu kyllä ihan hydrauliikan perusasioihin.kari t kirjoitti: ↑17 Maalis 2022, 11:47Pelkät tulpat näkyy olevan. Noihin voi laittaa vaikka hydrauliikan vapaan paluunkin siinä vaiheessa kun aski on tyhjä öljyistä.Nelitahtari kirjoitti: ↑17 Maalis 2022, 11:11 Harmi kun ei tullut tutkittua niitä tulppia silloin kun oli öljyt pois askista.
Äkkiseltään vaikuttaa sille että sisäpuolella ei ole mitään kaulusta. Tulppa voi pudota sisäpuolelle jos tarpeeksi kiertää?
Ei ne nyt suoranaisesti valu öljyä mutta hikoilee. Minua vaan ärsyttää suunnattomasti kaikki vuotavat koneet
Naamapuukista kopsattu: "paluu pitäisi mennä oljypinnan alapuolelle ettei ala vaahdota." "jos öljyn käyttö suurta niin vaahtoaminen, eli ilmakuplia öljyn seassa joka polttaa tiivisteet sylintereitä ym." "kuplii tuu,ei välttämättä vaahtoa. Olin keskolla 70/80 taitteessa".
Koskaan moista väitettä ole kuulutkaan, nähnytkään noin asennettuna, mutta, naamapukissahan se nykyään kaikki viisaus on
Mukana kuin peräpukama!
-
- Nuhvitietäjä
- Viestit: 452
- Liittynyt: 02 Elo 2021, 16:58
- Konekalustoani: Nuffield Universal four 4DM
Jep. Täytyy kesällä katsoa jos laskisi öölit pois ja tiivistäisi nuo tulpat.
Mutta käynnistyvyydestä:
Olen tässä tehnyt sellaisen havainnon, että aina käyttämisen jälkeen ruiskutuspumpun huohotin työntää pari ruokalusikallista öljyä ulos.
Eli tarkoittanee sitä, että joku tai useampi elementti on väljä ja ohipuhaltaa naftaa pumpun alakertaan.
Osansa saattaa tehdä myös tukkoiset suuttimet jolloin paineet nousee turhan korkeaksi ja ohivuoto lisääntyy.
Nämä yhdessä ja erikseen selittäisi myös huonoa käynnistymistä ja sitä, että startatessa ei tule haikua pakoputkesta.
Eli pumppu ja suuttimet tältä reissulta mukaan.
Mutta käynnistyvyydestä:
Olen tässä tehnyt sellaisen havainnon, että aina käyttämisen jälkeen ruiskutuspumpun huohotin työntää pari ruokalusikallista öljyä ulos.
Eli tarkoittanee sitä, että joku tai useampi elementti on väljä ja ohipuhaltaa naftaa pumpun alakertaan.
Osansa saattaa tehdä myös tukkoiset suuttimet jolloin paineet nousee turhan korkeaksi ja ohivuoto lisääntyy.
Nämä yhdessä ja erikseen selittäisi myös huonoa käynnistymistä ja sitä, että startatessa ei tule haikua pakoputkesta.
Eli pumppu ja suuttimet tältä reissulta mukaan.
Nuffivideoita ja muutakin: https://www.youtube.com/@kapteenikaarna/videos
-
- Vuoden 2012 Nuffisti
- Viestit: 5086
- Liittynyt: 02 Tammi 2008, 19:39
- NLCF r.y jäsen Nro: 19
- Paikkakunta: Pattijoki
jamppi kirjoitti: ↑17 Maalis 2022, 12:00Tuo edellä kerrottu asia hydrauliikan paluusta kuuluu kyllä ihan hydrauliikan perusasioihin.kari t kirjoitti: ↑17 Maalis 2022, 11:47Pelkät tulpat näkyy olevan. Noihin voi laittaa vaikka hydrauliikan vapaan paluunkin siinä vaiheessa kun aski on tyhjä öljyistä.Nelitahtari kirjoitti: ↑17 Maalis 2022, 11:11 Harmi kun ei tullut tutkittua niitä tulppia silloin kun oli öljyt pois askista.
Äkkiseltään vaikuttaa sille että sisäpuolella ei ole mitään kaulusta. Tulppa voi pudota sisäpuolelle jos tarpeeksi kiertää?
Ei ne nyt suoranaisesti valu öljyä mutta hikoilee. Minua vaan ärsyttää suunnattomasti kaikki vuotavat koneet
Naamapuukista kopsattu: "paluu pitäisi mennä oljypinnan alapuolelle ettei ala vaahdota." "jos öljyn käyttö suurta niin vaahtoaminen, eli ilmakuplia öljyn seassa joka polttaa tiivisteet sylintereitä ym." "kuplii tuu,ei välttämättä vaahtoa. Olin keskolla 70/80 taitteessa".
Koskaan moista väitettä ole kuulutkaan, nähnytkään noin asennettuna, mutta, naamapukissahan se nykyään kaikki viisaus on
Minkähän takia nuhveissa sitten kaikki hydrauliikan paluupuoli tulee karayksikön kautta ? Miksi paluupuolta ei ole johdettu putkia pitkin öljypinnan alapuolelle ?
https://karit1.kuvat.fi/kuvat/Nuhvin+va ... aaviot.PDF
Nuffieldit 3DL 58 ja 61. 10/42 66. Neliveto BMC 6:s koneella + KKK. 4/65 68. 3/45 69. 342 62. UNIVERSAL 1954. Pappa Tunturi vm.76. Wolsvaken POLO vm.84. Lynx 650 vm.85. Kerho pp vm. 1938
Aja millä ajat, mutta nuffilla loput !
Aja millä ajat, mutta nuffilla loput !
