Leyland 384/270 Moottori
Valvoja: automies560
-
- Vuoden 2012 Nuffisti
- Viestit: 5086
- Liittynyt: 02 Tammi 2008, 19:39
- NLCF r.y jäsen Nro: 19
- Paikkakunta: Pattijoki
Tustapa löydät leukun sylinteriputkien mitat.
https://www.konekorjaamo.fi/traktorit/t ... t.html?p=2
Minä käytä useimiten o- renkaitten ja sylinteriputkien asennuksessa Hylomar merkkistä tiivisteainetta.
Ensin O-renkaan uraan tiivistemassaa sitten rengas ja pääle vielä massaa, sekä putken alapäähän massaa, pitää varmasti.
Männänrenkaista, näytää siltä ettei ainakaan Marjakankaan myymissä sarjoissa ei ole kuin neljä rengasta. Joissakin uusissa männissä mitä olen asentanut nuhveihin on ollut viisi männänrengasta.
Esim. Tuossa.
https://www.konekorjaamo.fi/traktorit/t ... 100mm.html
https://www.konekorjaamo.fi/traktorit/t ... t.html?p=2
Minä käytä useimiten o- renkaitten ja sylinteriputkien asennuksessa Hylomar merkkistä tiivisteainetta.
Ensin O-renkaan uraan tiivistemassaa sitten rengas ja pääle vielä massaa, sekä putken alapäähän massaa, pitää varmasti.
Männänrenkaista, näytää siltä ettei ainakaan Marjakankaan myymissä sarjoissa ei ole kuin neljä rengasta. Joissakin uusissa männissä mitä olen asentanut nuhveihin on ollut viisi männänrengasta.
Esim. Tuossa.
https://www.konekorjaamo.fi/traktorit/t ... 100mm.html
Nuffieldit 3DL 58 ja 61. 10/42 66. Neliveto BMC 6:s koneella + KKK. 4/65 68. 3/45 69. 342 62. UNIVERSAL 1954. Pappa Tunturi vm.76. Wolsvaken POLO vm.84. Lynx 650 vm.85. Kerho pp vm. 1938
Aja millä ajat, mutta nuffilla loput !
Aja millä ajat, mutta nuffilla loput !
-
- Proto suunnittelija
- Viestit: 103
- Liittynyt: 21 Huhti 2013, 09:34
- Konekalustoani: Leyland 270 -71, David Brown 1290 -81.
- NLCF r.y jäsen Nro: 547
- Paikkakunta: Roi
Kiitos nim.Kari t. vinkistä.
Tuota ainetta täytynee laittaa. Kestää lämpöä ja aineita.
esim. Ikh-lla on viiden männänregas pakkaus siellä myös on sylinteriputki muttei pituutta mainittu.
Näyttää siltä ettei putkea ole käsitelty mitenkään kun vertaa marjakankaan vastaavaan.
Se minun kysymys sylinterin alkuperäisestä pituutesta oli jos laittaa 3 mm lyhemmän sylinteriputken.
Kun ei tiedä onko joskus vaihdettu putket ja silloin saatavuus lyhempään on ollut kortilla 'ja kiire painanut'.
jk. Ehkä laitan pidemmät sylinteriputket ja 5 m-renkailla antaa 'tukea' männälle kuvittelisin samoin kuten ohje kertoo, "kaks piippunen juttu".
Q
1. Oletteko nokka-akselille tehneet mitään ?.
ohjeessa mainata etulaakerin holkin uusimisesta.
Tuota ainetta täytynee laittaa. Kestää lämpöä ja aineita.
esim. Ikh-lla on viiden männänregas pakkaus siellä myös on sylinteriputki muttei pituutta mainittu.
Näyttää siltä ettei putkea ole käsitelty mitenkään kun vertaa marjakankaan vastaavaan.
Se minun kysymys sylinterin alkuperäisestä pituutesta oli jos laittaa 3 mm lyhemmän sylinteriputken.
Kun ei tiedä onko joskus vaihdettu putket ja silloin saatavuus lyhempään on ollut kortilla 'ja kiire painanut'.
jk. Ehkä laitan pidemmät sylinteriputket ja 5 m-renkailla antaa 'tukea' männälle kuvittelisin samoin kuten ohje kertoo, "kaks piippunen juttu".
Q
1. Oletteko nokka-akselille tehneet mitään ?.
ohjeessa mainata etulaakerin holkin uusimisesta.
-
- Vuoden Nuffisti 2013
- Viestit: 8923
- Liittynyt: 22 Huhti 2011, 20:24
- NLCF r.y jäsen Nro: 351
- Paikkakunta: Yläne
Jätä helman alapäässä oleva rengas pois vaan. Kuivattaa liikaa putkiä voiteluöljystä, joskus oli jo tehtaan ohjeena vissiinkin näin, vähentää sylinteriputkien ja mäntien kulumista
A-C TL20D -60,Detroit Diesel 6-71-65 ,460+KKK-62, 460T-64,DL3-61,proj DM4-54 ,sekasikiö-61,Ley-384 kartano-72, omavalm sarvitratori-5?,Lawn Boy LT-12 -90, Scoopmobilet, model HP -53, H -5? HPD -70 ,Gutbrod 5hp -61,BroomWade WR250-68
-
- Proto suunnittelija
- Viestit: 103
- Liittynyt: 21 Huhti 2013, 09:34
- Konekalustoani: Leyland 270 -71, David Brown 1290 -81.
- NLCF r.y jäsen Nro: 547
- Paikkakunta: Roi
Kiitos jusape ja ehdottajat.
Jätetää pois kun ei männässä jossa on neljä uraa ole 'helmauraa'.
Kysymys mitä neuvoksi kun en ole löytänyt samanlaista laakeria.
Moottorin jakopäässä on 'apu' hammasratas joka välittää voiman kampiakselilta -> ohjaustehostimen pumpulle on väljähkö laakeri.
Käykö siihen kuulalaakeri (SKF etralta, sama koko) missä on muovit, laakerin kummallakin puolin. Ottais muovit pois?.
jolloin siitä tulisi öljykylpyinen.
Vai pitäisikö vielä yrittää siirtää 'vanhasta laakerista' messinki sivurenkaat muovien tilalle?.
Jätetää pois kun ei männässä jossa on neljä uraa ole 'helmauraa'.
Kysymys mitä neuvoksi kun en ole löytänyt samanlaista laakeria.
Moottorin jakopäässä on 'apu' hammasratas joka välittää voiman kampiakselilta -> ohjaustehostimen pumpulle on väljähkö laakeri.
Käykö siihen kuulalaakeri (SKF etralta, sama koko) missä on muovit, laakerin kummallakin puolin. Ottais muovit pois?.
jolloin siitä tulisi öljykylpyinen.
Vai pitäisikö vielä yrittää siirtää 'vanhasta laakerista' messinki sivurenkaat muovien tilalle?.
Viimeksi muokannut OttuM, 24 Syys 2019, 18:36. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
- nuhvi63
- Mr. Lordi Nuffield
- Viestit: 3967
- Liittynyt: 29 Maalis 2007, 10:31
- Konekalustoani: Lukee tuossa vasemmalla...
- NLCF r.y jäsen Nro: 12
- Paikkakunta: YLÄMAA
Eikö tuon luulis kestävän siinä. Ota suojat vaan pois.
Nuffield Univ.3 -59,Nuffield Univ..4 -60, Nuffield 460 KKK-63, Nuffield 460+UkkoMestari 3 -63, Leukut 384 -71, 270 -73, 285 - 75, Ford 5610 -87
Tunturit Pappa, Super Sport, Tiger. Subaru avolava kottikärryinä.
Tunturit Pappa, Super Sport, Tiger. Subaru avolava kottikärryinä.
-
- Proto suunnittelija
- Viestit: 103
- Liittynyt: 21 Huhti 2013, 09:34
- Konekalustoani: Leyland 270 -71, David Brown 1290 -81.
- NLCF r.y jäsen Nro: 547
- Paikkakunta: Roi
Nyt öljupumppu kysymys.
Laitan uuden öljypumpun ja siirrän vanhasta pumpusta ölysihtin jne. sekä hammasrattaan.
Hammasratas on kartio puristusliitoksella sekä varmistettu kruunumutterilla.
Uudessa pumpussa ei ole kiilauraa pumpunakselissa.
Onko tässä vaiheessa hammasrattaan merkinnöillä merkitystä miten ratas asettuu pumpun akselille kasattaessa?.
Pitääkö kiilaura tehdä vai pysyisikö 'laakeriliimalla' kartioliitoksessa käytössä?
Laitan uuden öljypumpun ja siirrän vanhasta pumpusta ölysihtin jne. sekä hammasrattaan.
Hammasratas on kartio puristusliitoksella sekä varmistettu kruunumutterilla.
Uudessa pumpussa ei ole kiilauraa pumpunakselissa.
Onko tässä vaiheessa hammasrattaan merkinnöillä merkitystä miten ratas asettuu pumpun akselille kasattaessa?.