- jamppi
- Vuoden Nuffisti 2006
- Viestit: 5181
- Liittynyt: 25 Maalis 2007, 16:18
- Konekalustoani: Muutama rakkori ja muita sekalaisia päristimiä
- NLCF r.y jäsen Nro: 002
- Paikkakunta: Heinola
No eihän kippiliitännässä ole edes erillistä paluuta, tottakai se palaa samaa reittiä takas. Alunperinhän niissä ei ole mitään paluupistettä vaan ne laittaa jokainen seppä tavallaan, olkoon se sitten suositeltu tai oma tapa!kari t kirjoitti: ↑17 Maalis 2022, 19:43jamppi kirjoitti: ↑17 Maalis 2022, 12:00Tuo edellä kerrottu asia hydrauliikan paluusta kuuluu kyllä ihan hydrauliikan perusasioihin.kari t kirjoitti: ↑17 Maalis 2022, 11:47
Pelkät tulpat näkyy olevan. Noihin voi laittaa vaikka hydrauliikan vapaan paluunkin siinä vaiheessa kun aski on tyhjä öljyistä.
Naamapuukista kopsattu: "paluu pitäisi mennä oljypinnan alapuolelle ettei ala vaahdota." "jos öljyn käyttö suurta niin vaahtoaminen, eli ilmakuplia öljyn seassa joka polttaa tiivisteet sylintereitä ym." "kuplii tuu,ei välttämättä vaahtoa. Olin keskolla 70/80 taitteessa".
Koskaan moista väitettä ole kuulutkaan, nähnytkään noin asennettuna, mutta, naamapukissahan se nykyään kaikki viisaus on
Minkähän takia nuhveissa sitten kaikki hydrauliikan paluupuoli tulee karayksikön kautta ? Miksi paluupuolta ei ole johdettu putkia pitkin öljypinnan alapuolelle ?
https://karit1.kuvat.fi/kuvat/Nuhvin+va ... aaviot.PDF
Mukana kuin peräpukama!
-
- Vuoden 2012 Nuffisti
- Viestit: 5086
- Liittynyt: 02 Tammi 2008, 19:39
- NLCF r.y jäsen Nro: 19
- Paikkakunta: Pattijoki
Niinpä niin, varoventtilistäkin ruutaa öljyt pitkien repun seiniä noin 130 -150 kg/cm2 paineilla
Nuffieldit 3DL 58 ja 61. 10/42 66. Neliveto BMC 6:s koneella + KKK. 4/65 68. 3/45 69. 342 62. UNIVERSAL 1954. Pappa Tunturi vm.76. Wolsvaken POLO vm.84. Lynx 650 vm.85. Kerho pp vm. 1938
Aja millä ajat, mutta nuffilla loput !
Aja millä ajat, mutta nuffilla loput !
-
- Nuhvitietäjä
- Viestit: 452
- Liittynyt: 02 Elo 2021, 16:58
- Konekalustoani: Nuffield Universal four 4DM
Tämä meni hydrauliikkahommiksi vaikkei mulla ole niissä vielä mitään ongelmia
Taidan koittaa huomenna saada suuttimet irti ja jos ihan mielenkiinnosta saisi ne irrallaan suutinputkiin kiinni niin että voisi startilla pyörittää ja katsoa mimmoset sumut tulee. Vai onko pelkkä ruikkimista.
Taidan koittaa huomenna saada suuttimet irti ja jos ihan mielenkiinnosta saisi ne irrallaan suutinputkiin kiinni niin että voisi startilla pyörittää ja katsoa mimmoset sumut tulee. Vai onko pelkkä ruikkimista.
Nuffivideoita ja muutakin: https://www.youtube.com/@kapteenikaarna/videos
-
- Nuhvitietäjä
- Viestit: 452
- Liittynyt: 02 Elo 2021, 16:58
- Konekalustoani: Nuffield Universal four 4DM
Kaikennäköistä räpellystä.
Otin suuttimet kurillani irti ja katselin sumuja. Ei ne nyt ihan ruikkimista ole mutta ennen kuin kukaan kerkiää lyttäämään homman niin toki on selvää, että paineet pitää mitata.
Tuo pumpun huohotinputken pissiminen avautui minulle tässä samalla.
Vaikka huohotinputkessa on mutka ylöspäin niin se ei pitkänpäälle nosta ölynpintaa huottimen reikää korkeammalle.
Syystä, että kuumetessaan pumpun sisällä oleva ilma laajenee ja nostaa painetta. Se ei pääse poistumaan kuin huohotinreijän kautta ja jos siellä on öljyä reijässä ja putkessa niin öljy menee edellä karkuun. Laajeneva ilma työntää öljyä pihalle vähän kerrassaan. Ainakin niin päättelen...
https://youtu.be/rzczHvh_vx0
Otin suuttimet kurillani irti ja katselin sumuja. Ei ne nyt ihan ruikkimista ole mutta ennen kuin kukaan kerkiää lyttäämään homman niin toki on selvää, että paineet pitää mitata.
Tuo pumpun huohotinputken pissiminen avautui minulle tässä samalla.
Vaikka huohotinputkessa on mutka ylöspäin niin se ei pitkänpäälle nosta ölynpintaa huottimen reikää korkeammalle.
Syystä, että kuumetessaan pumpun sisällä oleva ilma laajenee ja nostaa painetta. Se ei pääse poistumaan kuin huohotinreijän kautta ja jos siellä on öljyä reijässä ja putkessa niin öljy menee edellä karkuun. Laajeneva ilma työntää öljyä pihalle vähän kerrassaan. Ainakin niin päättelen...
https://youtu.be/rzczHvh_vx0
Nuffivideoita ja muutakin: https://www.youtube.com/@kapteenikaarna/videos