Pitääkö kiilaura tehdä vai pysyisikö 'laakeriliimalla' kartioliitoksessa käytössä?
-
- Vuoden Nuffisti 2013
- Viestit: 8923
- Liittynyt: 22 Huhti 2011, 20:24
- NLCF r.y jäsen Nro: 351
- Paikkakunta: Yläne
Kiilauralla ei ole isompaa merkitystä. Lukitetta voi halutessaan IHAN VÄHÄN laittaa kartiolle, ja kruunumutterin kierteille vähän. Kiristysmomenttia en äkkiseltään ulkoa enää muista, olisko ollut luokkaa 70Nm ?
Samaa ratasta on käytetty jossain toisessakin kohteessa, kun ja jos siinä ajoitusmerkki on.
Ei tarvii siitä välittää.
Samaa ratasta on käytetty jossain toisessakin kohteessa, kun ja jos siinä ajoitusmerkki on.
Ei tarvii siitä välittää.
A-C TL20D -60,Detroit Diesel 6-71-65 ,460+KKK-62, 460T-64,DL3-61,proj DM4-54 ,sekasikiö-61,Ley-384 kartano-72, omavalm sarvitratori-5?,Lawn Boy LT-12 -90, Scoopmobilet, model HP -53, H -5? HPD -70 ,Gutbrod 5hp -61,BroomWade WR250-68
-
- Proto suunnittelija
- Viestit: 103
- Liittynyt: 21 Huhti 2013, 09:34
- Konekalustoani: Leyland 270 -71, David Brown 1290 -81.
- NLCF r.y jäsen Nro: 547
- Paikkakunta: Roi
Kiitos nim. jusape.
Laitan loctite 648 liimaa tosin kierteelle keskivahvaa kierreliimaa, että saa joskus vielä auki ilman kuumentamista.
Tälläkertaa kysymys moottorin kannesta.
Nuissa keinuvipuissa akselilla on sivuttaista vapaaliiketta mielestäni liikaa ja akselin vivun sovituksessa.
Kuinka olette korjanneet?
ohje puhuu välilejystä välys alle 0.2 mm jos oiken tulkitsen annettuja arvoja.
Onko se jotekin korvattavissa uusilla 'holkeilla' ja akselilla vai laitetaanko väliin lisää tavaraa täyttämään väljysta ja mitä?
Luulisi niiden olevan jotain erikoismetalliseosta kestämään kulutusta.
Laitan loctite 648 liimaa tosin kierteelle keskivahvaa kierreliimaa, että saa joskus vielä auki ilman kuumentamista.
Tälläkertaa kysymys moottorin kannesta.
Nuissa keinuvipuissa akselilla on sivuttaista vapaaliiketta mielestäni liikaa ja akselin vivun sovituksessa.
Kuinka olette korjanneet?
ohje puhuu välilejystä välys alle 0.2 mm jos oiken tulkitsen annettuja arvoja.
Onko se jotekin korvattavissa uusilla 'holkeilla' ja akselilla vai laitetaanko väliin lisää tavaraa täyttämään väljysta ja mitä?
Luulisi niiden olevan jotain erikoismetalliseosta kestämään kulutusta.
- jamppi
- Vuoden Nuffisti 2006
- Viestit: 5181
- Liittynyt: 25 Maalis 2007, 16:18
- Konekalustoani: Muutama rakkori ja muita sekalaisia päristimiä
- NLCF r.y jäsen Nro: 002
- Paikkakunta: Heinola
Päittäisvälyksellä ei ole juurikaan merkitystä ellei sitä nyt 5 milliä ole. Enempikin noissa on tullu vastaan väljäksi kuluneet keinut ja akseli.
Mukana kuin peräpukama!
- nuhvi63
- Mr. Lordi Nuffield
- Viestit: 3967
- Liittynyt: 29 Maalis 2007, 10:31
- Konekalustoani: Lukee tuossa vasemmalla...
- NLCF r.y jäsen Nro: 12
- Paikkakunta: YLÄMAA
Jos kovin väljät on, niin kannattaa etsiä ehjempi vivusto tilalle. Sivuttaisliikkeen voi tihittää sopivilla holkeilla, prikoilla tms.
Nuffield Univ.3 -59,Nuffield Univ..4 -60, Nuffield 460 KKK-63, Nuffield 460+UkkoMestari 3 -63, Leukut 384 -71, 270 -73, 285 - 75, Ford 5610 -87
Tunturit Pappa, Super Sport, Tiger. Subaru avolava kottikärryinä.
Tunturit Pappa, Super Sport, Tiger. Subaru avolava kottikärryinä.
-
- Vuoden Nuffisti 2013
- Viestit: 8923
- Liittynyt: 22 Huhti 2011, 20:24
- NLCF r.y jäsen Nro: 351
- Paikkakunta: Yläne
On todella tiivis keinukoneisto pajalla, ehkä tehtaalaistakin parempi ...... Oli ennemmin aika hurjan väljä, liki millin välykset keinujen-akselien välillä ....
A-C TL20D -60,Detroit Diesel 6-71-65 ,460+KKK-62, 460T-64,DL3-61,proj DM4-54 ,sekasikiö-61,Ley-384 kartano-72, omavalm sarvitratori-5?,Lawn Boy LT-12 -90, Scoopmobilet, model HP -53, H -5? HPD -70 ,Gutbrod 5hp -61,BroomWade WR250-68
- nuhvi63
- Mr. Lordi Nuffield
- Viestit: 3967
- Liittynyt: 29 Maalis 2007, 10:31
- Konekalustoani: Lukee tuossa vasemmalla...
- NLCF r.y jäsen Nro: 12
- Paikkakunta: YLÄMAA
Informatiivinen
Nuffield Univ.3 -59,Nuffield Univ..4 -60, Nuffield 460 KKK-63, Nuffield 460+UkkoMestari 3 -63, Leukut 384 -71, 270 -73, 285 - 75, Ford 5610 -87
Tunturit Pappa, Super Sport, Tiger. Subaru avolava kottikärryinä.
Tunturit Pappa, Super Sport, Tiger. Subaru avolava kottikärryinä.
-
- Proto suunnittelija
- Viestit: 103
- Liittynyt: 21 Huhti 2013, 09:34
- Konekalustoani: Leyland 270 -71, David Brown 1290 -81.
- NLCF r.y jäsen Nro: 547
- Paikkakunta: Roi
Onkohan kukaan koneistanut sorvissa vivun akselireijän isommaksi ja siihen laakeriholkki?. (pitää varmistaa saatavuus).
Vaan meneekö silloin vivun runko heikoksi kyseiseltä kohdalta.
Väliholkkien väljyys voisi ehkä pienentää aluslevyillä jos löytyisi kestävä materiaali.
Tai onko tietoa jossain muun merkisessä m-kannessa olisi holkkeja samoilla mitoilla.
nim. jusape -lla lienee jokin ylijäämä hyllyssä liekö varattuna johonkin projektiin.
Vaan meneekö silloin vivun runko heikoksi kyseiseltä kohdalta.
Väliholkkien väljyys voisi ehkä pienentää aluslevyillä jos löytyisi kestävä materiaali.
Tai onko tietoa jossain muun merkisessä m-kannessa olisi holkkeja samoilla mitoilla.
nim. jusape -lla lienee jokin ylijäämä hyllyssä liekö varattuna johonkin projektiin.
-
- Vuoden Nuffisti 2013
- Viestit: 8923
- Liittynyt: 22 Huhti 2011, 20:24
- NLCF r.y jäsen Nro: 351
- Paikkakunta: Yläne
VMV-Starttipajan kunnostama 384 koneen keinukoneisto, ei ole oma laite, vaan työn alla oleva kampe.
Akselit on uusiksi tehty, keinuvivut avarruskoneistettu ja holkitettu ..... Tuolla :
https://www.vmv-start.fi/443168876
Akselit on uusiksi tehty, keinuvivut avarruskoneistettu ja holkitettu ..... Tuolla :
https://www.vmv-start.fi/443168876
A-C TL20D -60,Detroit Diesel 6-71-65 ,460+KKK-62, 460T-64,DL3-61,proj DM4-54 ,sekasikiö-61,Ley-384 kartano-72, omavalm sarvitratori-5?,Lawn Boy LT-12 -90, Scoopmobilet, model HP -53, H -5? HPD -70 ,Gutbrod 5hp -61,BroomWade WR250-68
-
- Proto suunnittelija
- Viestit: 103
- Liittynyt: 21 Huhti 2013, 09:34
- Konekalustoani: Leyland 270 -71, David Brown 1290 -81.
- NLCF r.y jäsen Nro: 547
- Paikkakunta: Roi
Kiitokset infosta jusape.
Nyt heitti tehtävän, kuinka vaihdat mäntäakselin 'puslan'.
Lähetetty koneistamoon.
Nyt heitti tehtävän, kuinka vaihdat mäntäakselin 'puslan'.
Lähetetty koneistamoon.
Viimeksi muokannut OttuM, 06 Loka 2019, 07:32. Yhteensä muokattu 1 kertaa.